Update
De versterker is opgebouwd en getest! Het schema is nu definitief en beschikbaar via de onderstaande link. In het schema vind je ook de transformatoren / voedingsspecificatie. Voor de drivertrap is een 2x33V transformator nodig. Deze kan ook opgesplit worden in 2x15V en 2x18V. Op die manier kun je via de 2x15 ook nog een zelfstandige voeding maken voor een voorversterker schakeling. Zie pagina 6 voor opbouw en testresultaten.
De PCB layout verschijnt binnenkort als gerber zipfile welke door PCB huizen kunnen worden verwerkt.
Topic Start
Om me toch enigzins met electronica bezig te houden terwijl ik wacht op mijn printjes dacht ik.. Laat ik eens een MOSFET bak ontwerpen voor gemiddeld vermogen. Goed verkrijgbare onderdelen (op de MOSFETs na, welke in de UK besteld zouden moeten worden). En naar mijn idee top prestaties voor een discrete versterker.
Concept: symmetrische long-tail pair ingang, driver trap met controleerde darlington trap ingepakt met een als cascode geschakelde driver FET er over, lokale phase compensatie. Rust stroom 35mA, dus een pittige driver trap. Eindtrap ruststroom 95mA per tor, waarvan 4 in totaal. Twee voedingeng: +40/-40V 100mA voor driver, +30V/-30V/ 4A.
In de sim (ja ja) een THD van <0.001% bij 80W/4Ohm 1KHz.
Fresponse = 5Hz - 150KHz (-3dB)
Ingangsgevoeligheid 707mV~ (2Vpp).
Ben er lekker mee aan't stoeien geweest en denk dat ik 'm zo optimaal mogelijk heb gekregen.
Ik moet het voedings schema nog maken. De MOSFET bak zelf is vrij minimaal van opzet en denk ook dat het een relatief juweeltje kan zijn.
Nu had ik het idee dit schema te doneren aan CO.. maar de vraag is of mensen interesse zouden hebben een 40/80W semi high-end MOSFET bak te bouwen, en of Jeroen dit bij de schakelingen zou willen zien. Het ontwerp is bedoeld voor de wat gevorderde electronicus en dus geen 5 euro's TDA2030 schema'tje (met alle respect)
Edit: Ow natuurlijk, de FETs zijn ECX10N16 en ECX10P16, of als je TO3 varianten wil ECF10N16 en ECF10P16. High-end audio MOSFETs te verkijgen bij Profusion PLC voor een schappelijke prijs (als je ze per 5 neemt, heb je 1 reserve voor P en N)
Edit: Het schema is nu toch uitgewerkt, dus...
SCHEMA !!!
PS. Alle BC557Bs worden BC560C's, de 547B's worden 550C's.
[Bericht gewijzigd door MagicBox op 3 oktober 2011 20:19:48 (12%)