Frequentieteller

Nou ken ik geen barst van PIC's, en kan het best zijn dat ik hier onzin uitkraai. Maar pin 4 is toch MCLR? Moet dat ding niet met een weerstandje aan de plus?

Met 33K of iets in die buurt. Dat is om door de hardware initialisatie te komen. Daarna zegt de de software in de config: MCLRE_OFF
Daarna is het gewoon een input.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Henry S.

Moderator

Op 28 januari 2008 20:07:59 schreef Technojunk:
Collector-spanning blijft onder de 5V.
Basis-spanning komt niet boven de 0.6V uit..

Waarom nu wel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 januari 2008 20:45:45 schreef ~Galaxy:
(MCLR)
Met 33K of iets in die buurt. Dat is om door de hardware initialisatie te komen. Daarna zegt de de software in de config: MCLRE_OFF
Daarna is het gewoon een input.

En je bent er zeker van, dat die pin geen 9V produceert? :-)

@TJ: Als de ingangtrap niet naar behoren reageert op 100mV, kan je d'r uiteraard 200mV op zetten of zelfs meer. Maar bij een ingangsspanning van 500mV moet zelfs de allerslechtste tor het doen!
Jij met je 9V...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ga ik nu door het leven al de 9V man?

Ene hoezo produceert die 9V?

De ingangstrap lijkt te werken.. alles signalen blijfen netjes onder de 5V en de basis onder de 0.60V

Henry: Geen idee!

Ik heb geen idee waar het aan ligt.. ;(

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Je multimeter die bokkensprongen maakt? Of meet je dat met een scoop die niet/slecht gecalibreerd is?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Allebij.. daar het gemmiddelde van ;)
Nee, De 0.6V op de basis met de multimeter met een ferquentie van 50Hz, de rest met de scoop..

Maargoed, er staat dus een ferquentie op de poorten 4 en 12, Maar de 0 wil maar niet weg! Raar..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 28 januari 2008 21:34:27 (27%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Je maakt iedereen op het forum gek met je wispelturige gegevens.
Zet 1KHz @ 1V op de ingang, en meet met je scope op de basis t.o.v. GND.

Meet vervolgens op de collector t.o.v. GND.

Waarom kan je met de scope niet nauwkeurig meten ?
Daar is dat ding voor gemaakt...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Hier de uitslag:

Met een inganssignaal van 1V 1KHz de basis tegen over de GND:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WFYWEURW.jpg
Netjes 0.6V dus..

Nu de collector tegenover de GND:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GH4OLE4P.jpg
netjes 5V dus..

1V per divisie op DC .5mS

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

En wat zijn je instellingen van je scope? want op die manier kan ik ook grote golven laten zien van een paar millivoltjes....

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

1V per divisie op DC .5mS..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op dinsdag 29 januari 2008 15:33:38 (26%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dus 6 volt.

Dat is teveel voor de PIC....

Dat is dus een amplitude van 6 Volt. Teveel voor de PIC.
Het ingangstrapje moet dezelfde voedingsspanning hebben als de PIC.

Heb ik er niet bijgezet dat mijn scoop niet bepaald netjes is?

Ene, de voedingspaning is hetzelfde als de PIC..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op dinsdag 29 januari 2008 15:43:01 (29%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ok dat is nu dan duidelijk :)
Dit signaal ziet er goed uit, de PIC zou nu moeten werken.

Ik denk wel dat de PIC werkt.. alleen het LCD laat gewoon 0Hz zien..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 28 januari 2008 19:47:08 schreef Technojunk:
Nou, ik denk dat het aan het programma licht..
Galaxy wat denk jij?

LCD kapot gemaakt :( (was ook niet helemaal 100%)

Ik krijg gewoon netjes een een spanning van 5V in de ingang van de PIC, zelfs iets meer dan 9V.

Soms als ik de duty cycle nog niet zie staan, druk ik de toonfiets aan en dan verschijnt de duty cycle in 1 keer!

Snap er niks meer van..!

Als die PIC-ingang ook maar eventjes 9V heeft gehad, dan werkt de input-functie niet meer.
Heb ik laatst gehad met ICSP-proggen; per ongeluk de VPP-draad aan de ICSPCLK-ingang gesoldeerd. Die kreeg dus 13V voor z'n kiezen. Pin was gelijk dood :+

Oke, moet nog een paar nieuwe LCD'tjes hebben, zal gelijk 2 PIC's meebestellen!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Allen nu wil ik wel even zeker weten dat als ik een nieuwe PIC neem, deze weer 0Hz zeg omdat de pin weer opgeblazen is, ik wil weten of die 6V die jullie zien echt 6V is of 5..

Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik heb even een foto getrokken bij 2 soorten spanningen:

5V op 5V per divisie DC:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z6DJ3KVD.jpg

12V bij 5V per divisie DC:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKOGGGZN.jpg

Beetje onduidelijk maar goed.. het is te lezen

Ps: Als ik de toonfiets aansluit lees ik 6V af op de scoop, de multimeter komt niet boven de 3V uit.. wat is het nu? vertrouw het niet helemaal als ik er een nieuwe PIC ingooi dat ik alles weer mol..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op dinsdag 29 januari 2008 17:17:03 (17%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Vraag: Is een zenerdiode snel genoeg voor deze freq. ?

Henry S.

Moderator

Op 29 januari 2008 16:35:41 schreef Technojunk:
Ik heb even een foto getrokken bij 2 soorten spanningen:

5V op 5V per divisie DC:
[afbeelding]

12V bij 5V per divisie DC:
[afbeelding]

Beetje onduidelijk maar goed.. het is te lezen

Die scoop is onbruikbaar en moet opnieuw afgeregeld worden.
6.5V ipv 5V, 17V ipv 12V... Je zet voor het meten de lijn toch wel op de nullijn?

Ps: Als ik de toonfiets aansluit lees ik 6V af op de scoop, de multimeter komt niet boven de 3V uit.. wat is het nu?

Je meter meet alleen een zuivere sinus zonder offset rond de 50Hz correct.
Ook zie je op de scoop de top-top waarde, de piekwaarde is de helft daarvan. De effectieve waarde reken je uit met √2.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 januari 2008 18:39:40 schreef MMSoft:
Vraag: Is een zenerdiode snel genoeg voor deze freq. ?

Meestal wel, omdat zenerdioden een grotere paracitaire capaciteit hebben dan een gewone gelijkrichtdiode. Die extra-capaciteit is voor zo'n toepassing nuttig.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 29 januari 2008 19:06:56 schreef Henry S.:
[...]
Die scoop is onbruikbaar en moet opnieuw afgeregeld worden.
6.5V ipv 5V, 17V ipv 12V... Je zet voor het meten de lijn toch wel op de nullijn?
[...]
Je meter meet alleen een zuivere sinus zonder offset rond de 50Hz correct.
Ook zie je op de scoop de top-top waarde, de piekwaarde is de helft daarvan. De effectieve waarde reken je uit met √2.

Ja, dat opnieuw afregelen lijkt me een goed plan.. zal de manuel eens doornemen..

Maar er staat dus iig geen 6V op de PIC..Pf.. ben ik blij van..

En ja, ik zet hem steets op de nullijn.

Als ik de PIC, en een nieuw LCD binnen heb zal ik hem programeren en kijken wat hij dan doet..

pros/MMsoft: Zenerdiode? Ik heb nergens een zenerdiode inzitten..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Een zener van 4V7 tussen de meetpin van de PIC en GND zou geen slecht idee zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dus dan kan de spanning nooit hoger worden dan 5V?

Beinvloed dit mijn meetbereik niet?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje