Zo, mailtje is weg, betaling gedaan en screenshot doorgestuurd ter bevestiging.

Betaling is in gang gezet.
-excuses, ik had beter moeten kijken...-Bedankt!

vr gr, Madthijs

[Bericht gewijzigd door madthijs op (45%)]

Op 10 april 2008 19:43:38 schreef Sith:
Zo, mailtje is weg, betaling gedaan en screenshot doorgestuurd ter bevestiging.

Heel goed kijken, maar voor je naam staat een letter.. Had er misschien een legenda bij moeten zetten.

Drat ! Tijdens de lunchpause effe binnengesprongen op Innovation drive.. ze hebben alleen de Altera gelabelde borden... die MaxII is terasic only. Word dus bestellen ... grrr.

Table 5–3. MAX II Device Programming/Erasure Specifications
Parameter Minimum Typical Maximum Unit
Erase and reprogram cycles 100 (1) Cycles
Note to Table 5–3:
(1) This specification applies to the user flash memory (UFM) and CFM blocks.

Bovenstaande vond ik in de datasheet van de MAX II, betekend dit dat de MAX II slechts 100x te beschrijven is? Of gaat dit niet op voor normaal logic element gebruik.

Op 11 april 2008 19:55:30 schreef stewij:
Bovenstaande vond ik in de datasheet van de MAX II, betekend dit dat de MAX II slechts 100x te beschrijven is? Of gaat dit niet op voor normaal logic element gebruik.

Gegarandeerd! Dit wil niet zeggen dat bij 101 het niet meer gaat. Tot heden heb ik nog geen enkel bericht gevonden dat een chip het heeft laten afweten. Mijn eerste boardje heb ik zeker 200 keren hergeprogrammeerd en nog steeds zonder problemen. Die zit nu in een afgewerkte applicatie.

Ergens op het forum staat dat dit alleen geld voor het configuratie geheugen. Zal zo dat topic is opzoeken

Dit is een discutie die al verschillende malen gevoerd werd. Ik heb zelfs de vraag gesteld aan Terasic en ook zij hebben als garantie de 100x gegeven die Altera opgeeft. Maar ik denk niet dat dit veel problemen zal geven. Dezelfde vraag is ook op het Altera forum al gekomen en ook daar heeft tot heden niemand melding gemaakt van problemen.

Nouja, ik kwam het tegen tijdens het lezen van de datasheet, aangezien ik iemand ben van trail en error in VHDL ben ik snel aan die 100x programmeren ;)

Betaling komt vannacht wanneer ik in bezit ben van een random reader.

het geld is zojuist overgemaakt.

dat herproggen is geen probleem. het is standaard flash die daar in zit ... dat 100x stampt nog uit de 'echte' cpld tijd toen de cellen nog in de matrix zaten en eigenlijk EEPROm waren ...

de max-ii dinges zijn eigenlijk een soort fgpa's met het config memory aan boord... bij powerup duurt het een aantal microseconden om de boel te configgen. een echte cpld is 'instant-on'.

der zit op de max-ii een config controller die de data uit de config flash haalt. ik geloof zelfs dat het gewone 16 bit parallele flash is die daar intern aan hangt ... ( is een stacked die ding.. ze kopen die flash van een grote fabrikant met 2 letters die nu samengegaan is met een bekende processorfabrikant en een nieuw naam heeft die eindigt op een sort gesteente ...

Afhankelijk van het "proces" kan een flash cell een bepaalde kwaliteit krijgen. Of het "geluk" is dat het 100.000 keer kan werken ipv 100x, weet ik niet. Mijn broertje had een USB flash drive gekocht. Na falen, en openmaken zit daar een chip in: "Rom use ONLY" en de datasheet noemt "max 8x herprogrammeren". Ding heeft het vast meer dan 8x gedaan, maar ging toch echt voor de 100.000 keer kapot. Toch "echte flash".

Nu zijn er een aantal dingen aan de hand. Alleen voor devel bordjes heb je het "herprogrammeren" nodig, maar 99% van de devices gaan gewoon direct ergens in, en worden 1x geprogrammeerd en daarna nooit meer. Kortom, het is handiger/goedkoper als de devel bordjes gebruikers er eens in de zoveel keer een nieuwe MAX-II op solderen... Ten tweede wil altera natuurlijk zo min mogelijk kosten hebben aan dat flash gedeelte op die chips. Als dat 10% kleiner kan met als gevolg dat het 10x minder lang meegaat, dan doen ze dat (3x voor 30% oppervlaktebesparing....)

Verder is het verstandig om de specs van je spullen zodanig te kiezen dat het voor de gebruikers voldoet. Stel dat de huidige fabriek van MAX-II devices flash cells maakt die 100.000 keer geherprogrammeerd kunnen worden, dan zitten ze vast aan zo'n "goede" fabriek, terwijl de gebruikers aan 100x vrijwel altijd gewoon genoeg hebben. De spec "minimaal 100x zonder problemen" is dan voldoende.

Op 12 april 2008 05:39:13 schreef free_electron:
dat herproggen is geen probleem. het is standaard flash die daar in zit

Dat klopt, die 100 keer geld alleen voor het eeprom die op die devices zit (dat gebruikt kan worden om bijv. een serienummer, calibratie data ofzo te proggen)

De rest van de CPLD kan wel meer dan 100 keer geprogged worden. Ik snapte het eers ook niet maar ik heb het toen aan een technische gast van Altera gevraagd en die gaf bovenstaand als antwoord.

Da's raar. De atmel AVRs hebben flash geheugen voor programmas dat 10k keer meegaat, en de eeprom cellen die 100k cycles kunnen hebben. Precies andersom.

Uit het datasheet dat IK heb gelezen, begrijp ik dat het stukje flash van de MAX apparaten dat je voor userdata kunt gebruiken NIET anders is dan de rest. Ze hebben gewoon wat extra config-flash gemaakt, en dat beschikbaar gemaakt voor de gebruiker.

Op 9 april 2008 15:02:11 schreef madthijs:
Ik ben heel hard over zo'n max micro kit ana het nadenken, maar ik heb nog enige twijfel, misschien dat foto opa mij deze specifieke vraag kan beantwoorden:
Is de kit 5 volt compatible?
(kan ik op de ingangspinnetjes 5 volt zetten, zonder ze naar de eeuwige jachtvelden te werken?!)

Nog even verder gezocht bij Altera zelf. Op hun site staat:

Q. Are MAX II CPLDs 5.0-V tolerant?
A. The two larger MAX II CPLDs are 5.0-V tolerant when used with an external series resistor and the on-chip PCI clamping diode. The two smaller devices are not 5.0-V tolerant.

die 2210 versie op het MaxII micro boardje is inderdaad zo'n grote, Dat serieweerstandje is om de stroom te beperken? of is dat een soort spanningsdelertje samen met die clamping diode? Hoe groot moet dat weerstandje ongeveer zijn?
Moet je die 'clamping diodes' inschakelen? (net als bij de AVR de pullup's??) of staan die altijd aan de ingang?

Die serie weerstand is in de eerste plaats om je stroom te beperken. Door de interne 3.3V en de clampingdiode ga je de externe 5V aan de 3.3V leggen. In vele boardjes zit daarom reeds een 47 ohm weerstand in serie op de I/O pinnen. Ik gebruik nogal eens waarden rond de 220 ohm zodat de stroom wat lager ligt. Maar bij de meeste externe 5v drivers staat er ook geen 5V meer op de pin als die vb 10 mA moet leveren.

Heel veilig zou ik zeggen: 5-3.3= 1.7V/10mA is 170 ohm. Een I/O pin mag max 25 mA leveren maar als het een groep is moet je ook de groepregel toepassen en dan is die stroom wat lager. Vandaar dat ik denk met 220 ohm een goede waarde te gebruiken.
Die clampdiode optie moet je aanzetten bij de quartuscompiler.

De bordjes zijn besteld. En komen hopelijk woensdag hier aan. Betaald via Pay-Pal, dus dat moet wel vlot gaan.

Verder zijn de verzendkosten iets gestegen, waarschijnlijk omdat die standaard op US ingesteld staan. Dit is $130 ipv $108. Ik kijk even hoe het uitkomt met de dollar koers. Waarschijnlijk hoeft er niks bijbetaald te worden.

Net een mailtje gehad van FedEx, pakket wordt donderdag ochtend vanaf 6 uur aangeboden.

Op 15 april 2008 11:40:19 schreef Mr GAmba:
Net een mailtje gehad van FedEx, pakket wordt donderdag ochtend vanaf 6 uur aangeboden.

Amai die mannen zijn al vroeg wakker precies ;)

@Mr GAmba , je link van Pic-starters.nl werkt niet, ik kom in dit topic terecht :)

Op 17 april 2008 22:00:13 schreef madthijs:
en?
zijn ze binnen? :)

Bordjes zijn binnen, ik ga ze vanmiddag versturen. (btw matthijs, check je telefoon)

Op 17 april 2008 22:31:54 schreef shiptronic:
@Mr GAmba , je link van Pic-starters.nl werkt niet, ik kom in dit topic terecht :)

ben vergeten http:// ervoor te zetten, zal het zo aanpassen. Ik moet er nog wel meer content op gaan zetten, maar dat komt binnenkort wel goed.

Zo alle pakketjes zijn op de post gedaan. Waarschijnlijk komen de meeste morgen al aan. Anders maandag.