load box

Op mijn werk moet ik nogal regelmatig voedingen repareren maar we hebben geen goede 'load box'. Nu test ik de voeding altijd met een aantal vermogenweerstanden als belasting, maar dat is ruim onvoldoende en heel omslachtig. Weet iemand soms een goed apparaat dat hiervoor geschikt is?
Het zijn meestal nogal zware voedingen 5-15V 0-30A (of meer)...
Ik dacht er ook aan zelf iets in elkaar te knutselen, iemand soms een voorstel?

Grtz

Handvol van die zware vermogens weerstanden onder een waterbakje monteren, heb je na een poosje testen ook heet water voor koffie of thee, doe je iets nuttigs met de energie die je verstookt.

Een buizeneindtrap dat is het.
Sine

Moderator

Tjah, leuk maar niet praktisch ...

Ik heb zelf met het idee gespeeld een DC load te bakken ( koop dozen zijn zelfs 2ehands gruwelijk duur )

verder dan een koeltunnel en twaalf dikke torren ben ik nog niet gekomen.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Een stel 12/24V autolampen, klein..veel stroom..veel licht :).
Geen extra koeling nodig en schakelbaar in alle combinaties.

Als je nog aan een oude zware frequentieregeling kunt geraken dan kun je met de eindtransistoren of igbt's een eenvoudige traploze regeling maken, hier is wel extra koeling nodig.

LDmicro user.

Goedkoop en robuust: de nodige slagen dik weerstandsdraad (of RVS-draad) rond een vuurvaste baksteen wikkelen. Het geheel in een aanraakveilige behuizing (met enkele verluchtingsgaten) plaatsen; 't kan immers flink heet worden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Anoniem

Op 21 september 2007 02:02:47 schreef Sine:
Uuuhu ...

Mucho expensivo

Ja, maar met echte loads kun je snel wiselende belastingen simuleren zodat je ook het dynamisch gedrag van de voeding kunt bekijken.

paar dozen 1,5 mm2 en 2,5 mm2 kun je ook een leuke belastingtest mee doen. 100 meter 1,5 is ca 1,16 Ohm

Zoiets kun je vrij makkelijk zelf maken. Pak een paar power transistoren en schroef die op een grote koelplaat (eventueel met ventilator). De collectors hang je aan elkaar en de emitters verbind je aan elkaar met een 1 Ohm weerstand in serie. De basis stuur je aan met een NPN power tor (TIP31 of TIP32; weet niet welke NPN of PNP is). De basis hang je via een weerstand aan een meerslagen potmeter.

Het voordeel van deze schakeling is dat de uitgang een stroombron is. Een slechte voeding vind dat niet leuk en gaat oscilleren. Een tweede voordeel is dat de regelkarakteristiek logaritmisch is. Je kunt 'm dus ook gebruiken in het milli-ampere gebied. Een nadeel is dat er meer stroom getrokken wordt als de transistoren opwarmen. De instelling loopt dus ietsjes weg.

Elektuur heeft vrij lang geleden (jaren 80 ? ) een elektronische DC dummyload beschreven, welke in diverse modi kon werken en ook moduleerbaar was. Allicht is dat een aardig vertrekpunt.

Er staat mij zelfs bij dat er meer E. ontwerpen op dit gebied zijn.

Turbokeu

Golden Member

Inderdaad!
Ik heb die schakeling een 15 jaar geleden eens gebouwd om voedingen te testen.
De vier 2N3055H eindtorren zijn gemonteerd op een enorm 20x24x5cm koelprofiel, allebei uit een mainframe computervoeding.
Het geheel wordt geforceerd gekoeld door een 178mm 230V axiale ventilator (lees: turbine!) en kan zo'n 250-300W vermogen dissiperen.
De schakeling heeft een modulatieingang zodat voedingen dynamisch kunnen getest worden.

http://www.turbokeu.com/temp/belasting.jpg

Het geheel werkt perfect maar is (zoals zo dikwijls) nooit in een passende behuizing ingebouwd...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Die laatste twee zien er heel erg leuk uit!
Turbokeu, heb je daar nog een schemaatje van liggen?

Uit de foto van die laatste kan ik opmaken dat het 40N10 Mosfets zijn, kan dat kloppen? 40A, 100V...

En dat moduleren, hoe zou ik dat best aanpakken?

Grtz

Turbokeu

Golden Member

Ik heb nog ergens de originele Elektuur liggen, zal het artikel eens inscannen.

Modulatieingang: gewoon op een functiegenerator aansluiten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik ben aan het knutselen gegaan met een 2n3055 en dat werkt toch al. Door Ube te regelen, kan ik de stroom door de tor regelen. Maar, hFE bij IC=10A is 5min. Dan heb je toch een enorm grote basisstroom nodig? Hoe kan ik dit oplossen? Een driver met een grote hFE gebruiken per transistor?
Ik snap het niet helemaal.

Grtz

Ik heb een schemaatje getekend, wat getest en gesimuleerd en dat blijkt te werken.
Nog een vraagje: in de datasheet staat ICmax=15A en max power disipation= 150W
Kunnen die waarden echt constant gehaald worden met goede koeling of is dat echt een uiterste maximum? Redelijk belangrijk namelijk voor de bepaling van de max eigenschappen van het 'toestel'.
Ik heb 120° thermische contacten genomen als beveiliging, is dat wat te hoog of kan het nog hoger?

http://users.skynet.be/fa500290/dummy_load.jpg

benleentje

Golden Member

120° is volllegens mij wel echt max. IK zou hem zeker niet hoger dan 100° maken.

Die waarden zijn het maximum maar kunnen ze met hele hele goede koeling wel aan.
Maar als ontwerper ben je dan niet goed bezig.

Als transistor tot bv 125 mag is 120° al te hoog. Zelfs als je al direkt in de tor zou meten is het niet aan te raden.

Afhankelijk van waar je de temp meet bepaal je de temp. Als je op de koelplaat zelf meet meet je nog niet de werkelijk temp van de tor zelf. En intern is het nog iets warmer.

De max warden dient men eigenlijk te vermijden en gaan voor bv max 100W per tor.

Bij een voeding van 12V kan je de 15A al niet halen omdat je dan op 180W uitkomt.

Vak rekent met 2 - 3A per tor dan zit je met een 24V voeding op 75W en heb je dus niets van die maxwaarden te vrezen.

Dus kijk even hoe zwaar je wilt bouwen. Of als het gebouwt heb reken dan even een keer uit wat het max vermogen is van de koelplaat.

Als max van de koelplaat 200W is kan je best even wat hoger belasten als je dan maar weer oplet op stroom, spanning en vermogen per tor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou toch ook niet hoger gaan dan 100°C, of zelfs 80°C, je kan er een deftige geforceerde koeling opbouwen, dit scheelt zeer veel aan vermogenswinst.

En zeker genoeg transistoren nemen om het vermogen te verdelen en gelijktijdig af te voeren, zeker niet tot op de max. specs gaan zitten, dat leidt alleen maar tot teleurstellingen.

Het is bij het gebruik van vermogenstorren inderdaad zo dat ze een pak basisstroom eisen om die grote uitgangsstroom te bewerkstelligen, vanwege hun magere HFE,
bij vermogensMOSFETs heb je dat probleem niet, die zijn spanningsgestuurd.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

OK, ik gebruik 90° clixon's i.p.v. 120.
Er komt in elk geval een hele grote FAN op de behuizing of eventueel een aparte op elke heatsink want ik ga voor elke tor een aparte heatsink gebruiken (recyclage).
Ik ga misschien ook voor 6 transistoren i.p.v. 4.
Ik gebruik ook 2n3055's omdat we deze massaal in stock hebben en ze blijkbaar niet zoveel kosten.
Ik post mijn ervaringen. Thanks!

Grtz

benleentje

Golden Member

Daarom moet je er gwewoon zoveel mogelijk gebruiken ze kosten toch niets. Je hebt een betere warmte verdeling over de koelplaat, maar in jouw geval niet nodig.

Ik zou die 2de tip 31 dan ook vervangen voor een 2n3055.

Want met 6 2n3055 * 4A basis stroom elk = 24A.

Dus 1 2n3055 als stuur tor is voor het maximale al te krap.

Kan de eerste tip31 eigenlijk wel 5A schakelen om de eerste 2n3055 dan max open te sturen ?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens de datasheets:

hFE 2n3055 bij IC=10A = 5

Ik ga uit van 10A max per 2n3055 en ik ga er 6 gebruiken
dus de totale basisstroom:

Ib=Ic/hFe = 10/5 = 2
Ibtot = 2*6 = 12A -->2n3055 dus
Ib = 12/5 = 2.4A

hFe Tip41C = 15
Ib = 2.4/5 = 160mA... Dat kan die opamp niet leveren dus waarschijnlijk nog een kleine stuurtransistor gebruiken.

Als je Q1 om wat voor reden ook uitvalt, gaat de opamp de zaak helemaal opensturen. Niet optimaal.

Verder moet je de onderkant van P1 ook aan de onderkant van de sense weerstand (R1) hangen, anders krijg je gegarandeerd oscillaties.

Ik heb ook mijn bedenkingen bij de stabiliteit van de regellus, 'k zou minstens C3 tussen de uitgang en inverterende ingang van de opamp hangen.

Turbokeu

Golden Member

Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Op 24 september 2007 08:24:41 schreef Turbokeu:
Ik heb nog ergens de originele Elektuur liggen, zal het artikel eens inscannen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb het schema een beetje aangepast. 6 vermogen transistoren i.p.v. 4 om ze wat minder te belasten en een betere warmte-afvoering.
Een TIP120 darlington in de sturing (hoge hFE).
Een gemeenschappelijke sense-weerstand van 0.01 Ohm en een aanpassing van het regelcircuit.
Nu ga ik op zoek naar een goede recyclage koelplaat want voor 6 torren heb ik geen plaats.
Nog opmerkingen?
http://users.skynet.be/fa500290/dummy_load2.jpg