Show your projects! Part 13.

Dit topic is gesloten

Op 19 april 2009 16:13:54 schreef RoelA:
Op verzoek, wat meer uitleg van mijn RGB lamp;

[afbeelding]

[afbeelding]

Zit nog wat zaagsel op van het op maat maken van het printje. Solderingen zien er erg uit, maar 't is in een vrijdag avond in elkaar geprutst, stijl komt in versie 2.0 wel :)

Schema, met de hand en photoshop.
[afbeelding] .

En de code: Hier, hi-tech C voor een PIC12F635

@RoelA: Bedankt voor je schema + code, ik ga het eens proberen na te maken als ik wat meer tijd heb.. Wat ik niet helemaal zie in je schema is de LDR is de schemerschakeling doet, ik zie deze nergens op je schema, of kijk ik mis ?

Verder is bovenaan de batterijen (2xAA nog steeds?) en onderaan het zonnepaneeltje ?

als het solar paneeltje geen spanning meer geeft = tis te donker, dan moet het branden hè

LDR Zit er niet in. Dit ding maakt inderdaad gebruik van de spanning van het solarpanel. Zodra dit onder een voltage valt zal hij de shutdown pin van de 756 en mclr van de pic schakelen.

Overigens, weerstanden van de leds zitten er inderdaad niet in het schema, nog niet geüpdatet. De PIC draaide eerst rechtstreeks op de 2AA's, dat gaf te weinig licht, zelfs zonder weerstandjes.

Overigens, er zit geen oplaad beveiliging op. Verder geeft mijn solar panel maximaal 6 volt op een zomerse dag, via de doides is dat veilig genoeg voor alle chips.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Op 19 april 2009 17:28:28 schreef geek:
@ tinus016 ik wis niet dat je hier ook op co zat.

heb je gevonden :) je voeding ziet er gooed uit maar inderdaat is je koelblok van de LM137 wel erg klein. maar zie dat ik al weer te laat ben wand de rest heef je al gewaarschuwd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 april 2009 18:42:22 (50%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
bprosman

Golden Member

Deze keer een stukje huisvlijt van mijn vader. Is sinds 2 weken weer van de zolder af (de boormachine , niet mijn vader ;-) ). Twee hardstalen assen met glijlagers, en een Dremel (uit 1972 ;-) ).

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/printboormachine/DSCN2035b.jpg

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/printboormachine/DSCN2036b.jpg

En de fullsize versies :

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/printboormachine/DSCN2035a.jpg
http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/printboormachine/DSCN2036a.jpg

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bram, dat is een mooi stukje huisvlijt!! Ik vind em erg mooi!
De asjes heel voorzichtig een beetje schuren met fijn schuurpapier en goed invetten.

edit: verf zou ik niet doen, houd de lager niet echt van he. Je mag wel zien dat hij oud is, wanneer je m heel iets schuurt en dan invet zal hij op het gebied dat gebruikt wordt weer schoon worden.

en controleer de las van de achterste staander nog even. ziet er volgensmij een beetje losgekomen uit..

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 20 april 2009 23:21:13 (13%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
bprosman

Golden Member

Zal er binnenkort eens een schuurpapiertje en een spuitbusje verf aan wagen.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 20 april 2009 20:39:23 schreef bprosman:
en een Dremel (uit 1972 ;-)

Die heeft dus zijn geld wel opgebracht!

Dat noem ik nu eens een boorstandaard zie. Maar ik zou er met schuurpapier afblijven. Beste is een ronde koper borstel(zo'n schijf met aan de buitenkant koperdraden), die je in een boormachine zet. En dan met hoge snelheid polijst je de roest er af.

Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Van het weekend een Thermostaat gemaakt. Deze zal uiteindelijk worden gebruikt om mijn etsbak op een temperatuur rond de 50 graden te houden.

http://i39.tinypic.com/xd9r4k.jpg

Het is een BA10358 DUAL OPAMP. Eerst zat er een ua741, maar deze was defect. Vandaar de rare plek van de OPAMP en de licht wirwar van draden.

De temperatuur is te regelen tot 150 graden. Deze wordt ooit nog een keer ingebouwd met een paneelmeter waarbij de temperatuur af te lezen is.

De sensor is een LM35. Deze wordt rechtstreeks aangesloten op de OPAMP.

Bovendien is de uitgang van de OPAMP terug gekoppeld met een 1M weerstand naar een van de twee ingangen. Hiermee kan een hysteresis bereikt worden van ong. 4 graden

[edit]
Voor de mensen die nu gaan denken dat de sensor op deze manier in de etsbak gaat zal ik direct teleurstellen: Ik ga eerst een behuizing maken voor de sensor om zo een waterdichte (en etsdichte) sensor te creeren.

[Bericht gewijzigd door Electronick op dinsdag 21 april 2009 07:28:12 (13%)

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!
bprosman

Golden Member

Ik ga eerst een behuizing maken voor de sensor om zo een waterdichte (en etsdichte) sensor te creeren.

Ben heel benieuwd hoe je dat gaat doen.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

http://www.instructables.com/id/Waterproof-a-LM35-Temperature-Sensor/

Waarschijnlijk zal het verwarmen van mijn etsbad ook op de "au bain marie" manier plaatsvinden waardoor het op deze manier wel een metalen buitenkant mag hebben.

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

Zelf heb ik een zakje omheen gedaan hotmelt er bij en een paar ti-wraps. Het houd tot nu toe.

LED there be light

Hoe snel werkt die sensor? Stel dat hij bijv. 50 graden celcius meet, hoever zakt de temperatuur dan, voordat het verwarmingselement weer aan gaat? Ik heb dit eerder gemaakt met een N/PTC, maar pas bij 30 graden celcius sloeg het element weer aan.

Op 20 april 2009 20:39:23 schreef bprosman en een Dremel (uit 1972

wist niet dat dat spul al zo lang bestaat. wel leuk !

al sinds 1932:

It all started in 1932 with introduction of the first multitool by the founder of the company AJ Dremel.
After that many new innovations have entered the market throughout Europe.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Ik heb de afstandsbediening van mijn RC auto vervangen door een oude computer joystick.

Filmpje!

Zie ook dit topic.

leime

Op 21 april 2009 08:37:07 schreef Electronick:
Waarschijnlijk zal het verwarmen van mijn etsbad ook op de "au bain marie" manier plaatsvinden waardoor het op deze manier wel een metalen buitenkant mag hebben.

Dan heeft je schakeling helemaal geen hysteresis nodig. De traagheid van deze manier van opwarmen veroorzaakt sowieso voldoende hysteresis.

\begin{pestkop-mode}
En wellicht is je print al geëtst, voor je etsmiddel de 50°C bereikt... :-)
\end{pestkop-mode}

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Klopt dat hij dan geen echt omschakelpunt nodig heeft, maar het relais begint te klapperen rond het omslagpunt. Dit wil ik eigenlijk voorkomen. Vandaar de hysteresis. Deze is een graad of 4. Dus bij 52 graden gaat het verwarmingselement uit en bij 48 springt het weer aan.

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

Phonodude in vordering

http://i40.tinypic.com/nlxt7s.jpg

[Bericht gewijzigd door FuriousGlenn op dinsdag 21 april 2009 22:36:49 (11%)

@ het LM35 verhaal.

Je zou hem ook nog in een reageerbuisje kunnen doen, en dat reageerbuisje in het water hangen.

bprosman

Golden Member

Niet genoeg thermische koppeling.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb bij men etsbak een LM35 in krimpkous zitten. Het is waterdicht door allebei de uiteinden van de krimpkous "boven water" te houden.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

of ingieten in epoxy hars. or vreet ets middel er ook in ?

Sine

Moderator

In een regeerbuisje zou wel kunnen, maar dan moet je hem thermisch koppelen met de wand van dat ding, ( dot warmte geleidende pasta er in, beetje olie oid )

Dit topic is gesloten