Op 10 oktober 2008 14:50:55 schreef Eagle Eye:
[...]
Huisman inderdaad. Hebben vestiging in Elst, Nijmegen en in Druten. Site
Een van de directeuren is een redelijk goede kennis van me.
Mocht er meer zeker zijn (wanneer, specifieke benodigdheden, team) kan ik misschien een balletje opgooien.
edit - quote aangepast
Het gaat hier om Royal Huisman Shipyard in Vollenhove, denk dat dit om iets anders gaat, maar niettemin ook zeker geen slechte kandidaat-sponser .
GJ_: wat is er mis met waterkoeling? je hebt er voldoende van en koelen met lucht is ook zo iets.. Motoren hebben niet voor niets geen luchtkoeling en elektronica produceert ook warmte, als je de boot vol gaat spuiten met pur of iets alike (pur kan wel water opnemen namelijk, en wordt zeker niet gebruikt ter afdichting maar ter isolatie...) dan zul je je warmte moeilijk kwijt kunnen ben ik bang... Overigens kan waterkoeling al bestaan uit een groot koellichaam in de onderkant van de elektronica ruimte wat in contact staat met het water hoor . Hangt er maar net van af wat je nodig hebt.
De werk structuur zal inderdaad enigzins dicatoriaal moeten zijn. Echter moeten ook de juiste mensen samenkomen die aan dezelfde dingen werken. Je moet geen AVR en PIC freak samen zetten aan het maken zetten voor bijvoorbeeld sensoren en actuatoren, dat geeft geheid problemen, terwijl 2 van beide elkaar juist kunnen helpen.
Erm, ja, robotica. Ik zat te denken aan een simpel pc'tje, eventueel een industrieel iets, EEE pc kan, maar er zijn ook mooie industrie linux systemen geloof ik. Als je die koppelt aan een bus (CAN of wat dan ook) dan kom je denk ik een heel eind. Een kwestie van elke sensor en actuator zijn eigen microcontroller geven en die het "domme" rekenwerk laten doen (zeilstanden omzetten in stappen van actuator, sensorwaarden omvormen en omzetten naar bruikbare waarden).
Een kantelkiel is inderdaad een leuke optie, maar zeker niet makkelijk te maken. Doch leuke uitdaging.
En natuurlijk moet je actuatoren hebben die je "vast" kunt zetten, je moet ze ook niet om de zoveel milliseconde gaan bijstellen, vreet stroom.
Je kunt de robotica dus op 2 manieren doen, industrieel met kant en klare plc systemen en actuatoren etc of zelf met microcontrollers aan de slag gaan. Hangt van de mensen af met hun kennis en vaardigheden wat de voorkeur betreft.
De boot. Tsja, kwestie van geschikte zeilboot ombouwen denk ik, een zeilboot ontwerpen is niet iets wat je zo ff doet, daar zit normaal gesproken een heel team aan vast. Je kunt natuurlijk wel een beproefd concept bouwen. Maar een zeilboot van scratch bouwen is ook geen kattepis.
Ruimte, je zult veel ruimte nodig hebben. Een ruimte waar de boot makkelijk in past, als het kan hoog genoeg inclusief mast/vleugel. Je moet er ruim om heen kunnen lopen en werken.
Verder eentje met grote houtmachines mocht je de boot zelf gaan bouwen. In dat geval misschien ook poly-ester werkplek.
Staalruimte is ook onontbeerlijk, deze gaat vaak slecht samen met hout namelijk. Lassen, draaien, snijden en knippen e.d. zal tot een van de werkzaamheden gaan behoren als je met grote actuatoren gaat werken. Die ga je niet vastzetten met hout ofzo .
Elektronica ruimte natuurlijk, deze heeft het meeste last van stof en rommel dus afgesloten is handig, afgelegen weer wat minder. In deze ruimte dus een paar werktafels met computers, gereedschap meetapparatuur etc.
Overlegruimte. Je zult zeker in het begin zeer veel moeten overleggen, een overlegruimte met het liefst een groot whiteboard (het is zo ongelovelijk heerlijk als je ideeën groot uit kan tekenen e.d.), tafel, computer met evt. beamer. Koelkast met eten/drinken is onontbeerlijk, 't moet natuurlijk wel leuk en gezellig blijven, daar doe je het uiteindelijk voor.
Kortom, het vinden van een bedrijf dat ruimte en machineruimtes tot beschikking wil stellen is eigenlijk een must. Hierdoor heb je ook gelijk de beschikking over goede operators van deze machines en goed materiaal etc. Ik weet dat Royal Huisman Shipyard deze heeft in vollenhove. En zo'n "klein" bootje (4 meter valt echt in het niet met die mega luxe jachten van 60+ meter die ik daar heb gezien) kan vast wel ergens weggestopt worden. Je moet alleen ff de baas omzien te praten om waarschijnlijk enkele 10.000'en euro's uit te geven aan zoiets.