Thanx,

Nou dan kan dit wel eens mijn volgende amp worden.;)

Ik ben nu nog bezig met een 25 Watt MOSFET. (met de IRF530/9530:P)

Nou dan is dat mooi geregeld, dan blijven de 510/9510 de voorkeur torren voor de driver ;)

Verder goed nieuws: PCBs binnen voor het moederbordje van mijn hoofdproject, PCB'tje voor de bijbehorende programmer bridge en een PCB voor het elco discharger projectje!

Foto's komen straks. Ik weet alleen van gekheid niet meer in welke topic dat het beste kan posten O.o

Hmm.. als je er een cookie instopt ipv 510's zal er denk ik niet veel geluid uit komen.. Misschien wel een gebakken deeg lucht ;)

"Het laatste bericht van deze discussie is meer dan 90 dagen oud. Reageer alleen wanneer je iets nuttigs aan de discussie kunt toevoegen. Lees ook de FAQ."

Ach ja.. soms liggen me projecten wel langer in de vrieskist ;)

Ik heb dit ontwerpje onlangs weer opgepakt en verder uitgewerkt. Nog hele mooie vooruitgang geboekt ook nog!

Ik heb nu 2 versies: Eindtrap met 1 paartje, en een versie met 2 paartjes. De specs ondanks dit verschil zijn identiek. Enige wat anders is dat de versie met 1 paartje een iets hogere driverspanning nodig heeft.

Kwa gesimuleerde vervoming (THD) presteert het ding echt fijn:

Bij 80W/4Ohm:
- 0.000% bij 1KHz (da's onder de 0.0005%)
- 0.003% bij 10KHz
- 0.007% bij 20KHz

Op half vermogen (bij 40watt) blijft de THD meter op 0.000% voor de volle audio band.

Verder is het ampje helemaal stabiel en mede door zijn sterke drivertrap (35ma bij 1 paartje, 40ma bij 2 paartjes versie) een goede demping.

Het laaste wat me nog rest te maken is de voeding voor de verschil/driver trap, deze komen op het printje. Dit wordt dan ook gevoed door een ongestabiliseerde voeding (trafo/brugcel/elco's). Iedem voor de eindtrap. Ook reeds het koellichaam dimensioneerd. Dit moet voldoen aan 0.5 - 0.7K/W.

Als het geintegreerde driver voedingkje klaar is gaat ik binnenkort het printje ontwerpen en de stuklijst uitwerken :) Met de tijd krijgt CO dan toch echt zijn heuse 80W 'high-end' mosfet bak voor de schema lijst.

@Sine & Henry s.: werken jullie mailboxen wel, die van co zelf?!

Heb MagicBox zijn schakeling in Eagle gestoken en daarmee een print plaat gemaakt en gisteren besteld bij iTead.

Hier het schema: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2yn5/mosamp_sch.jpg
nu daar zitten wat fouten in wat betreft de negatieve eind trap de symbolen zijn de verkeerde want Eagle heeft geen n-mosfets in hun bib steken zonder diode over, heb trouwens nog steeds niet gevonden hoe je symbolen maakt.

het bord zonder grondvlak (het is er wel maar niet geactiveerd).
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2yn5/mosamp_brd_ngp.jpg
met grondvlak: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y… .

Nu heb ik ook al gedacht aan de voedings print maar daar ben ik absolute niet zeker van dus bij deze:
schema: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y… en de print: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…

Geen P-MOSFET's zonder diode over bedoel je? Volgens mij staat er ergens iets verkeerd in je schema, of vergis ik me? Bovendien zit die diode er toch altijd in.

zou dit geen mooie versterker zijn voor een setje wharfdale pacific evolution 5 zuilen?

@Maartenbakker: je hebt gelijk het zijn P-Mosfets. Er zit wel een soort "diac" in tussen gate en drain.

@Timberleek: zou het niet weten, gaan deze bouwen om wat kennis op te doen.

Heb nog eens gezien en Q11 is ook het verkeerde symbool.

edit: ondertussen alles besteld, damn die mosfets zijn "duur", grotendeels heb ik alles al va Conrad behalve die ECX'en, deze heb ik vanmorgen besteld en dan is het nog wachten op de printplaten.

[Bericht gewijzigd door Damic op (29%)]

Zozo je bent maar gelijk aan de slag gegaan ook zie ik. Voordat je aan het bouwen gaat, eerst nog wat tips, en daar is dan ook gelijk het risico van "zo maar een schema pakken en bouwen" toegelicht:

-De snubber weerstand dient een 1W exemplaar of meer te zijn, de standaard weerstandjes kunnen oproken/bruin worden. De snubber is om hoog frequente output af te voeren naar GND om te voorkomen dat dit je feedback / speakers in gaat.

-BCxxx torretjes hoeven niet te worden gekoeld.
-IRF (9)510 moeten worden gekoeld met ~ 1K/W per tor, deze mogen inderdaad ook aan de eindtrap koeling worden gemonteerd.

-De voeding specs staan in dit topic. Houdt de gegeven transformator spanningen aan, met name de spanning voor de driver trap is kritisch en dient een gereguleerde +/- 40V te zijn. Eind-trap voeding mag ongestabiliseerd zijn, met het opgegeven minimale voltage. Let wel, dat voor hogere voedingsspanning je de eindtrap koelblokken ook moet aanpassen.

-De diode in de eindtrap fets zijn vrijloop diodes; deze worden in de schakeling zelf niet echt gebruikt omdat de fets analoog worden ingezet.

-MOSFETS: wees HEEL voorzichtig met vastpakken, ze zijn erg ESD gevoelig, dit is algemeen geldend voor FETS. Met de volgende werkwijze kun je ze pakken zonder ze te beschadigen:

-Uit verpakking op je werkbank leggen/schudden. Dan als eerste met je vingers contact maken met de geintegreerde koelplaat. Dit is vrijwel altijd de source of drain. Je maakt dan je potentiaal gelijk aan je werkbank & de fet. Vervolgens kun je de overige pennen aanraken, maar zorg dat je hierbij niet de drain/source los laat. Hoofddoel: Voorkom ten alle tijden dat je de Gate aanraakt voordat je de source/drain hebt aangeraakt.

Verder succes er mee, als je goed aandacht geeft aan alle aspecten zal je er een leuk ampje aan overhouden, maar wees niet teleurgesteld als het uiteindelijk niet lukt. In dat geval zou je altijd een nieuwe poging kunnen doen en de FETs overzetten.

Voordat je spanning op de eindtrap zet, zet een 100Ohm /5W weerstand tussen de voeding en de drain van elke voedingshelft. Mocht de bias instelling niet goed staan of een fout in de montage hebben, dan blaas je je fets niet op. Als ruststroom metingen goed zijn, kun je ze er tussen uit halen.

Edit:

Je zult de voeding voor de driver trap nog moeten aanvullen met een spanningsregeling, b.v. met behulp van een LM317 / LM337. De driver moet gestabiliseerd met 40/-40 worden gevoed. Hier had ik reeds rekening mee gehouden bij het bepalen van de transformator spanningen.

Waauw magicbox ik vind dit heel interessant. Ik wil zelf heel graag een fatsoenlijke MOSFET versterker bouwen maar heb op school veel te weinig analoog gekregen om daar echt zelf mee aan de slag te kunnen. Je ontwerp ziet er echt mooi uit, ik ga proberen er zelf wat aan te simuleren en dan wellicht een eigen PCB te ontwerpen.

Een plan wat nog ergens ver weg ligt is om een zeskanaals surround versterker te bouwen.. ;-) Met fatsoenlijke front en sub versterkers, en wellicht ietswat inferieure center en rear, voor wanneer er een filmpje gekeken wordt. Dit is echt een dikke kansmaker voor de front versterker. Heb nog ergens een 100VA 30v trafo liggen geloof ik...

Ha ok goede tip van die voeding, dus ik zou dus wel 40V op de eind trappen mogen zetten, mist ik de koelblokken aanpas.

In ieder geval heb ik dit al gevonden voor de 40V stabiel: http://www.redcircuits.com/Page123.htm dit 2 keer alle LM317 en LM337 maar ik denk dat ik die TIP kan weg laten omdat die er staat voor de 2A grens als ik me niet vergis, moet ik nader onderzoeken.

Snubber weerstanden bedoel je R7 en R32 mee of alleen R32?

De snubber is R32 met C4 in serie. Daar mag je wel een 1W exemplaar voor gebruiken.

Wat de voeding betreft, ik zou deze echt 2-delig maken hoor. Het kan in theorie, de eindtrap met die 40 volt voeden, maar dan heb je een erg sterke lineaire voeding nodig die een paar A aankan op die 40/-40.

De eindtrap kan af met 32V ongestabiliseerd. Er dan 40V gestabiliseerd in willen stoppen maakt het moeilijker dan nodig omdat de driver wel 40v gestabiliseerd moet zijn.

Dus je 'verspilt' in feite een spanningsval van ruim 8V, die je ook nog eens zou moeten stabiliseren om wille van de driver trap.

De transformator voor de drivertrap kan een kleine print trafo zijn, dat hoeft echt geen dik ding te zijn.

Edit: Die 40V voeding die je had gevonden is prima. Je kunt daar inderdaad de shunt transistor weghalen, tezamen met die weerstand in serie met de spanningsregelaar. Als je dat doet, moet je nog wel een overspanningsbeveilingsdiode (6x woordwaarde) over de LM zetten, in sper tussen de IN en OUT pennen. Dit zorgt er voor dat bij het afschakelen overspanning op OUT via de diode weg kan vloeien en de OUT dus nooit hoger kan worden dan IN, wat de LM kapot kan maken.

[Bericht gewijzigd door MagicBox op (25%)]

@magicbox: was eigenlijk de bedoeling om de 40V ongestabiliseerd voor de LM aftetappen maar bij het nadenken op het probleem gestoten dat ie dan +-43V zal zijn. Mmmh misschien toch eens een voedinkje bouwen.

Edit: voeding aangepast schema en print

[Bericht gewijzigd door Damic op (39%)]

Met dit duwtje in de rug ben ik toch maar eens verder gegaan met de stappen om dichter bij een bouwpakketje te komen. Ik heb nog wat modificaties kunnen doen om de THD op 20KHz ook nog naar beneden te krijgen, 0.003% bij 81W / 4Ohm. De aanpassingen zitten alleen in de waarden van componenten.

Inmiddels heb ik het definitieve schema klaar, met de juiste componenten waarden en behuizingsspecificaties van componenten.

Op basis daar van ben ik nu de print aan het uitwerken. Met wat geduld zal ik het hier binnenkort posten.

Het schema zal ik vandaag wel als foto van een uitdraai uploaden, screenshots gaat niet.

Was deze nacht de componenten lijst eens aan't overlopen en kwam tot de conclusie dat 0.25/5W (R27, 28, 30, 31) niet bestaat maar wel 0.27/5W.

Voor de rest heb ik nog een hele lijst dat ik maandag moet gaan halen.

Die weerstanden zijn 'opgebouwd' uit 4 losse 1W 1Ohm koolstof weerstanden. 0.27Ohm / 5W is ook prima, maar dat zijn bijna altijd draadgewonden weerstanden die een parasitaire L hebben, dus als je de keus hebt, neem de koolstof versies. Die gingen geloof ik ook tot 5W, maar dat weet ik niet zeker.

Edit: Als je de onderdelen nog niet hebt gehaald, raad ik je aan te wachten totdat ik het definitieve schema straks neerzet. Ik heb het schema nu in P-CAD zitten (Altium designer uit begin jaren 2000) waarin de onderdelen zijn uitgespecifeerd. Ik moet alleen de radiaal elco footprints nog even nalopen om zeker te zijn dat straks de elco'tjes wel passen op de print.

[Bericht gewijzigd door MagicBox op (38%)]

Even uitprinten en passen :D

Die witte blokjes zijn toch niet draadgewonden? Die gaan sowieso tot 10w.
Alleen weet ik niet of die er zijn in zulke lage waardes

Dat zijn draad gewonden. en zijn er tot 0.1 Ohm

edit: @Magicbox waarom is 20kHz zo belangrijk?

[Bericht gewijzigd door Damic op (35%)]

20KHz kunnen de meesten niet horen, 10KHz nog wel. Maar op de logaritmische schaal zit dat erg dicht bij elkaar. Door tegen de 20KHz aan te ontwerpen kan het ontwerp bestempeld worden als THD <= 0.003% over de hele audio band bij maximaal vermogen.

Of je het verschil echt waar kunt nemen, dat denk ik niet, gezien speakers zelf al een THD veroorzaken die in de buurt van 1% zijn. Dan heb je de luisterruimte ook nog eens.

Maar in elk geval is de versterker niet meer de oorzaak voor vervormingen op zijn gespecifieerde uitgangsvermogen.

Dit ampje zal straks met plezier kwaliteitsspeakertjes aansturen. Wharfdales zouden inderdaad vast prachtig klinken.

Ik moet overigens nog wel even een symbooltje maken voor mini-zekering houders, voor de leidingen van de eindtrap voeding. Zodra ik dat heb gedaan komt het schema beschikbaar.

Het ontwerp lijkt nogal veel op het Cresendo ontwerp van elektuur uit 1982. De aandachtspunten van dat ontwerp zijn hier denk ik ook wel van toepassing.
Op rays audio page is het orginele ontwerp met de verbeteringen terug te vinden. De MPC71 weerstanden zijn o.a. hier te koop.
De DC servo zou ook hier een nuttige toevoeging zijn.

Dat klopt wel een beetje. De hoofdlijn is dat van de "Kilowatter" electuur amp. Ondanks dat je een discrete verschilversterker maar op zo veel manieren kunt maken, zijn de aanpassingen toch behoorlijk. Ten eerste het veel lagere vermogen, maar ook de darlington setup in elke driver tak met lokale feedback is een iets dat deze schakeling in de simulator wel erg goed doet presteren imo. Ook de cascode FETs (IRF(9)510) zijn wat meer gekoppeld door de gedeelde spanningsregeling met de driver trap. Door het lagere vermogen kon ik ook de driver sterker maken zonder dat dit het schema complexer maakt. Alas, lees het topic nog maar eens door als je geintresseerd bent in de actieve ontwikkeling van het ampje :)

Dus ja, die tips gaan ook zeker op voor deze versterker.

Edit: Inmiddels heb ik het schema compleet, ook voor de driver voeding. Deze zit op de print geintegreerd. Het zijn 2 pagina's in PDF formaat, nu moet ik alleen nog een plek vinden om 'm te uploaden :) De print komt 1 dezer dagen nog, de componenten heb ik nou geplaatst. Nou is het een kwestie van routen!

[Bericht gewijzigd door MagicBox op (17%)]

De morgend (kon toch niet meer slapen en moest nog een uur iets doen voor ik kon gaan werken) begonnen met het her routen van heel de amp om dat de mosfets niet goed staan zodoende dat je met 1 koelblok 1 kanaal kunt koelen.