Labvoeding MBV 2x25 1.6A

Ik heb uit een aantal sloop apparaten wat mooie onderdelen gehaald. nu zaten daar onder andere 2 exact dezelfde ringkern trafo's tussen van 2x25V 1.6A nu is natuurlijk de mooie vraag hoe kan ik hier op een effciente manier een beetje fatsoenlijke labvoeding van maken.

ik heb de schema's van deze site al doorgekeken maar daar wordt meestal gebruik gemaakt van 2x12V trafo's..

Hulptrafo's van 12V heb ik voldoende dit op DPM's aantesturen.

http://www.samenkopen.net/action_products/152449/830079

die heb ik hiervandaan :)

nu is de bedoeling als koppelen een beetje werkt om twee Labvoedingen te maken van 0-25V 0-3A

is er iemand die me een eindje op weg wil helpen.

in elk geval alvast bedankt..

info van Amplimo over ringkern
http://www.amplimo.nl/download/80va.pdf
dit is wel het nieuwe type, mijn type nummer is 3N456P

Edit Update

Aangezien dit topic nog wel een aardige titel heeft maak ik er maar een WIP topic van. huidige progressie is verder te zien in de rest van het topic.

korte status omschrijving:
door onvoorziene budgeterings probleempjes is de boel wat later van start gegaan, maar uiteindelijk wel begonnen.
nu twee ELV printen liggen en 4 DPM's 2 ringkernen die hierboven zijn besproken. 2 zwarte stalen behuizingen die ik nog had.
foto's in loop van het topic zelf :)

[Bericht gewijzigd door HBontekoe op zaterdag 7 februari 2009 22:51:58 (22%)

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

Deze trafo is prima geschikt om met een standaard "labvoeding schema" een labvoeding van te maken. Tot ruim 3A dus da's prima. Je zet de secondaries dan parallel "to double the secondary current".

Ik weet niet uit m'n hoofd wat voor schemas er hier allemaal op de site staan. Maar kies er 1 uit, post een link, en vraag: Wat moet ik hieraan aanpassen om hem tot 25 te laten regelen met mijn 25V amplimo ringkerntrafo die ik parallel ga zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20schethumb.jpg

uit het labvoeding topic van Henry S. labvoeding in een nieuw jasje.

schema is relatief eenvoudig.. ik heb alleen wat moeite met de midden uitgang..

EDIT:
Ik bedoel wordt deze alleen gebruikt om een 12V spanning te krijgen voor de rest van het innerlijke van de voeding of speelt het een cruciale rol..

[Bericht gewijzigd door HBontekoe op zaterdag 11 oktober 2008 17:08:28 (25%)

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

Lm317's kunnen niet helemaal tot 0V regelen, ze blijven steken bij 1.2V. Om wel op 0V te komen heb je een negatieve hulpspanning nodig.

In dit schema wordt gebruik van 2 trafo's in serie met middenaftakking. De middenaftakking is dan de 0V en die andere 2 zijn dan de V+ en de V-. Door die V- (in het schema ongeveer -12V) kan je tot 0 regelen.

Je kan het schema zo aanpassen dat je ergens anders je negatieve spanning vandaan haalt, dan kan je je huidige trafo parallel zetten zodat je tot 1.5A kan gaan.

Sine

Moderator

Dat [color=darkgrey]bagger[/] schema gaat niet werken, daar heb je echt 2x 12V voor nodig

Kijk liever naar een echte voeding, zoals Deze

Als je het helemaal goed wil doen, pak dan de voeding uit elektuur 1982 (sorry sine :p)
Maar dat ga je niet redden zonder aanpassing helaas.

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zaterdag 11 oktober 2008 18:44:59 (22%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

lekker verdeelde meningen :P elektuur schema is de voeding van Turbokeu als ik me niet vergis toch.. of is dat weer een ander principe..

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

Klopt, maar dat ga je niet redden met je trafo(s)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html
en dit dan.. dat moet toch kunnen denk ik zonder aanpassingen..

gevonden via stynus..

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

TheDuke:
Ja, zou moeten gaan. maar eigenlijk is het een slecht bagger ontwerp

Bassie: de ''turbokeu'' voeding bouwen met die trafo's, dan heb je minimaal 35V nodig geloof ik

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

De ELV-voeding die Sine al noemde is een leuk dingetje.
In jouw geval een mini trafo'tje van 2x9V erbij en bouwen maar :)

@TJ

Die voeding bestaat uit 2 losse delen. De regeling heeft zijn eigen voeding. Het echte vermogen wordt door een andere trafo geleverd. Het regel gedeelte is dus niet afhankelijk van het vermogens gedeelte. Het is dus niet zo dat je minimaal 35V nodig hebt.

Of ik moet het verkeerd begrepen hebben.

Jinny

Golden Member

Op 11 oktober 2008 21:14:52 schreef bassie-:
@TJ

Die voeding bestaat uit 2 losse delen. De regeling heeft zijn eigen voeding. Het echte vermogen wordt door een andere trafo geleverd.

Hetzelfde heb ik gedaan met een 13.8 voeding 90 Amp.
De regelspanning wordt door een losse trafo gelevert, die tevens nog wat andere features schakelt.
Omdat die 90 A nogal wat inschakelstroom vergt, worden de C's door shunts geladen tot ze op spanning zijn.
Iedere keer in de 0 doorgang vh lichtnet schakelen werd wat vervelend. :-)
Indien het lichtnet wegvalt schakelt het hele geval over op accuvoeding.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 11 oktober 2008 21:14:52 schreef bassie-:
@TJ

Die voeding bestaat uit 2 losse delen. De regeling heeft zijn eigen voeding. Het echte vermogen wordt door een andere trafo geleverd. Het regel gedeelte is dus niet afhankelijk van het vermogens gedeelte. Het is dus niet zo dat je minimaal 35V nodig hebt.

Of ik moet het verkeerd begrepen hebben.

Weet hoe het werkt, heb hem zelf ook.
Maar dan moet hij dus nog een trafo hebben, en dat wordt 'm niet.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

De ELV voeding wordt het dan :)

ffkes onderdelen bij elkaar snuffelen en kijken wat ik nog moet bestellen en dan maak ik er eerst gewoon 1tje en dan zie ik wel verder..

zou het een probleem zijn om het op een 16x10 gaatjes bord te maken of heeft iemand betere suggesties.. {lees: print ontwerp wat ik kan gebruiken}

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

Je zou hem daar kunnen bestellen.
Misschien als jij/iemand aan het printontwerp kan komen, kun je hem (laten) etsen.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Bij de ELV voeding heb je ook een hulptransfo nodig, of een apparte wikkeling van je hoofdtransfo.
Je zou twee voedingen kunnen maken van 0-30V 0-1A met de transfo die jij vermeld, of één voeding van 0-30V 0-2A. Als je de twee transfo's dan parrallel zet.

Turbokeu

Golden Member

Op 12 oktober 2008 10:20:20 schreef vdbeke:
Je zou twee voedingen kunnen maken van 0-30V 0-1A met de transfo die jij vermeld, of één voeding van 0-30V 0-2A. Als je de twee transfo's dan parrallel zet.

Volgens de datasheet is het 1.60A/wikkeling (vermits 80VA en 50V/1.60A in serie).
Met de wikkelingen parallelgeschakeld geeft de trafo dus 25V/3.2A, goed voor een labvoeding van 2A.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Inderdaad, fout van mij. Ik had zijn zin verkeerd begrepen.
In dat geval kan je een voeding maken met 0-30V 0-2A, die 30V kan nog wat hoger liggen.

klopt zover was ik ook al ja :)
25 * 1,4 voor gelijkrichting.. zoiets is het..
en dan een 2x9 volts hulptrafo.. van iets van 300mA zou genoeg moeten zijn..

maar daar bestellen is natuurlijk ook een optie..
maarja dan krijg je weer dat gezeik van iedereen hier dat het een bouw pakketje is.. en iemand anders gaat weer zeggen dat het printontwerp klote is..

dus ik dacht laat ik maar gewoon vragen of iemand een beter schema heeft ;)

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...
Henry S.

Moderator

Op 11 oktober 2008 18:29:55 schreef Sine:
Dat [color=darkgrey]bagger

schema gaat niet werken, daar heb je echt 2x 12V voor nodig
[/quote]
En is echt puur bedoeld voor 1.5A max.

Op 11 oktober 2008 21:14:52 schreef bassie-:
@TJ

Die voeding bestaat uit 2 losse delen. De regeling heeft zijn eigen voeding. Het echte vermogen wordt door een andere trafo geleverd. Het regel gedeelte is dus niet afhankelijk van het vermogens gedeelte. Het is dus niet zo dat je minimaal 35V nodig hebt.

Dat klopt, trafospanning mag best lager, je zal alleen een lagere max uitgangsspanning hebben.

Op 11 oktober 2008 22:12:51 schreef Technojunk:
Maar dan moet hij dus nog een trafo hebben, en dat wordt 'm niet.

Bij de meeste voedingen heb je een hulptrafo nodig, maar dat is maar een kleintje, dus goedkoop.

Op 12 oktober 2008 11:59:40 schreef TheDuke:
dus ik dacht laat ik maar gewoon vragen of iemand een beter schema heeft ;)

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/2010.jpg

Oud, maar degelijk, layout mag je zelf bedenken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 oktober 2008 12:18:32 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hartelijk bedankt :) voor al jullie input.. met een beetje geluk kan ik volgende week een begin maken..

ik houd jullie op de hoogte

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

zo dan eerst maar is een aantal foto's.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00309.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00310.jpg

dit is wat ik tot nu toe heb kunnen bakken. en ja ik weet het een foto van de onderkant. die houden jullie te goed. als het boeltje af is.
en onderdelen.. ik weet het.. wat er nu opzit had ik in mijn eigen collectie zitten de rest ga ik van de week halen.

en Nou komt het een Vraag
hier linkje wordt een koelelement gebruikt van 1.7 K/W nou ben ik niet helemaal thuis in die materie. maar ik wou deze niet uit duitsland bestellen en wou beide TIP142's op een koelelement plaatsen. nu is de vraag wat voor koelelement heb ik dan nodig.
of worden op die van de ELV site ook 2 geplaatst? dat lijkt mij niet logisch iig.
en hoe het zit met gedissipeerd vermogen moet je me al helemaal niet vragen.

iig zie ik jullie antwoorden graag tegemoet. en hoop ik dat de moderators niet te boos zullen worden dat ik mijn eigen topic blijf gebruiken..

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

bump

[Bericht gewijzigd door HBontekoe op dinsdag 10 februari 2009 23:12:54 (99%)

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...