Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

En daarom doe je dat soort shit dus niet, never, nooit, jamais.

Neem dan een stekkerdoos of iets die richting.

kun je nagaan , ik had een leraar die wilde dat ik zo een snoer maakte om een testbord te voeden. dat je een leraar techniek dat uit moet leggen als scholier is toch wel van de pot gerukt ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 23 maart 2012 23:28:40 schreef minimax:
Ok, Ook een keer heel goed weggekomen....

Tijdens de verbouwing van het huis moest de kabel voor de stroomv oorzienning naar de schuur eruit.
Dus de kabel netjes losgekoppeld in de kruipruimte onder het huis.
De diepvriezers in de schuur moesten echter blijven draaien, dus een "kamikaze" snoer gemaakt.
Een snoer met twee stekers eraan, eentje bij mij in een wcd van de schuur, en de ander in een wcd in de schuur van de buurman.
En de diepvriezers draaiden weer.

Zo`n 2 maanden later lag ik om m`n buik in de kruipruimte om de kabel van de schuur weer aan te sluiten, netjes alle groepen uitgeschakeld...
Gelukkig pakte ik de draad niet vast, maar moest er eerst een stukje afknippen.... knal... ik geschrokken... en de buurman in het donker..

FF vergeten dat het geheel vanaf een andere kant nog onder spanning stond :-(
Als ik de draad vastgepakt had, was er een kans geweest dat ik niet meer heelhuids uit die kruipruimte gekomen was (was er redelijk vochtig) bbbrrr..

Dan ben je zelfs 2 keer heel goed weggekomen. 1 keer toen je vergeten was die kabel los te koppelen en/of af te doppen en hij geen brand of andere ellende (200W sluipverbruik) heeft veroorzaakt en de andere keer toen je hem afknipte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

iedereen kent het wel, er rolt/valt iets van de tafel, net voor je.
Uit een reflexbeweging snel de knieën bij elkaar om het op te vangen.
Nu is het een korte wolfraam tig elektrode, bijde zijden aangeslepen, die dan meestal wel op schoot beland.
Een fractie te laat, en dan ook nog die elektrode precies horizontaal, het gevolg, in beide bovenbenen een gaatje van 2.4 mm en ruim 5 mm diep, auww!

Ik probeerde ooit eens een dikke kabel te strippen met een fruitmes. Fruitmesje schoot door naar mijn linker duim, sneed er echt diep in. Het mesje bleef erin vasthaken, nu heb ik een mooie litteken in mijn duim.

Vroegah had ik technisch lego (of hoe dat ook mag heten), ik had een kleine electro motorje waar ik altijd dingetjes mee ging maken. Op een dag had ik maar besloten om een stekkertje met een hele lange kabel eraan vast te plakken. Met een hele lange verlengsnoer die een schakelaar had, had ik hem op het lichtnet aangesloten, schakelaar aan gezet. Wat ging het snel zeg, motortje ging keihard draaien en binnen 3 tellen ofzo knalde het. Nu ik zo terug denk wat bezielde mij nou????

HF virus is hier aanwezig!

Vandaag een tv hersteld met een los contact, ik wet niet meer hoe het precies gebeurde maar ik raakte per ongeluk met mijn vingers een paar pinnen van een trafo of een elco en ...PRIK aaw, een schok. Ik was toch goed geschrokken.

Ik herstel de komende weken geen tv's meer :P

Zo! Eerste keer in jaren dat ik een elektronicagerelateerd ongelukje heb gehad!

Ik was bezig met 't afstemmen van een magloop antenne voor 10w, 144MHz.
Ik sta met de antennetrimmer in de hand en de spreekschakelaar onder m'n voet dat ding af te stemmen. En ineens resoneerde ie zoals 't hoort, maar de spanning op 't ding werd dus ook erg hoog. En toen sloeg 't over naar mijn linker wijsvinger, of ik raakte een van de metalen delen van de trimmer aan.
Nu heb ik een licht pijnlijke linker wijsvingertop.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Wees blij dat het 144MHz was, anders had je er meer aan over gehouden...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
chuckie

Honourable Member

Twee dagen geleden een reparatie gedaan aan een kermisattractie in een klein plaatsje bij Kortrijk.
Was natuurlijk weer in de nacht en moest eerst ruim 200km rijden.
Toen ik ter plaatse was begon het verschrikkelijk te regenen dus humeur werd er niet beter van.

De storing was snel gevonden, een netfilter voor de bus voeding was doorgeslagen, 5 minuten zoeken en was er zo mee klaar.

Toen werd me gevraagd om even naar een looplichtkastje te kijken hetgeen ik morrend ook maar even deed. Twee kanalen deden het niet en 99 van de 100 keer zijn dat een triac of een opto.
Ik stond op een lange ladder tegen de bovenkant van de facade en schroefde het kastje open.
Een imens koelblok deed me gelijk al denken, kom daar vooral niet aan.
Nu had ik wel handschoenen aan die redelijk safe zijn bij normale condities en een toevallige aanraking maar nu waren ze kleddernat...

Zag dat er water schade in het kastje was en dat de wartels bovenop zaten waarvan de middelste los zat.
Eigenlijk in een reflex wilde ik die vast zetten en vergat prompt het koelblok...Zappp..., ik heb wel vaker een tik gehad maar dit keer voelde ik em wel erg goed.
En viel nog bijna van de ladder ook...

Heb nog steeds last van mijn schouder en vervloekte mezelf om die dommigheid.

Moraal, ga niet vermoeid even snel met natte handen in een kast waar de volle mep op staat omdat je snel naar huis wilt...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

eigenlijk is dit waar ik zelf keer op keer weer tegenaanloop: "even" bestaat niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 25 mei 2013 10:36:10 (90%)

die foute beslissing neem je als je moe bent veel sneller, dezelfde situatie overdag had je anders ingeschat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat wat PA3GWS met een printboortje had heb ik eens met de freesbank getest.
Gelukkig was het een zeer grove frees zodat alleen m'n vinger topje eraf lag.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

mét CE

eigenlijk is dit waar ik zelf keer op keer weer tegenaanloop: "even" bestaat niet.

Ik formuleer dat anders: 3x even is ook een dag werk... Helpt ook erg om dit soort missers te voorkomen...

Lambiek

Special Member

Is al weer zo'n 30 jaar geleden, maar weet het nog als de dag van gisteren.
Het was een nieuwbouw project van een slachterij, we moesten in de chiller ventilatoren ophangen en aansluiten. Ik had geoppert aan de baas om er werkschakelaars tussen te zetten, (mocht niet stond niet in het bestek) ik zij nog dat is anders wel verplicht.
Maar goed ik dat ding aangesloten, ik zat lekker boven op dat ding met mijn benen er door heen. Ik had een portofoon bij me om in contact te staan met een colega die in de machinekamer de boel aan het aansluiten was, ik had nadrukkelijk gezegt dat hij hem niet eerder aan mocht zetten zodra ik dat gezegt had. Ik had de laatste draad aangesloten en was net met de kap bezig toen dat ding ineens aansloeg. Als een bezetene trok ik mijn benen omhoog, maar was te laat natuurlijk. Conclusie; Er brak een blad af, dat sloeg tegen mijn been en kont, die waren aardig blauw kan ik je vertellen.

Mijn baas was gelukkig in de buurt en knipte de kabel door,(mijn reactie was) toch maar een werkschakelaar er tussen voortaan #@!$$##@**.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat zie je nog vaak, dat er bezuinigd word op een werkschakelaar, en dat het betreffende apparaat alles mag kosten.

Dit is een printje waarmee je de power van een harddisk aan en uit kan zetten. Handig om de boel te hotswappen. Zeker 200 harddisks getest zo de afgelopen weken.....
http://prive.bitwizard.nl/dsc05428_small_small.jpg
http://prive.bitwizard.nl/dsc05429_small_small.jpg
Volgens mij doet hij het niet meer....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sine

Moderator

SATA is van zich zelf toch al hot swappable? De connector iig wel.

Ik betwijfel trouwens dat tape doosjes brandvertragend zijn :P

High met Henk

Special Member

Op 12 december 2013 19:14:27 schreef Gadget_inc:
Wat een bagger soldeerwerk :-(

ga er maar aan staan.. dit is 0603 denk ik. krijg je op de hand niet heel veel netter hoor.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

met alleen tin en een tinzuiger iig niet.
en litze kan wel voor een mooi resultaat zorgen, maar slechte verbindingen ook..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

heb het vaker gedaan, dus een uitdaging is het niet, maar ik ken REW ook dit is een printje voor eigen gebruik, en als het vast zit zit het vast. het is een beetje veel tin, maar dat is bij SMD wel snel.

dat even wegzuigen met litze (niet te heftig) kan dus, maar je bent snel te ver. Maar goed doseren kan ook. Echter als je haast hebt (zoals bij REW wel vaker)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De vraag is natuurlijk waarom het ding stuk gegaan is, en op een dergelijke catastrofale manier.

Juist als je apparaten in onbekende staat moet testen, lijkt het me wel handig om een polyswitch in serie te zetten, maar dat geeft je natuurlijk geen garanties dat de MOSFET het overleeft. Je kunt ook gewoon een dikke MOSFET te gebruiken waarvan je de gate omlaag trekt als de stroom te groot wordt. Had de aangesloten harddisk een keiharde kortsluiting, of is er meer aan de hand geweest?

Wat doet die through-hole weerstand linksonder daar eigenlijk?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Precies.
Voor mij is het ook geen uitdaging, doe het dagelijks.
Ik snap ook wel dat het voor prive gebruik is, maar daarom mag ik er nog wel een opmerking over maken :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten