Tsja, het is een gegeven paard enzo.
Ik ben er in ieder geval hardstikke blij mee
Overigens staat in de handleiding hoe je met formules de Q van inductoren te kunnen bepalen.

@ hadv ik bedoelde dat niet zo , maar de een leest het anders als de ander .

@ henry ik vind je een goede vent met veel kennis , maar je bent de enigste mod die overal zout oplegt kwa tikfouten . ( ik heb hier ook topics gelezen met in 3 regels 15 fouten en daar haakt geen mod op in ) en ik heb idd nog eens de gewoonte om af te dwalen van topic , maar het kost geen belastinggeld oid , en vaak zal iemand best wat aan de tips hebben . maar dat punt snap ik wel .

en ik zie ook wel afdwalingen op het forum , maar dat komt op zat forums voor en zolang we niet van vaatwasserprobleem naar zolderraam gaan ...

Op 13 augustus 2009 00:34:04 schreef Henry S.:
Idd jammer dat ESR niet te meten is, Peak heeft daar een apart metertje voor, de Atlas ESR60.

Heey, das een goeie, die kende ik nog niet.
Misschien nog iets voor op het werk.

Voor diegene die goesting hebben in zo eentje die ik kocht:
smurf naar C****d en bestelnummer 121064 - 89
Basisnauwkeurigheid 0.5%, die 10mF mag je volgens mij niet geloven, ik dent dat het bij de mijne bij 1000µF ophoud (spijtig, maar misschien is dit wel een verbeterde versie die tot 10mF kan), en die 1mΩ das de resolutie, geen exact meetbereik.
Wel ESR/qualiteitsfactor/dissipatiefactor meting simultaan met capaciteitswaarde/inductie.
Enfin, voor die prijs OK

- - big bang - -

@ bigbang , ik heb deze lcr meter ook , en op de site beschrijven ze hem nogal sumier , hij kan oa meten : kwaliteit , verliesfactor , verliesweerstand ,en in de schakeling te gebruiken ( wel zonder spanning natuurlijk ) en ook is de testfreq in te stellen op 120hz en 1khz . en de kleine elco's op 1k en de dikke op 120 hz . als je er een grote geladen elco ophangt , gaat er een 5x20mm f100 ma zekering uit . en ik heb dit al vaker gehad , blijkbaar houden elco's ook bij liggen lang spanning . dus mijn advies is er ook van die zekeringen bij te kopen .

en je kan wel hoger als 1000uf , alleen op 120 hz meetfreq zetten ( 2e knop rechtsboven )

Testman: geweldig! Dat ik dat nog niet gevonden had. Ben meteen gaan meten, en idd. op 120Hz loopt dat ding tot 12mF (misschien nog hoger, niet geprobeerd).
Bij metingen aan elco's moet je ze ALTIJD ontladen op een veilige manier met een weerstand. Je moet zeker zijn dat ze spanningsloos zijn voor je eraan begint, anders rommel je de fijne elektronica in de LCRbrug in de war of kapot.
Ik heb het 1 maal voorgehad dat hij FUSE toonde op zijn display (ook door een elco), maar door de power af- en terug aan te schakelen was het euvel verholpen.
Elco's kunnen ook last hebben van dïelektische absorbsie, en hun lading en spanning kruipt daardoor vanzelf omhoog na een ontlading.

- - big bang - -

Op 13 augustus 2009 19:25:18 schreef testman:
@ henry ik vind je een goede vent met veel kennis , maar je bent de enigste mod die overal zout oplegt kwa tikfouten

Dat was geen zout maar een handige tip. En ik zeg er verder alleen wat van als een post onleesbare/MSN/SMS brei is, bij jou ook niet van toepassing.

Op 14 augustus 2009 18:05:15 schreef big bang:
Elco's kunnen ook last hebben van dïelektische absorbsie, en hun lading en spanning kruipt daardoor vanzelf omhoog na een ontlading.

Ja leuk met HV elco's, krijg je alsnog een optater.

Op 14 augustus 2009 18:05:15 schreef big bang:
Bij metingen aan elco's moet je ze ALTIJD ontladen op een veilige manier met een weerstand. Je moet zeker zijn dat ze spanningsloos zijn voor je eraan begint, anders rommel je de fijne elektronica in de LCRbrug in de war of kapot.

Iets soortgelijks gaat ook op voor spoelen: niet plotseling de aangelegde spanning naar 0 gooien met je spoel nog aangesloten op je meetbrug.

Yep Henry, zoals bij vroegere conventionele beeldbuizen (en kabels van de flybacktrafo's) die je maar best 2X kon ontladen. Die achterzijde van de beeldbuis fungeerde als een kleine afvlakcondensator voor die naversnelspanning. Daar heeft menige techneut "een tik" van gekregen NA 1 bewuste ontlading.

@Alex: fikse stroomveranderingen zouden wel ferme inductiespanningen kunnen teweegbrengen, maar ik denk dat dat bij zo'n metertjes wel meevalt hoor.

- - big bang - -

Op 14 augustus 2009 18:32:36 schreef alex278:
Iets soortgelijks gaat ook op voor spoelen: niet plotseling de aangelegde spanning naar 0 gooien met je spoel nog aangesloten op je meetbrug.

Dat heeft menig generator de uitgangstrap gekost.

Meer over dïelektische absorbsie: http://www.national.com/rap/Application/0,1570,28,00.html

Op 14 augustus 2009 18:23:39 schreef Henry S.:
Ja leuk met HV elco's, krijg je alsnog een optater.

Moet je maar driemaandelijks je spuitje siliconen-olie halen. >:)

Op 14 augustus 2009 18:53:27 schreef big bang:

@Alex: fikse stroomveranderingen zouden wel ferme inductiespanningen kunnen teweegbrengen, maar ik denk dat dat bij zo'n metertjes wel meevalt hoor.

- - big bang - -

Ik zou zeggen: probeer het eens. Ik heb een paar maanden geleden zo een functiegenerator opgeblazen -- even niet helemaal opletten, en een spoel via een 50-ohm weerstand direct aansluiten op een functiegenerator met een 50-ohm uitgang. Veranderde op een gegeven moment de spanning (of frequentie), en opeens kreeg die functiegenerator een hikje -- display deed raar, en bleef dat doen ook na alles afkoppelen en powercyclen.

Boel opengemaakt, paar diodes gevonden die in 2-en waren gegaan, plus een paar weerstanden die duidelijk hun beste tijd had gehad.

Op 14 augustus 2009 18:59:15 schreef Henry S.:
[...]
Dat heeft menig generator de uitgangstrap gekost.

Ik had er nog nooit bij stilgestaan. Maar mijn nieuwe (2ehands) Marconi van ebay liet in de diagnostics zien dat de Reverse Power Protection al 17 "trips" had uitgevoerd. Gelukkig maar dat die functie er in zit want hij lijkt het nog normaal te doen.

Op 15 augustus 2009 16:05:37 schreef alex278:en een spoel via een 50-ohm weerstand direct aansluiten op een functiegenerator met een 50-ohm uitgang.

Uit nieuwsgierigheid, om hoeveel henry ging dit?

Op 15 augustus 2009 21:31:05 schreef Goeievraag:
[...]Uit nieuwsgierigheid, om hoeveel henry ging dit?

Geen idee meer; 't is of ongeveer 5 (primaire van een gewone ringkerntrafo) of ~100 (outputtrafo voor buizenversterker).

Op 15 augustus 2009 16:05:37 schreef alex278:
Ik zou zeggen: probeer het eens. Ik heb een paar maanden geleden zo een functiegenerator opgeblazen -- even niet helemaal opletten, en een spoel via een 50-ohm weerstand direct aansluiten op een functiegenerator met een 50-ohm uitgang. Veranderde op een gegeven moment de spanning (of frequentie), en opeens kreeg die functiegenerator een hikje -- display deed raar, en bleef dat doen ook na alles afkoppelen en powercyclen.
...

Wel, ik moet zeggen dat ik daar nog geen stukken mee gemaakt heb, maar we zijn bij deze gewaarschuwd, en een gewaarschuwde is er twee waard zeker. Weer iets geleerd.
Ik kan me inbeelden dat het soms ook niet makkelijk kan zijn om een beveiliging in te bouwen zoals diode, VDR, transil om dat te ondervangen want dat kan de werking van de schakeling dan weer beïnvloeden.

- - big bang - -

heb laatst een telequipment serviscope minor gekocht voor 15 euro. Leuk dingetje :)
http://www.thevalvepage.com/testeq/telequip/servmin/servmin.htm
http://www.thevalvepage.com/testeq/telequip/servmin/front.jpg

Grappig dingetje, waar heb je die gevonden?

in een tweedehands winkeltje in Sneek. Mijn moeder zij oppeens hé daar staat zo'n ding als op jou werktafel.

Ik heb weer twee snoepjes erbij. Een HP tafelmultimeter uit begin jaren 70 en een Philips calibrator uit de zelfde tijd. Beide met origineel manual. Die laatste met hele mooie rode nixies. De HP wijkt 0,03 procent af van de calibrator. De vraag is dan natuurlijk wie heeft gelijk, hoe calibreer je een calibrator :-) Wel een ingewikkeld geval met geheugens en programma's. Dan kun je waarden voor een calibratie opslaan en zo een voor een of automaties langsgaan. Hij gaat van 0,1uV tot 1000V en tot 130mA strommcalibratie. De HP heb ik gekocht en de philips zat er gratis bij. Hij stond vorige week hier op CO te koop.

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1750&mode=view
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1751&mode=view

(ik geef de grote op maar hij blijft roepen dat het te groot is)

Ik wordt jaloers op de ruimte die sommige mensen hebben om hun spullen neer te zetten. :9

De HP wijkt 0,03 procent af van de calibrator.

Jawadde, zo'n grove afwijking! :-)

Ja, erg he, zal ik een boze brief naar HP sturen. Dat is toch geen stijl dat hij na 40 jaar al zo afwijkt.

Ruimte ? Als (Z) langskomt moet ik eerst aparaten op de gang zetten anders kan er niemand bij.

is een mooi ding idd , ik heb de philips scoop links ook gehad een dubbelstraals toch ? en op pa zijn werkbank staat nog zo'n hp scope , is deze ook 200mhz ? dat zijn degelijke dingen werken nog na zo'n 30 jaar .

Op 22 augustus 2009 18:48:37 schreef fred101:
(ik geef de grote op maar hij blijft roepen dat het te groot is)

Door de foto zelf kleiner te maken? Ook al geef je 1x1 op, de foto die je moet downloaden blijft nog steeds te groot.

Verder, gaaf spul. Tijd voor een Virtual reality toer door fred101's kamer :)

Op 22 augustus 2009 18:53:14 schreef pa3gws:
Ik wordt jaloers op de ruimte die sommige mensen hebben om hun spullen neer te zetten. :9

Ik krijg mijn electronica hok niet vol .het lukt me niet !!!!!!!!!