Mijn laatste opdracht voor 2007 is eindelijk af, klaar om te monteren. Het is een draadloze sturing voor 6 halogeenspots elk 50W/12V in totaal 300W.
De opdracht was, gebruik 2 bestaande transfo's elk 160W. Iedere spot moet zowel afzonderlijk als in groep kunnen bediend worden. Functie's zijn on, off en dimmen. Er moest een powerup instelling mogelijk zijn waarbij via kleine dipswitchen de helderheid van iedere spot afzonderlijk kon ingesteld worden. de bediening moest verlopen over een standaard 433.92 MHz afstandsbediening maar ook moesten in de woning op 2 plaatsen de spots kunnen aan en afgelegd worden. Als de spots afgelegd werden via de vaste schakelaars in de wonkamer mocht geen enkele module nog onderspanning staan. Ook moest er op 1 plaast in de woonkamer 2 drukknoppen voorzien worden om alle spots gelijktijdig te kunnen dimmen up of down en dit zonder de afstandsbediening te vinden. ( je weet wel hé, de kleine loopt daar altijd mee weg)
Hier een globaal zicht op de volledige unit onder test:
300W is 25A op 12V, een niet te onderschatten vermogen. Er was gekeken om leds te monteren maar voorlopig werd dit afgekeurd vanwege prijs en onzekerheid. Wel moest de sturing hiervoor geschikt zijn indien later een ombouw gewenst is.
Op het volgend plaatje zie je hoe ik de fets gemonteerd heb. Een klein stukje alubuis van 15mm vierkant zorgt voor een stevige montage via schroeven van M4 terwijl tevens voorzien is in een lichte koeling. Voor iedere spot is een kabel voorzien van 3x1.5 mm2 waarvan er in de ene richting 2 kunnen parallel liggen om de weerstand zolaag mogelijk te houden. Alle draadverbindingen zijn via M4 schroeven vastgemaakt. Ook de binnenkomende kabels worden nogeens voorbevestigd zodat er geen trillingen op de verbindingen kunnen ontstaan.
De beide transfo elk 160W 12V heb ik via elk een 200V/30A gelijkrichterbrug verbonden. De uitgang van beiden gelijkrichters komen samen op een rij elco's goed voor 20.000 uF/63V. Die moeten gezamelijk tot 300W kunnen leveren. Hoewel ik mij bewust was van het spanningsverlies over de beiden bruggen was ik toch nog verrast over de temperatuur. Om dit op te lossen heb ik voorzien in een extra ventilator die nu de temperatuur onder kontrole houd.
Zowel de primaire zijde als de secondaire zijden zijn nog eens afzonderlijk met thermische zekeringen beveiligd. Het verlies hierover op de secondaire is 0.1V wat aanvaarbaar is. de gebruikte fets zijn de IRF540 met 0.08 RDS. Metingen hiervan geven aan dat het spanningsverlies over de fets beneden de 0.6V blijft bij volledige uitsturing. De gatespanning voor de fets is afgeleid via een regulator uit de 12V DC en staat nu op 8V, dit is ook de spanning die naar de rx433 module gaat om de codes te ontvangen. Daarnaast zit nog een 7805 regulator voor de CPLD module die alle functie's bevat zoals dekoderen van de AF, status weergave van de leds op de module en de regeling van alle spots.
Blijft mij nog een onopgelost probleem: Op lage dimwaarde geven bepaalde 50W spots een licht zoemend geluid, veroorzaakt door de gloeidraad van de spot. Mijn PWM frequentie is nu ruim 400 Hz, ik heb dit zowel verhoogt als verlaagd maar die zang krijg ik niet volledig weg. Bij te lage PWM frequentie krijg je natuurlijk flikkering van de spots maar boven de 100 Hz is daar niets meer van te merken.
De dim regeling is gedaan via een lookup tabel met 32 stappen. Spots regelen verloopt niet linair en om een linair regelgevoel te bekomen moet je dit echt optimaliseren. Vooral in de lage waarden veranderd het licht vrij snel maar eens boven de 50% van de PWM pulsbreedte moet je de stap duidelijk vergroten. Nu is door de juiste tabel de regeling heel mooi.
Er zijn ook nog 4 dipswitchen voorzien om de basis code van de afstandsbediening te kunnen aanpassen mocht er hinder zijn door iets gelijkaardigs van de geburen. Om niet steeds het geheel te moeten herprogrammeren kun je die switchen instellen netzoals je de afstandsbediening achteraan kunt instellen op een andere groepscode. De CPLD past automatisch al deze codes aan. Alles is geschreven in verilog en de CPLD is het kleine MAX II nano boardje van terasic.
Volgende week wordt de volledige unit in gebruik genomen.