oscillatie is weg door dat boucherot RC netwerkje (was ik vergeten
) een sterpunt heb ik nog niet wel is die lange kabel ingekort, zodat de afstand van driver board tot mosfets overal ong gelijk is.
Ik zal de mosfets met de lange kabels wel per 2 moeten aansluiten (of gewoon zo laten?) want ik krijg nooit 4 van die siliconen kabel (worden meestal gebruikt bij meetsnoeren met banaanstekkers) in 1 aansluiting van een printkroonsteentje.
oktaaf: de volgende frequentie is dubbel zo hoog, de centrale frequentie is 1kHz
fourier analyse :een blokgolf bestaat uit de som van een oneindig aantal sinussen.
fft:iets wiskundig dat ik niet meteen snap ... Hetgeen dat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat je een signaal in stukken gaat opdelen en zo iets uitrekenen.
Is wiskunde in de elektronica zo belangrijk?
de speaker is denk ik een variant van deze bij mij staat er op de achterkant het volgende: AL1500, peak power 300W, community europe, adres en fax nr, tevens is mijn conus ophanging rood van kleur.
rbeckers
Overleden
Op 16 mei 2009 18:25:25 schreef watchout3:
JA!
En niet alleen in de elektronica.
Wil je verder met elektronica dan is wiskundekennis vereist.
Waarom kunnen ze de leerboeken voor het TSO niet zodanig aanpassen dat we praktische voorbeelden zien. Nu zie ik gewoon een hoop cijfertjes en tekentjes op men blad waar ik het nut niet van inzie ... (integralen, afgeleiden, ...)
Op 16 mei 2009 18:25:25 schreef watchout3:
oscillatie is weg door dat boucherot RC netwerkje (was ik vergeten) een sterpunt heb ik nog niet wel is die lange kabel ingekort, zodat de afstand van driver board tot mosfets overal ong gelijk is.
Mooi!
Ik zal de mosfets met de lange kabels wel per 2 moeten aansluiten (of gewoon zo laten?) want ik krijg nooit 4 van die siliconen kabel (worden meestal gebruikt bij meetsnoeren met banaanstekkers) in 1 aansluiting van een printkroonsteentje.
Als het werkt dan werkt het, is niet optimaal maar voor iets voor de volgende keer.
oktaaf: de volgende frequentie is dubbel zo hoog, de centrale frequentie is 1kHz
fourier analyse :een blokgolf bestaat uit de som van een oneindig aantal sinussen.
fft:iets wiskundig dat ik niet meteen snap ... Hetgeen dat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat je een signaal in stukken gaat opdelen en zo iets uitrekenen.
Dat zijn de klepels, nu de klok nog vinden.
FFT kan je met een geluidskaart uitvoeren waarmee je wel (en niet met een scoop) het audiospectrum kunt bekijken.
de speaker is denk ik een variant van deze bij mij staat er op de achterkant het volgende: AL1500, peak power 300W, community europe, adres en fax nr, tevens is mijn conus ophanging rood van kleur.
Als was die paars, geel, of groen, het zegt niets over het gemiddelde vermogen. Je link wijst niet naar een produkt btw.
Op 16 mei 2009 18:44:10 schreef watchout3:
Waarom kunnen ze de leerboeken voor het TSO niet zodanig aanpassen dat we praktische voorbeelden zien. Nu zie ik gewoon een hoop cijfertjes en tekentjes op men blad waar ik het nut niet van inzie ... (integralen, afgeleiden, ...)
Omdat je eerst de basics moet kennen. De leerboeken zijn algemeen opgesteld om kosten te besparen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
De leerboeken zijn algemeen opgesteld om kosten te besparen
Daarmee dat meer dan de helft van de klas buist? Als je pech hebt en nog 1 of 2 buizen op het rapport hebt staan kan je je jaar overdoen en volgens mij kost dat toch wel net iets meer geld.
FFT kan je met een geluidskaart uitvoeren waarmee je wel (en niet met een scoop) het audiospectrum kunt bekijken.
t'kan goed zijn dat mijn leraar dat met de digitale scoop wou doen met die witte ruis
http://www.communitysa.com/communitysc.exe?1007100100200020HLWOMWBYOAA…hij is van audio line (denk ik)de power capacity is 120W, maar ik denk toch dat ik een andere speaker heb of hebben ze die 300 naar 400 verandert om er meer te kunnen verkopen?
Op 16 mei 2009 19:07:35 schreef watchout3:
[...]Daarmee dat meer dan de helft van de klas buist?
Met voorbeelden zal het resultaat niet veel beter zijn, dat heet inzicht.
t'kan goed zijn dat mijn leraar dat met de digitale scoop wou doen met die witte ruis
Geen idee hoe hij dat gaat doen.
Scoop is amplitude tegen tijd uitgezet, FFT is amplitude tegen frequentie, twee hele andere dingen.
http://www.communitysa.com/communitysc.exe?1007100100200020HLWOMWBYOAA…hij is van audio line (denk ik)de power capacity is 120W, maar ik denk toch dat ik een andere speaker heb of hebben ze die 300 naar 400 verandert om er meer te kunnen verkopen?
Dat is nog niet te zeggen, iets wat er op lijkt hoeft het niet te zijn, zeker niet vanaf een plaatje...
100-150W, meer niet.
Digitale scoop? Kan best dat daar een spectrumfunctie in zit. Dan kun je dus wel een Fourierplaatje maken.
Die weerstanden zijn vast wel groot genoeg. Je kunt het trouwens veilig testen. Zo lang je ze nog aan kunt raken (al is het maar even!) zijn ze nog niet te heet.
Bovendien, als je weerstanden (als ze kamertemperatuur waren) na bijv. tien minuten toch te heet worden, kun je ze tòt die tijd wel gebruiken. Zo kun je dus steeds een tijd testen, waarna je ze weer laat afkoelen.
rbeckers
Overleden
Veel digitale scoops kunnen FFT aan.
Maar dat is beperkt. O.a. zijn de meeste scoops voorzien van een ADC van maar 8 bits.
Een goede soundkaart in een PC is voor audiofrekwenties beter geschikt.
Wiskunde moet je leren en dat kost moeite. Als het niveau laag is haalt iedereen goede cijfers maar is het nut van die kennis ook gering.
Wil je echter Fourieranalyse begrijpen of eraan rekenen, dan heb je toch veel meer wiskunde nodig dan je op je huidige school zult leren.
Op 20 april 2009 23:18:47 schreef Frederick E. Terman:
Dat het vermogen niet verdubbelt zou kunnen doordat de voeding achterblijft (zo beschouwd is dat niet zo gek gedacht). Maar de kans is zeker zo groot dat de torren gewoon geen laag genoege weerstand hebben om zomaar de dubbele stroom op te brengen.
Hoe kan ik de interne weerstand van mijn mosfets bepalen?
Of is er een andere manier om mijn vermogens verklaren. :s
(300W bij 8Ω en 450W bij 4Ω )
datasheet 2sk135
datasheet 2sj50
Dat spoeltje met die weerstand parallel hoort dat ook nog tot de boucherot/zobel filter? Want google zegt dat het alleen maar uit een weerstand en een condensotor in serie bestaan
En in de condensators in de laatste verschilversterker zijn die voor de ruis van de weerstanden en/of transistors tegen te gaan? (vooral C7 en C8)
Zoals op breem.nl word gezegd (zie ruis)
Op 24 mei 2009 14:10:56 schreef watchout3:
[...]
En in de condensators in de laatste verschilversterker zijn die voor de ruis van de weerstanden en/of transistors tegen te gaan? (vooral C7 en C8)
Hadden we die niet al behandeld?
Op 29 april 2009 13:08:18 schreef Frederick E. Terman:
... Grappig genoeg is die 10pF over de tegenkoppelweerstand van 56k verreweg de belangrijkste. Zonder dat ding zou de boel vast gaan gillen op een paar honderd kHz. De 10pF "versnelt" de tegenkoppeling net genoeg.
En de C'tjes van 22pF in het tweede torrenpaartje laten de versterking richting 100kHz rustig afvallen.
Oh wacht even, die heten hier C9 en C10. 
Miller effect
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
In electronics, the Miller effect accounts for an increase in the equivalent input capacitance of an inverting voltage amplifier due to amplification of capacitance between the input and output terminals. Although Miller effect normally refers to capacitance, any impedance connected between the input and another node exhibiting high gain can modify the amplifier input impedance via the Miller effect.
ow lekker, het vakjargon is in het nederlands al moeilijk genoeg.
even een ruwe vertaling, hopelijk klopt er toch iets van
In elektronika, geeft het Miller effect een verhoging van de equivalente ingangs capacitantie van een inverterende spanningsversterker dankzij de versterking van de capaciteit tussen de ingang en de uigang. Hoewel het miller effect normaal naar de capacitantie verwijst, kan om het even welke impedantie die tussen de input en een ander knooppunt wordt verbonden die hoge versterking tentoonstellen en zo de impedantie van de versterkersingang wijzigen via het Miller effect
Heeft het dus gewoon te maken met de impedantie van de transistors? (laag bij hogere frequenties zodat deze niet versterkt worden)
Ben ik het me eigenlijk niet te moeilijk aan het maken?
Jammer dat je dat jargon noemt. Het enige jargonwoord wat er bij zit, is "miller-effect". Alle andere woorden zijn standaard Engels.
In Jip-en-Janneke taal betekent het: Een C'tje van 22pF tussen collector en basis, heeft veel meer effect dan een C'tje van 22pF van basis naar massa.
Dat komt door de spanningsversterking van de tor. Miller noemde dit het Miller-effect. In alle andere gevallen verklaren we dit met tegenkoppeling. Het komt op hetzelfde neer.
Maarre, hebben we het nu toch over C9-10? Daarvoor geldt dus wat ik al zei: Ze laten de versterking richting 100kHz rustig afvallen.
C8 pept de snelheid van de schakeling een beetje op, en C7 maakt de spanning over R16 'koud' voor het signaal.
Jammer dat je dat jargon noemt. Het enige jargonwoord wat er bij zit, is "miller-effect". Alle andere woorden zijn standaard Engels.
Waarschijnlijk heb ik me weer eens verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel meer al die benamingen die bepaalde dingen krijgen, o.a. boucherot/zobel en miller, want ditsoort benamingen hebben we niet in de klas behandeld. Hierdoor "verkloot" ik dus telkens tijd die ik misschien nuttiger had kunnen spenderen.
(kheb nog altijd moeite met dat verslag)
Maarre, hebben we het nu toch over C9-10? Daarvoor geldt dus wat ik al zei: Ze laten de versterking richting 100kHz rustig afvallen.
Op 24 mei 2009 20:17:32 schreef Henry S.:
C9/C10: Zoek Miller maar eens op.
Nu brengen jullie me in de war
en C7 maakt de spanning over R16 'koud' voor het signaal.
Wat bedoel je met 'koud' maken? (of dient hij voor de inschakelplop, de transitor T3 gaat pas in geleiding als de spanning stabiel is)
In de war? Dat doet me denken aan de oude mop: 'mijn schooljuf maakt mij confuus, gisteren zei ze dat tweemaal vier acht is, en nu zegt ze weer dan drie plus vijf acht is!"
Het feit dat de condensatortjes als gevolg hebben dat, naarmate de frequentie de 100kHz nadert, de versterking allengs zakt, neemt niet weg dat je hun werking met het Miller-effect (of gewoon met tegenkoppeling) kunt verklaren.
"Koud" wil zeggen: zonder signaal. Dat is nu echt jargon - excuus. Er "leeft" op zo'n punt niets, het is niet "hot with signal". 
rbeckers
Overleden
Wachtout3,
er zijn nog geen echt moeilijke zaken langs gekomen. Alleen maar normale termen voor (audio-)electronika.
Behalve FET zijn "Koud" mischien
.
Al deze termen kun je gemakkelijk via Wiki of Google vinden.
@FET:
waarom zou je je moeten excuseren, je legt het me beter uit dan mijn mentor, morgen ga ik een pogin tot doen om mijn verslag te overlopen. Ik durf te wedden dat hij zegt dat het ok is, of dat er hier en daar nog wat moet aaa gewerkt worden en dan bolt hij het af ...
Ondertussen heb ik een temp sensor die met I2C werkt (waarschijnlijk al wel ergens vermeld), dat ding had ik binnen de week af dankzij mijn leraar dig. tech. . Het had op 1 dag gekunt maar ik had een lompe fout gemaakt, die heeft hij samen met mij heeft op gespoord. Terwijl mijn eigenlijke mentor me 3à4 weken laat klooien met een kapotte mosfet (kwas er zelf niet opgekomen dat ik al iets kapot had gekregen van de eerste keer dat ik de spanning had op gezet).
@rbeckers: nja dat weet ik ook wel, maar voor mij is het allemaal nieuw en dus nogal moeilijk. En de termen google of wiki ik wel degelijk, alleen is de vertaling niet altijd vanzelfsprekend.
En het gaat er niet beter op worden, volgend jaar zijn de handboeken in het engels
(dan ga ik hopelijk naar de hoge school)
Ah, maar met die inversteringen die je NU doet, gaat straks de hele WERELD aan technische literatuur voor je open. De moeite vergeet je, de voordelen blijven.
Leer dus de termen ook in het Engels, maar vergeet nooit dat er bijna altijd een correcte Nederlandse term voor iets bestaat. Dat is ook niet vreemd, want juist in de lage landen werd vrij vroeg, vrij veel uitgevonden en ontwikkeld.
Zo had Nederland een wereldomroep voordat de Engelse BBC de hare werkend had, waardoor de BBC genoodzaakt was zendtijd in te kopen op de Hollandsche Philips-zenders.
Ik heb nog een klein probleempje. bij dat tweede torrenpaartje, werken daar de onderste 2 transistors nu als verschil versterker of de linkse voor de stroomspiegel aan te sturen en de rechtse samen met de bovenste als driver om de mosfets aan te sturen?
Enkel T2 (eerste verschil versterker) en T4 snap ik niet echt.
ondertussen heb ik toch maar besloten om de eerste verschil versterker samen met de 2de? uit te leggen, zie een paar post hierboven(foto aangepast), want ik was me muurvast aan het zetten. Is pre-driver niet een betere naam voor de eerste verschil versterker/offset-regeling?
dit is wat ik er tot nu toe van gemaakt heb, (weet je ook meteen waarom ik de hierboven vermelde vraag poste):
Stel dat we een stijgend signaal aanleggen aan de basis van T1. De spanning over de weerstand (R11) gaat nu dalen. Het signaal is dus met andere woorden geïnverteerd, dit signaal gaat naar T5. Die het op zijn beurt ook gaat inverteren waardoor het signaal terug in fase is met het ingangssignaal. Deze transistor moet samen met T2 de uitgangstrap aansturen. Beiden zorgen voor de spanningsversterking terwijl de mosfets van de uitgangstrap voor de stroomversterking zorgen. De mosfets gaan het signaal niet meer inverteren waardoor het signaal ook in fase blijft
Het( in stroom)versterkte signaal komt toe net voor de uitgangsfilter en word zo terug gekoppeld naar de basis van T2 van de eerste verschil versterker.
Dit terug gekoppelde signaal is natuurlijk te groot om te controleren met het originele signaal, daardoor wordt het eerst verkleint door de spanningsdeler R14/R13. De condensator C5 zorgt ervoor dat de hogere frequenties (oscillaties) sterker worden terug gekoppeld en C4 gaat er op zijn beurt voor zorgen dat de hoge frequenties worden afgevoerd naar de massa zodat deze niet versterkt worden.
(en blijkbaar heb ik nog wel degelijk oscillaties... ,op de opendeur stonden de linker koelblokken rechts vlak tegen het driver bordje, maar nu ze terug op hun plaats zitten stralen ze blijkbaar te veel in wat dus een irritante oscillatie geeft. Ik heb het voor de gein ook eens geprobeerd door alle kabels te vervangen door coaxkabel, conslusie: niet doen want de boel begint al te oscileren zonder ingangssignaal. (nog niks kapot)Men mentor heeft gezegd dat ik me nu vooral moet toespitsen op het verslag, die storing kan ik er nog altijd uithalen tijdens de vakantie, wat ik dus ook ga doen)
e/:is er ergens een plekkie voor rommel sites te dumpen? ik heb er zonet eentje gevonden denk ik:http://www.herweijerelectronics.nl/ klikken op Techniek=>Tweaks, scrollen naar kabels
De eerste vorm van audio versterking stamt uit 1906 met de uitvinding van de triode (heette toen nog Audiom), hierbij werd een enkele buis gebruikt om het signaal te versterken aanvankelijk nog met een hoofd telefoon op koolstof basis.
Niet audiom maar audion, en dat was NIET de naam van de triode, maar van een bepaalde manier van radio-ontvangst. Tjezus, dat ze dat niet gewoon even Googelen.
Interessanter is een telefoon op koolstofbasis! Hoe komen ze DAAR nu weer op? Toch niet zelf bedacht verwacht ik?
Wat een etalage van domheid is die site. En dan heb ik het niet eens over de spelling.
Voor het begrip 'driver' bestaat wel een definitie.
De driver moet echt vermogen leveren (nl. stuurvermogen voor de eindtrap, die zelf een vermogensversterker is), terwijl alle voorgaande trappen alleen spanning hoeven te leveren.
Heb je nu een driver, die zóveel vermogen aan de eindtrap moet leveren dat deze driver zèlf al stuurvermogen nodig heeft, dan moet dàt stuurvermogen geleverd worden door een pre-driver.
In jouw versterker hoeft geen enkele trap echt vermogen te leveren, zelfs de 'driver' heeft bijna niets te doen. Dat heb je nu eenmaal met Fets in de eindtrap. Als de driver zijn naam al mag houden, dan alleen vanwege zijn plaats in het schema. 
Het is dus (technisch gesproken) beter het zeker niet over een pre-driver te hebben.
Beide paartjes werken als verschilversterker. T4 heeft in zijn collector een stroombronschakeling. Dat zit zo:
Stel dat je er een ordinaire collectorweerstand zou zetten. Dat kan, maar er moet 3mA ruststroom lopen, en er moet 80V over vallen. Dat komt (wet van Ohm) overeen met een weerstand van bijna 27kΩ.
Inderdaad verandert er bijna niets in de werking als je die hele stroombronschakeling weglaat, en de 22k van de linker tor direct naar de plus laat lopen, en de rechter tor een collectorweerstand van 27k geeft. Probeer het maar eens!
De stroombronschakeling heeft, voor wisselstroom, een veel hogere impedantie dan 27k. (Normaal zou het hier iets van 400k worden, maar doordat de diode gevoed wordt door de collectorstroom van de linkertor, daalt het weer wat tot iets minder dan 200k. Of daar een echt idee achter zit weet ik niet, ik zie het niet meteen.)
Het voordeel van deze hoge impedantie is dat de onderste en de bovenste eindtorren een praktisch evengroot signaal op de gate krijgen (als de stroombron bijv. maar 100 ohm zou zijn, zouden de bovenste FETs veel minder krijgen dan de onderste).
Dat er geen vermogen wordt gedissipeerd in de 'driver' merk ik, het is veel storings gevoeliger door instralingen van overal 
wat is de formule voor chokes uit te rekenen? Want die vind ik niet echt met google, luchtspoelen krijg ik wel gevonden.
Want als ik ervan uit ga dat het spoel ook een impedantie heeft van ong 2.2Ω dan bekom ik de volgende spanningen bij vol vermogen:
U8Ω=√ (300*(8+2.2))
=55.317V
U4Ω=√ (450*(4+2.2))
=52.820V
Wat een spanningsverschil geeft van 2.5V, die veroorzaakt word door de voeding of de Rds v/d mosfets?
e/:
zijn die verschil versterkers wel verschilversterkers? Want normaal hebben die toch een inverterende en een niet inverterende kant zoals op wikipedia wordt uitgelegd of zit ik weer verkeerd te denken.
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (18%)]
woops, een stukje vergeten te typen, bij mij inverteren de 2 kanten de rechtertak heeft mooie sinussen, de linker heeft er dan weer een hoop zooi opzitten
nog een vraagje, zijn die gate spanningen nu
4; 8; 12; 16 en 20V
of
0,4; 0,8; 1,6 en 2,0V
bij de absolute max ratings staat Gate-source voltage +-14V
(komt uit de datasheet van 2sk135, maar in de 2sj50 is het dezelfde miserie)
Ik dacht dat de mosfets niks meer van spanning versterkten, alleen maar stroom. Maar dan zouden ze toch ver boven die 14V komen wat volgens Vgss niet kan (+-14V)
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (15%)]
Op 30 mei 2009 12:24:09 schreef watchout3:
zijn die verschil versterkers wel verschilversterkers? Want normaal hebben die toch een inverterende en een niet inverterende kant...
Bij jou toch ook? De ene kant is het ingangssignaal; 'zo moet het uitgangssignaal worden'. De andere kant is een sample van het uitgangssignaal; 'dit hebben we al'.
En het verschil tussen die twee stuurt de uitgang bij.
Alleen bij jou heb je dus tweemaal zo'n verschiltrap. De tweede wordt a.h.w. in balans aangestuurd door de eerste.
Je laatste vraag snap ik niet, maar ik zie het plaatje ook niet.
plaatje gefixed
volgens mij ben ik de kluts aan het kwijt geraken :s, laat men domme opmerking dus maar buiten beschouwing.
Op 27 mei 2009 10:37:05 schreef Frederick E. Terman:
Inderdaad verandert er bijna niets in de werking als je die hele stroombronschakeling weglaat, en de 22k van de linker tor direct naar de plus laat lopen, en de rechter tor een collectorweerstand van 27k geeft. Probeer het maar eens!
effe sound.westhost nog maar eens open gedaan, de current mirror dient voor een betere cmr (common mode rejection)