Show your projects! Part 5.

Dit topic is gesloten

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 3 september 2007 20:51:04 schreef muddy:
Ziet eruit als gelakt koperdraad. Worden oa. spoelen van gewikkeld. In principe zit er een klein laklaagje op waardoor er binnen de spoel geen kortsluiting plaatsvindt. Door warm te maken (of met een mesje) kan je de lak verwijderen op de plaatsen die je wilt solderen.

Is inderdaad gelakt koperdraad, eerst vertinnen (duurt even lak moet weg branden). Vertinnen van een uiteinde is makkelijker omdat het tin daar contact kan maken met het koper, anders even een beetje lak wegkrassen met een mesje.

Geen dagen toevoegen aan het leven, maar leven toevoegen aan de dagen.

@ delta brafo (danny)
Mooi hoor, we zullen het binnenkort wel op school zien hangen. Dat was toch de bedoeling?

Geen dagen toevoegen aan het leven, maar leven toevoegen aan de dagen.

Ik heb Peom, mijn weerstandsmetertje, maar van een nieuw kleedje en een LCD voorzien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/rmeter.jpg
Het nieuwe kleedje, om gemakkelijker een weerstand te kunnen plaatsen - een LCD omdat daar meer informatie mee getoond kan worden.
In dit geval komt de gemeten waarde helemaal overeen met de kleurcode, wat meestal niet het geval is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ben je niet bang, dat die 2 kopere staafjes langzaam gaan oxideren, dat je meting verloopt ?

Ik had ze graag laten vergulden, maar da's een prijzige operatie. Af-en-toe reinigen met een kopergommetje zal ook volstaan...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mooi metertje zeg :)

[Bericht gewijzigd door Mathieuke op vrijdag 7 september 2007 11:56:18 (61%)

Op 7 september 2007 11:19:00 schreef pros:
Ik had ze graag laten vergulden, maar da's een prijzige operatie. Af-en-toe reinigen met een kopergommetje zal ook volstaan...

Je kunt verzilveren proberen, dat is wat minder kostbaar.

Kan je er niet gewoon wat soldeer overleggen ?

@pros: mooie afwerking!
Die blauwe LCD doet het ook goed.
(Moet zelf nog steeds een toepassing bedenken voor mijn brede 16-karakter en een smallere 4x20 karakter display.)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Op 7 september 2007 12:08:11 schreef Mathieuke:
Kan je er niet gewoon wat soldeer overleggen ?

Soldeersel is een veel slechtere geleider dan koper. En het wordt na een tijd ook dof.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het is natuurlijk wel een mooie schakeling om even uit te werken en ergens neer de dumpen zodat iedereen het na kan maken ;)

Op 7 september 2007 12:28:05 schreef Mr GAmba:
Het is natuurlijk wel een mooie schakeling om even uit te werken en ergens neer de dumpen zodat iedereen het na kan maken ;)

Ik vind het een interessant projectje maar ikzelf zou er meer voldoening van hebben als ik dit zelf zou kunnen maken, iemand anders dan weer niet. Anyway, ik heb geen oplossing nodig, anders wordt ik nooit zo slim als pros :p

@pros: mooie afwerking! Zoals gewoonlijk.
Die ouwe ratten hebben toch altijd een beetje meer geduld om het fijntjes af te werken :)

Heb je nog een adapterje voor de SMD versie want die zijn helemaal niet meer te lezen.

Pros:
Mooi aparaatje!

geef je toevallig hex/schema/layout vrij? :)

dat zal mooi zijn!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 7 september 2007 12:28:05 schreef Mr GAmba:
Het is natuurlijk wel een mooie schakeling om even uit te werken en ergens neer de dumpen zodat iedereen het na kan maken ;)

Het principe is heel eenvoudig:
Neem een µC (hier is dat een ATmega8).
Zorg voor een stabiele meetspanning, een tikje kleiner dan hetgeen de ADC aankan.
Voorzie een stel referentieweerstanden waaruit de µC een keuze kan maken door deze met GND te verbinden. Ik heb er 9 gebruikt (33R, 100R, 330R, 1k, 3k3, 10k, 33k, 100k en 560k). De kleine weerstanden worden ingeschakeld met eer relais, de grotere met een BS170.
Plaats de te meten weerstand (Rx) tussen de meetspanning en de referentieweerstand.
Meet de spanning op dit knooppunt.
Meet de meetspanning.
Bereken de stroom, door de spanning op het knooppunt te delen door de referentieweerstand.
Bereken Rx door het verschil tussen meetspanning en knooppuntspanning te delen door de stroom.
Toon het resultaat op het LCD.

Afregelen hoeft niet. De waarde van de referentieweerstanden hoeft ook niet precies te zijn. Maar je moet ze wel met een goede multimeter meten, en die waarde in de software opnemen.

@fotoopa: iemand (ik ben vergeten wie) heeft op CO een foto van een geniaal adaptertje getoond. Het was een V-vormig ding, waarvan de beentjes onderaan een klein spleetje vertoonden.
Maar zelf loop ik, zolang dat nog kan, in een grote boog om SMD-komponenten heen... :-)

@Technojunk: ik zal er eens werk van maken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

mooi pros! komt het hier te staan?
of op een site van je.. ik wacht geduldig af ;)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik denk dat je mijn LC meter bedoeld:
http://members.home.nl/a.vermaning/Meetapperaten/LCMeter-small.JPG

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

pros: ziet er goed uit !
Is dat een standaard behuizing ?
(En zoja waar kan je die bestellen ?)

De behuizing is een stukje huisvlijt. Wat MDF, een ALU-plaatje, lijm, plamuur en een spuitbus verf.

Hier zie je het "binnenwerk":
http://www.uploadarchief.net/files/download/rmeterbinnen.jpg

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 7 september 2007 18:36:17 (35%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mooi, zo kan je de behuizing precies op maat maken !
Waar zit het alum-plaatje precies (deksel aan onderkant ?) ?

Mijn grootste probleem is (was :) ) altijd, een mooie / passende behuizing vinden....

Wat je ziet is de onderkant. Een bodemplaat is niet voorzien. Waarom ook?
Bouwen: eerst de zijkanten, de voorkant en de achterkant uit een stuk MDF frezen en aan mekaar lijmen met houtlijm. Het horizontale deel van de bovenkant (op de foto verborgen onder de hoofdprint) is ook MDF. Vervolgens een ALU-plaatje op maat snijden en vouwen, zodat het de voorkant en de bovenkant bedekt. Opening voor LCD aanbrengen. Die plaat kan op het MDF gelijmd worden met contactlijm, maar het kan ook zo: MDF instrijken met een dun laagje houtlijm - enkele minuten laten drogen - ALU inwrijven met Power-Pritt - onmiddelijk beide delen op mekaar brengen, vastklemmen en enkele uren laten drogen. Vervolgens plamuren waar nodig, gladschuren en spuiten.

Al-met-al kost het me 2 x zoveel tijd om de behuizing te maken als om de print te maken. Maar 't is toch geen goed weer om te gaan fietsen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mooi !
Hoe zit de hoofdprint vast (ik zie geen schroeven/moeren) ?
Hoe dik is het MDF ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op vrijdag 7 september 2007 19:25:39 (13%)

Dit topic is gesloten