LOL dat vraag ik me ook af, daarom kan ik niet wachten dat ding te gaan bouwen
Maar je hebt gelijk; ik hou zeker rekening met het feit dat de prestaties in werkelijkheid minder zijn. De sim houdt rekening met component parameters, maar geen zaken zoals instraling. Overspraak komt niet ter sprake aangezien het mono printjes zijn. Ach wie weet als ik 'm in elkaar gezet heb dat ik random radio stations krijg te horen
Ik gebruik de resultaten alleen indicatief, ik ben al lang blij dat het geen "ideaal" simulatie is, alle componenten hebben relevante spice modellen en verder gewoon defaults laten staan (capaciteit naar GND etc)
Edit: Schema bijgewerkt in openingspost, nu 99.99% definitief.
@Damic:
Heb je je printjes inmiddels al binnen?
Overig:
Inmiddels heb ik het schema eens opgeschaald naar het vermogen van de electuur kilowatter, wat eigenlijk mijn hoofd project is. De rebuild waarmee ik bezig was heb ik afgebroken en ben inmiddels aan versie 3 begonnen. Afhankelijk van hoe de 80W bak (MF80) uitpakt, ga ik mijn concepten daarop toepassen. Het resultaat is dan eigenlijk een door-ontwikkelde kilowatter. Ik heb het originele schema ook in de simulator gestopt om een directe vergelijk met mijn opgeschaalde versie te doen. Mag je raden welke het beter doet 
De MF80 printjes komen als het goed is aanstaande week binnen.
Edit: Ik heb trouwens aan de MF80 nog een aanpassing kunnen doen waardoor de spanning van de eindtrap ook weer een stuk omlaag kan met behoud van de THD. Hierbij dienen de 22Ohm weerstanden in de driver rail te worden vervangen door 18Ohm, de driverstroom wordt dan 40mA ipv 25mA. Dit speelt een rol wanneer de eindtorren hun saturatie gaan naderen.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Nee nog steeds niet, ze zijn al wel in België, volgende keer toch dhl ofzo kiezen want met de post duurt het toch wel laaaang zenne.
Oeeeeeh lekker.
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Als ik mij goed herinner zijn er bij de originele kilowatter nog wat 100pF capjes bij geplaatst om hem stil te krijgen. Ik ben wel benieuwd of dat hier nog nodig is.
Ander puntje, het staat mij bij dat er ook een diode array toegepast was die er voor zorgde dat de driverspanning niet lager werd dan de spanning op de eindtrap.
Ik heb met die capjes lopen spelen maar het maakt geen enkele drol uit, de trap is of in positief- of negatief equilibrium, de absolute gate caps doen er niets aan af. P.S. hierbij moet ik wel zeggen dat het niets doet m.b.t. THD. Voor stabiliteit heb ik ze inderdaad niet nodig daar ik mijn schema op een andere manier stabiel gemaakt heb.
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (34%)]
Damic
Ik moet nog even wachten
de status staat al van voor het weekend op "ready for delivery". Kom op ship dat ding dan lol.
Nog 1 tip, voordat je ook maar enige power op de eindtrap zet, zorg dat je bias potmeter helemaal dicht staat (0 Ohm tussen de twee polen, de loper zit aan één van de polen) en draai dan voorzichtig open met een meter over de source weerstanden. De einttrap torren moeten elk ~95mA ruststroom hebben voor de beste performance, komt overeen met ~ 24mV over de weerstanden.
PPS stel de bias nogmaals af wanneer de eindtrap en koellichaam zijn opgewarmd, als 'ie koud is zal de stroom nog wat gaan zakken door opwarming.
Weee! Printjes zijn binnen. In deze post komen straks de plaatjes =)
Edit: Foto's wacht ik wel mee tot ik weer voldoende daglicht heb. De flitser verblindt de plaat, en het donkergele kamerlicht doet niet echt goed voor de kwaliteit.
Maakt niet uit. Fijn om de bout weer eens op te gaan stoken, vanavond met de montage beginnen 
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (66%)]
Damic
Ha gij ook al
juist 1 print zo goed als gedaan, nog een paar weerstanden en dan kan ie getest worden. Ook mijn schema al aangepast naar de juiste symbolen (condensator, trim pot en cinch dat niet past).
Edit: ik mis nog wat weerstanden blijkbaar. Ook de 0.25/1W mis ik.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…
Onderkant: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/mosamp2y…
[Bericht gewijzigd door Damic op (33%)]
Ook al aardig op weg zie ik! Ik zal kijken of ik nog foto's neer kan zetten na de opbouw (excl. fets waar ik niet aan begin tot ik de koellichamen heb).
Was je vergeten nog diodes te plaatsen op de print daar ze aan de onderkant zitten?
Damic
Dat zijn die zeners (er volgen nog 3 weerstanden ook) die naderhand pas in het schema zijn gezet.
Edit: wat zijn de spanningen van de driver en eind trap ondertussen, want heb al een paar keer gelezen dat de spanning naar beneden kon.
[Bericht gewijzigd door Damic op (42%)]
Die waren niet bijgeplaatst hoor, die gingen in plaats van de 1N4007's die tussen in/out van de LMs zaten om de max. spanning te beperken over de LMs. Of bedoel je die 15v zeners?
Ik mis helaas mijn 82pF'jes in het lokale feedback circuit, maar die haal ik van de week wel even.
Verder heb ik nog zitten hFE-matchen, ging wel aardig met 50 van elke tor (550/560). Ik heb ze met een afwijking van +- 2 kunnen matchen, de verschiltrap als groepje, de darlingtons als groepje en dan nog de current sources.
Op 28 september 2011 23:51:34 schreef MagicBox:
Verder heb ik nog zitten hFE-matchen, ging wel aardig met 50 van elke tor (550/560). Ik heb ze met een afwijking van +- 2 kunnen matchen, de verschiltrap als groepje, de darlingtons als groepje en dan nog de current sources.
Zou opzich niet nodig zijn.
Als je het wel doet dan moet je het goed doen en matchen op de stromen die werkelijk door de torren lopen. Een multimetermatch is te onnauwkeurig.
En... Ga je ook de diodes matchen?
Het thermisch koppelen van de torren in de verschiltrappen is ook na het matchen nodig ivm temperatuurverschillen (kleine maar toch aanwezig). Vandaar dat ze bij Elektuur (en pro audio) altijd zo dol waren op die MAT dubbeltorren.
Geen diodes hoor. De verschiltrap is wel zo opgesteld dat de 4 torren thermisch gekoppeld kunnen worden met een alu blokje er tussen, ~ 5mm x 5mm x Hoogte. Zo ver ga ik echter niet maar het is een mogelijkheid.
Het was inderdaad leuk om de hfe te zien oplopen bij alleen al het aanraken van de transistor in de multimeter.
Inmiddels zit 'ie in elkaar op de voorgenoemde keramische Cs en de mosfets. Ik moet binnenkort nog wel wat tap gereedschap op de kop tikken om de koelblokken van gaatjes M3 te voorzien.
Damic
Die waren niet bijgeplaatst hoor, die gingen in plaats van de 1N4007's die tussen in/out van de LMs zaten om de max. spanning te beperken over de LMs. Of bedoel je die 15v zeners?
Die 4 8V2 zeners in je schema in pdf formaat, deze stonden niet in de figuur in de start post toen ik aan de print begon.
't heeft even geduurd maar hier dan de foto's van de bestukte print:
Gisteren heb ik nog alle benodigde onderdelen voor de voedingen gehaald alswel een koelblokje. Daar ga'k straks de gaten in boren/tappen en als het meezit kan 'ie vandaag nog getest worden 

Met boormal vast de gaten ge-center-ponst
Nu inmiddels de driver voeding in elkaar ge-ghetto-rigged (ziet er niet uit, wel verantwoord gebouwd, krimpkous e.d.)
Mooi hoor, de layout van de componenten is ook heel aangenaam om naar te kijken. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Dan ben je niet de enige 
Ik moet zeggen dat ik ook blij ben dat ik ook de 36V zeners over de LM317/337 heb toegepast. De driver trafo's gaven bij elkaar toch nog wel een paar volt meer onbelaste voedingsspanning, ik zit met zo'n +52/-52v nu terwijl er +45/-45 nodig was. De trafo's die ik heb hebben schijnbaar een vrij beroerde regulatie dat ze nog zo'n hoge onbelaste spanning afgeven. Onder belasting heb ik nog niet kunnen meten, ik moet daar eerst de print op het koellichaam monteren. De regelaars worden daar ook aan vastgeschroeft. Maar alas, mijn boormachine accu was leeg dus ik had eerst maar de drivervoeding in elkaar gezet in de tussentijd.
Edit: de gaten voor de afstandbusjes waarmee de print wordt vastgezet zijn nu gedaan. Het is tijdrovend werk als je het secuur doet maar dan past het wel heel mooi allemaal
Gelukking komen de gaten voor de torrenbevestiging wat minder nauw.
Nog wat uren engelengeduld later zijn dan toch alle gaten gedaan. Dus, gauw aan de slag nu 
Nou, de eerste meetresultaten zijn binnen =) Ik heb nog niet de eindtorren er in gezet, de driver rail heeft namlijk een midden aftakking aan de OUT tussen de twee zeners die als gate limiters voor de eindtorren werken. Hierdoor is het toch mogelijk de amp zelf te testen 
De negatieve voedingsrail is .5V hoger, komt op -42. Dat zal wel aan de weerstanden liggen, de 15V zeners hebben praktisch de zelfde spanningsval. De positieve rail heeft 41.5V wat prima is.
Vervolgens nog wat andere meetpunten nagelopen. Het zag er allemaal prima uit. Ook de koelplaat wordt niet warm met alleen de drivers en LMs er op.
Toen kon ik me niet langer inhouden en heb ik de OUT eens gemeten op DC offset, zonder de feedback weerstand kort te sluiten. 900uV DC op de uitgang. Ik was daar erg blij mee! Dus in eerste instantie lijkt alles goed te werken. Ik gaat nu eens de functiegenerator en de scoop er op aansluiten. De driver is sterk zat om full-swing over het feedback netwerk te krijgen...
Meer volgt 
P.S. onder load zakt de driver voeding van 52v naar ~ 48V in, heb ik nog 3V boven minimaal over (dit is vòòr de regulatie), dan valt er ~ 6V over de LMs heen.
Je kunt ook nog AHVT versies van de LM317/337 gebruiken, die kunnen tot 60V op de ingang hebben.
http://nl.farnell.com/fairchild-semiconductor/lm317ahvt/ic-ldo-volt-re…
Dat had ik eerder moeten weten
Maar met de 'gewone' gaat het ook goed, mede dankzij de overslag zeners van jeromino. Bij een eerste power-up slaan ze door op 36V en worden de buffer elco's na de regulatie direct door de ingangsspanning opgeladen. Ik had 1.3W types genomen, die kunnen dat momentele piekje makkelijk aan.. ~47uF is ook niet om over naar huis te schrijven.
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Je layout ziet er strak uit, ben ook erg benieuwd naar de resultaten. Overigens zaten die zeners volgens mij al in een van de elektuur varianten, dus geen credits voor mij.
Wel vind ik je soldeerwerk aan de bottom side voor verbetering vatbaar. Maar dat is meer beroepsdeformatie van mijn kant. Misschien thermal lands gebruiken in je volgende layout?