Het is mogelijk om 1 kanaal op een koelblokje te krijgen.

Het schema is nu beschikbaar. Ik heb nu links naar het schema met de voeding in de eerste post van dit topic geplaatst. Het printje is ook onderweg, het is practisch al af en meet 20 bij 10cm na opbouw. De print is dubbelzijdig, maar is zelf te etsen en solderen. Dat wat aan de bovenkant gesoldeert moet worden kun je bij zonder componenten een face lift te geven :)

Ja dat wel maar dan moeten de mosfets wel goed zijn uitgelijnd dus niet zoals mijn print :D.

heb het schema eens bekeken en zien al ineens een heel deel veranderingen:
* weerstand op de gate van deIRF9510 en IRF510
* zener op de common van de eerste transistors
* en heel wat waardes veranderd.

edit: ik denk zelfs dat ik 2 versterker modules op 1 print krijg van 10x10cm zonder smd te gebruiken, ik vrees dat ik dan de stuur trappen dan wel op een aparte 'insteek' print zal moeten zetten.

[Bericht gewijzigd door Damic op (25%)]

Ik mis een detail, het ontkoppelen van de voedingslijnen van de eindtrap. Het hoeft niet veel te zijn, 100µF per lijn is voldoende, maar het kan je heel wat ellende besparen.

Ik heb de layout nog niet goed bekeken, maar hou rekening met het goed scheiden van audio en voeding en zorg voor brede sporen. Een massavlak wat velen zo mooi vinden niet zomaar toepassen, zeker niet als audiomassa.

Op 1 september 2011 20:40:17 schreef Damic:
@Sine & Henry s.: werken jullie mailboxen wel, die van co zelf?!

Die werken wel, voor mij was de situatie dat ik een paar dagen op ander OS dan gewoonlijk, zonder email, zat. Maar het is ontopic, voegt heel wat toe, en dus geen probleem. Ook MagicBox is een actieve poster, en die zal er ook niets op tegen hebben. ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Jeuj juist gedaan met een stereo print te tekenen :p krijg ik dit.
MOSAMP Stereo (print is 10x8cm trouwens), schema is trouwens links nog wat rommelig, moet nog opkuisen.

Stomme vraag maar mag je bij stereo alles aan elkaar hangen van voedingslijnen?

@henry: tja anders had ik wrs allang een waarschuwing ofzo gehad ;)

Om meteen dat ook maar te beantwoorden: Nee, gewoon in monoblokken denken, alleen bij de voeding zelf (en bij de eindversterkers bij voorkeur aan het sterpunt van de voedingselco's). Maar vaak wordt de voeding ook al dubbel uitgevoerd.

mmh ok, driver gedeelte ook apart?

Dat gaat via LM317/337's, apart voeden vanaf de uitgangen daar van. En gnd komt ook weer samen in het sterpunt van die voeding, en als het goed is zijn dat ook weer de bufferelco's.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]

Ik zou D1 en D4 op de powerprint vervangen door een 35V zener. De meeste LM317's en LM337's mogen maar 40V tussen in en uitgang hebben. Bij het inschakelen ga je daar gemakkelijk overheen.

@Damic, ik zou voor de source weerstanden rekening houden met 4 of 5 weerstanden parallel, of een inductiearm type als de MPC71. Ook vind ik de traces voor power en output nogal smal, die mogen best wat forser.

Ik gaan voor een enkel source weerstand van 0.27Ohm/5W MPC, zal de print eens proberen aan te passen met een ster massavoeding en die extra elco's erop proppen.

[Bericht gewijzigd door Damic op (17%)]

Op 5 september 2011 22:30:16 schreef Henry S.:
Ik mis een detail, het ontkoppelen van de voedingslijnen van de eindtrap. Het hoeft niet veel te zijn, 100µF per lijn is voldoende, maar het kan je heel wat ellende besparen.

Ik zat te twijfelen of ik dat nog ging doen, gezien de bedrading erg kort kan blijven en de afstand op de print ook minimaal is. Ik kan ze er voor de volledigheid nog wel bijzetten, dan word het printje aan beide zijden += 1cm langer.

Edit: Wat ruimte gemaakt, de elco's konden er mooi bij zonder de print aan te moeten passen. :)

Je opmerking over dat een massavlak niet goed voor audio is, is maar het halve verhaal; ik heb meerdere audioprints met "copper pour" GND vlakken gemaakt en gaven allen geen problemen. Het belangrijke hier is te realiseren dat het massavlak, mits niet grof onderbroken door routing, als ideal sterpunt fungeert. Maar waar ligt het punt van die ster? Dat bepaal jij met waar precies je nou de massa's van de voeding(en) en signaal leidingen legt. Door een denkbeeldige lijn van componenten naar de relevante massa aansluitpunten te leggen, kun je nagaan of deze lijnen kruisen, over elkaar liggen etc. Hierbij is het doel de component massa's zo te plaatsen dat geen enkele lijn overlapt met een andere. (b.v. een rits GND aansluitingen op 1 lijn). Te minste, dat is mijn huis-tuin-en-keuken-theorie aangaande massavlakken. De praktijk lijkt het niet te weerleggen ;)

@jeronimo2003: Dat idee van die zeners is wel een goeie. De LM's zitten inderdaad op het randje, vandaar dat de LM circuit's nog "bovenop" een zener van 15V staan met een eigen elko. Vanwege het relatief weinige vermogen in deze voeding tezamen met de batterij buffer elco's ga ik er wel vanuit dat de uitgang practisch gelijk opgaat met de ingang van de LM. Het is ten slotte een statische voeding en niet instelbaar waarbij je een uitgang lager dan 40 t.o.v. de ingang zou willen afstellen/hebben.

P.S. in de links die je had gepost werden leuke modernere vervangers voor de ingangstrap torren aangehaald met een veel hogere Vce. Als ik die er in zit, kunnen de 4 8V2 zeners er ook weer uit, die had ik er in gezet omdat de BC550/560 zo'n lage Vce hadden. BC546/556 had nog gekund, maar die zijn weer niet specifiek ruis arm.

Ik zal eens kijken of ik spice modellen van die 2SA970/2SC2240's kan vinden en kijken hoe de schakeling zich er mee gedraagt.. De HFe is een stuk minder dan van de BC5x0C's.

Edit: Andere torren geprobeerd in de sim. Nou ik blijf mooi bij de BC550C/BC560C met zener in de collector leidingen ;)

@Damic: Die sourceweerstanden kun je goed gebruiken ja. In mijn versie gaan het 1W 1% metaalfilm weerstanden worden, die zijn tegenwoordig overal goed verkrijgbaar.

Hier dan de bijna-definitieve print. De sporen zijn reeds gerout, de massavlakken geplaatst. Ik moet deze alleen nog het definitieve oppervlak geven, maar je kunt in elk geval een indruk krijgen van de routing.

De connectors zijn bewust naar boven gericht, de ingang zijde is de onderzijde, de eindtrap de bovenzijde. De print kan op deze wijze tegen de rug van een 20cm breed / 10cm hoog koelprofiel worden geplaats. De torren komen liggend tegen de rug van het koelprofiel, met de poten 90 graden naar de print toe gevouwen, van onderen door de print stekend. Op deze manier kun je torren vervangen zonder de print te moeten loshalen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/%5Bmf80%20-%20print%5D.png

Wanneer ik 100% tevreden ben, maak ik de hele set compleet, van schema tot gerber files.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Leuk :D heb daarstraks inkopen gaan doen en een aantal dingen hadden ze niet zoals die MPC weerstanden (en niet aan gedacht om 1Ohm/1W weerstanden te vragen) die 15nF/250V. Voor de rest heb ik alles of is opkomst.

Ik heb al even gekeken wat het gaat kosten om de print te laten maken. Voor 2 stuks komt dat op ongeveer €85. Voor 4 stuks is dat €109. Dat de stuksprijs omlaag gaat heeft met de opstart kosten voor het laten maken te maken. Dit is dan bij http://www.eurocircuits.com .

De koelprofielen welke ik wil gaan gebruiken zijn te verkrijgen bij Deltour in Amsterdam. Het is de DEF-122. Vaste maat is 203mm breed, 56mm hoog. De lengte kun je zelf bepalen. Door nu als lengte 100mm te nemen, krijg je een achterzijde oppervlak van 203x100mm. De versterker print is net is onder de 100mm en past er precies op zonder dat er iets buiten steekt. De temp. coefficient is dan 0.45K/W en tezamen met de afmetingen wel een erg perfect koelblokje. De ribben staan dan vertikaal en het koelblok kan dan direct als zijkant van een behuizing fungeren. De "baseplate" van het koellichaam is 1cm, dus breed genoeg om schroefjes in te krijgen voor de overige panelen van de behuizing.

Voor een voorbeeld van montage op het koelblok kun je een oud topic van mij bekijken. Hier zitten de torren wel onder de print maar bij de mosfetbak worden ze niet afgedekt door de print.

Van de week bestel ik de printen wel, ik denk 4 ipv 2 aangezien de stukprijs ook weer goedkoper is. Als de zaak goed werkt, kun je de 2 andere printen wel overnemen ;)

Hehe er komen er 10 aan van mijn 1ste design :D, misschien is er wel iemand anders geïnteresseerd.

Misschien kunnen we achteraf eens vergelijken (=meten) tussen mijn print en u print hoeveel verschil erop zit, ben wel benieuwd eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door Damic op (42%)]

Ik moet eerlijk zeggen dat als jij het niet in je hoofd had gehaald om dit ampje te gaan bouwen, ik 'm zelf waarschijnlijk pas afgemaakt zou hebben als Pinksteren en Pasen op 1 dag vallen.

Dit topic was ook niet direct een bouw handleiding maar meer een beschrijving van de ontwikkeling van dit ampje.

Ik weet dat je er al wat geld in hebt gestoken, maar als je dit ampje echt wil bouwen met het doel een leuk 80W versterkertje in gebruik te gaan nemen, kun je beter even wachten tot ik hem in elkaar heb gezet. Hij is nog nooit gebouwd en er is niemand die kan zeggen of hij wel echt werkt. Ook voor mij zal het nog een proef op de som zijn zogezegd.

De reden waarom ik dit allemaal vertel? Ik zou het jammer vinden als je al je geld in dit project steekt en zonder de benodigde kennis fouten maakt die je uiteindelijk nog meer geld gaan kosten, terwijl er nog geen garantie is dat het schema ook 100% werkt in het echt gemonteerd op een print met een speaker er aan.

Het was wel ooit de bedoeling om dit ampje helemaal uit te werken en dan uiteindelijk een bouwbeschrijving er bij te doen en dit beschikbaar te stellen op CO. Nou ja, komt dat punt toch dichter bij zo :)

Weet ik magic en elektronica kost nu eenmaal geld, de eind trap gaat er pas opa als ie een aantal testen heeft doorstaan zodus, die kosten me wat teveel.

Edit: heb wat verder gedaan aan de stereo versie en dit is het resultaat:
Schema: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…
Bord componenten en boven laag: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…
Bord componenten en onder laag: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…

[Bericht gewijzigd door Damic op (62%)]

Damic, de gate weerstanden van de drivers hangen bij jou op een ander knooppunt dan in het schema van MagicBox.

Denk het niet is alleen anders getekend. Heb beide schema's uitgeprint hier liggen.

Hmm misschien ben ik kippig maar tussen deze en deze zie ik toch een verschil. En dan bedoel ik niet mono / stereo.

whaaaa krap zien het nu ook de gate weerstand ligt niet aan het knoop punt van de diodes/zener/transistor maar aan de andere kant van de zener.

Edit: verbeterde schema staat online, zie vorige link. Merci Jeronimo zou me achteraf weer suf zoeken achter een domme fout.

[Bericht gewijzigd door Damic op (31%)]

Echt, maak twee afzonderlijke printjes, met stereo op 1 print en dus ook maar 1 paar voedingsconnectors bombardeert de print direct tot massa sterpunt tussen de twee helften wat niet goed is! De massa returns van elke versterker moeten met een eigen verbinding naar het massa knooppunt van de buffer elco's. Als je mijn print bekijkt, de bovenste GND aansluiting (die clip pad) moet naar de buffer elco massa van de eindtrap voeding. De middelste GND aansluiting van het 3 polige blokje onder dient te gaan naar de buffer elco massa van de driver voeding. De linkse GND aansluiting is voor de audio, die is bedoeld voor een afgeschermde audio kabel, hetzij naar een voorversterker print of direct naar aansluitbussen. Deze audio GND never niet met de kast verbinden. De mass'ering (ja gek woord) van de kast gaat het best naar het massa punt van de eindtrap voeding (buffer elco's).

De 2 helften hebben elk hun eigen voeding. Je kunt in het midden van de print een virtuele lijn trekken, gaan nu de enkele print terug herschikken en eens zien wat ik van plaats over houd.

[Bericht gewijzigd door Damic op (29%)]

Op 6 september 2011 09:05:59 schreef MagicBox:
Je opmerking over dat een massavlak niet goed voor audio is, is maar het halve verhaal; ik heb meerdere audioprints met "copper pour" GND vlakken gemaakt en gaven allen geen problemen. Het belangrijke hier is te realiseren dat het massavlak, mits niet grof onderbroken door routing, als ideal sterpunt fungeert. Maar waar ligt het punt van die ster? Dat bepaal jij met waar precies je nou de massa's van de voeding(en) en signaal leidingen legt.

Juist, en niet zomaar een massavlak maken. Vaak moet je bijv naar bufferelco's routen, iets wat je ook in veel consumentenapparatuur terug ziet waar voeding en versterker vaak op 1 print zit. En de opmerking is niet voor niets geplaatst, het gaat alweer fout:

Op 6 september 2011 23:00:13 schreef Damic:
De 2 helften hebben elk hun eigen voeding. Je kunt in het midden van de print een virtuele lijn trekken, gaan nu de enkele print terug herschikken en eens zien wat ik van plaats over houd.

Dat is niet goed genoeg, je moet een fysieke scheidingslijn trekken.

Want ik zei toch beide voeden vanuit de voeding, dat doe je nu niet.

Sorry Henry,

Ik had even niet goed opgemerkt dat je er voorwaarden aan verbond. Ik herinner me nog dat we ooit hierover aan't discussieren waren toen ik nog met de voedingsprint voor mijn grote amp project bezig was. Die oplossing werkte uiteindelijk prima, waarbij via het massavlak, via uitsparingen de massas van de drivervoeding aansluitklemmen rondom de rest werd geleid om vervolgens "hemelbreed" direct naar de buffer elco's te gaan :)

Met dit versterkertje hoef ik niet te sturen met uitsparingen omdat de betrokken massa's tegenovergesteld zitten (power GND aan bovenkant, driver GND aan onderkant) en de hemelsbreede massa lijnen elkaar niet kruissen.

@Henry: gebeurd nu ook als je deze printscreen had gezien dan had je geweten dat ik de 2 massa's en 2 40V en al de rest van de spanningen dubbel heb uitgevoerd. Als je zelfs nog goed ziet dan zie je on ge route draad nog zweven tussen de 2 banen tussen D1 en D15, X1_IN en X2_IN, +32V en +32V1, -32V en -32V1.

Edit: slechte link, werkt nu

Je printscreen-link leidt nergens heen.Nu wel.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (14%)]