[IA] FPGA development board

Op 17 maart 2007 13:59:27 schreef free_electron:

tzijn ennen cyclone II is bij mijn weten alleen in BGA te krijgen ...

Ze hebben de EPC2C5 en EPC2C8 in 144 pins TQFP en 208 pins PQFP de rest is idd BGA. Dus geen probleem.

free_electron

Silicon Member

Op 17 maart 2007 14:28:53 schreef xantus:
damn, komt opdat ik ze gerotate heb ipv gemirrord.

ziedewel dat ik gelijk heb ?
( ook als ik verkeerd ben ben ik nog juist :p )

ik had mij laten vangen. ik zag die bulk diode verkeerd staan en dat was de trigger . vandaar.

ik ben die symboolkes niet gewend ( ik heb ze ook zo in mijn library zitten maar ze noemen gewoon PMOS en NMOS :p )

in chip design wordt dit gebruikt :

code:



  _|     _|
 |_    o|_
   |      | 

 NMOS   PMOS

heel duidelijk.
op de links zet je een logische '1' om hem aan te krijgen , op de andere een logische nul.

en drain en source zijn er niet. een mos is symmetrisch. als de polariteit ( stroomrichting ) verandert dan verandere D en S van plaats.

let wel : dat werkt ALLEEN in een chip ! met een los mosje kan dat NIET ( wel een beetje met een jfet ... )

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 17 maart 2007 17:37:05

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Zoals jij het verteld zeiden ze het ook bij transistorschakelingen op de TU. Alleen vergaten ze de laatste zin. Wat raar dat 'fetje' (weet zijn naam niet meer, andere zullen het wel weten. Die man waar je voor je AM zender langs moest) iedere middag naar beneden moest komen omdat het niet werkten. Bleken alle PMOSen verkeerd om te staan |:(

Maar ik heb eens bij digikey naar die prijzen zitten kijken van de cyclone I en II en de EP1C6 en EP2C5 zijn ongeveer even duur maar de EP1C6 heeft 5908 LEs ipv 4608 LEs van de EP2C5. Heb daarom toch maar gekozen er een cyclone op te zetten.

In iedergeval staat hier een begin voor de cyclone versie. Heb verder nog niets aan de pinnen van de cyclone gezet omdat ik eerst even wilde vragen of de voltages zo klopte. Heb voor VCCIO 3v3 gedaan en voor VCCINT 1v8. Volgens de datasheet moet dit kunnen, maar ik zit een beetje te twijfelen tussen 1v5 of 1v8 voor de VCCINT. Voor 1V5 kom ik namelijk haast geen voltage regulators tegen.

Ook wilde ik even de component keuze overleggen. Nu heb ik maar wat uit de libs van eagle getrokken.

Voltage regulators: LD1117S18, LD1117S33 en LD1117S50. Zijn dit goede keuzes? (Imax 800mA, SOT223 package)

FETS:
2N7002 in SOT23 (Imax = 115mA, zelfde specs als BS170)

OPAMPS:
Voor bufferen van video signaal. Rail-to-rail, liefst één met 1 in een huisje.

DIODES:
BAV99 (op aanraden van fotoopa (en free_electron)). Zijn de protectie diodes.

Schmitt trigger:
74LS245 (net als cyclone dev board). Alleen deze is dus obsolete. Wat zou ik hier ook kunnen gebruiken. Denk zelf aan een 74LS14. Deze zijn dan wel inverted.

IR ontvanger:
TSOP1736

FPGA:
EP1C6T144C8

PROM:
EPCS1

En speciaal voor free_electron. Zowel een JTAG as AS poort erop. ;)

xantus,

Ik heb je zopas een email gestuurd met een pdf file van een cyclone versie die ik hier al 1 jaar gebruik. Dit komt sterk overeen met wat je momenteel voorziet. Er staat ook een stuklijst met de voornaamste componenten. Ik denk dat je daar wel iets kunt van gebruiken als algemene leidraad.

free_electron

Silicon Member

eigenlijk ben je knal hetzelfde aan het maken als ik.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 18 maart 2007 20:36:48 schreef free_electron:
eigenlijk ben je knal hetzelfde aan het maken als ik.

Het is wel een beetje spijtig dat er 2 verschillende worden met dezelfde doelstellingen maar het probleem lijkt mij vooral de tijd te zijn. Nu is er momenteel nog geen enkel terwijl er wel zijn die niet beter vragen hiermee iets te kunnen starten.

Het lijkt mij eerder van wie zal eerst klaar zijn met een beschikbare versie....

@xantus,

Voor die 74ls245, ik wist niet dat die obsolete was. Ik heb er hier in ieder geval nog een redelijke voorraad van liggen. Ook in HC versie en zelfs de 74als245 versie.

free_electron

Silicon Member

waarom staat die 245 daar eigenlijk ?
dat zijn geen schmitt triggers ( heb je ook niet nodig. je kan die enablen in de cpld )

enne , cyclone is 1.5 volt core spanning. geen 1.8 volt !

enne , een TSOP werkt niet op 3.3 volt .... dat kreng moet 5 volt hebben ... ( kheb het juist geprobeert )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

een tsop1738 kan je er evt inzetten is het zelfde package maar andere golflengte van ir dus 38khz ipv 36khz

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

waarom staat die 245 daar eigenlijk ?

Dit heb ik overgenomen uit de cyclone development board. Hier stons dit special apart vermeld. Zoals die nu is aangesloten is het wel een schmitt trigger (eigenlijk is het een octal bus transeiver).

enne , cyclone is 1.5 volt core spanning. geen 1.8 volt !

idd, maar als ik naar 1.5V low drop voltage regulators zoek dan kom ik echt niets tegen wat op voorraad is, van 1.8V wel. Datasheet zegt dat Vcore max 2.4 mag zijn.

edit:
Document wat fotoopa mij stuurde gebruiken ze een LP2992AIM5-1.5, deze is wel op voorraad zie ik.

enne , een TSOP werkt niet op 3.3 volt .... dat kreng moet 5 volt hebben ... ( kheb het juist geprobeert )

Ok, heb toch 5V op het board dus dat kan ik makkelijk aanpassen. Ik kom ook net in de datasheet tegen. Staat er niet erg duidelijk in. Bij 'absolute maximum ratings' staat Vs: -0.3...6.0V en bij 'Basic Characteristics' staat Vs: 4.5...5.5V.

een tsop1738 kan je er evt inzetten is het zelfde package maar andere golflengte van ir dus 38khz ipv 36khz

RC5 van philips zit op 36khz, vandaar de keuze hiervoor. Anders kan je denk ik beter de tsop1737 nemen, deze ontvangt zowel de 38kHz (sharp en NEC) als de 36kHz (RC5). Niet optimaal maar dan heb je wel aan afstandsbedieningen.

[Bericht gewijzigd door xantus op zondag 18 maart 2007 22:46:18

Ziet er goed uit hoor, petje af. Even een opmerking tussendoor, denk je dat dit haalbaar is voor de prijs die je aan het begin van dit topic noemde?

free_electron

Silicon Member

Op 18 maart 2007 22:40:49 schreef xantus:
[...]
Dit heb ik overgenomen uit de cyclone development board. Hier stons dit special apart vermeld. Zoals die nu is aangesloten is het wel een schmitt trigger

idd, maar als ik naar 1.5V low drop voltage regulators zoek dan kom ik echt niets tegen wat op voorraad is, van 1.8V wel. Datasheet zegt dat Vcore max 2.4 mag zijn.

NOUGABOLLEN ! een 245 is een buffer GEEN schmittrigger. ( ook niet via die foefelarij meyt die weerstanden )

ik gebruik LF15 zoveel van in voorraad als maar kan.

ik ben net nog wat aant sleutelen aan mijn ding. is bijna af. ( puntjes op de i aant zetten )

gisteren en eergisteren wast veeeeeeeeeel te goe weer ( 32 graden .. YESS ! ) en vandaag ist weer van dat , maar anders schiet het niet op ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 18 maart 2007 23:12:50 schreef free_electron:
[...]

NOUGABOLLEN ! een 245 is een buffer GEEN schmittrigger. ( ook niet via die foefelarij meyt die weerstanden )

ik gebruik LF15 zoveel van in voorraad als maar kan.

ik ben net nog wat aant sleutelen aan mijn ding. is bijna af. ( puntjes op de i aant zetten )

gisteren en eergisteren wast veeeeeeeeeel te goe weer ( 32 graden .. YESS ! ) en vandaag ist weer van dat , maar anders schiet het niet op ...

tsssss lekker... hier windkracht 8, sneeuw, regen, hagel, onweer, gure wind, typisch Nederlands/belgisch dus.

Mare, hoeveel gaat dit mooie ding ongeveer kosten (gezien de huidige voorderingen) inclusief assemblage van dat tjipje ?

IF you can't convince them, then confuse them!
free_electron

Silicon Member

en hier staat hij dan :

top layer

http://www.uploadarchief.net/files/download/max-top.pdf

bottom layer

http://www.uploadarchief.net/files/download/max-bot.pdf

schema en silkscreens

http://www.uploadarchief.net/files/download/max-base.pdf

gelieve er met zen allen eens kritisch naar te kijken. woensdag wil ik data doorsturen. dan heb ik ovlgende week vrijdag bordjes.

Kostprijs

Alle componenten BEHALVE ALtera devices en pinheaders
prijzen zijn bekeken om 1 exemplaar in elkaar te zetten.
bij een inkoopactie kan dat serieus omlaag gaan.

40 $ ( digikey )

en naar keuze

EPM570 18 $
EPM1270 22.7 $
Cyclone 1C3 12.3 $ + EPCS1 3.5$
Cyclone 1C6 17.5 $ + EPCS1 3.5$

Staar u niet blind op de partnummers op de schemas. ik heb daar bijvoorbeeld IRLML6401 in gezwikt , maar elke pmos is goed. de goedkoopste die ik vond is een BSS84

ik moet nu nog over de BOM gaan en optimaliseren. tkan zijn dat ik nog weerstandswaardes aanpas ( zoveel mogelijk van dezelfste : prijs gaat omlaag )

en voor de vraag komt over die ene bipolaire transistor :
dat moet inderdaad ook een Nmos zijn en de weerstand naar de gate moet weg. moet ik nog aanpassen.

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 19 maart 2007 06:08:31

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

als ik het goed zie zit R29 maar aan 1 kant vast. Links onder op de top layer zit de footprint met aan beide kanten een via. Op de bottom layer zie kan van de bovenste via een spoor lopen maar van de onderste niet, die ziet aan een vierkantje vast wat nergens anders aan zit?

Ik zal straks nog even verder kijken of mij dingen opvallen. Eerst tentamen maken.

Ziet er goed uit hoor, petje af. Even een opmerking tussendoor, denk je dat dit haalbaar is voor de prijs die je aan het begin van dit topic noemde?

Ik denk het wel. Heb nog niet de exacte kosten allemaal, maar zie het rooskleurig in :). Ben ook aan het overleggen met wat bedrijven hoeveel het zou gaan kosten voor het laten solderen van de cyclone (of hele print) en een behuizing ervoor.

ik gebruik LF15 zoveel van in voorraad als maar kan.

74ls15: tripple input AND gate... Kom daar nergens een schmitt trigger in tegen.

Op 19 maart 2007 05:43:58 schreef free_electron:

EPM570 18 $
EPM1270 22.7 $
Cyclone 1C3 12.3 $ + EPCS1 3.5$
Cyclone 1C6 17.5 $ + EPCS1 3.5$

Ik vraag me af wat de zin nog is van een CPLD als je die prijzen bekijkt. Voor een lagere prijs heb je bijna 5 maal meer LE's bij de cyclone en dan is er nog de extra interne ram...... Het programmeren is toch transparant, dus dat maakt niets uit.

Ik kijk straks ook nog eens naar het geheel. Ik zie dat er op de cyclone JTAG lijnen geen signaal naam staat. Kun je de cyclone afzonderlijk programmeren zonder de config flash te programmeren?

Ik heb niet recent naar jullie schemas gekeken, maar wij programmeren onze Cyclone via USB. Gewoon bitbangen via de FTDI, dus geen flash op het bordje....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

flash is ook niet voor het programmeren, is zodat je je programma niet kwijt bent nadat je de stroom eraf haalt.

op bitbangen was hier nogal wat commentaar omdat je dan een extra programma naast quartus nodig hebt. Ook kan je niet meer in circuit debuggen.

Op 19 maart 2007 11:24:17 schreef rew:
Ik heb niet recent naar jullie schemas gekeken, maar wij programmeren onze Cyclone via USB. Gewoon bitbangen via de FTDI, dus geen flash op het bordje....

Dan kun je hem nooit standalone gebruiken wat niet de bedoeling is.

Wat ik wel heel veel doe op mijn kit is de cyclone direct programmeren ( gaat hier met een origineele USB blaster on board) maar de flash blijft onaangeroerd. Flash wordt dan enkel hergeprogrammeerd als een update, de cyclone is een temp toepassing

free_electron

Silicon Member

Op 19 maart 2007 08:19:06 schreef xantus:
als ik het goed zie zit R29 maar aan 1 kant vast. Links onder op de top layer zit de footprint met aan beide kanten een via.

74ls15: tripple input AND gate... Kom daar nergens een schmitt trigger in tegen.

nope. das juist. je denkt dat . ik heb geen thermal reliefs gebruikt das de reden. maar dat pad zit daar wel degelijk

LF15 is een SPANNINGSregelaar van 1.5 volt .
nog eens die schmitt triggers zijn nergens voor nodig. altera heeft schmittriggers aan zijn ingangen staan.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 19 maart 2007 11:24:17 schreef rew:
Ik heb niet recent naar jullie schemas gekeken, maar wij programmeren onze Cyclone via USB. Gewoon bitbangen via de FTDI, dus geen flash op het bordje....

heb je daar de software voor ? liefst de sourcecode ....

@fotopa. voor de cyclone gebruik ik enkel AS mode configuratie. de jtag is uitgeschakeld. trouwens bij die kleine cyclones ben je enorm vele LE kwijt voor de signaltap module. dus theeft gene nut. en bovendien werdt de routing ene spaghetti en heb je jumpers nodig om de MSEL om te schakelen tussen config en debug. das weer extra verwarring.

CPLD is nog altijd veeeeeeel sneller dan fpga, maar inderdaad. aand e prijs te zien ... ben je beter af met ene cyclone dan een max-ii

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 19 maart 2007 15:55:11

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Kostprijs

Alle componenten BEHALVE ALtera devices en pinheaders
prijzen zijn bekeken om 1 exemplaar in elkaar te zetten.
bij een inkoopactie kan dat serieus omlaag gaan.

40 $ ( digikey )

en naar keuze

EPM570 18 $
EPM1270 22.7 $
Cyclone 1C3 12.3 $ + EPCS1 3.5$
Cyclone 1C6 17.5 $ + EPCS1 3.5$

Heb mijn ontwerp ook even langs de digikey catalogus gehaald. Totaalprijs is $36,67. Daarbij komt dat nog een EP1C3 of EP1C6 + EPCS1SI8 (prijzen zoals die van free_electron hierboven).
Bij een inkoop actie gaat dit idd nog een stuk omlaag. USB en VGA connector hebben bijvoorbeeld al 50% korting bij 25 stuks. 7 segments displays al 10% bij 5 (4 nodig per board). Prijs van de PCB zal iets van €5 zijn. Totaal voor een kit zou dan €48,34 zijn (excl verzendkosten, solderen, behuizing, etc).

Staar u niet blind op de partnummers op de schemas. ik heb daar bijvoorbeeld IRLML6401 in gezwikt , maar elke pmos is goed. de goedkoopste die ik vond is een BSS84

Je mist ook een paar component de partnummers/waardes (C6, D3) ;). D3 is volgens mij een SMB (DO-214AA) of SMC (DO-214AB) package, gezien he voorliefde voor ST waarschijnlijk de STTH4R02S ofzo (al is de wel erg duur). C6 waarschijnlijk iets tussen 100uF en 470uF.

Ik kijk straks ook nog eens naar het geheel. Ik zie dat er op de cyclone JTAG lijnen geen signaal naam staat. Kun je de cyclone afzonderlijk programmeren zonder de config flash te programmeren?

Als ik het goed heb kan je hem via de JTAG poort proggen en dan blijft het flash ongeroerd.

CPLD is nog altijd veeeeeeel sneller dan fpga, maar inderdaad. aand e prijs te zien ... ben je beter af met ene cyclone dan een max-ii

Volgens de altera site is de cyclone (max 405MHz internal clock frequency) sneller dan de MAX II (max 300Mhz internal clock frequency)

Op 19 maart 2007 15:52:29 schreef free_electron:
[...]
@fotopa. voor de cyclone gebruik ik enkel AS mode configuratie. de jtag is uitgeschakeld. trouwens bij die kleine cyclones ben je enorm vele LE kwijt voor de signaltap module. dus theeft gene nut. en bovendien werdt de routing ene spaghetti en heb je jumpers nodig om de MSEL om te schakelen tussen config en debug. das weer extra verwarring.

CPLD is nog altijd veeeeeeel sneller dan fpga, maar inderdaad. aand e prijs te zien ... ben je beter af met ene cyclone dan een max-ii

Oké, nu begrijp ik waarom, dus geen probleem!

Voor die CPLD, ik was mij aan het afvragen of daardoor het printje nog goedkoper zou worden. Maak je de 3 deeltjes af dan blijf je in princiep met een deel ongebruikt zitten. Voor de hobby denk ik niet dat er zullen zijn die speed te kort komen met de FPGA. Het is een luxe als je geen zorgen hoef te maken over het aantal LE's die je nog hebt. Ik zie dat bepaalde projecten toch gemakkelijk boven de 1000 LE's gaan maar daarboven is de toename veel kleiner. Vooral die interne RAM is heel praktisch.

Ik ben juist bezig om de interne ram te configureren voor mijn batterijtester. Dat's echt een luxe in die cyclone. Daarna kan dit met 1 druk op de knop naar de PC gestuurd worden.

Op 19 maart 2007 15:52:29 schreef free_electron:
[...]

heb je daar de software voor ? liefst de sourcecode ....

@fotopa. voor de cyclone gebruik ik enkel AS mode configuratie. de jtag is uitgeschakeld. trouwens bij die kleine cyclones ben je enorm vele LE kwijt voor de signaltap module. dus theeft gene nut. en bovendien werdt de routing ene spaghetti en heb je jumpers nodig om de MSEL om te schakelen tussen config en debug. das weer extra verwarring.

JTAG uitgeschakeld? Ik lees in de datasheet van cycloneII:

Cyclone II devices are designed such that JTAG instructions have precedence over any device configuration modes. This means that JTAG configuration can take place without waiting for other configuration modes to complete. For example, if you attempt JTAG configuration of
Cyclone II devices during PS configuration, PS configuration terminates and JTAG configuration begins. If the Cyclone II MSEL pins are set to AS or fast AS mode, the Cyclone II device does not output a DCLK signal
when JTAG configuration takes place.

Zelfs in configuratie vanuit een flash, zou je met een JTAG programmger de programmering overkunnen nemen.
Of gaat dit alleen op voor de cycloneII dan?

p.s. CycloneIII is uit! :) :)

free_electron

Silicon Member

cyclone III is inderdaad uit maar wordt NIET ondersteund door de web edition van de software ....

enne ik gebruik cyclone 1 op het bord.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 19 maart 2007 16:12:50 schreef fotoopa:
[...]
Voor die CPLD, ik was mij aan het afvragen of daardoor het printje nog goedkoper zou worden.

hmmm. ik was net hetzelfde aant denken....
die cyclones zijn inderdaad goedkoper dan de MAXII ....
ik zou dat gedeelte voor de cpld kunnen veranderen naar GPIO ... en daar bijvoorbeeld een Sd card connector op zetten , een PS2 en VGA poort en eventueel een Audio A/D D/A ... maar dan kom je weer in de buurt van wat er al commercieel verkijgbaar is.

of het er gewoon aflaten. dat maakt de pcb goedkoper.

het basisbord kom ik niet meer aan. daar staat alles op wat ik nodig heb. byteblaster II , led displays , losse ledjes en drukknoppen. daarmee kan je alle oefeningen uit het boek doen. ( 4 digits is te weinig voor een klok met uren minuten seconden en calender )

der zijn inderdaad nog componentnewaardes die niet ingevuld zijn. ik moet nog op zoek naar de goedkoopste componenten daar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM