Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

En toch krijg je bij een gemiddelde woonkamerlamp, wel een kroonsteen meegeleverd.

EricP

mét CE

Op 21 december 2018 17:26:10 schreef Ledlover:
Ik ben ontzettend blij dat de normen voor de brandvertragendheid van 'ons' elektramateriaal zo streng zijn.

Zou die kroonsteen aan de door jou aangehaalde normen voldoen?

En toch krijg je bij een gemiddelde woonkamerlamp, wel een kroonsteen meegeleverd.

Wat zal die lamp doen? 200W? Nog geen 1A. Dat gaat goed komen. En als je er LED-bagger in douwt, is alleen de inschakelstroom mogelijk hoog.

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 22 december 2018 13:18:02 (30%)

Thevel

Golden Member

Op 22 december 2018 12:57:03 schreef testman:
dit is ook een fijne die ik onlangs tegenkwam, de rechtse automaten zitten op hun kop, nu staan ze dus in :P

Niet zo moeilijk doen, een beetje photoshoppen en ze staan weer goed. :) ;)

gesmolten kroonstenen en draad kom ik geregeld tegen. in de 90's werden nog veelal 12V spotjes gebruikt, dikke trafo in de meterkast en met 6mm2 naar de in beton gestorte spotkokers met halogeenlamp. 50W halogeen erin en na een jaar of 20 was het voetje rot en de bedrading was allang van de isolatie ontdaan door de hitte. niet zelden zit het armatuur vastgeroest in het beton van een lekkage jaren later of vocht van de bouw uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

En natuurlijk noemt "men" dat dus kortsluiting.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

zo'n "kortsluiting" had ik gister nog, deel van pand zonder voeding, 1 fase was weg van de 3x50A voeding, bleek de hoofdschakelaar nooit aangedraaid te zijn geweest op L3, schroef zat wel muurvast, maar de draad kon er zo uit.. dat had ook anders kunnen lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
eSe

Honourable Member

dit is ook een fijne die ik onlangs tegenkwam, de rechtse automaten zitten op hun kop, nu staan ze dus in :P

Schijnbaar is dat hier in Vlaanderen de gewoonte van onze netbeheerders. In al de meterkasten van de laatste 20/25 jaar die ik ben tegengekomen zit de hoofdautomaat er omgekeerd in. Waarom weet ik niet, waarschijnlijk weer één of andere idiote regelgeving/idee binnen het bedrijf.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
EricP

mét CE

Zouden ze te vaak voor 'stroomuitval' hebben moeten rijden?

We weten allemaal dat de meterkast niet alleen voor de meter gebruikt wordt... Naar onderen 'aan' tik je waarschijnlijk wat moeilijker uit als je er wat inzet / uit haalt. Het zou me niks verbazen als men om die reden de boel andersom zet...

Lucky Luke

Golden Member

Op 22 december 2018 13:15:57 schreef EricP:
[...]Zou die kroonsteen aan de door jou aangehaalde normen voldoen?

Hij is in elk geval niet in de fik gevlogen... Als je weet wélke specifieke norm, en wélke specifieke testprocedure, kun je dat natuurlijk herhalen.

Plastic verbranden is smerig (voor jezelf als je de rook inademt en voor het milieu, bij PVC krijg je dioxinen), maar zo'n test zou "10 seconden lang de gestandaardiseerde gasbrander vanaf gestandaardiseerde afstand er op, dan de brander weer weg, en het moet binnen 3 seconden doven".

Pin me niet vast op de exacte getalletjes, ik noem maar wat en enige overeenkomst met een werkelijk bestaande norm berust op toeval.

Er staan vast "flamability tests" (en dergelijke) op youtube, voor degenen onder ons zonder goed gefilterde zuurkast maar mét milieubesef.

Er mag dan een dikke norm voor bestaan, uiteindelijk is een "zelfdovendheidstest" een kwestie van "aansteken en kijken of het weer uit gaat". Voor de onderlinge vergelijkbaarheid binnen vastgestelde kaders, maar toch.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/202924/Defecte-radiozender-veroorzaakt-…

Aan de bierkratten te zien vermoedelijk een illegale.

Hier wordt waarschijnlijk weer de term kortsluiting misbruikt ipv overbelasting.
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/34628/apparatuur-veroorzaa…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 23 december 2018 19:21:50 (41%)

Foutje, sorry.

[Bericht gewijzigd door Gerard* op donderdag 27 december 2018 19:33:13 (94%)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
High met Henk

Special Member

Vandaag dacht ik brandvrije stofjas aan te hebben.

Tijdens het slijpen kwam ik erachter dat hij niet aan de gedachtte eis voldeed.

Was verdomd blij dat ik een wollen trui aan had. Anders had dit dwaallicht avontuur heel anders afgelopen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

was het soms een stofjas van fleece :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 23 december 2018 19:19:42 schreef Peter112:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/202924/Defecte-radiozender-veroorzaakt-…

Aan de bierkratten te zien vermoedelijk een illegale.

Hier wordt waarschijnlijk weer de term kortsluiting misbruikt ipv overbelasting.
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/34628/apparatuur-veroorzaa…

Bij een radiozender denk ik aan een heel ander soort kacheltje, en die kan best in de bijkeuken staan >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 27 december 2018 20:27:37 schreef testman:
was het soms een stofjas van fleece :)

Een stofjas is toch van stof? :P Dan kun je ook nog een stofexplosie krijgen >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de mensen die nog met een degelijke stofjas rondlopen, zitten vaak ook dicht tegen de stof vergaar leeftijd aan, ofwel die kunnen de geraniums al ruiken :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 27 december 2018 21:05:11 schreef Shiptronic: Bij een radiozender denk ik aan een heel ander soort kacheltje, en die kan best in de bijkeuken staan >:)

Het is inderdaad een heel vreemd bericht. Een straalkachel die een radiozender wordt en vervolgens op de foto een wasmachine blijkt. Die wordt dan ook nog eens onzichtbaar geblust door de brandweerman.

Don't Panic!

Op 27 december 2018 20:25:51 schreef High met Henk:
Vandaag dacht ik brandvrije stofjas aan te hebben.

Tijdens het slijpen kwam ik erachter dat hij niet aan de gedachtte eis voldeed.

Was verdomd blij dat ik een wollen trui aan had. Anders had dit dwaallicht avontuur heel anders afgelopen..

Dat dacht ik ook met mijn HaVeP stofjassen. (brandwerend dan wel. Brandvrij was hij totdat hij vlam vatte ;-)). Tot ik een keer onder een auto lag aan de bodem te lassen en een brandlucht rook. Kon eerst niets zien, maar na onder de auto uit te zijn gekomen, kwam ik erachter dat mijn stofjas in de fik stond bij mijn rechter schouder. Een gat van meer dan 10cm diameter er in gebrand. Ik had er alleen een gewoon t-shirt onder aan. Die bleek wel brandwerend te zijn.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Een straalkacheltje dat radio ontvanger wordt, waar heb ik dat eerder gezien ?
Raadseltje voor de vlamingen onder ons. Waarschijnlijk weten alleen degene die de geraniums (bijna) ruiken hem ?
Of je moet net als ik fan zijn van de geschiedenis van Belgische televisie. Het is namelijk iets van ver van voor mijn tijd ?Jeugdsentiment voor mijn mama, dat wel.

Arco

Special Member

Zo ziet een Rifa (een Y2 nog wel!) eruit die nog goed werkt, maar wel op het punt stond om zelfmoord te plegen... ;)
Ik heb ze maar vervangen. Alles meette nog prima, op de parallelweerstand na, die was ongeveer 470k...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Heb hier nog een zooitje NOS Rifa's,die zijn nog nooit gebruikt(dus nooit warm geweest) en daar zitten al barstjes in.Mss moeten we een wedstrijd uitschrijven voor de leukste afkorting van RIFA.
Ikzelf dacht aan:Rookt In Fabriek Al.
Maar dat moet beter kunnen. ;-) Wie o wie?

Zo'n beetje in de trant van voertuigen vroeger:BSA(Bij Storm Afstappen)
DKW (Duitse Kinder Wagen) etc.etc.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 13 januari 2019 03:45:23 (18%)

maartenbakker

Golden Member

@Arco: Yikes!

@Hubie: ik heb er uit Deurne meegenomen die zelfs al zwanger waren...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 januari 2019 04:30:21 (74%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die rifa is niks mis mee, die plek aan de zijkant is gewoon deel van het productie proces. men dampt die geleidende zijkant op de folie en meteen het pootje eraan. heb er al meer gezien die dit hadden, precies die kwart welke miste, hier liggen er meer die nog geen scheuren hebben en toch die kwart missen, aan beide kanten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Een 'gezonde' Rifa heeft dat toch niet, hoor. (en de Rp van 470k zegt ook al genoeg)
Waarschijnlijk waren die met zwarte plekken ook al op weg om zich op te blazen. (meet ze maar eens door)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten