ik heb deze labvoeding gebouwd en heb hem getest maar u 2 werkt heel warm later kwam ik er achter dat die verkeerd om zat. maar nu is het instelbare voltage tussen de 0 en 0.36 volt daarvoor was het tussen de 0 en 2 volt (zat hij nog verkeerd om) en daarvoor tussen de 0 - 18 volt. maar nog nooit tussen de 0 en 30 volt zoals het hoort. wat kan er fout zijn. oja en r1 wort ook warm het is een 3 watt weerstand. ik heb volgens een andere site met de zelfde labvoeding c1 vervangen door 2x 4700 uf parralel.
ik meet een spanning van 34 volt tussen de + en - bij de ingang niet voor de dioden
@vdbeke je moet naar de pinnen van u2 kijken als je hem verkeerd om hebt volgens de site zitten de goede onderdelen aan de goede pinnen
Het lijkt mij dan ook een erg primitieve voeding. Waarom zou je trouwens in hemelsnaam zoiets willen bouwen ?
Er bestaan toch veel betere ontwerpen voor een goede labvoeding ? 
Lees ook eens de tekst bij het artikel.
sorry maar ik kan niet zo goed engels
heb het vooral van de site van elektronicastynus gedaan
edit: ik heb ze al omgewisseld
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Dan is het toch raar dat de mijne niet warm word.
Ik heb die weerstand gewoon zoals in dat schema zitten.
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/labvoeding/index.php
Op 30 maart 2008 22:52:42 schreef oorpijn:
Vergelijk zelf maar.
Dit is het topic dat ik bedoelde.
Dit was de oplossing.
Bij een sym voeding doe je dat idd via een potmeter aan de neg voeding. maar geen reden om de opamp in dit schema te gaan verwarmen (R10=270k).
Die site bevat ontelbare slordigheden maar dit is een kleintje. De TS heeft grotere fouten gemaakt.
ik heb de labvoeding nu al een tijdje gebruikt en ondertussen is q2 al 3 keer kapot gegaan. de laatste keer dat hij kapot ging was het bij een stroom van 0.7 A. zou het te maken kunnen hebben dat ik een trafo van 8 A gebruik. en q4 is ook al 1 keer kapot gegaan.
/edit toen q 4 kapot ging was er kortsluiting tussen de plus en min van de labvoeding. en dit was ook 1 keer bij q2. hij ging toenet weer kapot en toen was er geen kortsluiting.
[Bericht gewijzigd door robojan op (26%)]
Op 4 januari 2009 17:30:03 schreef robojan:
ik heb de labvoeding nu al een tijdje gebruikt en ondertussen is q2 al 3 keer kapot gegaan. de laatste keer dat hij kapot ging was het bij een stroom van 0.7 A. zou het te maken kunnen hebben dat ik een trafo van 8 A gebruik. en q4 is ook al 1 keer kapot gegaan./edit toen q 4 kapot ging was er kortsluiting tussen de plus en min van de labvoeding. en dit was ook 1 keer bij q2. hij ging toenet weer kapot en toen was er geen kortsluiting.
Ipv te rotzooien met een lampje maar eens naar de koeling kijken!
Transistor heet en koelprofiel lauw?