autonoom de atlantische oceaan over

Op 14 oktober 2008 14:00:24 schreef SparkyGSX:
Rogier heeft natuurlijk wel een punt; als je op beide uiteinden van de boot een GPS ontvanger zet, zou je aan de hand van de onderlinge posities de koers uit kunnen rekenen.

Helaas heeft het civiele GPS systeem een meetresolutie van ~3 meter, dus de ontvangers zullen wel iets verder dan 4 meter uit elkaar moeten staan om iets zinnigs uit te kunnen rekenen. Daarbij komen nog allerlei andere meetfouten, waarmee de afwijking kan oplopen tot 15 meter.

Elk GPS systeem heeft helaas deze afwijking, tenzij je met DGPS gaat werken, wat natuurlijk weer erg duur in licenties is. Manuele afwijking is jaren geleden al uitgeschakeld.

Ja, ok, ik bedoelde dus GPS zonder andere hulpmiddelen. De militaire GPS gebruikt, geloof ik, ook nog een hogere frequentie voor de pulstrein, waardoor de resolutie hoger wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

GPS meet snelheid over de grond, log meet snelheid in het water, dus zonder mee en tegenwerken van stroom, en je kunt dus veel beter de prestatie van de boot in de gaten houden.

Over de windturbine, dit is misschien ook nog wel een leuk ontwerp voor op de boot. Zelfde principe als de savonius.

http://www.symscape.com/files/images/Quietrevolution-model.img_assist_custom.png
En een werkende:
http://ecotality.com/life/wp-content/uploads/2007/12/vertical_wind.jpg

misschien een vreemd idee

kan je niks met de energie die in je zeil komt?
dat je touwen energie opwekken?
of iets met het schudden van de boot?

of als zuil zonnepanelen gebruiken ;)

[Bericht gewijzigd door mts plus op dinsdag 14 oktober 2008 14:23:11 (12%)

Life is waiting!

op een vleugelzeil kunnen eventueel zonnepanelen, zit je wel met gewicht.

dat is waar.

dan word hij eerder top zwaar

maar goed tis een idee

Life is waiting!

Met de touwen (als die er al zijn) kun je geen energie opwekken, omdat ze nauwelijks bewegen. Als ze dat wel zouden doen, staat je zeil daarna verkeerd, en moet je er weer meer energie in steken om dat weer op zijn plaats te krijgen.

Ik zat ook al te denken aan zonnepanelen op de vleugel, maar naast het gewicht denk ik dat te kwetsbaar is. Daarbij kan het goed zijn dat die zonnecellen voor lange tijd aan de schaduwkant van de vleugel zitten, en je dus veel minder opbrengst hebt. Dat kun je dan alleen voorkomen door beide zijden te bekleden met zonnecellen.

Als je de zonnecellen op het dek legt, heb je daar veel minder last van. Dan moet je daar natuurlijk wel genoeg cellen kwijt kunnen, maar dat lijkt me niet zo'n groot probleem.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

elektronische kompassen zijn niet zo heel duur?

http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=7892

44 dollar.

je hebt ze ook met 3 assen.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Deze moet dan wel gyroscopisch worden opgehangen. Of een hele dure met 3 assen. Ik geloof dat je ook kompas sensoren voor lego mindstorms hebt.

Ik vindt 44 euro best veel, vergeleken met een GPS ontvanger die veel meer kan en veel ingewikkelder is voor ~50 euro, maar op zich is het niet veel geld natuurlijk.

Het is me niet helemaal duidelijk of die 2-assige module genoeg is; de meting wordt elektromagnetisch gedaan, dus ik denk dat een beetje helling niet zo'n ramp is, maar ik weet niet hoeveel afwijking dit geeft in de meetwaarde.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb een elektronisch kompas van de anwb. Die geeft met 20 graden helling al 10-20 graden misafwijking. Maar ik weet niet hoe het hiermee zit

ja hebt ze dan ook 3 assig ;)

en gyroscopisch ophangen is inderdaad wel lastig. maar opzich als je een x/y slinger as hebt met een gewicht onderin hangt hij altijd recht.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 14 oktober 2008 14:02:00 schreef rogier21:
[...]
Elk GPS systeem heeft helaas deze afwijking, tenzij je met DGPS gaat werken, wat natuurlijk weer erg duur in licenties is. Manuele afwijking is jaren geleden al uitgeschakeld.

WAAS /EGNOS ontvanger gebruiken.
DGPS heb je op de grote atlantische oceaan niet meer zo veel aan in het midden. WAAS word via een sataliet uitgestuurd en als extra sataliet meeberekend in je GPS ontvanger.

100 meters: Precisie van het originele GPS systeem, Wat een opdracht was van de government-imposed Selective Availability (SA) program.
15 meters: GPS precisie voor een ontvanger zonder SA.
3-5 meters: Met Differentiaal GPS (DGPS) ondersteuning.
< 3 meters: Met WAAS ondersteuning.

bron http://www.gps-garmin.nl/waas_egnos.html

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2008 13:57:52 schreef rogier21:
Waarom wil je de snelheid weten als dit extra werk tijd en snelheid kost?

Goed, nog een keer dan maar: stel, de boot gaat plat, komt vervolgens weer overeind en de gps geeft een snelheid van 1 knoop aan? Welke kant ga je dan op? Achteruit of vooruit? Dat weet je niet en dus kun je ook geen aktie ondernemen. Als je achteruit dobbert werkt je roer nogal verkeerd om. Dus de snelheid op zich zei ik al, is niet het belanrijkste, wel welke kant je op gaat.

Op 14 oktober 2008 16:06:52 schreef GJ_:
[...]
Goed, nog een keer dan maar: stel, de boot gaat plat, komt vervolgens weer overeind en de gps geeft een snelheid van 1 knoop aan? Welke kant ga je dan op? Achteruit of vooruit? Dat weet je niet en dus kun je ook geen aktie ondernemen. Als je achteruit dobbert werkt je roer nogal verkeerd om. Dus de snelheid op zich zei ik al, is niet het belanrijkste, wel welke kant je op gaat.

Ok prima, dat is een goed argument ;)

Opzich hoef je niet de precieze snelheid te weten dan, maar meer óf je snelheid hebt en welke kant deze op is.

Dan kan je natuurlijk een schoepenrad of een propellortje onderop hangen, maar ik heb ook constructies gezien met een soort antenne die buigt als je vaart maakt. Maar ik weet niet hoe je dat kan uitlezen.

GJ_

Moderator

klein schoepenwieltje is op jachten gebruikelijk. Het is tegelijkertijd ook erg gebruikelijk dat deze er geregeld mee ophouden, zeker als je een keer door de spinazie vaart.

hoe werken flowsensors voon buizen va industrie enzovoorts?

Life is waiting!
GJ_

Moderator

daar zijn verschillende principes voor. Vooral veel coriolis meters maar als het gaat om stromingssensors is het meest gewoon een verwarming (klein) en een temp.sensor in één klein behuizinkje. Meer flow is meer afkoeling.

Verdere principes:
-ultrasoon
-thermisch
-vortex
-drukverschil
-electromagnetisch

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 14 oktober 2008 16:33:32 (17%)

idee:

belletje lucht blazen en even verder kijken hoe snel ze voorbij komen?
als dat te detecteren is lijkt het me redelijk betrouwbaar

Life is waiting!

Dan moet je wel overal sensoren plaatsen want je weet niet hoe de boot precies vaart natuurlijk.

dat ligt er aan. als je aan de onderkant een buisje hebt wat de lucht nar achteren blaast kan je kijke of daar bellen voorbij komen
maar tis niet makkelijk vrees ik

Life is waiting!

het water gaat meestal iets diagonaal onder een boot door, ook zal lucht liever meteen aan de zijkant omhoog willen met deze snelheden. dus overal sensoren... mij te lastig ;)

En hoe zou je die luchtbellen gaan detecteren dan? Met een vision systeem of zo?

Het hele idee lijkt me niet zo handig in de praktijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Het idee van bellenblazen is wel erg leuk, daar ga ik niks van zeggen. Maar of het praktisch haalbaar is durf ik te betwijfelen. Bovendien is een wilde oceaan van zichzelf ook wel eens wat schuimig.
Een klein vaanje net achter de kiel met een encodertje (met 8 delen per omwenteling) lijkt me wel voldoende.
Dan weten we in ieder geval welke kant de boot op gaat.