Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Coaxkabel strippen doe je met https://ishop.aswo.com/products/3216307.jpg of met https://ishop.aswo.com/products/4700515.jpg

Ik heb zelf de bovenste, lekker goedkoop en zolang je geen kabelmonteur bent voldoet die prima.

P.S. @testman: zijkniptang gebruik ik ook heel veel, maar bij coax vind ik dat toch onhandig gedoe. Misschien omdat ik niet het geluk heb gehad zulke Philipstangen te vinden ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

afstrippen van draad doe ik nooit met een striptang of mes . ik heb dit vanaf 4 jaar al geleerd van pa hoe dit met een zijkniptang kan en ik heb mezelf dit ook aangeleerd met een schroevendraaier te kunnen , weliswaar een goede scherpe anders is dit ook niet te doen .

en de ene kniptang is de andere niet , zo versleet ik er prive 1 per 2 jaar en heb al vanalles gehad en mijn 1na laatste was de fijnste een bahco met veer erop die kon bijgesteld worden op de kop en ging zo ook 4 jaar mee .helaas zie ik ze nergens meer en heb nu een knipex die nieuw nog geen isolatietape knipt .

ik heb van een collega eens een erem tangetje gehad voor dunne draad en dat is een erg fijn en scherp ding en is de enigste tang met altijd op mijn werkbank lig privileges . ik had er per ongeluk een keer staal mee geknipt op een print en toen was de bek stuk . grmbl..... ik had het er met mijn collega over en de volgende dag nam hij een nieuwe mee . ik vond dit echt tof maar ging eens zoeken of er meerdere soorten van bestonden , bleek dit tangetje 190 euro te kosten :o . bleek een opruiming bij philips te zijn geweest en gans het magazijn ging weg toen :p

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 november 2009 22:24:38 schreef maartenbakker:
Coaxkabel strippen doe je met

https://ishop.aswo.com/products/3216307.jpg

Deze stripper zou ik ook wel kunnen gebruiken.
Kun je mooi in je vestzak steken! :)
Die andere heb ik ook een stuk of 3 keer.
Momenteel maar 1 van in de koffer. Totdat ik mijn 2e kwijt raakte had ik deze 2e aangepast op 9mm. Voor koppelingen en WCD/TRAS afmontage.
Ik zou een van die anderen (een B-merk modelletje en een oude) moeten aanpassen op 9mm en dan in de koffer houden.
Ik ga, denk ik, maar eens een vervanger bestellen en die in de koffer gooien.

Op 26 november 2009 21:13:42 schreef v3n0m:
Altijd leuk trouwens die vragen van mensen, heb je geen gereedschap nodig? - nee hoor, heb alles bij me (wijzend naar leatherman hoesje), die blikken altijd :P

Ah, nog zo'n vakidioot! :)
Ik verontschuldig me wel meestal even bij de klant. Het komt wel erg knullig over als je als Ziggomonteur met een koffer vol gereedschap terug valt op een Leatermantool(R), hoe goed ze ook zijn. :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

ik had een keer een wergwerp kodak en ik dacht doe hem eens open.
ik haal de batterij der uit en pets die hoogspanning van het flitsbuisje op mn vinger.
man wat de dat zeer

en een keer ik had een lange draad was die een stukje aan het strippen en ik stop ene kant onder mn voet en dan nog een stuk overhouden voor aftestrippen ,maar de striptang stond te klein en ik maar trekken omdat ik te lui was om ze te verstellen.
bam mn handen en striptang volle bak tegen mijn kin.

ik was ant het springen op het springkasteel en toen ik een backflip wou doen sprong ik met mn knie tegen mn lip waardoor mn tanden door mn lip en in mn knie ik bloeien als een gek .
eenmaal int hospital deden ze verdoving aan de binnenkant van mn lip
en het kwam langs de andere kant erlangs uit
het is mooi genezen allen litekenweefsel in mn lip

Toen ik nog bij de scouts zat , zaten we snacht rond te lopen en plots val ik daar in een put op een geroeste olieton die gebruik werd om vuurtje in te stoken
een hele gleuf in mn knie
ik met de leiding naar de dokter en mn knie moet gehecht worden (toen wast de andere knie)

ik ben al heel wat keer gehecht geweest

en uitschieten met de soldeerbout leuke brandwondjes krijg je ervan !

mvg

if alcohol kills millions of brain cells why doesn't it kill the ones that make me wanna drink

De brandwondjes van de soldeerbout worden steeds minder, merk ik, op de een of andere manier wordt je daar na verloop van tijd immuun voor of zo. Ik heb wel een keer een hele nare gehad toen ik in een reflex een soldeerbout wilde vangen die van de tafel viel, met de stift vol in het vuistje. Niet echt iets om vrolijk van te worden; ik moest twee weken met de auto naar het werk, omdat ik geen motorhandschoenen meer aan kon.

Niet bepaald elektronica gerelateerd, maar toch:
Ik heb ook iets dergelijks gehad met het hechten van mijn kin, waar na een klein ongelukje bij een partijtje recreatief ijshockey op natuurijs mijn bovenste voortanden door het vel onder mijn onderlip waren gekomen. Op de tafel bij de eerste hulp kreeg ik ook een verdoving, waarvan een deel mijn mond in liep, en dat had ik doorgeslikt. Dan krijg je ook nog eens zo'n groene doek over je gezicht, zodat je met je ogen dicht blijft liggen. Toen ze klaar waren met hechten, lag ik dus te pitten. Wel een oude koe hoor; ik was toen een jaartje of 12, denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 november 2009 00:54:12 schreef SparkyGSX:
De brandwondjes van de soldeerbout worden steeds minder, merk ik, op de een of andere manier wordt je daar na verloop van tijd immuun voor of zo...

Volgens mij is dat omdat je slimmer wordt, als ik naar mijn soldeerbout grijp dan trek ik meteen weg als ik voel dat ik niet op het handvat zit, en als ie valt dan laat ik em vallen. En domme zaken als dikke draden vast blijven houden terwijl je vingers verbranden doe ik ook niet meer, daar dienen tangen (of collega's) voor.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

heb onlangs ook zoiets gehad , was op mn sloopschool bezig en wou ook het dak weleens zien en dit was erg groot . er stond op de liftschacht een multiprovider gsmmast en die had al zendantennes op dakrandhoogte ivm het 5 verdiepingen hoge gebouw ,en gezien er al een noodmast stond langs de school om het netwerk over te nemen bij de sloop en nieuwbouw van het gebouw en deze op een draaiende agregaat zat ging ik op de liftschacht eens foto's maken en kon over het ganse dorp kijken vanaf daar . nou de dag was om en ging naar huis met een wagen vol , en heb daarna 3 dagen koppijn gehad en zo erg dat ik op mijn werk het idee had dat ik in een gang liep steeds .

de masten waren dus nog in gebruik en heb een 2kw zendvermogen door mijn kop gehad , dit zag ik 3 dagen later toen ik er nog 1x was , de kpn stond met een zaag de coax af te zagen van de regelkasten want die werden overgezet naar de noodmast , nou wist ik dit ook meteen .... de mast is ook naar afrika gegaan want die bleef toch staan ivm leeftijd van de zenders die erop zaten .

ik weet dat die straling gevaarlijk is maar dat hij aan was wist ik niet

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Bijna wounded. En niet eens ikzelf. Tijdje terug lekkage gehad. Heeft m'n vader het plafond van de WC eruit gehaald (het bleek uiteindelijk de CV ketel te zijn, condensafvoer zat verstopt, liep over, en via enige plafonds en vloeren kwam dat helemaal beneden op de WC vloer terecht, waarna we zijn gaan zoeken naar lekkende leidingen). Maar hij had 't idee dat als 'ie de schakelaar van de lamp op "uit" zette, er ook geen spanning meer op staat. Nu zou het kunnen zijn dat dat idd. zo is (als 't een dubbelpolige schakelaar is), maar dan zul je zien dat je 'm net aanstoot (en daardoor aan stoot). Dus toen 'ie met een ongeisoleerd metalen pincet de draden door het plafond ging trekken (bij het opnieuw monteren van het plafond, de draden naar de plafoniëre) heb ik toch maar even de stroom uitgeschakeld...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Tja, ik heb eens 380volt proberen te meten met een multimeter. Jammer alleen dat ik hem op miliamperes (ongezekerd) had staan.
vlamboog, knal, schrik, einde multimeter, begin van nadenken en respect hebben voor krachtstroom.....

Op 28 november 2009 13:52:25 schreef Videomodulator:
[...]Volgens mij is dat omdat je slimmer wordt, als ik naar mijn soldeerbout grijp dan trek ik meteen weg als ik voel dat ik niet op het handvat zit, en als ie valt dan laat ik em vallen. En domme zaken als dikke draden vast blijven houden terwijl je vingers verbranden doe ik ook niet meer, daar dienen tangen (of collega's) voor.

en broertjes :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
chuckie

Honourable Member

Net terug uit het ziekenhuis in Genk.
Heb gisteren tijdens het dremelen van een afstandsbusje voor in een dimmerpack iets in mijn oog gekregen.
Hebben ze er net uitgeboord.
Ik zag dat niet zo zitten (met 1 oog...duh), maar de oogarts had een heel leuk boor/frees machientje draadloos, slechts gevoedt met een AAA cel.
Was gelijk helemaal vergeten wat ze met dat leuke gadget ging doen.
Heb er nog geld voor geboden, maar helaas...

Kortom was weer zeer dom om geen bril op te zetten.
Maar je weet hoe het gaat, te beroerd om even naar de bus te lopen en ach, zo'n klein dingetje effe snel....
Stom,stom,stom!!!!

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
leime

Golden Member

Ik weet niet of ik het al verteld heb maar ik heb van 't zomer mijn nagel eraf gefreesd... (vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen. (gelukkig van mijn rechter hand, kon ik nog gitaarspelen ;))

[Bericht gewijzigd door leime op vrijdag 18 december 2009 22:38:44 (14%)

Ik had een scheurtje in de groeirichting van m'n nagel. Dus heel voorzichtig mee doen, dan doet het niet zo'n pijn. Steek ik m'n hand in de wasmand... AU!

Dus heel stuk nagel er af. Begint ondertussen weer aan te groeien dus dat gaat de goede kant op. Steek ik donderdag m'n andere hand in m'n broekzak.... Dit keer niet zo diep dat ik een stuk van m'n nagel moet amputeren...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
help

Golden Member

Door het koude weer de afgelopen dagen veel meer sneetjes in de handen en vingers..
En vorige week op het werk nog een fikse optater gehad van een elco in een schakelende voeding, iets te snel willen en direct na het afschakelen van de voedingsspanning de print oppakken vol op de elco welke een de gelijkgerichte netspanning op zich heeft staan. Gevolg drie mooie witte brandpuntjes op 't topje van m'n middelvinger.

vanmiddag lekker verder sleutelen aan een oude computer.

daarvan is de deksel van de voeding afgehaald met oog op koeling en ruimte tekort
(de processor was te hoog dus de voeding kon er niet op => deksel eraf = prima)

vanmiddag aan de gang. gaat heel lang goed. en ineens wil ik de voeding weer uitzetten (was aan het testen)

pak ik de behuizing vast (niks ergs), maar mijn vinger schiet eraf en ik raak de print aan.

boem. hele huis plat (de stroom dan). en een tintelende arm de rest van de middag.

maar de voeding deed het nog ;-)

hmm , leuk een computer met open 310vdc in de kast , daar kun je lol mee hebben als er een usbplugje tegenkomt ... knetter en geen pc meer .

beter een shield onder de print maken van pertinax oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 december 2009 18:25:05 schreef testman:
hmm , leuk een computer met open 310vdc in de kast , daar kun je lol mee hebben als er een usbplugje tegenkomt ... knetter en geen pc meer .

en usb plugje in een pc? Het is een heel oud pentium 3 mmx geval. het enige usb wat hij heeft is onboard. verder geen connectors.

hij moest er wel af. het is zo'n kleine kut kast. die processor zit onder de voeding (als je de kast op zijn zij legt) maar die is zo hoog dat de voeding in de weg zit. dus door de deksel eraf te halen past het wel. dan steekt een stukje van het koelblok in de voeding. maar raakt bij lange na niks aan. het is de enige mogelijkheid voorlopig

Op 29 december 2009 18:25:05 schreef testman:
beter een shield onder de print maken van pertinax oid.

wasda?

en boven de print bedoel je denk ik? de onderkant zit nog vast aan de behuizing van de voeding daar kun je niet bij.

maartenbakker

Golden Member

Pertinax betekent letterlijk vertaald: "hardnekkig materiaal".

Het is geperst en geimpregneerd vezelmateriaal of hardpapier. Als je een printplaat koopt die niet van glasepoxy is, is hij van pertinax. Het luchtschip in Jules Vernes "Robur de veroveraar" is ook van pertinax. Ik vind het zelf een prima materiaal, en vooral beter bewerkbaar dan glasepoxy, maar er zijn mensen die het afzweren.

Wat betreft isolatie- en hitteschildjes: In oude buizenradio's kom je dergelijke schildjes ook wel tegen, maar dan van asbest. Op plaatsen waar iets warm wordt, zou je tegenwoordig wel eerder glasvezelplaat of iets dergelijks gebruiken. Pertinax kan daar dan weer wat minder tegen, maar dat is in een computer geen probleem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 29 december 2009 20:35:09 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de print is wel dik en wit. anders als mijn eigen epoxy platen. daar kun je ongeveer doorheen kijken.

deze is wit en verder niet doorheen te kijken.

maar waarom moet ik dat om mijn print doen? daar zitten onderdelen, die gekoeld worden

maartenbakker

Golden Member

Een isolatieschildje plaats je zodanig boven de voeding dat er geen spanningsvoerende delen aangeraakt kunnen worden door jouzelf of door verdwaalde bedrading of plukken stof tussen koelblok en primaire voeding die eventueel of toch op z'n minst in theorie de veiligheid in gevaar zouden kunnen brengen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

220 meten met je multimeter op de verkeerde stand.. BOEM-(mega)vonk en hele huis plat.

Wat ik ook niet zou doen is als je pc ongeaard is aangesloten achter je pc zoeken om iets aan te sluiten zonder te kijken. Ik prikte met mn vinger in een usbpoortje (of netwerk, weet ik niet meer) dat was niet zo erg, maar ik zat met mijn hoofd vlakbij een radiator. Dus mijn pc werd geaard door mij naar de radiator. Wenkbrouw ERAF!

ik ken het , dit is met tv's ook en dan de cai stekker in het centrale zwevende cainet , dan springen de vonken over als je de plug zoekt met je vinger achterop de tv in het donker en die tv is aan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee ik heb alles wel geaard. zo slim ben ik wel geweest;-)

Op 29 december 2009 22:11:22 schreef testman:
ik ken het , dit is met tv's ook en dan de cai stekker in het centrale zwevende cainet , dan springen de vonken over als je de plug zoekt met je vinger achterop de tv in het donker en die tv is aan .

Die heb ik vandeweek nog gehad!
AOP moeten vervangen. De complete behuizing van de TRAS1000 AOP, muv het male contact, is potentiaal gelijk aan het CAI net.
De CV radiator, waar ik met mijn oren vlak bij zat, is dat niet, :(
Gelukkig kwam ik daar op tijd achter doordat ik met de rug van mijn hand tegen de CV leiding aan kwam.
Ik krijg liever een optater (was wel een flinke deze keer) op mijn hand, dan op mijn oorschelp.

Dat heb ik al eens gehad toen ik met een spanningszoeker een wcd wilde meten toen ik met mijn oor tegen de stalen kast kwam, die daar tegen die wcd geplaatst was...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Heb dat in het verleden ook eens meegemaakt: een mep op je oren vergeet je niet en is erger dan een tik op je fikken!
(ook in opvoedkundige zin!)
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Dit topic is gesloten