Op 19 juli 2007 00:31:11 schreef madthijs:
Heel cool!kan je het afgezien van deze mechanische manier, een beetje besturen? hoever hij terug buigt ofso?
Hoeveel weegt het staafje en het mannetje ongeveer?madthijs
dat staafje is een standaard staafje, heb ik gejat uit een mecanodoos. wat 't weegt weet ik niet, niet gewogen. Iets lichter dan een AAA batterij als ik 't zo vergelijk. Dat mannetje is papier en weegt verwaarloosbaar weinig.
besturen? nee niet echt. je kan 'm wel een tijdje op de trampoline gedrukt houden, dan springt 'ie pas omhoog als je 'm loslaat. verder springt 'ie meestal gewoon laag (korte, bijna niet zichtbare sprongetjes) tot 'ie door een vonkje en beetje aan het aluminiumfolie blijft plakken,dan springt 'ie hoger.
ik dacht eerst een soort "robotspiertjes" van dat nitinoldraad te maken, 2 draadjes aan elkaar en dan de een de ander laten omvertrekken, af laten koelen en de ander de een laten omvertrekken etc. maar dat werkte niet helemaal lekker, dus dacht ik: ik zet er een vlaggetje op, dan zie je de uitwerking beter. toen dus losgeschroeft, en vlaggetje gemonteerd, maar 2e draadje wou er niet in, dus dat ding viel om.
toen dacht ik aan de werking van een deurbel (een DC deurbel, dus eentje waarbij de spoel een ijzertje aantrekt dat dan de verbinding met de spoelverbreekt en de bel raakt), en tegelijkertijd: "ik zit weer veel te moeilijk te doen". dus die deurbelcontructie hierop toegepast: en het werkt
't is wel geen stabiele ocilator, maar dat intereseert me niet. 't is geen kloksignaal, 't is een trampobot!