China metaalfilm weerstanden ... liever niet als het precies moet.

Sine

Moderator

Ik ben al een tijdje aan het hobbyen met een analoge synthesizer, voltage controlled ( 1V / octaaf ) dus bepaalde waarden zijn vrij kritisch, ik was bezig daar 100k weerstandjes voor te sorteren.
De grootste groepen in mijn bakje bleken 99.6k en 99.2k te zijn.

Nu wilde ik uit de grove selectie van 99.6x weerstanden setjes gaan maken die maximaal 10 Ohm van elkaar verschilden, maar tot mijn grote verbazing was niet een van die weerstanden nog in de buurt van die 99.6K

En ik merkte dat hoe langer ik een weerstand aan de meter had, hoe verder de waarde zakte ... meter rot ?
Andere multimeter er bij gepak, resultaat ... het zelfde !

Nu blijkt dat die weerstanden ( van verschillende bronnen, een paar van niels via SK.net en een paar via een andere weerstanden inkoopactie op SK.net ) nogal verlopen naar maten ze warmer worden

Volgens de datasheet van de metaalfilmpjes die ik bij farnell besteld had moesten die een drift hebben van +-50ppm /oC

Lang verhaal kort ... eens kijken hoeveel ze afwijken.

Drie weerstanden op een LM35 getaped met een dot warmte geleidende pasta er tussen, twee 33k weerstanden ( eentje van "China" en een multicomp van farnell ) en een 1k weerstand er tussen als verwarming.

(gekleurde draadjes zijn de LM35)
http://www.gigawatts.nl/co/China_R/IMG_0423.JPG

Resultaat :

http://www.gigawatts.nl/co/China_R/weerstand.PNG
Blauw is farnell, rood is "China"

Henry S.

Moderator

Heb je ook het gevoel dat de draadjes van de chineesjes slapper zijn?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oef, dat scheelt nog best veel.

en best blij dat-ie ooit eens een hele berg metaalfilmweerstanden van vishay bij RS heeft besteld..

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 11 februari 2008 00:25:35 (64%)

Op 11 februari 2008 00:21:43 schreef Henry S.:
Heb je ook het gevoel dat de draadjes van de chineesjes slapper zijn?

Ja, daar ben ik het wel mee eens, maar ik heb er daarbij ook nog geen last van gehad.

In de meeste gevallen zal zal die afwijking niet erg zijn, maar als het om precieze dingen gaat... Dan nee inderdaad

Sine

Moderator

Ja, het gros van die weerstanden heeft dunnere aansluitdraden ( koper is duur ;) ) maar enkele minder gebruikte waarden uit die sets hebben normale draden, dus dikke draad wilt niet zeggen dat het geen China R's zijn.

rbeckers

Overleden

Had je geen specs/datasheets van de Chinese weerstanden?
Geluukig dat je er achter kwam voordat je ze in je analoge synthesizer had gebruikt.

Damn, dat is inderdaad vrij dramatisch! Het maakt niet zo veel uit als je ze gebruik als pull-up of pull-down weerstanden of zo, maar voor analoge schakelingen (feedback of referentie voor een opamp of zo) kan dit heel vreemde problemen geven!

Stel je voor dat je een comparator hebt met een ingang vrij dicht bij de referentiespanning, en een feedback circuitje voor hysterese. Dan kan de referentie, door het omklappen van de comparator, gemakkelijk zover opschuiven dat deze weer om schakelt, waardoor de weerstand weer afkoelt en de referentie weer stijgt. Dan krijg je hele vreemde, langzame, temperatuur afhankelijke oscillaties in je schakeling. Zie daar maar eens achter te komen als je dit niet weet. Zeker iets om in het achterhoofd te houden bij vreemde problemen met analoge schakelingen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Da's dus 600ppm/°C. Nogal aan de hoge kant...

Hm ik heb thuis een kast vol met weerstanden van futurlec :(

Als het precies moet koop dan inderdaad weerstanden van een merk met reputatie b.v. vishay/BCC of Welwyn.
Ik krijg ook wel eens spullen uit china, voornamelijk gold plated SMA connectoren, wat een bagger :r
Ik zit er niet op te wachten om een paar euries te besparen op goed materiaal, als je daar mensen in het verre oosten op aanspreekt geven ze het zelf toe. Maar kennelijk zijn ze zo gebrand geraakt op het besparen op materiaal dat het een tweede natuur is geworden.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Sine

Moderator

Op 11 februari 2008 09:27:35 schreef subsonik:
Da's dus 600ppm/°C. Nogal aan de hoge kant...

Precies, dat is voor mijn toepassing zelfs totaal onbruikbaar...

Dan ga je temperatuur gevoelige dingen als een lin / exp converter stabiliseren door ze op een constante temperatuur te houden, staat het geheel nog te driften omdat de weerstanden in je opteller een gruwelijke temperatuurs coefficient hebben.

Interressant topic :)

Ik heb wel eens gehoord van iemand die zijn 1% weerstanden inbrandde door ze een paar uur in een hete oven te leggen. Allicht leuk om eens te proberen en te kijken wat er gebeurd, hoewel ik zelf niet zo snel op een R zou vertrouwen als hij uit de fabriek al niet zo lekker is.

Dat inbranden, horen ze dat niet in de fabriek te doen?

@Sine
Pfff, zit je daar met die chinese brol. Ik zou wel eens dezelfde kunnen hebben.

-edit-
Ook ik heb chinese brol...

[Bericht gewijzigd door JuuL op dinsdag 29 december 2009 23:22:41 (12%)

Wat ik raar vind is het verloop van de grafiek van die chinese weerstanden. Weerstand wordt toch hoger bij een hogere temperatuur?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vinnikkook.. dit is geen metaal. Dus zal het wel koolfilm zijn.
/e: klopt ook beter met het getal zelf (-580ppm). Eén fabrikant geeft voor vaste koolfilmweerstanden tussen 33k en 330k op dat het -500 à -700 ppm zou zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Hmm, vanavond eens proberen een koolfilmpje en deze china metaalfilms samen te binden, ik ben benieuwd ... als het echt kooltjes zijn is het nepperij tot en met.

Fijn dat je het met ons deelt sine! Ik heb er namelijk ook van bij niels gekocht. Ik ben nu wel een beetje tekeurgesteld. Maarja voor dat geld kan je niet heel veel verwachten, maar toch... Ik had toch iets betere kwaliteit verwacht.

Iets met mil spec's misschien?
Ik weet uit ervaring dat analoog heel kritisch kan zijn.
Bezit zelf een Juno 60; maar daar ga ik igg niet zelf aan sleutelen.
De importeur heeft de juiste onderdelen waardoor het app
op de juiste specs kan worden hersteld.
Ik denk dat je met gewone en goedkope consumenten onderdelen waarschijnlijk niet het beoogde resultaat verkrijgt.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Heeft er iemand misschien ervaring met de condensatoren en de elco's van niels?

Sine, waar heb je die zwarte ''hooks'' vandaan? {die zwarte en rooie haakjes links van je getwiste kabelbosje}

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 11 februari 2008 11:43:25 schreef Sine:
[...]

Precies, dat is voor mijn toepassing zelfs totaal onbruikbaar...

Dan ga je temperatuur gevoelige dingen als een lin / exp converter stabiliseren door ze op een constante temperatuur te houden, staat het geheel nog te driften omdat de weerstanden in je opteller een gruwelijke temperatuurs coefficient hebben.

Het is wel komisch, als je dan in een orkestje speelt kun je als keyboardist je vals spelen ook eens aan de temperatuur wijten>:)

Ik heb enkele maanden terug ook componenten besteld bij Niels in China.

Allereerst wil ik hierover kwijt dat hij snel levert, dat hij de gestelde vragen netjes en ook snel beantwoord, en in mijn persoonlijke geval voldoen de producten goed.

Als referentie zijn op samen koop forums reviews over hem te vinden waar hij in vrijwel alle gevallen goed tot uitstekend uit de bus komt.

Even ingaande op de kwaliteit van dergelijk weerstanden waar het in dit topic uiteindelijk om draait, mijns inziens is het niet Niels die hier enige blaam treft, deze jongen doet echt zijn best. Kies ik partij voor iemand? Nee, maar ik spreek uit ervaring met betrekking tot mijn bestelling in het recente verleden.

Wellicht is het meer reëel om in gedachte te houden dat als je iets besteld in dergelijke landen dat dergelijke landen in vele opzichten, zo ook op het vlak van elektronica, vooralsnog niet voldoen aan de maatstaven die wij hier gewend zijn. De kwaliteit word wel beter en gaat aanzienlijk vooruit. Wie bijvoorbeeld omstreeks 1986 een Samsung stereo setje kocht had ook de zekerheid dat het slecht van kwaliteit was en zelfs al bij het uitpakken defect kon zijn, thans is Samsung een merk dat stevig aan de weg timmert en goede producten levert. Wellicht verschillen meningen, en een ieder zal zijn persoonlijke ervaringen hebben, maar hiermee is hopelijk iets meer verduidelijkt dat het niet zozeer het merk is of de persoon die het levert, maar meer het land, de omgeving waar het vandaan komt, en de (beperkte) kennis en techniek aldaar om te kunnen voldoen aan de Nederlandse hoge kwaliteits eisen en diverse keurmerken.

SWSje

A long answer is not short!

Thermal runaway. Zo'n 600ppm, das inderdaad helemaal geen klein beetje. Bedankt voor de info.

Op 11 februari 2008 12:03:05 schreef Aart:
Ik heb wel eens gehoord van iemand die zijn 1% weerstanden inbrandde door ze een paar uur in een hete oven te leggen. Allicht leuk om eens te proberen en te kijken wat er gebeurd, hoewel ik zelf niet zo snel op een R zou vertrouwen als hij uit de fabriek al niet zo lekker is.

Het zou kunnen Aart, maar inderdaad, betrouwbaar is nog de vraag. Ik weet ook niet wat zo'n thermisch proces voor gevolgen kan hebben, normaal spect de fabrikant die dingen binnen bepaalde gebruiksgrenzen qua belasting en temperatuur als redelijk constant.
Ik herinner me wel een print, jaren geleden waar we ons scheel op gezocht hebben.
Het toestel werkte, soms ook niet was de uitleg. Dan denk je direct aan slechte verbindingen, rotte soldeerlassen enz.
Naderhand bleek dat het pas na een bepaalde inschakeltijd niet meer werkte, en dat die tijd ook variabel was.
Oorzaak: een rotte weerstand die het ging uithangen boven een bepaalde temperatuur. Er was een koelplaat in de buurt, waardoor hij mee in temperatuur varieerde.

Achteraf gezien valt de puzzel in elkaar: bij eerste inschakeling is alles koud, dus geen vuiltje aan de lucht, na een tijdje, door de koelplaatopwarming, die dan ook nog eens belastingsafhankelijk was, vandaar de variabele tijden, begon het circus. Soms verloop, soms bokkesprongen.
De spuitbus koelspray heeft het uiteindelijk aan het licht gebracht. Maar eer je zover bent...

En zoiets vergeet je eigenlijk nooit meer.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ach, da's een beetje 't punt wat je hebt met sommige van die ebay-'koopjes': d'r staan geen specs bij. Dus je kunt er wel van uit gaan dat 't zut is, zeker als 't geen overduidelijke oude voorraad is.