Ok ik heb al wat onderdelen rond die tor gemeten en ze lijken OK. Ik heb de tor al eens vervangen (wel door een BC337 ipv zo'n oud type). Maar de lamp gaat flikkeren, ze gaat dus niet echt aan maar ze flikkert.(als een kaarsje zou je het kunnen vergelijken)

Mag ik dat schema zomaar inscannen en posten zonder last met copyright?

PS: Dat flikkeren deed hij net hetzelfde alsof de torren niet vervangen waren.

En nu heb ik ook nog ontdekt dat er een weerstand mee aan het affikken was.(ik zal sebiet ff het schema tonen)

EDIT: Ik heb het schema ingescand. De lamp flikkert nu wel niet meer maar brandt nu constant.:(

http://img269.imageshack.us/img269/3172/sa700.png

De weerstand van 22 ohm is aan het opstoken.

welke tor wordt er warm? want er staan 2 22Ω weerstanden.

Volgens mij scheelt er iets met de tor die bij de 22Ω weerstand staat.

wat is de voedingsspanning? en het vermogen volgens de fabrikant?:p

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (81%)]

Q7, ik heb hem om te testen al eens vervangen door een BC327. Maar nu gaat die lamp dus constant branden + 22 ohm weerstand rookt.

@Watchout3 : Voedingsspanning is iets in de 60V en het uitgangsvermogen is 27WRMS in 8ohm en 31WRMS in 4ohm per kanaal.

Maar volgens mijn metertje zijn de torren nog OK.

er zijn zoveel torren omdat ze allemaal verschillende specs hebben:)
oa de max spanningen van de bc327 liggen een pak lager.

stuurt Q3 nog wel een signaal naar de eindtrap? of blijft hij 'plakken'

Dat zal ik even meten. Ik heb er wel even de originele torren terug ingesoldeerd. Ik kan wel niet lang meten want die tor staat te knersen en warm te worden.

Ik kan dat niet goed meten door de voedingspanning die flikkert.;(

[Bericht gewijzigd door bvbart op (18%)]

Op 18 juli 2009 11:44:26 schreef bvbart:
Q7, ik heb hem om te testen al eens vervangen door een BC327. Maar nu gaat die lamp dus constant branden + 22 ohm weerstand rookt.

Goede morgen!

BC327 is PNP, BC337 NPN, de conclusie laat ik aan jou over.
(watchout3 was ook nog niet wakker).

Kijk eens naar de 3-dubbele diode en het potmetertje.

Op 18 juli 2009 10:41:03 schreef bvbart:
Mag ik dat schema zomaar inscannen en posten zonder last met copyright?

Een enkele fabrikant maakt daar een probleem van, 99 van de 100 dus niet.

How, ja ik zie het. Idd het was nog morgen.:D

Ik had hem wel vervangen door een BC337 hoor, alleen verkeert getypet. Ondertussen heb ik er wel de originele terug ingestoken, ze waren toch nog goed.

Hoe kan ik zo'n 3 dubbele diode meten? Mijn multimeter kan er maar 1 tegelijk meten.

[Bericht gewijzigd door bvbart op (16%)]

Op 18 juli 2009 13:24:45 schreef bvbart:
Ik had hem wel vervangen door een BC337 hoor, alleen verkeert getypet. Ondertussen heb ik er wel de originele terug ingestoken, ze waren toch nog goed.

BC337 is het foute type, het orineel is geen NPN.

Hoe kan ik zo'n 3 dubbele diode meten? Mijn multimeter kan er maar 1 tegelijk meten.

-Tot hoever gaat je multimeter, de mijne kunnen een doorlaatspanning t/m 3-4V meten.
-Je hebt nog een kanaal, meten en vergelijken, zet op de hete tor een krokodillenbek

Mijn multimeter kan maar tot 2V meten denk ik.

Dus ik kan een krokodillenklem als koelplaat misbruiken?
Die tor wordt heel heet hoor, komt rook af en mijn vinger sist als ik ertegen kom.

Of je haalt de drivers er uit (Q5/Q7) en gaat op je gemak meten.

Dat is een goede tip. Mijn krokodillenklem raakte al wat oververhit als koelplaat.:D

Ik heb wel gemeten dat tussen GND en Collector(huisje) 0,9V staat, op het andere kanaal staat er hier maar 0,23V.

EDIT: Nog iets, op het huisje van de powertor staat 0,2V, bij het andere kanaal is dat in de 20V!

[Bericht gewijzigd door bvbart op (20%)]

Welke torren? Post aub altijd het nummer, ik kijk niet over je schouder mee via de kristallenbol (*smack* rotding).

En vergeet niet dat nu de driver eruit is, dat geeft bij de eindtrap wat vertekening die je zelf kan beredeneren.

Op 18 juli 2009 13:19:37 schreef Henry S.:
[...]
Goede morgen!

BC327 is PNP, BC337 NPN, de conclusie laat ik aan jou over.
(watchout3 was ook nog niet wakker).

T'ging toch over Q7, een PNP dus...
Maarja NPN waar PNP moet komt idd niet goed
Enja t'was laat gisteren vanmorgen:+

Ja sorry voor mijn onduidelijkheid.

OK dus toen alles nog op zijn originele plek zat stond er op het huisje van Q7 0,9V, diezelfde tor in het andere kanaal (Q8) daar stond 0,23V over GND en huisje.

Bij de eindtor(Q11) stond er over GND en collector(=behuizing) 0,2V in het andere kanaal(Q12) was dat 23V.

Als ik probleem tor Q7 uitsoldeer dan flikkert de lamp niet meer, probleem zou dus toch daar moeten zijn.

Maar Q7 is goed.

Q11 staat geheel open omdat Q7 open staat. Je moet nu links van Q7 kijken, is bijv Q3 nog goed, wat is de spanningsval over D1, en wat is de spanning over RV3.

Schema is uitgeprint, als jij waarden geeft kan ik daar op direkt op reageren. Schrijf voor jezelf ook even alles op dan hou je overzicht.

BTW: Dit is een schema wat met een handvol standaard onderdelen prima na te bouwen is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Ja als je de beschikking hebt over D1 en D2, wat zijn dat voor dingen joh? 3 diodes in 1 ofzo?

Verder is dit een leuk ding voor als je vast zit aan een asymmetrische voeding, liever iets meer effort en een balans eindtrap maken.

Op 22 juli 2009 08:55:25 schreef Jordi:
Ja als je de beschikking hebt over D1 en D2, wat zijn dat voor dingen joh? 3 diodes in 1 ofzo?

3 Gelijke diodes in serie, maak je met 3 diodes uit dezelfde batch (taper). Even tegen elkaar aan en een krimpkousje er omheen.

Hallo, ik heb weer wat gemeten.

Het grootste verschil vind ik toch wel onrustwekkend.

De tor waar het signaal eerst door moet komen Q2 en Q1 dat verschil is erg groot. De spanning op de basis is bij Q2 2,4V en bij Q1(het goede kanaal) 1,1V.

Kunnen jullie hier iets uit opmaken? Misschien is het dan een defecte weerstand?

Vervang die 100uF 50V elco eens, zou me niet verbazen als die lekt... Desnoods even omwisselen met het goede kanaal

Zou dat daar aan kunnen liggen?
Ik denk dat die elco bij een vorige herstelling ook al vervangen was, ziet er wat nieuwer uit. Maar dat is ondertussen ook al weer 17 jaar geleden dus ik zal dat straks even proberen.

Op 23 juli 2009 12:02:10 schreef bvbart:
De tor waar het signaal eerst door moet komen Q2 en Q1 dat verschil is erg groot. De spanning op de basis is bij Q2 2,4V en bij Q1(het goede kanaal) 1,1V.

Q1 zit in het foute kanaal.
Basisspanningen zijn mede afhankelijk van de collector- en emitterspanningen, let ook op de feedback weerstand R35/36.

C3 vervangen kan uitkomst bieden, maar kijk dan ook eens naar C5.
Zoals eerder gezegt wordt de drivertrap te ver uitgestuurd, daar kan Q1 alleen invloed op hebben als C3 DC doorlaat.
D1 en VR3 al vergeleken met D2 en RV4? C11 nog goed?
Instelling Q3 tov Q4?

Hallo terug.:D

Ik ga alle elco's vervangen en dan zien of het opgelost is.

Zal ik maar niet meer posten?

Jawel jawel!!!

:P Ik wil alleen maar zeggen dat ik zowiezo de elco's vervang. Anders zijn er binnen een jaar ofzo weer stuk. Dan kan de versterker er ineens een tijdje tegen.

Je uitleg is zeer nuttig hoor.

Hallo

Ik ben terug van vakantie, de elco's lagen al klaar en ik heb ze er dus net ingesoldeerd. Het probleem is wel niet opgelost. Wat ik wel opmerk is dat als ik aan VR1 draai dat de lamp harder of zachter gaat branden. Zou het deze potmeter zijn? (ik wil dus een werkende versterker en geen dimmer:P)

[offtopic]
Die nieuwe layout hier was wel even raar.
[/offtopic]