Op 15 februari 2009 21:30:32 schreef Fire_IC:
...Echter nu de print af is vraag ik me wel af hoe ik het koper tegen oxidatie kan beschermen. Als ik gewone true hole compontenten gebruik op een enkelzijdige printplaat gebruik ik van die plastic spray. Echter als ik dit nu ook doe spuit ik al mijn SMD componenten onder. Dus hoe doen jullie dat???
Er zijn verschillende coatings in de handel, de ene al wat beter (en duurder) dan de andere. Een eerste vereiste is dat je de print defluxt. Daar bestaan spuitbussen voor die op hun mond daarvoor een borsteltje hebben. Borstel natspuiten en op de print op de fluxplekken borstelen. Af en toe beetje bijspuiten. Achteraf print nog even natspuiten om alle resten (flux + oplosmiddel) af te wassen, anders gaat het plakken. Bij sommige fluxen wil het ook wel lukken met isopropylalcohol (IPA), en watersoluble flux verwijder je gewoon onder de waterkraan, lauw water en een borsteltje. Goed drogen aan perslucht en evtl warme luchtblazer.
Dan voor de coating: op het bedrijf gebruiken we voornamelijk CPL200 en DCA200 Die eerste is een gewone coating, die terug verwijderbaar is door solventen, ook door een defluxer. Denk er dus aan dat als je je gecoate print later nog wil modificeren of bij rework, en je gaat defluxen, dan lost ook die coating op en wordt het een plakboel, of je moet de hele coating eerst strippen met solvent.
Die tweede is een speciale siliconelak die wij veel gebruiken, die laat zich niet oplossen door de meeste solventen en defluxers, is heel stabiel, doorsoldeerbaar voor rework als hij niet te dik ligt, heeft een UVtracer waardoor hij oplicht onder blacklight zodat je een egale dekking kan nagaan, doorslagvastheid van 90kV/mm en wat meer truuken. Die laatste eigenschappen zijn dan ook meer voor bedrijven. Het kost wat maar is een hele goede lak.
Na sproeien paar uurtjes laten drogen aan de lucht, daarna evtl met warme lucht.
Oh ja, de delen die je niet wil bedekken (zoals connectievlakken, connectoren, displays etc afplakken met papierscheurband en na droging verwijderen.
- - big bang - -
edit: waarom wil je geen coating op je SMDs? Omdat je er nog wil aan meten? Daar bestaan scherpe meetpennen voor die zo door de coating prikken. Ik kom op het werk geen andere printen tegen, allemaal gecoat, dus prikken.
Als ze volledig gecoat zijn zijn ze ook volledig beschermt tegen vocht, vuil en corrosie.