Op 14 oktober 2008 09:53:47 schreef SparkyGSX:
EDIT: verticale windturbines hebben geen bijzonder hoog rendement, maar de remmen de boot dus wel flink af.
20-40W lijkt me wel een redelijke aanname, als je bedenkt dat alle elektronica gevoed moet worden, de actuatoren waarschijnlijk flink stroom vreten, en je 's nachts de navigatieverlichting aan moet hebben (moet die constant branden, of mag die ook knipperen of flitsen?) Dat betekend dus, dat we continue 40-80W nodig hebben uit de zonnecellen, en ook na een bewolkte dag moeten we genoeg energie hebben om de nacht door te komen.
Heeft er al iemand serieus gerekend aan het energiebudget?
Zonnecellen leveren effectief in zo'n omgeving misschien 20W per m2 op. Je zit al snel aan een gewenst oppervlak van meerdere vierkante meters, als je niet een andere energiebron aan kunt boren.
Dat een verticale turbine weinig rendement heeft en weerstand heeft, is m.i. weinig relevant als je het voordeel bekijkt van slechts 1 draaiende as: de veel simpelere (en dus betrouwbaardere) constructie. Bovendien kun je de turbine ook als sensor gebruiken.
Voor de roer / vleugel servo's kun je wormwiel overbrengingen nemen, die hoef je niet actief te remmen of bekrachtigd te houden. Voor een eerste proefmodel zou je een antennerotor kunnen gebruiken?
Er is vast en zeker al een heleboel kennis over min of meer autonoom / geautomatiseerd of 'bekrachtigd' zeilen. Aktiepunt literatuur onderzoek. En dan bedoel ik niet een avondje googlen.
Er zullen een of meerdere proeven gedaan moeten worden met testboten. Het hele concept een paar keer testen op een relatief stil binnenwatertje, om mee te beginnen. Dan misschien een keer een paar van de bredere rivieren oversteken, het IJsselmeer, en zelfs het Kanaal oversteken.
Tot zover mijn bijdrage aan dit oeverloze ge-brainstorm De meeste posts gaan in op technische details die op dit punt van zo'n project tamelijk onbelangrijk zijn. (ik maak me er ook schuldig aan)