Show your projects! Part 8.

Dit topic is gesloten

Klein projectje van mij:
Omdat m'n PC-boksjes het nét begeven hebben, en ik altijd leer met muziek in de examens ziehier een breadbord ampje:

http://users.skynet.be/fa296995/amp.JPG

Hij is gebouwt met een BC557 & BC547 eindtrap en een LM741 om de cross over weg te werken. Wordt nu gevoed op 24VDC
Benieuwd hoeveel vermogen ie kan leveren :p

Vraagske: Ik voed heb assymetrisch met 24V, mijn signaal kan dit nu 24pp bedragen of 48Vpp (daar de condensator het werk v/d negatieve voeding voor zich neemt)

EDIT: hij is niet kortsluitvast :p

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

de spanning doet niet alles he!!! de stroom die door de torren gaan, is ook zeer belangrijk!
als je een 24V aanbied aan de luidsprekers, en op een bepaalde frequentie kan die vb 40 ohm bedragen (kan zeker bij lage freq). dan is de stroom wel ong 0.5A!!!
toch even kijken of je wel goede luidsprekers gebruikt. ook niet te laag gaan met die frequentie.

op jouw vraag: volgens mij 24V. ik weet niet wat de experts op dit forum hierover zeggen

EDIT: die 0.5A is berekent met 20V en niet met 24V. questie van luiheid en geen zin om te rekenen

Nu moet ik je toch wel eens enorm tegenspreken, een luidspreker is een inductieve load, wat onherroepelijk betekend een lage weerstand voor lage frequentie's en een hoge weerstand voor hoge frequenties. Dus die 40 Ohm zal bij hoge frequentie's voorkomen denk ik.

Waarom dat ze er een ohmse weerstand insteken snap ik ook niet, da's toch verlies? Denk dat het iets te maken heeft met het uitsmeren van het frequentiespectrum?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 juni 2008 18:41:55 (43%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Op 5 juni 2008 13:08:34 schreef picsels:
Het heeft even geduurd, maar mijn nieuwe voedinkje is af. Afwerking was nog het meeste werk...
Schema gebaseerd op een niet te complex elektuur ontwerpje.

Moet daar nergens aarding aankomen? Lijkt me zo niet meteen klasse 2 toestel of wel? (zo super ben'k ook nog niet in veiligheid toestanden :P)

Henry S.

Moderator

Op 5 juni 2008 16:32:52 schreef Scheef_schaap:
Benieuwd hoeveel vermogen ie kan leveren :p

Weinig. => datasheet, en zoekfunctie.

Vraagske: Ik voed heb assymetrisch met 24V, mijn signaal kan dit nu 24pp bedragen of 48Vpp (daar de condensator het werk v/d negatieve voeding voor zich neemt)

24V

Op 5 juni 2008 17:09:55 schreef snypermann:
als je een 24V aanbied aan de luidsprekers, en op een bepaalde frequentie kan die vb 40 ohm bedragen (kan zeker bij lage freq). dan is de stroom wel ong 0.5A!!!
toch even kijken of je wel goede luidsprekers gebruikt. ook niet te laag gaan met die frequentie.

Dat is mogelijk bij hele lage frequenties, maar dan heb je het over <5Hz.

Op 5 juni 2008 17:14:38 schreef Scheef_schaap:
Nu moet ik je toch wel eens enorm tegenspreken, een luidspreker is een inductieve load, wat onherroepelijk betekend een lage weerstand voor lage frequentie's en een hoge weerstand voor hoge frequenties. Dus die 40 Ohm zal bij hoge frequentie's voorkomen denk ik.

Je denkt veel te simpel, de frequentiekarakteristiek van een luidspreker is grillig met pieken en dalen. Juist geen 40Ω bij hogere frequenties.

Waarom dat ze er een ohmse weerstand insteken snap ik ook niet, da's toch verlies? Denk dat het iets te maken heeft met het uitsmeren van het frequentiespectrum?

Nee, ooit gehoord van impedantie? En daar zijn standaarden voor.

BTW, al die vragen horen niet in dit topic thuis

En denk om je quotegedrag.

Op 5 juni 2008 18:32:43 schreef gitaarstudentje:
[...]

Moet daar nergens aarding aankomen? Lijkt me zo niet meteen klasse 2 toestel of wel? (zo super ben'k ook nog niet in veiligheid toestanden :P)

Je wil toch niet MDF aarden? ;)
De enige aandachtpuntjes zijn de trafo's (en die lijken me klasse 2) en de voor- en achterkant. Netentree zekeringhouder en netschakelaar. Kwestie van isoleren met krimpkous, en dat is allemaal in orde.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

[(misschien) offtopic]

@Akino, krijgen we nog een schema te zien of stuur je het anders eens door naar mij ofzo. Ben echt wel geïnterseerd.

[/ontopic]

leime

Golden Member

Ik ook.

ps. Hij heeft al gezegt dat het zo snel mogelijk komt ;)

Wanneer denk jij eens om je postgedrag?
Je hebt dat al een keer gevraagd, nog een keer hoeft niet en is ook nog eens behoorlijk drammerig, en dan ook nog eens onnodig quoten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 juni 2008 20:10:39 (1%)

Op 5 juni 2008 18:58:21 schreef bvbart:
[(misschien) offtopic]

@Akino, krijgen we nog een schema te zien of stuur je het anders eens door naar mij ofzo. Ben echt wel geïnterseerd.

[/ontopic]

misschien gaat het beter als je je tags goed afsluit ;-)

Op 5 juni 2008 13:40:10 schreef picsels:
scherp gezien :-)

Hij is voorbereid voor 20V/2A, maar ik heb er nu nog een lichtere trafo inzitten.
Hij is nu begrensd op (ongeveer) 15V/1,5A.
Dus je hebt gelijk, komt nu nog niet tot 20V.

Denk je er misschien ook aan om de bruggelijkrichter op een koelplaat te monteren.

@picsels ,

heb ook die voeding van elektuur gebouwt, en werk er al anderhalf jaar mee, maar hij vertoond enkele narigheden,
de stroombegrenzing .. Stel je die in op Bv 1A, dan is na 5 minutjes dit 1,3A geworden. Stel je die in op 3A, dan wordt die 4A.

Best ambetand als je Li-Ion cellen mee gaat laden..

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Op 5 juni 2008 20:19:13 schreef Kristian:
Denk je er misschien ook aan om de bruggelijkrichter op een koelplaat te monteren.

Da's wel een goeie. Dacht dat dat meestal niet zo'n vaart liep.

Even een stress-testje gedaan: 5x 2,5V à 0,3A...
http://www.uploadarchief.net/files/download/picsels_lv_stress.jpg

... en hierbij wordt de bruggelijkrichter toch al snel aardig heet (niet meer aanraakbaar).

@Scheef_schaap: ik zal hem meestal niet voor lange tijd gebruiken. 't Is om wat mee te experimenteren en het is natuurlijk ook geen al te ingewikkeld ontwerp.
Twee dingen die mij opvielen (misschien dat jij dat ook hebt):

  • Bij een zware belasting (zie foto boven) zakt de spanning aardig in (ruim 0,5V). Dus een beetje oppassen met afkoppelen van delen van een schakeling. Dat is natuurlijk wel weer weg te regelen. Maar bij kritieke componenten qua spanning, zoals PIC's, een beetje oppassen.
  • Hij reageert 'gevoelsmatig' niet zeer snel. Het duurt even voor de ingezakte spanning na aansluiten weer op niveau is (ik gok iets van een halve seconde, niet nagemeten).
Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
klein is fijn

Moderator

Mooi stukje probleemoplossing over het bevestigen van een print in m'n labvoeding.

Ik heb alu kastjes besteld met twee gleuven waar precies een eurokaart in past:
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/housing_02.jpg

Das leuk, maar mijn print is 95mm lang, en de behuizing is 165mm lang. Dat gaat schuiven als een gek. Gaten in de behuizing boren is natuurlijk uit den boze..
De oplossing was om een stel klemmetjes te fabrieken waarmee de print vastgeklemd wordt.

Ik had nog een stukje print liggen, dus even een zaag- en boormal in elkaar getekend:
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/housing_03.jpg

Flink wat zaag-, boor- en schuurwerk verder had ik 8 piepkleine stukjes PCB. Breedte 6mm, lengte 8mm:
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/housing_04.jpg

Persmoertje in de print en vastzetten met een schroefje:
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/housing_05.jpg

Werk perfect, geen beweging meer in te krijgen. Ik moet er alleen nog een paar ringetjes tussen stoppen omdat tandringen behoorlijk in epoxy kunnen vreten.

Creatieve oplossing.
Nu zijn we alleen nog benieuwd naar de kastjes zelf :-)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
klein is fijn

Moderator

Jaaaa... Ik ook. ;)

Net vanavond weer twee dubbelzijdige printjes geetst, morgen nog twee. Zoals je al snapt zitten er iets meer onderdelen in mijn voeding. :)

Frontplaat heb ik nog helemaal niet naar gekeken, eerst komt de achterkant. Momenteel staat er een gridlock achtig dichtschroefsysteem op papier hetgeen ik eigenlijk wilde voorkomen. Terug naar de tekentafel dus. Er komt een flink koelblok op te hangen, 50mm diep, 50mm hoog en 100mm breed. Maar daarmee kan ie ook wel oneindig lang in volle sluiting van 2.2A blijven draaien.

Sine

Moderator

Aaah, dus dat was het geheim ;)

Netjes weer hoor kif !

@picsels

Die problemen heb ik idd ook allemaal

echter eentje heb ik in de kiem weten te smoren (wel nieuwe print moeten tekenen)

Mijn spanning zakte ook redelijk wat in, nu dit kwam door de stroommeetweerstand (0,1Ohm x 3A = 0,3V bij mij) ,
enfin dit heb ik weten op te lossen door de weerstand VOOR de terugkoppeling te plaatsen.

Overigens: Die BD140 op die print, KOEL DEZE! Heb hem onlangs nog eens mogen vervangen.

Nog een probleempje bij mij was de niet liniariteit v/d stroom regeling. Zet ik m'n stroomknop half open, vloeit er zo'n 100mA. Zet ik deze volledig open 3.5A.

Raar :p

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op vrijdag 6 juni 2008 08:42:45 (17%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Toch niet heel toevallig een logaritmische pot erin he?

Ook tegenwind gaat liggen.

@ KIF: geen zwarte pcb?? ;)

IF you can't convince them, then confuse them!
klein is fijn

Moderator

Op 6 juni 2008 10:18:14 schreef Jeroen Boere:
@ KIF: geen zwarte pcb?? ;)

Nee, nog steeds niet. Die wilde ik eigenlijk bewaren voor een toepassing waarbij de de PCB ziet. Daarbij, er staan drie dubbelzijdige printjes op en ik heb geen dubbelzijdig zwart.

@kif: waarom al het koper weg? had extra stevigheid kunnen meebrengen zodat je meer kracht nog kunt zetten op je pcb

pcnerdje hoe is het met de robotrups afgelopen? Ik ben benieuwd of hij zijn werk heeft gedaan!

Op 6 juni 2008 12:23:44 schreef Psykose:
@kif: waarom al het koper weg? had extra stevigheid kunnen meebrengen zodat je meer kracht nog kunt zetten op je pcb

moet je het dan ook niet isoleren?

klein is fijn

Moderator

Als de boel bij elkaar gehouden moet worden door 35µm aan koper dan doe ik toch iets fout.. ;)

Dit is stevig genoeg, vooral omdat de print vastzit met vier stuks. Er komt ook nog een print aan de onderkant van het kastje waar de trafo op ligt. Daar komen wel wat steverige klemmen vanwege het gewicht van de trafo.

Op 6 juni 2008 00:24:21 schreef klein is fijn:

Das leuk, maar mijn print is 95mm lang, en de behuizing is 165mm lang. Dat gaat schuiven als een gek. Gaten in de behuizing boren is natuurlijk uit den boze..
De oplossing was om een stel klemmetjes te fabrieken waarmee de print vastgeklemd wordt.

Weliswaar te laat, maar op mijn werk gebruiken we in 1 van de apparaten die we bouwen een opvulprintje (= gewoon een kaal glasvezelplaatje) tegen het schuiven.

Ziet er in ieder geval een heel mooi kastje uit kif. Van waar heb je het?

Dit topic is gesloten