Show your projects! Part 8.

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Op 6 juni 2008 16:03:34 schreef JasperV:
pcnerdje hoe is het met de robotrups afgelopen? Ik ben benieuwd of hij zijn werk heeft gedaan!

Ik ook. Heb ik BTW nog een van jullie gezien op de lanceerdag?
Ik weet niet hoe jullie eruit zagen, maar ik: blauw shirt, logo TTTCEL, programmeur op de rug en gesponsord door Joor-it (T shirt bedrukking). Schoolnaam stond ook op de rug, wit petje met zelfde logo en schoolnaam.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Op 6 juni 2008 17:28:01 schreef mtel:
Weliswaar te laat, maar op mijn werk gebruiken we in 1 van de apparaten die we bouwen een opvulprintje (= gewoon een kaal glasvezelplaatje) tegen het schuiven.

Zat ik ook nog aan te denken, maar ik vond het zonde om een complete eurokaart te verzagen om twee printjes vast te zetten.

Op 6 juni 2008 17:35:58 schreef ej_on_line:
Ziet er in ieder geval een heel mooi kastje uit kif. Van waar heb je het?

Gewoon bij de Conrad, 522953.

@ Lucky Luke, ik was lid van team taart heb je vast wel gehoord hoop ik :P, heb je helaas niet gezien. Heb gezien dat die rups in laatste raket zat en daar waren problemen mee, de cansats werden niet uitgeworpen en het scheen dat die van pcnerdje gewoon helemaal kapot was. Helaas :(

Op 6 juni 2008 16:03:34 schreef JasperV:
pcnerdje hoe is het met de robotrups afgelopen? Ik ben benieuwd of hij zijn werk heeft gedaan!

Ronduit *** (krachtterm voor slecht).

De raket opende zijn parachute niet volledig, en ook de luikjes voor de CanSats zijn niet opengegaan.
Resultaat: de raket storte met meer als 50km/u neer op de grond met onze CanSat erin, die het niet heeft overleeft. (de rups zelf althans, de primaire missie wel).

1 van de pinnetjes voor het luikje was verbogen, vermoedelijk is dit gebeurt omdat we opeens nog haastig moesten lanceren omdat de wind aanwakkerde. Toen moet het ergens fout zijn gegaan helaas.

resultaat(klikbaar):
http://gallery.tomzooi.nl/thumbnails/45.jpg
Een compleet kapotte rups :(. We kunnen nu enkel zeggen dat 't niet onze fout is, wat 't nog vervelender maakt eigenlijk.

//edit: Jasper heeft het ook al door zag ik net :P.

Ik was die knakker die rondliep met dit shirt:
http://imgs.xkcd.com/store/imgs/useless_square_0.png

Take a parachute, and jump!
Shiptronic

Overleden

Op 6 juni 2008 18:42:42 schreef klein is fijn:
[...]Zat ik ook nog aan te denken, maar ik vond het zonde om een complete eurokaart te verzagen om twee printjes vast te zetten.
[...]Gewoon bij de Conrad, 522953.

leuk dat hobby uren niks kosten, de tijd die je nodig hebt gehad voor het produceren (print tekenen,uitprinten, belichten, etsen, zagen, vijlen, boren) + het geprigel met die boutjes en moertjes, je bent zo een uurtje verder.

je materiaal (papier, boutje, moertje, ringetjes, etsmiddel, ontwikkelaar, klein stukje print,) kosten zullen niet veel verschillen.

een uurloontje is al gauw 60€ ex BTW, ik meet het op en teken het af op de print, ik doe 2 halen met een blikschaar, en ik heb mijn print, inschijven en klaar !!

das 5 min werk , a 5 € :) ik wist het wel:, 55€ bespaard, en daar kun je een flinke print van knippen voor het "uit" kan

je kunt ook gaatjes in de pint boren ( zoals nu) maar dan direkt langs het aluminium profiel, een zelftappetje erin en klaar.

hoewel je het keuring netjes hebt uitgevoerd, vind ik het in mijn optich niet "mooi", maar das persoonlijke smaak.

en word altijd helemaal gek met dat geprigel met die boutjes en moetjes links en rechts.

Maar dat komt mischein door mijn achter grond, geef mij maar M8+ bouten op een onmogelijke plek in een auto :) das geen probleem

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 juni 2008 20:15:30 schreef shiptronic:
[...]
geef mij maar M8+ bouten op een onmogelijke plek in een auto :) das geen probleem

Maak je nog een account: Groot is fijn ;)
Maargoed, als kif M8 gebruikt is het niet meer fijn he..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op vrijdag 6 juni 2008 20:19:54 (11%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Shiptronic

Overleden

nee M8 is niet klein is fijn, maar die zelftappetjes wel, en die zijn een suk voordeelinger, en je draait ze er veel makkelijker in, geen geprigel met boutje moetje :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 juni 2008 20:03:17 schreef pcnerd:
[...]
Ronduit *** (krachtterm voor slecht).

De raket opende zijn parachute niet volledig, en ook de luikjes voor de CanSats zijn niet opengegaan.
Resultaat: de raket storte met meer als 50km/u neer op de grond met onze CanSat erin, die het niet heeft overleeft. (de rups zelf althans, de primaire missie wel).

dat is inderdaad zwaar ******! [EDIT naar aanleiding van JasperV's "het leek mij persoonlijk een van de betere": Mij leek die Rups echt hoofdprijskanshebber: het is origineel (wie verzint er nou zoiets), lastig (moet kunnen kruipen enzo), en geeft bovendien ook nog eens beelden door naast de primaire missie, terwijl dat hele nieuwe frame eigenlijk al genoeg seccunaire missie zou kunnen zijn.]

1 van de pinnetjes voor het luikje was verbogen, vermoedelijk is dit gebeurt omdat we opeens nog haastig moesten lanceren omdat de wind aanwakkerde. Toen moet het ergens fout zijn gegaan helaas.

resultaat(klikbaar):
[afbeelding]
Een compleet kapotte rups :(. We kunnen nu enkel zeggen dat 't niet onze fout is, wat 't nog vervelender maakt eigenlijk.

Je foto is groot genoeg, maar te vaag om te zien wat er precies stuk is, maar het ziet er vrij kapot uit ja...
Valt er nog wat van te redden denk je?

//edit: Jasper heeft het ook al door zag ik net :P.

Ik was die knakker die rondliep met dit shirt:
[afbeelding]

Hmm, dat shirt komt me >ergens< wel bekend voor...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dus ik had inderdaad gelijk. Jullie waren de echte pechvogels, dat andere team bij jullie in de raket heeft hem nog van de hoogwerker kunnen gooien. Maar ik was eigenlijk zeer benieuwd naar jullie rups, het leek mij persoonlijk een van de betere. Heel vervelend voor jullie.

klein is fijn

Moderator

Op 6 juni 2008 20:15:30 schreef shiptronic:
leuk dat hobby uren niks kosten, de tijd die je nodig hebt gehad voor het produceren ...blablabla

Dat doet je ook helemaal fout.. Je moet nooit, maar dan ook nooit narekenen wat een hobbyprojectje heeft gekost aan tijd of geld. ;)

Shiptronic

Overleden

Ieder zijn eigen tijd en geld :) , mijn hobby tijd is hellaas schaars :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 juni 2008 20:38:19 schreef Lucky luke:
Je foto is groot genoeg, maar te vaag om te zien wat er precies stuk is, maar het ziet er vrij kapot uit ja...
Valt er nog wat van te redden denk je?

er zal wel wat nieuwe servo's e.d. in moeten, ook een boel tijd weer om de boel fatsoenlijk te maken. Het t-stuk is prima te doen, maar de rups zelf is goed kapot. Servo's zijn letterlijk afgebroken, soldeer-lassen zijn kapot, andere dingen uit elkaar, batterij heeft kortsluiting gemaakt (loeihete batterij + laatste schakel + stank).

Afin, het is wssg R.I.P. Robot Rups, tenzij er nog een of andere reanmiatie actie op school komt waardoor hij weer op zou staan zeg maar :P. Zo rond de pasen ofzo... (waar ken ik dat verhaal van? xD ).

Take a parachute, and jump!

Op 6 juni 2008 20:48:04 schreef klein is fijn:
Je moet nooit, maar dan ook nooit narekenen wat een hobbyprojectje heeft gekost aan tijd of geld. ;)

Waarom niet? Vergelijk het maar eens met een avondje uit:

Je steekt er minder euro's in (tenzij je extreem-dure componenten wil gebruiken).
Je hebt er langer plezier aan.
Je hebt de volgende dag geen hoofdpijn (en geen volslagen vreemde dame in je bed).
Als het een goed project was, geniet je er jaren later nog van.
Als het minder geslaagd was, kan je de onderdelen gewoon recupereren.

@shiptronic: werken is iets dat je tussendoor hoeft te doen... :-)

@pcnerd: die rups had wel beter verdiend. Volgende maal een vlinder?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Shiptronic

Overleden

@Pros, ik weet Precies wat je wat je bedoeld, ik ben er helaas (nog) niet, maar we blijven hopen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
leime

Golden Member

Jippie ook eindelijk eens een project van mijn kant. (wel niet het moeilijkste maar wel lol)

De foto's met uitleg.

Emiel

klein is fijn

Moderator

Op 6 juni 2008 21:57:26 schreef pros:
Waarom niet? Vergelijk het maar eens met een avondje uit:

Als je gaat vergelijken gaat het nog wel goed, maar zodra je gaat rekenen schrik je jezelf te pletter. Hetzelfde geldt overgens voor dat avondje uit.

Op 6 juni 2008 21:57:26 schreef pros:
[...]
Waarom niet? Vergelijk het maar eens met een avondje uit:

Ik combineer het gewoon :D

-

Op 6 juni 2008 21:57:26 schreef pros:
[...]
Waarom niet? Vergelijk het maar eens met een avondje uit:

Je steekt er minder euro's in (tenzij je extreem-dure componenten wil gebruiken).
Je hebt er langer plezier aan.
Je hebt de volgende dag geen hoofdpijn (en geen volslagen vreemde dame in je bed).
Als het een goed project was, geniet je er jaren later nog van.
Als het minder geslaagd was, kan je de onderdelen gewoon recupereren.

Is dat erg dan :p Als je jong bent dan moet je d'r van geniete :p haha
Ma dit gaat erg offtopic :P

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Om het offtopic maar even te beeindigen, een nieuw deel van mijn project. Het wordt uiteindelijk een motor regelaar (13V, max 50A) De besturing gaat gebeuren doormiddel van een MAXII bordje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02566.jpg

Op de print is aanwezig: MAX745 lipo lader, incl 7,2V lipo, om de hardware te voeden als er geen spanning aanwezig is. Een MAX887 low drop spanningsregelaar om een 5 volt voeding te genereren voor het MAXII bordje. (IC was handig omdat er een shutdown op zit)

Verder zit er een MAX1111 op om als ADC te fungeren voor de MAXII, een 1024k SPI eeprom om als geheugen te dienen. En als laatste een MAX5063 om de vermogens fets te kunnen sturen.

Waarom allemaal Maxim, nee niet omdat je die kunt samplen (ze zijn netjes betaald) maar omdat ik die datasheets van Maxim zo gruwelijk overzichtelijk vind dat ik vaak als eerste bij Maxim kijk of ze een IC naar mijn wens hebben.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02565.jpg
En als laatste het totaaloverzicht inclusief DE-nano bordje. Hierdoor is ook duidelijk waarom ik die 40 pins header aan de onderzijde heb geplaatst.

 

[Bericht gewijzigd door Noisy op zaterdag 7 juni 2008 13:20:14 (100%)

stewij, ziet er mooi uit hoor! Maar ik heb wel het gevoel dat je een enorme overkill aan digitale hardware zitten hebt... een Altera CPLD en 1MB (Mb?) EEPROM is ehhhh, RUIM bemeten voor een motorsturing :P

Met de kleinste ATTiny was het vast ook wel gelukt, of moet het ding straks nog heel wat meer doen dan de motor sturen?

Het gaat gebruikt worden als regelaar voor een slotrace auto. Deze motoren trekken gemiddeld zoon 25A bij 13 Volt. De reactietijd van het systeem is hierbij eigenlijk het aller belangrijkste. Een vertraging van een miliseconde in de hardware is al merkbaar tijdens het rijden.

En inderdaad een Atmel had dit werk ook wel kunnen doen, echter is mijn VHDL een stuk beter dan mijn C dus is de keus voor mij makkelijk. Meer info over het slotracen vind je hier: http://www.mrtu.nl

Goed dan hier ook mijn projectje. Dit heb ik gemaakt voor handvaardigheid (leuk :(). Het is gebaseerd op de dobelsteen op deze site. De code die daar stond werkte alleen niet. Toe vond ik nog een topic over mijn probleem met een nieuw stukje code en die deed het wel.

Het totaal.
http://www.uploadarchief.net/files/download/totaa_dobbelsteen.jpg

het printje (niet heel scherp).
http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb_dobbelsteen.jpg

Een exploded view.
http://www.uploadarchief.net/files/download/front_exploded.jpg

De binnekant.
http://www.uploadarchief.net/files/download/binnenkant1.jpg

En het geheel in werking.
http://www.uploadarchief.net/files/download/aan_6.jpg

@mods. Ik zal de foto's snel nog wat kleiner maken want ze zijn nog steeds ridicuul groot.
Edit: Ik hoop dat zo'n 150K goed genoeg is.

Op 7 juni 2008 01:23:18 schreef Noisy:
Een tijdje geleden heb ik voor school een individuele opdracht gedaan waarbij ieder met een PLC2148 VGA aansturing moest maken. Om voldoende snelheid te halen is de routine voor het uitsturen van de VGA signalen geschreven in ASM, de rest is gewchreven in C (Animaties Muziek) zie met de volgende link het resultaat:

[afbeelding]

(Klikbaar voor Video)

(Hardware is standaard HU Experimenteer bordje)

ZALIG! Echt knap!

Hoe genereer je die synch signalen? Met een ADC of ook pwm?

Enfin, waarom pak je in godsnaam dat vraagteken niet op't filmke!

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Nog een zalig projectje van mij:

Scheef schaap stelt voor:

DE LICHTGEVENDE MALIBU-FLES!!

http://users.skynet.be/fa296995/DSC00360.JPG
> Hier heeftie een blauwe kleur, maar veranderd automatisch naar groen,rood, etc. De 4kb v/d µC zit compleet vol met kleurenschema's , aardig gelukt alsjet mij vraagt.
Dit alles wordt uiteraard door een ATMEGA88 aangestuurd:
http://users.skynet.be/fa296995/DSC00361.JPG

Het leukste deel van dit project was uiteraard - anders zou ik mijn nickname niet waard zijn - het uitdrinken van deze malibu-fles.

'It's a taste of Paradise you can enjoy anytime'

Enfin, nu schitterd ze zoals ze zou moeten!

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Dit topic is gesloten