autonoom de atlantische oceaan over

joopv

Golden Member

Op 14 oktober 2008 09:53:47 schreef SparkyGSX:

EDIT: verticale windturbines hebben geen bijzonder hoog rendement, maar de remmen de boot dus wel flink af.

20-40W lijkt me wel een redelijke aanname, als je bedenkt dat alle elektronica gevoed moet worden, de actuatoren waarschijnlijk flink stroom vreten, en je 's nachts de navigatieverlichting aan moet hebben (moet die constant branden, of mag die ook knipperen of flitsen?) Dat betekend dus, dat we continue 40-80W nodig hebben uit de zonnecellen, en ook na een bewolkte dag moeten we genoeg energie hebben om de nacht door te komen.

Heeft er al iemand serieus gerekend aan het energiebudget?

Zonnecellen leveren effectief in zo'n omgeving misschien 20W per m2 op. Je zit al snel aan een gewenst oppervlak van meerdere vierkante meters, als je niet een andere energiebron aan kunt boren.

Dat een verticale turbine weinig rendement heeft en weerstand heeft, is m.i. weinig relevant als je het voordeel bekijkt van slechts 1 draaiende as: de veel simpelere (en dus betrouwbaardere) constructie. Bovendien kun je de turbine ook als sensor gebruiken.

Voor de roer / vleugel servo's kun je wormwiel overbrengingen nemen, die hoef je niet actief te remmen of bekrachtigd te houden. Voor een eerste proefmodel zou je een antennerotor kunnen gebruiken?

Er is vast en zeker al een heleboel kennis over min of meer autonoom / geautomatiseerd of 'bekrachtigd' zeilen. Aktiepunt literatuur onderzoek. En dan bedoel ik niet een avondje googlen.

Er zullen een of meerdere proeven gedaan moeten worden met testboten. Het hele concept een paar keer testen op een relatief stil binnenwatertje, om mee te beginnen. Dan misschien een keer een paar van de bredere rivieren oversteken, het IJsselmeer, en zelfs het Kanaal oversteken.

Tot zover mijn bijdrage aan dit oeverloze ge-brainstorm :) De meeste posts gaan in op technische details die op dit punt van zo'n project tamelijk onbelangrijk zijn. (ik maak me er ook schuldig aan) :)

Een windturbine lijkt me lastig waterdicht te krijgen. Het meeste spul zal wel regenwaterdicht zijn, maar je zult iets moeten hebben van IP67 of beter.

Gr.

Erik

GJ_

Moderator

@joopv:
ijsselmeer OK, maar het kanaal lijkt me niet haalbaar. Ik ben bang dat je daar gelijk een E N O R M E boete aan je broek hebt, al was het alleen maar omdat je met een stuk schroot net ff onder de verkeerde hoek de gruwelijk drukke shippinglanes oversteekt.

En neem maar van mij aan dat een proefje met windkracht 8 op het ijsselmeer al erg indrukwekkend is vanuit een jacht of rib.

Windkracht 8 op het ijsselmeer, sterkte als je dan in je zeilbootje zit. Als je autonome bootje het met die wind op het ijsselmeer volhoud, dan is de atlantic ook wel te doen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Idd iets teveel technisch, iets meer concrete ideëen.

Belangrijkste is natuurlijk de boot. Zelf maken? Overkopen? Hij kan makkelijk helemaal waterdicht gemaakt worden want niemand hoeft erin te zitten.

Nog wel oppassen voor zweten, koud in Ierland + warm in Carib, als lucht binnen niet geventileerd kan worden gaat de lucht condenseren.

Als de ruimte binnen klein genoeg is kan het misschien opgelost wordn met wat vochtvreters.

Als 'ie echt luchtdicht is kan je 'm vacuüm zuigen, beetje jammer dat klein lek dan wel meteen fataal is.
Wat betreft het voor/achteruit varen kan je misschien een buisje onder de boot plaatsen. Aan de uiteinden een stukje gaas met daartussen een magnetische kogel. Doordat het water de kogel naar voren of achter duwt kan je gemakkelijk de richting bepalen...

Beetje zitten googlen naar navigatie verlichting, met LED verlichting zou er minder dan 5 Watt verbruikt worden.
Wel prijzig die lampjes, zelfbouw zal wel niet toegestaan zijn?
http://www.nauticexpo.com/prod/lopolight/led-combined-navigation-light…

Do Androids Dream of Electric Sheep?
GJ_

Moderator

De meeste navigatieverlichting met LED's presteren ver onder de maat. Gelukkig hoeft het maar vanaf 2 mijl zichtbaar te zijn (geloof ik) ook al ivm de masthoogte.

Och, als de fabrikant 2 mijl specificeert ben je naar mijn idee van de aansprakelijkheid af, daar is het om te doen.
Veel nut heeft het lampje verder niet, en het moet zeker niet te veel vermogen opslurpen.

Do Androids Dream of Electric Sheep?

In vessels of less than 12 metres of length:
- a mast head light, 2 miles
- a sidelight, 1 mile
- a sternlight, 2 miles
- a towing ligh, 2 miles

Gelukkig hoeven zeilboten dit niet allemaal.

A sailing vessel underway shall exhibit:
(i) sidelights
(ii) a sternlight

En schepen < 20 meter mogen dus een combinatie licht hebben in de top van de mast.

Maar nog interessanter is:

A sailing vessel of less than 7 metres in length shall, if practible, exhibit the lights, but if she does not, she shall have ready at hand an electric torch or lighted lantern showing a white light which shall be exhibit in sufficient time to prevent collision.

Dus een witte lamp bovenin is genoeg, deze kan een paar watt zijn.

Dat staat ook op de Mircotransat site onder "rules"

Each boat must be equipped with a navigation light which is turned one during the hours of darkness. It should be visible from all directions and from a distance of at least 2 miles. The light maybe a single white light or a tri-colour red/white/green light.

dus wat is nu het belangrijkste op dit moment?

1 is geld te regelen?
2 wat voor soort boot
3 uitwerken boot
4 nadenken besturing
5 nadenken vermogen
6 nadenken over het voeden van je electronica + besturing
7 communicatie

heb ik zo alles en in een beetje logische volgorde?

Life is waiting!

Geld is altijd te regelen, alleen de hoeveelheid?!?!
Als je in eerste instantie uitgaat van een bepaald bedrag zul je je keuzes daarop moeten aanpassen.
Als je eerst keuzes gaat maken en dan gaat kijken of je het geld bij elkaar kunt krijgen om die keuzes te realiseren lijkt me beter plan. Immers als je een goed plan hebt liggen komen sponsoren ook sneller, niemand wil geld geven aan een project waar nog niets concreet is.

het was ook meer een indicatie van is er in de markt geld te krijgen

als nergens geld voor is dan hoeven we dat natuurlijk ook niet heel erg te proberen.
Kunnen we beter kijken waar we met kleine bedragen aan kunnen komen

Life is waiting!

Dat is waar. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat er sponsoren te vinden zijn mits er een goed plan ligt.
Het moet geen 10-duizenden euro's gaan kosten, maar verder denk ik dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken.

voor je aan geldschieters gaatvragen ofze geld in het project willen steken, zal je eerst goed na gedacht moeten hebben over de techniek.

Aan de hand van de geplande techniek kan je dan sponsoren benaderen.

Volgnde is dat je ook goed na gedacht moet hebben over wat je de sponsor in ruil kan bieden voor zijn sponsorschap.

Ik zal op het werk eens navragen of de obstakelverlichting die we op een mast hebben staan ook ledverlichting is en wat het verbruik is. De afstand waarop deze zichtbaar is, is volgens mij meer dan 2NM.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Met een beetje geluk is het project zelf met subsidie te doen, iets als de KP7 subsidie bijvoorbeeld (Het Zevende Kaderprogramma voor wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkeling).

Lucky Luke

Golden Member

ik ga weer eventjes een paar ideetje brullen, niet gehinderd door enige kennis van zaken ;).

Aluminium + zout zeewater, gaat wel dat goed?

GPS met antenne op de hemel gericht, zal wel goed gaan omdat er midden op zee geen gebouwen in de weg staan, maar wat als je bootje omkiept en de antenne opeens naar de bodem van de oceaan wijst?

Boot vacuüm zuigen lijkt me niet echt verstandig: 1 lek en hij zuigt zich vol. Voor het condens zou ik 'm volstorten met gedroogde silicagel (vochtvreter).

Ideetjes om de belangrijkste electronica droog te houden:
Extra waterdichte behuizing erom. Dus 2 barières, of misschien zelfs 3. Eventueel nog een systeempje om met overdruk te werken, waardoor er geen water door lekken naar binnen komt, maar lucht/gas naar buiten stroomt? een beetje en vreemd idee wellicht, maar misschien kan een CO2 patroon net een stukje "noodgevalelectronica" droog houden in de tijd dat er nog wat belangrijke data verzonden word.

Een klein, energiezuinig zendertje met eigen batterij om de boot uit te kunnen peilen als je erbij in de buurt vaart lijkt me ook wel handig, het is al een crime om een CanSat terug te vinden op de hei, een boot in de oceaan lijkt me nog lastiger. Als dat ding eens in de zoveel tijd even signaal geeft lijkt me voldoende, dus kan wel zuinig denk ik.

En mag het echt aleen windaandrijving zijn? (en waterstromingen). Met een magneet acter/onder een ander groot schip gaan hangen is dus geen optie? >:)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 14 oktober 2008 23:08:18 schreef mts plus:
dus wat is nu het belangrijkste op dit moment?

1 is geld te regelen?
2 wat voor soort boot
3 uitwerken boot
4 nadenken besturing
5 nadenken vermogen
6 nadenken over het voeden van je electronica + besturing
7 communicatie

heb ik zo alles en in een beetje logische volgorde?

Op 14 oktober 2008 23:14:45 schreef BernardV:
Geld is altijd te regelen, alleen de hoeveelheid?!?!
Als je in eerste instantie uitgaat van een bepaald bedrag zul je je keuzes daarop moeten aanpassen.
Als je eerst keuzes gaat maken en dan gaat kijken of je het geld bij elkaar kunt krijgen om die keuzes te realiseren lijkt me beter plan. Immers als je een goed plan hebt liggen komen sponsoren ook sneller, niemand wil geld geven aan een project waar nog niets concreet is.

Op 14 oktober 2008 23:25:12 schreef jovak:
voor je aan geldschieters gaatvragen ofze geld in het project willen steken, zal je eerst goed na gedacht moeten hebben over de techniek.

Aan de hand van de geplande techniek kan je dan sponsoren benaderen.

Volgnde is dat je ook goed na gedacht moet hebben over wat je de sponsor in ruil kan bieden voor zijn sponsorschap.

Ik zal op het werk eens navragen of de obstakelverlichting die we op een mast hebben staan ook ledverlichting is en wat het verbruik is. De afstand waarop deze zichtbaar is, is volgens mij meer dan 2NM.

Al deze punten zijn al veel eerder genoemt in dit topic. Als we met dit project door willen gaan moeten we eerst weten wie 'we' zijn. Oftewel, een team maken en een meeting organiseren. Daar besluiten wie welke taak krijgt en misschien al de basis van de boot wat uitwerken. Dit kun je niet via een forum realiseren. De laatste 6 pagina's is volgens mij al een redelijke herhaling van wat daarvoor is aangedragen.

Details zoals welke GPS-ontvanger, welk merk servo / motor / zeil / whatever hoef je niet voor samen te komen. Dat moeten de mensen uitzoeken wie deze taak toebedeelt hebben gekregen.

Kortom, wie wil er mee werken aan het project en is het mogelijk om op redelijk korte termijn ergens in het land samen te komen om het eea te bespreken?

Alu + zout water lijkt me niet zo'n strak plan, dus al het aluminium zal waarschijnlijk behandeld moeten worden. Het lijkt mij sowieso een beter idee om de romp van polyester o.i.d. te maken.

Als de boot ondersteboven ligt, is het navigatiesysteem wel het laatste waar ik me zorgen om zou maken. Zeilen gaat erg moeilijk in dat geval, dus navigeren is ook niet echt nodig. De boot zal in ieder geval zo gemaakt worden dat deze vanzelf weer met de goede kant boven komt.

Vacuum trekken is inderdaad een heel slecht plan, al is het alleen maar omdat je het ding dan veel sterker moet maken om die onderdruk te kunnen weerstaan. Tegen condens zouden we gewoon vochtvreters kunnen gebruiken, of de boot vullen met droog, inert gas (CO2, argon, stikstof o.i.d.).

Behuizingen van elektronica onder druk zetten lijkt me vrij zinloos; het ding moet minimaal 40 dagen droog blijven, en als het lek is, blijft die druk toch geen 40 dagen binnen. Een stukje "noodgeval elektronica" drooghouden lijkt me ook niet zo zinvol; hoogstwaarschijnlijk kunnen we de boot toch niet ophalen als het onderweg ergens mis gaat. Eventueel zouden we de positie vaker kunnen versturen als de boot zich in een gebied bevindt dat eventueel bereikbaar zou kunnen zijn.

Ik denk dat de behuizingen waar de elektronica in zit, zoveel mogelijk dicht gekit zal moeten worden. Het doorvoeren van kabels is dan nog wel een probleem, omdat je die nooit perfect waterdicht kunt krijgen, en omdat vocht door de capillaire werking van de kabels toch binnen kan komen (zoiets als in het lontje van een olielamp).

Als je het ding moet helpen, is hij waarschijnlijk toch al gediskwalificeerd, al weet ik niet of je opnieuw zou mogen starten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

alu en chloor gaat niet goed.

zout water dacht ik wel

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
GJ_

Moderator

Er zijn genoeg ongelakte aluminium zeilboten. Gewoon bloot ALU dus.

Even in gedachten een flink aantal jaren terug naar scheikunde; het standaard elektrode potentiaal van aluminium is lager dan dat van natrium, dus er zou geen redox reactie plaats moeten vinden. Aan de andere kant geldt hetzelfde voor ijzer, en dat roest waar je bij staat in zout water.

EDIT: volgens die redenatie zou zelfs magnesium niet aangetast worden, dus dat kan niet kloppen, lijkt me, aangezien magnesium gebruikt wordt als opofferingsmetaal voor scheepsrompen (kathodische bescherming). Weet iemand anders wel hoe dit zit?

Aluminium vormt natuurlijk wel een nagenoeg ondoordringbare oxidelaag, waardoor het beschermt wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Electronica kun je droog houden door in met pek (of hoe heet dat spul) vol te smeren. Wordt hard, waterdicht en je krijgt het er nooit meer vanaf zonder iets te slopen ;).

Kortom, als we dit gebruiken, alleen wanneer de print voor 300% getest is en zeker niet kapot gaat ;).

epoxy of iets dergelijk bedoel je zeker

Life is waiting!