Jaja..
inganssignaal: 12,5V blok, Basis 547B 2V blok, Collector 6V blok

LCD geeft de blokjes ook niet helemaal lekker weer, soms zie ik de duty cycle niet, sluit ik de toonfiets aan: Springt de dutycycle in 1x aan (wel 00%)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (52%)]

Op 28 januari 2008 15:15:54 schreef Technojunk:
Basis 547B 2V blok

Goh, en dat met een BE-overgang van 0.6V... Tor verkeerd om?

Neh, Platte kant naar je toe, collector rechts.. De emitter zit toch echt aan de min..

Met de platte kant naar je toe en pootjes naar benee zit de emitter rechts.

Ja en de collector rechts ;)
het zit dus wel goed..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (30%)]

Nee, links...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (86%)]

Ja dat bedoel ik, maar de tor zit er wel goed in..

Dan is die kapot, hoe wil je anders meer dan 0.6V over de BE-overgang hebben?

Tor verangen: Ingansspanning: 12.5V blok, Basis 547B 2V blok, Collector: 5.2V Klopt dit wel?

EDIT:
Nee ook niet.. of wel?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (14%)]

Nee, waarom stuur je zo hard in?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]

Waarom niet? Na vervaning.. weer hetzelfde resultaat..
er mag toch 50V max. in?

EDIT:
En toen zag TJ heel even 2200 HZ staan :D Alleen het was heel even...

EDIT1:
Voor R1 meet ik 2V blokspanning (dat gooi ik er in) na de 4K7 weerstand helemaal niks!

EDIT2:

mm.. heb de weerstand(R1) verlaagt naar 100Ohm.. Als ik de toonfiets uitzet zie ik de teller naar 700HZ springen en langzaam naar 0 tellen..

Sanap er niks van.. de PIC krijgt netjes een signaal van 6V aangeboden (blok)

Hallo! Wat ben je daar allemaal aan het doen, zeg?!
100Ω voor R1 is veel en veel te weinig. Als je daar 12V op smijt, help je niet alleen de transistor om zeep, maar mogelijk ook de PIC.

ja.. zelfs mijn LCD geloof ik..

Nou, ik denk dat het aan het programma licht..
Galaxy wat denk jij?

LCD kapot gemaakt :( (was ook niet helemaal 100%)

Ik krijg gewoon netjes een een spanning van 5V in de ingang van de PIC, zelfs iets meer dan 9V.

Soms als ik de duty cycle nog niet zie staan, druk ik de toonfiets aan en dan verschijnt de duty cycle in 1 keer!

Snap er niks meer van..!

Laten we maar hopen van niet.

Om het rijtje even af te lopen:

Als je op de ingang een blokspanning van 2V plaatst, mag je op de basis hooguit een spanning meten die schommelt tussen -0.6V en +0.6V. D1 zorgt er voor, dat de spanning niet lager dan -0.6V kan, en de basis/emitter-overgang van T1 zorgt er voor dat de spanning niet boven de +0.6V komt.
Als je daar 2V meet, is er duidelijk iets mis met D1 of met T1.

Nu zou je op de collector een spanning moeten meten die schommelt tussen 0V en 5V. Ik zie dat je daar spanningen opgeeft van 5.2V en zelfs 6V. Dat is helemaal niet gezond. Ofwel is de voedingsspanning niet netjes 5V, ofwel ben je er in geslaagd een deel van een te hoge ingangsspanning door te geven naar de positieve voedingsrail. Met een ingangsweerstand van 100Ω, een ingangsspanning van 12.5V en een kapotte tor kan dat best. Ofwel via de basis/collector-overgang van de tor, ofwel via D2.

Als het bij die 6V gebleven is, heb je kans dat er nog wat te redden valt...

Ik krijg gewoon netjes een een spanning van 5V in de ingang van de PIC, zelfs iets meer dan 9V.

9V???
Wat ben je toch aan het doen?!

Ik denk dat TJ eens duidelijker en minder haastig moet gaan posten...

Nou, ik denk dat het aan het programma licht..
Galaxy wat denk jij?

Ik weet zeker van niet. Jij sloopt je lcd en maybe je pic, en dan heeft het prog het gedaan..:-(
Zoals gezegd, het is getest, zowel in de sim als op het devboard.
Bovendien is het onmogelijk dat software de boel kan vernielen.

Koppel je ingangstrap eens los van je counter, en zet de uitgang eens op je scope.
Vertel dan eens wat je ziet.

Op 28 januari 2008 19:58:18 schreef Henry S.:
Ik denk dat TJ eens duidelijker en minder haastig moet gaan posten...

Misschien bedoelt hij 6V, maar ook dan is het behoorlijk mis.

Nee de software vernielt de boel niet ;)

Collector-spanning blijft onder de 5V.
Basis-spanning komt niet boven de 0.6V uit..

Alleen het LCD geeft nog steeds niks aan..

de ferquentie komt ook gewoon aan op pin 4 en pin 12 van de PIC..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (17%)]

Technojunk: Leg de PIC voorlopig even aan de kant, en probeer eerst eens de ingangs schakeling aan de praat te krijgen !

Sluit je scoop op de uitgang aan en pas als je daar een 'goed' signaal hebt kan je de PIC aansluiten....

Wat is goed signaal?
Ik heb een duidelijk signaal op pin 4 en pin 12 van de PIC van ongeveer 5V (kan niet zo precies uitlezen met de scoop)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (34%)]

Op 28 januari 2008 20:07:59 schreef Technojunk:Alleen het LCD geeft nog steeds niks aan..

Als de PIC jouw martelpraktijken heeft overleefd, is er voor de LCD-module nog hoop. Die dingen kunnen tegen een stootje.
Voedingsspanning controleren, met de scoop nagaan of je op alle stuur-pinnen wat ziet bewegen, nagaan of de contrast-regeling goed staat, en tussendoor een schietgebedje doen...

Ik bedoel aan HZ'en ;)

1e regel: Ferq: 0 Hz
2e regel: Duty-cycle 00%

Zie nogmaals een mooi bloksignaal van 5V op pin 4 en pin 12 van de PIC

Galaxy: Ik zie een blokspanning van ~5V (kan het niet met de multimeter meten..)

Tja, als je begint over spanningen van 9V op de pinnen van een µC gaat een mens meteen het ergste vrezen.

Zie nogmaals een mooi bloksignaal van 5V op pin 4 en pin 12 van de PIC

Nou ken ik geen barst van PIC's, en kan het best zijn dat ik hier onzin uitkraai. Maar pin 4 is toch MCLR? Moet dat ding niet met een weerstandje aan de plus? In het schema zie ik alvast geen verbinding tussen de ingangstrap en pin 4...

Klopt, hier zit ook een 33K weerstand naar de plus heen, Ook gaat pin 4 naar pin 12.. Ik meet nu geen 9V meer!
Wat je in het schema ziet, een blokgolf, daar komt het versterkertje/buffertje op.

Net even gemeten maar als ik de 33K weerstand er uit haal is hij 33K, in het circuit is hij 4K.. daar zit het dus wel goed mee..

hij geeft nog steeds 0Hz aan..
Snap het nog steeds niet..