autonoom de atlantische oceaan over

Een windows systeem lijkt me niet zo'n goed idee want dat gaat meer energie kosten dan linux voor vergelijkbare prestaties denk ik.

Belangrijk aan de romp van de boot lijkt me dat hij uit zichzelf weer rechtop komt, als hij omslaat (laag zwaartepunt), dat wordt nog lastig met een (wildwater)kano, maar in zee geeft dat minder problemen met de lengte van bijvoorbeeld een zwaard dan in binnenwateren.
Opzich vind ik het idee een bestaande boot om te bouwen wel goed want het bespaart tijd en geld.
Maar er is iemand die een boot wil bouwen en dat lijkt me dan de beste optie...

er zijn weinig bootjes die ontworpen zijn om de atlantic aan te kunnen, met 4 meter lengte. een kano met kiel kan op zich goed, maar zou er wel een paar matjes bij in lamineren voor de stijfheid en sterkte.

GJ_

Moderator

Op 10 oktober 2008 21:40:53 schreef WilToyo:
Kwa vorm is een kano uitstekend voor zoiets, alleen heeft een kano nauwelijks een kiel helemaal geen. Als je daar een mast en een zeil op gaat zetten, sla je -mede door de ranke romp- heel snel om.

Ja duh, als je er een zeil op zet, zet je er ook een kiel onder. Dat moet sowieso, voor stabiliteit en om te voorkomen dat je verleiert.

Ik blijf erbij: die kano is een TOPidee!!!!

Op 10 oktober 2008 21:49:17 schreef van willigen:...een zwaard...

Kiel. Een zwaard is voor een boot met vormstabiliteit en dat is in dit geval niet aan de orde. Een kiel met een serieus verzwaarde bulb moet het worden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 10 oktober 2008 22:18:07 (22%)

Uiteraard moet er gesleuteld worden aan die kano. In ieder geval een kiel zodat 'ie ten alle tijden weer rechtop komt. Wildwaterkano is nog een beter idee, die kan tenminste een stootje hebben. Zelf een boot bouwen is een vreselijk tijdrovende en dure klus. Een ontwerp, een mal maken (alles is rond!), polyester/carbon/kevlar, geschikte werkruimte etc. is niet iets wat je in een maandje avonduurtjes voor elkaar krijgt. Alleen de kiel voor de kano word al een flinke uitdaging.

Op 10 oktober 2008 21:53:08 schreef susho:
er zijn weinig bootjes die ontworpen zijn om de atlantic aan te kunnen

Als 't drijft en zelfrichtend is ben je een heel eind op weg.

Gr.

Erik

Op 10 oktober 2008 21:49:17 schreef van willigen:
Een windows systeem lijkt me niet zo'n goed idee want dat gaat meer energie kosten dan linux voor vergelijkbare prestaties denk ik.

Als ik naar mijn EEE 901 PC kijk en mijn omgebouwde thinclient van HP, vind ik 33Watt nog wel veel, maar de EEE PC's zijn al een stuk zuiniger.
ftp://ftp.arbor.com.tw/pub/datasheet/computer_on_module/Em104-a5362.pdf heeft een vermogensgebruik van 10watt

Linux is ook een optie, Hebik zelf geen echte ervaring mee om te programeren.

Als je over embedded linux praat heb ik er helemaal geen ervaring mee. Een andere optie is kijken naar embedded windows.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Anoniem

Over de aansturing, ik zou zeker nooit voor een pc gaan, ook niet eee-achtig ding. Verbruikt veel te veel energie.

Op het Fontys Eindhoven hebben ze een aantal Soekris-borden liggen (http://www.soekris.com/net4801.htm). Dat ding heeft meer dan genoeg rekenkracht en verbruikt zoals ie daar staat 15W. Wanneer je al het overbodige weg laat is het waarschijnlijk nog minder. Verder draait er embedded linux op. Het is waarschijnlijk niet eens nodig om een OS als linux te draaien, aangezien het voornamelijk rekenen aan een aantal variabelen is. Er hoeven nou eenmaal geen VGA / audio / ethernetpoorten te worden aangestuurd..

Om die reden zijn er waarschijnlijk nog meer dan genoeg processoren die geschikt zijn met een lager stroomverbruik. Dit is iets wat niet nu moet worden uitgezocht, maar zodra er bedacht en besloten is hoe het totale electrische en mechanische systeem er uit komt te zien. Zodra dit duidelijk is weet je ook wat de processor moet kunnen zodat je vervolgens een onderzoek kunt starten naar verschillende kandidaten om de voor- en nadelen tegen elkaar op te wegen.

Bij het idee van de kano, gaat de bevestiging van de kiel geen probleem worden? Nu weet ik niet hoe een wild-water-kano er uit ziet, maar de kano's die ik ken hebben kaal plastic op de bodem. Dat gaat niet makkelijk worden om daar iets op te bevestigen. Krijg je daarbij dan ook niet het probleem dat de kano krom getrokken wordt? Mij lijkt ook dat de bevestiging van de kiel en de mast 1 geheel moet zijn.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 11 oktober 2008 02:01:17 (16%)

chuckie

Honourable Member

Glasvezelplaat met mastvoet op een afgietsel van de bodem maken.
Het liefst over de hele vorm dan worden latere torderingen ook beter op gevangen.
Op de plaatsen van de draadeinden van de kiel verdikkingen aanbrengen.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

een wildwater kano? nu mag ik ook mee praten. die dingen zijn van PE (als je geluk heb), echter word er vaak bezuinigd op matteriaal kosten. waardoor het plastic vaak van een lagere kwaliteite is en nauwelijks te lassen. Kijk vooral uit voor het merk dag.

in zoiets word tegenwoordig gevaren
http://www.arshop.nl/catalog/images/wavesportfuse48.jpg

Op 10 oktober 2008 11:48:25 schreef rew:
SIMPEL HOUDEN!

dus: hoewel de race-leiding aangeeft dat je gebruik kunt maken van weersystemen en zo, gok ik dat de boot gaat winnen die de finish haalt omdat ie betrouwbaar is en geen fouten maakt in wat ie wel moet doen.

Dus: Wat heb je nodig om te zeilen? Acutele windrichting en een doel. GPS moest doorgegeven worden, dus op basis van GPS navigeren naar de overkant hoort tot de mogelijkheden. Ik denk dat je best "offline" een weerkaart mag bestuderen, en dan een paar waypoints er in zetten.

Volgens de regels op de site mag dit dus niet:

During the race competitors may not transmit any information to their boats, including new waypoints, weather information or software updates. Any competitor which does will be disqualified. However if a competitor wishes to implement such features for use in an emergency or after the race, then they may do so on the understanding that their use during the race will result in disqualification. The jury may request to examine satellite phone bills, log files or computer code if they suspect data has been sent to the boat.

Leuk project

ik wil opzich wel helpen maar waarin weet ik nog niet.

Ik kan proberen voor een werkruimte te regelen bij Walibi World.

Hier is een hout en metaal werkplaatsje aanwezig. En als we de technische dienst lief aankijken mogen we mischien ook hun poly-ester ruimte gebruiken. (hout en metaal is van een school project)

ook een overleg ruimte ED. Ik weet niet of het lukt maar ik kan het altijd proberen. Voordeel is dat het centraal ligt en er op bijna loop afstand een grote plas ter beschikking is.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Misschien wel lullig, maar als je er geen weerkaarten naar toe mag sturen, mag je hem dan niet programmeren zodat ie ze zelf ontvangt. OF gewoon van internet haalt met SSB.

Voor de computer kun je een 3.5" biscuit-boardje inzetten. Deze bijvoorbeeld http://www.hpsindustrial.nl/producten.php?fam=Embedded%20Computing&amp… . Klein, gebruikt op vol vermogen slechts 5 watt. Echt snelheid hoeft zo'n bordje niet te hebben, waarschijnlijk word er voornamelijk io gebruikt. En de berekeningen die er gedaan moeten worden zullen niet al te spannend zijn. IO zit er genoeg op 6xRS232, parallel poort, 2x usb. Voordeel is dat je de modules met rs232 kunt uitrusten, je kunt allemaal hun eigen rs232 poort geven. Scheelt een hoop draden en rs232 werkt altijd. Nadeel is dat je op dat bordje geen windows kunt draaien, of er moet iemand zijn die windows nt embedded heeft liggen Dan ben ik ook geinteresseerd. Win98 zou ook kunnen, is alleen niet aan te raden ivm de grote instabiliteit.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

aan zo'n industriele PC zat ik ook al te denken, zoals in mijn eerdere post aangegeven. Of je er dan een variant linux op zet of windows (desnoods MS-DOS :p) kan je altijd nog later bepalen.

Sommige zaken zou je goed via een CAN netwerkje doen. Het bedienen van servo's etc moet je door een microcontroller laten doen. Een microcomputer die met navigatie en andere zwaardere taken is belast hoeft dan alleen maar kleine commando's naar een controller te sturen.

Nog even een ideetje. Als je een PC gebruikt als besturing, en je hebt een radio modem. Software defined radio gebruiken via de audiokaart van de PC. Je hebt dan minder electronica nodig voor het versturen en ontvangen van data.
De GPS positie moet door gegeven worden. En je zou kunnen kijken of je dan weersinformatie kan ontvangen op deze manier.

[Bericht gewijzigd door jovak op zaterdag 11 oktober 2008 14:48:36 (28%)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Ik denk dat een linux zonder x-server of ms-dos het meest geschikt is. En zou SSB(single side band) werken? Zodat je weerkaarten kan binnenhalen en de positie kan versturen.

Als we hier toch een discussie gaan voeren over het OS wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen: QNX. Het enige echte probleem is de beschikbaarheid van drivers voor modems e.d., verder is het een geweldig systeem om op te ontwikkelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Weerkaarten binnenhalen o.k. Ik ben geen softwaredeskundige maar het lijkt me softwarematig erg moeilijk om die weerkaarten juist te interpreteren.

Als dit plan iets concreter word zal ik een balletje opgooien op Cnczone.nl. Daar zitten de jongens die kunnen zorgen voor mooie mechanische toestanden.

Wat betreft mijn ideetje van een website; Ik heb snel iets uitgewerkt van wat ik ongeveer in mijn hoofd had; http://www.uploadarchief.net/files/download/autonoomoverdeoceaan.jpg

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op zaterdag 11 oktober 2008 17:03:19 (19%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Weerkaarten binnenhalen lijkt me onnodig. Als je iets met weerinformatie wilt doen, kun je beter de synop uitzendingen van dezelfde stations ontvangen. Dat zijn die vijfcijferige codegroepen.
Die zijn in software juist heel makkelijk te ontleden.

SSB zenden vanaf je boot kun je vergeten. Veel te weinig vermogen, te weinig antenne, en geen ervaring.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

ik zie toch de voordelen wel van eeen water koeling, zeker als je accu's vol zijn en er is vollop zon, en geen tot nauwelijks wind.

door de zon word het bloed heet, en door afwezigheid van wind is er geen luchtkoeling.

dus een flinke waterpomp, de uitlaat van de water koeling moet je natuurlijk wel een beetje gunstig plaatsen >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoe zo waterkoeling? Ik mag hopen dat die accu's in de kiel komen. En om de kiel heen zit genoeg water hoor, geloof me.

Op 11 oktober 2008 18:06:47 schreef pientertje:
Hoe zo waterkoeling? Ik mag hopen dat die accu's in de kiel komen. En om de kiel heen zit genoeg water hoor, geloof me.

Daar ben ik het mee eens, opzich zou je dat ook al waterkoeling kunnen noemen. Maar als we ook nog een pomp in die boot gaan zetten is dat zonde van de energie.

Heb geen idee wat een fuel cell kost, maar is dat geen optie?

zonnepaneeltje moet genoeg zijn. daar gaan de meeste boten mee de altlantische oceaan over

Dat snap ik, maar wat is duurder?
Denk sowieso dat je een zonnepaneel nodig hebt, een fuel cell die +/- 44kWh kan leveren is best groot lijkt me.

De 44kWh is gebaseerd op 20W continue verbruik. Op de site staat dat de verwachting is dat een gemiddelde boot er 2 a 3 maanden over doet. Dan ga ik uit van 3 maanden.

//edit: De cell hoeft niet groot de zijn, maar de hoeveelheid waterstof...

[Bericht gewijzigd door BernardV op zaterdag 11 oktober 2008 19:00:47 (11%)

Ik las op Wikipedia dat een uplink van 50 lilobyte per seconde met inmarsat haalbaar is. Daar valt wel wel wat weerbericht mee te downloaden. Zo'n schoteltje heeft een diameter van 32 cm en is 28 hoog. Is wel cool, tijdens de race fotootjes binnenkrijgen. En hij weegt 3,9 kg.
http://www.inmarsat.com/Services/Maritime/FleetBroadband/SAILOR_250_Fl…

Je hebt sowieso een uplink nodig, je moet de wedstrijdleiding elke dag een update geven van de positie van de boot.