[IA] FPGA development board

Op 3 juni 2007 12:58:33 schreef xantus:

je hebt de connector in low profile en high profile uitvoering. De high profile past wel, low profile niet ;(. Ben even aan het kijken of ik het scherm ga verplaatsen naar de rand of dat ik ergens de high profile uitvoering kan vinden.

Kijk nog eens goed... LCD zit aan de onderkant :)

En knopjes/dip switches/7 segment display aan de bovenkant

Dus als je het wilt gebruiken moet je eerst kijken wat je moet indrukken (op je LCD) en dan het bordje omkeren om knopjes in te drukken.

Dus misschien LCD aan de bovenkant stoppen?

Dat weet ik. Maar als jij hier nog een gaatje ziet zet ik hem met veel liefde aan de bovenkant :).

Ik weet al wat je denkt ;). Boven op de fpga kan hij perfect. Dan kan idd, maar dan moet er een leverancier gevonden worden voor die high profiel connectors.

[Bericht gewijzigd door xantus op dinsdag 5 juni 2007 10:55:10

Je had mn gedachte geraden, maar, kun je dan niet de knopjes/dipswitches/ledjes ook aan de onderkant zetten (fpga dan aan de bovenkant)

Ik weet dat het niet zo mooi oogt (je ziet de FPGA niet als je de knopjes boven hebt) maar het lijkt mij wel handiger voor de eind gebruiker.

BTW wat doet IC1?

En heb je een type nummer van die connector? misschien kan iemand op het forum iets regelen?

[Bericht gewijzigd door surge_me op dinsdag 5 juni 2007 11:41:56

Het is de DF23C van Hirose. Wat het nummer van de high profile is weet ik zo niet uit mijn hoofd.

IC1 is het prom voor de FPGA. De knopjes en dipswitch van je sowieso aan de onderkant solderen. Alleen het 7-segmenten display niet.

Ik heb Quartus II 7.1 Web Edition gedownload en geinstalleerd.
Maar dat is toch een 30 dagen versie !
Klopt dit, of heb ik het veerkeerde programma, ik dat geval, welk programma moet ik precies hebben en waar vindt ik dat ?

Op 5 juni 2007 21:58:11 schreef MMSoft:
Ik heb Quartus II 7.1 Web Edition gedownload en geinstalleerd.
Maar dat is toch een 30 dagen versie !
Klopt dit, of heb ik het veerkeerde programma, ik dat geval, welk programma moet ik precies hebben en waar vindt ik dat ?

Je hebt het goede programma. Maar je moet je registreren en een gratis licentie aanvragen. Die moet om de 6 maanden (gratis) vernieuwd worden. Daarmee kun je de meeste devices compileren en simuleren.
Frans

Als ik het programma start kan ik kiezen uit een paar keuze's.
Moet ik daar 'Specify valid license file' kiezen ?

2de optie moet je nemen (weet niet precies hoe die heet). Dan word je naar de altera website gebracht waar je wat gegevens moet invullen. Dan krijg je de license file per email.

Het lijkt gelukt te zijn.
Wel verschijnt telkens als ik het programma opstart dat scherm, en moet ik het ontvangen .DAT bestand activeren.

Wie wil er een bestandje sturen, zodat ik kan kijken of het werkt, en hoe zo'n programma eruit ziet ?

Op 6 juni 2007 21:04:13 schreef MMSoft:
Het lijkt gelukt te zijn.
Wel verschijnt telkens als ik het programma opstart dat scherm, en moet ik het ontvangen .DAT bestand activeren.

Wie wil er een bestandje sturen, zodat ik kan kijken of het werkt, en hoe zo'n programma eruit ziet ?

Gewoon deze file downloaden , in een map zetten en een project maken via de wizard met de bcd_5digit_teller.v file.

Dit is gewoon een 5 digit bcd teller als voorbeeltje.

Dat je het .dat bestandje telkens moet activeren is niet normaal!

File openen in quartus na project wizard en met CTRL L compileren

Inderdaad, dan is je license file niet goed. Waarschijnlijk heb je een verkeerde NIC ingevuld.

Ik heb deze zonder - (streepjes) ingevuld.
Dus alleen de cijfers/letters (zoals in het voorbeeld), is dat goed ?

Het ontvangen bestand, moet die op een bepaalde plaats op de harddisk staan, of maakt dat niet uit (dat begreep ik niet goed) ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op donderdag 7 juni 2007 07:15:15

Op 7 juni 2007 07:13:31 schreef MMSoft:Het ontvangen bestand, moet die op een bepaalde plaats op de harddisk staan, of maakt dat niet uit (dat begreep ik niet goed) ?

Maakt niet uit waar je het plaatst maar wel best in een afzonderlijke map. Ik gebruik een map per project zodat de nodige files mooi samen blijven. Dan via de wizard een new project aanmaken die naar die nieuwe map verwijst en naar die verilog file. Je kunt best nog voor de compilatie een device opgeven anders gaat hij zelf iets gaan zoeken die hem best past. Selecteer een cyclone zoals die van xantus.

fotoopa, ik denk dat hij het over het licentie bestand had, en niet over jou voorbeeldje.

Volgens mij is er een "default" plek voor de licentie. Als je hem daar zet, vind hij hem vanzelf. Anders moet je bij de vraag bij het opstarten, of als ie draait via "licentiebeheer" (hoe dat dan ook heet) aangevan waar je hem hebt gezet.

Ik heb zelf trouwens:

code:

abra2:~> echo $LM_LICENSE_FILE 
27000@abra2
abra2:~> 

Die variabele had ik geloof ik ook naar een file kunnen laten wijzen. (zo een die je per EMail krijgt als je er om vraagt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja sorry, had verkeerd voor.

Voor de license file die mag idd staan waar je wilt maar je moet dan wel de pointer ernaartoe plaatsen. Dit gebeurt in quartus/tools/license Setup/

Bovenaan in die window kun je de link aanpassen waar je de .dat file geplaatst hebt.

Zorg er goed voor dat die file intact overgebracht is. Overtypen geef meestal fouten.

In die file kun je ook zien of je netwerkkaart overeenkomt met de license file.dat
Klopt dit niet dan zal het niet werken.

Op 7 juni 2007 10:23:55 schreef rew:
fotoopa, ik denk dat hij het over het licentie bestand had, en niet over jou voorbeeldje......

Ik bedoelde inderdaad het licentie bestand.
Als ik binnenkort een beetje meer tijd heb, dan ga ik er mee aan de slag.

Inderdaad, dan is je license file niet goed. Waarschijnlijk heb je een verkeerde NIC ingevuld.

[Bericht gewijzigd door MMSoft op donderdag 7 juni 2007 22:02:28

Het is mogelijk dat hier de fout zit, verder zou ik het niet weten.

Welke FPGA wordt er op dit boardje gebruikt ?

Op 7 juni 2007 21:59:29 schreef MMSoft:[...]Ik heb deze zonder - (streepjes) ingevuld.

Nee dit is niet goed. Je moet gewoon die bijgesloten .dat file in je email ergens op je harde schijf plaatsen en dan de pointer juist zetten in quartus.
anders loop je kans bij het minste verschil in streepje dat het niet werkt. Wel mag de file naam zelf met extentie .dat een andere naam geven, die je dan ook gebruikt in de pointer van quartus.

Maar de default map bij WinXP hiervoor is:
c:/altera/key

[Bericht gewijzigd door fotoopa op vrijdag 8 juni 2007 20:31:14

Ik ben druk bezig met het aanvragen van een licentie.
Nu wordt er weer om een G nummer gevraagd !
Waar kan ik dit nummer vinden ?

G Number: When you purchase a network license version of Quartus or MAX+PLUS II software, you are assigned a G number. This number has the format Gxxxxx, where x is any number. Your G number is printed on the side of the shipping box containing your software, and on the License & Registration form in the box. Altera uses this number to identify your software when you license it.

Dan heb je de verkeerde aangevraagd. Je moet de "Free Web Version" hebben.

Het werkt nog steeds niet !

Tijdens het aanvragen van de licentie wordt er om het Netwerk kaart nummer gevraagd (NIC), daarbij heb ik het 'Physical Address' opgegeven xx-xx-xx-xx-xx-xx (waarbij ik alleen xxxxxxxxxxxx dus zonder de '-' heb ingevuld).

Het ontvangen .dat bestand staat nu in de directory: C:\altera\Key

Als ik 'Quartus II 7.1 Web Edition' start, dan kies ik: Specify valid license file.

In het scherm wat nu verschijnt stel ik het pad naar het .dat bestand in en klik op OK

Het vreemde is dat hier als NIC nummer een 12 cijferig nummer staat, dan een komma, en daarna nog een 12 cijferig nummer.
Deze nummer lijken niet op het nummer dat ik heb opgegeven !

Waar kan ik het juiste NIC nummer vinden dat ik op moet geven (XP Prof via router) ?

Ik zie dat de development bordjes uitverkocht zijn (alle 40 zijn weg). Komen er nog meer in een tweede batch?

In mijn license file staat:

code:

FEATURE quartus_lite alterad 2007.11 15-nov-2007 uncounted \
	EA9A9B0948FD HOSTID=0012f03e4f2a SIGN="0EB0 C7E4 905B 3675 \
	0251 D16C 7997 C1D9 7198 5FD9 7180 B5D8 9082 5134 151C 06E2 \
	0C5E A99E F1F3 75F1 7A79 8020 9890 3A8E 58B0 660C DD18 A56D \
	F945 4FC2"
INCREMENT alteramtiwe mgcld 2007.11 15-nov-2007 uncounted \
  DD36DA013C59F9C89B40 VENDOR_STRING=6726E946 HOSTID=0012f03e4f2a \
  SUPERSEDE ISSUER=Alterav3.4

Mijn NIC is 00-12-F0-3E-4F-2A. File zelf heeft 0012F03E4F2A__0-967284054945821.dat

Ik zie dat de development bordjes uitverkocht zijn (alle 40 zijn weg). Komen er nog meer in een tweede batch?

Zie laatste post op het forum daar :)

Het werkt !

[Bericht gewijzigd door MMSoft op zaterdag 16 juni 2007 13:37:15