Frithjof, eerst mijn auto APK klaar maken (het nieuwe wiellager had te veel speling, zal de schaal wel niet goed genoeg hebben ingeperst), dan de antennetuner afmaken en dan ga ik trachten de buisinstellingen te meten. Wordt vervolgd, hij zal ooit werken. Zal eens alle spoelen afkoppelen en spoel voor spoel testen.

Zweetvoetje: Ik heb dat programma gedownload en het werkt onder wine, nu nog een manier bedenken om jouw data naar het programma te krijgen.
Die C zal nog tegenvallen. Ik heb geen twee identieke varco's, behalve in mijn antennetuner. Toch maar een combinatie maken dan.
Ik heb nu 4 luchtspoelen gemaakt. Deze zitten op een printje en de schakelaars zitten daar direct op gesoldeerd. Een spoel van 0,5, 1, 2 en 4uH. Echter op het printje wordt het verhaal een stuk anders. De waarde van de spoelen wordt dan lager (alles kortgesloten levert 1,3 uH op en alles in geschakelt maar 7,4 uH.) Heel wazig. Denk dat die printplaat capaciteit toevoegd en de schakelaars inductie.

Fred
Edit: joepie, ook mijn aandrijfas zat los, niets is zo leuk om in het halfdonker onder een olie-druppende aandrijfas, 1/8e slagje voor 1/8e slagje 4 bouten los te maken :-( maar hij is klaar.
Geen fut meer voor iets anders, ga slapen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]

Als je dat programma download, dan kan je het gewoon het stuk text dat ik hier net op CO heb gezet selecteren, rechts klikken, kopieren, en daarna in speq mathematics zetten.
Dan krijg je de grafiekjes te zien.

@rd12tf: Dit was bedoeld om een impedantiemeter te maken, volgens het meetbrug-principe.

Wat ik uitgerekend heb is de amplitude van het signaal over de meetbrug, als functie van de verschillende onderdelen. Het is dus in principe mogelijk om hiermee de complexe impedantie van bijvoorbeeld een antenne te meten.
Als je R3, C3 en C1 regelbaar maakt, dan kan je alles meten, zelfinducties, capaciteiten en weerstanden. Het meetbereik zal echter niet al te groot zijn, maar is afhankelijk van de frequentie. Grote spoelen of capaciteiten zijn er niet mee te meten, tenzij je C1 en C3 ook erg groot kan maken, d.m.v. extra inschakelbare condensatoren.
C1 en C3 hoeven niet gelijk te zijn, zolang je er maar voor zorgt dat C1 en C3 beiden regelbaar zijn, en dat je ze zo aan elkaar kan koppelen dat je met 1 draai C1 open draait als C3 dicht gedraaid wordt, en C1 dicht als je C3 open draait.
Je moet dan de condensatoren en weerstanden zo draaien dat de brug in evenwicht is (geen uitgangssignaal) en met wat rekenwerk kan je dan de complexe impedantie bepalen van de antenne, of wat je eraan hebt gehangen.

@fred: Zitten die spoelen toevallig zodanig bevestigd dat ze bij elkaar spanning kunnen induceren? (dat je een soort trafo hebt gemaakt) Want dat kan de zelfinductie flink veranderen.

Op 12 juli 2007 19:32:41 schreef fred101:Ik heb nu 4 luchtspoelen gemaakt. Deze zitten op een printje en de schakelaars zitten daar direct op gesoldeerd. Een spoel van 0,5, 1, 2 en 4uH. Echter op het printje wordt het verhaal een stuk anders. De waarde van de spoelen wordt dan lager (alles kortgesloten levert 1,3 uH op en alles in geschakelt maar 7,4 uH.)

1.3 uH is misschien de zelfinductie van meetdraden, printsporen en metaaltjes in de schakelaar.

Van de spoelen zelf kan de zelfindcutie wat minder worden doordat ze stroom in de printplaat induceren. Het veld van die zwerfstroom doet dat van de spoel deels weer teniet, zodat de L zakt.

Als twee spoelen elkaar 'in tegenfase' zien kan idd de zelfinductie ook zakken.

Heb het terug kunnen brengen tot 1 uH wat idd in de draadjes enz zit.
Zweetvoetje: zo stom ben ik toch niet, maar ik moet nu even wat gaan solderen :-) of help schotjes.

Maar ik vind het prima zo, ik kan diverse waardes maken daar ging het om. Of het nu 1,8 of 2 is maakt niet uit rekent alleen makkelijker.

Nu nog de varcovoeding maken op 5V en de schakelaartjes en hij is klaar.

Ik ben bezig met het kopen van een FT-101e van Yaesu.
Buizen stuur en eindtrap, rest torretjes.

Fred

@(Z)weetvoetje,
Bedankt voor de uitleg, ik zal de software hier installeren.

kopieren lukt niet van linux naar wine. Ik zal het morgen op de pc boven installeren.

Fred

Frithjof, Het pakketje is gearriveerd, heel erg bedankt namens ons allemaal. De tuner is bijna af dan ga ik verder met bonzo, buisje meten, spoelen testen en eindtrapje erbij. Dat maak ik zo dat ik achterop de kast de voeding kan aftakken voor andere projecten (en de 0V1 dan uitschakel)en de eindtrap ook extern en los van de 0V1 kan aansturen en als test versterker kan gebruiken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (67%)]

Hallo, wakker worden. Lieve vriendinnen je kunt solderen en typen tegelijk.

Kleine update: Ik heb het buisje vervangen door een van Frithjof en dat maakte weinig verschil. Hij werd iets harder. Maar ik heb de varco afgekoppeld en een losse ingekapselde 500pF gebruikt. Daarmee werd hij een stuk stiller. Maar hij wilde niet oscilleren op hogere frequenties. En dankzij de meetzender weet ik nu dat hij op 10 ipv 14 MHz zit.

Ik ga alles nog eens goed nalopen, er moet haast ergens iets fout zitten.

Fredden

Ik weet het Fredden, ik typ en ben bezig met mijn "Halb Wellen Antenne mit Fuchskreis" voor de 6m band (zo, Frithjof zit nu zeker gillend onder de tafel ...).

Nog heel even Tropo op die band, daarna is het weer voor een jaar voorbij ...

Welke frequentie dan kunnen we qsotje maken

Fred

Probeer eens 50.206 daar zit geen QRM op, hier tenminste!
SSB natuurlijk!

Fred, ik heb daar als een zekere aap zitten brullen, hoor in de verte iets maar dat kan ook mijn DSP zijn die uit de ruis "stemmen" haalt, helaas!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (50%)]

Hier het zelfde, ik dacht heel ver weg wat te horen, heb met 100W verticaal en horizontaal gezeten. Had vanavond een raar probleem. Steeds plots even hele hoge swrs op beide antennes, maar alleen op 80m verder nergens. Dacht eerst dat het de kabels of mijn tuner was maar toenm bleek er op hogere banden en op 160m niets loos.

Fred

Misschien vonkt er iets, door de hoge luchtvochtigheid, kan even een hoge SWR geven.

Wat betreft de 6m band, deze wordt niet voor niets de Magic Band genoemd, waar lokale 'condities' zelfs per uur kunnen verschillen. De band is hier nu volkomen dood ... Ben bang dat ik een jaar moet wachten om mijn 1/2 golf te testen. ;(

Fred, die Fuchskreis om de halve golf te voeden is hetzelfde als wat jij met je draad kunt doen.

Alleen was Herr Fuchs (uit Oostenrijk) zo eigenwijs dat hij dacht dat er geen aarde nodig was. Nu, véél aarde heb je niet nodig (de voedingsstroom in de antenne, en DUS in de aarde, is maar klein), maar wel iets natuurlijk.

Ik heb eindelijk mmana werkend onder linux, snap nu ook wat meer van de instellingen en grafieken (ik heb het vorig jaar onder xp gehad)
Maar we moeten niet teveel over antennes praten dan jagen we frithjof weg ;-)
Heb op fuchs zitten zoeken en dat lijkt op mijn idee van een impedantietrafo per band, alleen gebruiken zei soms aftakkingen ipv diverse trafo's zoals ik bedacht had. Verder wordt er gezegt dat het veel HF straling geeft en buiten moet staan. En men heeft het alleen over qrp en ik ben niet zo qrp-erig, ik ben meer zoals de amerikanen, there is no subsitude for cubic inches, ik wil een V8-tuner. :-) Dat HF is natuurlijk makkelijk op te lossen. Impedantietrafo's buiten, schakelen moet dan via relaisen. De Varco kan dan binnen. Of alles in alu-kastje en coax naar 1:1 unun buiten wat mijn voorkeur heeft.

Fred, vanavond ga ik een Yaesu FT-101E bekijken en kopen als hij zo goed is als gezegd. Met manuals en spareparts. Buizen als eindtrap, verder wel nog torren erin maar wel heel bruikbaar in tegenstelling tot het heel oude spul. Koop er nog wel eens een racal of ARC bij

[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]

Over antennes gesproken:

ik heb eergisteren een "man-lifting boxkite" gebouwd met een 4 lambda log-periodische antenne en een L-match eraan. Deze werd gekoppeld aan een serieschakeling van lithium batterijen met bosonenversneller (bij BACO gekocht). Ik heb hem in bijgaande wolk

http://www.uploadarchief.net/files/download/rolwolk.jpg

opgelaten en heb nu ruim voldoende energievoorraad voor de volgende eeuw. Frithjof kán wel wat met antennes, hoor!

Oooh een rolwolk...
Wil je die ruilen met deze, die heb ik dubbel!!
http://tip.at5.nl/wp-content/uploads/2007/07/noodweer1607.jpg

[Bericht gewijzigd door echtepino op (15%)]

Op 18 juli 2007 15:56:12 schreef echtepino:
Oooh een rolwolk...
Wil je die ruilen met deze, die heb ik dubbel!!
[afbeelding]

Frithjof: Hoe denk je dat die Rolwolk is ontstaan, 100W buizen power in een V8-tuner :-)

De FT-101e staat thuis. Mooi ding met reserve eindbuizen en stuurbuis, bleek van de voorzitter van de veron te zijn, aardige kerel. Nu snel de antenne tuner afmaken want anders kan ik hem niet gebruiken.

Fred

Tuurlijk is die man aardig tegen jou als hij je wat wil verkopen!

Eindpijp = 6146b en stuurbuis 12by7a?
Mooie aankoop dan!
;)

@fred: Pas je nog in je huis?

Geen idee, zover ben ik nog niet gekomen. Ik wil eerst mijn tuner goed hebben voor ik de zender mol. Mijn FT897 zit met een opgebouwde autotuner dus die kan ik niet gebruiken. Ik heb nu een L-constructie gemaakt. Ik heb een goede SWR/power meter en een Zelfgebouwde SWR meter welke het voltage op de multimeter laat zien. De langdraad is nu zo'n 41m en er zit een 1:1 unun tussen draad en coax.
In de tuner moeten uiteindelijk een paar impedantietrafo's komen en dan de finetuning met de L-tuner. Die fuchskreis spreekt me ook wel aan maar die gaan allemaal van 80-10 en qrp uit. Dat 80m is prima want de draad zou voor 160 resonant kunnen zijn. dus dan kan de tuner gebypassed worden maar dat qrp zit me dwars, een 101 is toch goed voor 130W :-)

Henry: niet meer in de shack die wordt krap nu :-)

Het is een buizen eindtrap, die mol je niet zo maar.
Een beddenspiraal stem je nog af met dat pi-filter.

Eindbuizen zijn 6JS6's. Wees daar zuinig op. Die zijn dus echt nergens meer te vinden.

Deze via eBay
Zeker niet duur.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (32%)]

Fredden schreef:

Die fuchskreis spreekt me ook wel aan maar die gaan allemaal van 80-10 en qrp uit.

Kolder, hangt gewoon van de plaatafstand van je varco af, neem die groot en de spoel van dik draad voor de hogere Q en je zal lof eten, zelfs met dat saaie QRO.

(Met QRP leef je langer ...)
(In navolging van het: Life is too short for QRP.)
;)

OK, dan neem ik een varco met grotere plaatafstand, gelukkig heb ik een junkbox vol varco's.

Fred

He, ik wordt net wakker blijk ik helemaal geen junkbox te hebben :-(
Ik heb gisteravond de tuner gesloopt. Hij werkte wel maar een van de schakelaartjes zat los en daar kon ik niet meer bij, ook moest de spoel groter. Ik ga ze maar in een gewoon kastje maken met een grotere spoel net als dat voorbeeld van jou. Een fuchskreis ligt dus technisch even buiten de opties. Als ik even wat tijd heb ga ik wel een grote varco maken en een rolspoel.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (69%)]

KENNELIJK IS DE (RADIO-)BOUWVAK VACANTIE UITGEBROKEN!

Op 3 augustus 2007 08:57:41 schreef Frithjof Sterrenburg:
KENNELIJK IS DE (RADIO-)BOUWVAK VACANTIE UITGEBROKEN!

Ja, het heilig vuur brandt tijdelijk op een laag pitje. Ik neem aan dat het in september wel weer oplaait.

gr. Mans