Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Probleem is ook dat optische controle van zulke solderingen onmogelijk is.

Is de FET geknald door kortsluiting ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik was toevallig IDE disks aan het testen.

Aan de voorloper van dit printje zaten molex connectoren. Die zijn gespect op 10 koppel cycli. Na 100 of 500 keer gaan ze toch echt kapot. Onhandig. Toen hebben we een tijd dure DIN connectors gehad. Ook onhandig omdat je steeds zelf je conversie-kabels moet maken. Tegenwoordig heeft het printje dus SATA-power in, kan direct op de powersupply. En SATA-power-uit, richting de HD. In het geval van IDE disks gaat daar dus een sata-power-naar-molex kabeltje op en voila!

Gisteren was dat kabeltje na zo'n 200-300 koppel-acties versleten. Weggegooid en een nieuwe gepakt. Klaar.

Na het verwijderen van een zwart blokje op de harddisk meet ik ineens geen kortsluiting meer tusen de 5V en de GND van de harddisk.

Over het solderen: Ik wordt langzaam beter. Deze al een tijdje geleden gedaan. Tom is beter en netter dan ik. Tja. Wat veel soldeer. Mogelijk was dit een van de eerste met loodvrije soldeer. Dat was even wennen. Ik ben veel banger dan Tom dat er ergens geen verbinding is. Dus dat tin weghalen met litze dat zuigt soms net te veel weg, dat je geen verbinding overhoudt. Maar goed. Ik doe m'n best en als het werkt, dan werkt het. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je passives wilt 'reflowen': wat ik wel eens doe is vers soldeer op de punt doen en langs de verbinding slepen. Als je soldeer vers is rookt het nog van de flux, en heb je grote kans dat je wat tin terug mee neemt, vooral als je langs de verbinding sleept.
Regelmatig punt schoonmaken en opnieuw soldeer toevoegen, dus echt goed voor je soldeer voorraad is het niet. En ook oppassen dat je niet twee kanten van 1 passive vlak achter elkaar doet, want dan ben je aan het desolderen :)

Nu heb ik slechts beperkte ervaring met loodvrij. Ik heb een jaar terug bij een stagebedrijf wel veel mee gesoldeerd, ook 0402, 0.5mm onderdelen, enz. maar ik vond het zelf maar niks.. De minimum bout temperatuur daar was 380C...

maartenbakker

Golden Member

Ahja, loodvrij... Je hebt best kans dat mijn SMD-solderingen er dan ook zo uitzien de eerste tijd. Ik heb me er nog niet in verdiept omdat ik vrijwel altijd met lood werk.

380 graden kan ik me wat bij voorstellen, loodhoudend tin verwerk ik ook al ruim boven het smeltpunt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 13 december 2013 09:23:57 schreef rew:
Aan de voorloper van dit printje zaten molex connectoren. Die zijn gespect op 10 koppel cycli. Na 100 of 500 keer gaan ze toch echt kapot.

Bedoel je dit soort rew.
http://nl.rs-online.com/web/p/pcb-headers/6877314/
Ik heb daar hele goede ervaringen mee, gebruik die dingen al zo'n 10 Jaar. En ze gaan er dagenlijks af, nog geen problemen gehad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze connectors worden in de volksmond "molex" genoemd:
http://www.allekabels.nl/interne-voedingskabel/7032/1177856/interne-vo…

en dat terwijl "molex" gewoon een bedrijf is wat allemaal verschillende producten maakt (ik ken ze in ieder geval van verschillende connectors, maar of ze ook nog andere dingen maken weet ik eigenlijk niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Wist niet dat dat ook molex was.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou, je kan er op vertrouwen dat 25 jaar geleden de eerste echt van het bedrijf "molex" waren, maar dat er tegenwoordig tientallen fabrikanten zijn....

P.S. Ohja. FYI: Binnen 30 koppel cycli van dat het eerste sata-molex kabeltje kapot ging, ging de tweede.... (z'n broertje dus, die ongeveer even oud was! Niet de nieuwe).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het leek mij wel wat om een eigen projectje te starten..

Dus voor een paar euro een PS3 met het befaamde 'YLOD' mankement gekocht en het ding mee genomen naar 't werk om daar de GPU te reballen, aangezien ik hier thuis nog niet kan beschikken over een preheater en heteluchtstation.

Het viel gelijk al tegen, omdat het voor mezelf is moet er in de pauze aan gewerkt worden en dus had ik er telkens maar een half uur voor..

De eerste poging om de GPU er af te krijgen mislukte al omdat ik gebruik maakte van een preheater met een te klein oppervlak en het bord dus niet genoeg kon verwarmen. (Bah, loodvrije troep!)

De tweede poging ging ook niet geheel vlekkeloos, ditmaal een grotere preheater gepakt die wel genoeg vermogen kon leveren. De collega die mij de basis van het reballen heeft bijgebracht keek even mee en hield de temp. in de gaten e.d.. Toen de GPU na 25 minuten eindelijk loskwam (hé-hé!) leunden we beide tevreden achterover.. En geen seconde te vroeg ook, ik had er namelijk niet aan gedacht de backup batterij van het bord te halen!

Het ding klapte met een dikke knal uitelkaar, één deel vloog een paar centimeter voor m'n collega's hoofd langs tegen het plafond en het andere deel is nooit terug gevonden. Ben er wel van geschrokken, dat zo'n klein celletje al zo'n explosie kan veroorzaken!

Overigens is het tot nog toe niet gelukt de PS3 weer tot leven te wekken, het reballen ging verder redelijk soepel maar het YLOD probleem bleef, dus het bord in de X-ray machine gestopt en daaruit bleek dat het reballen zelf wel goed was gelukt, maar dat de balletjes daarboven (dubbele BGA) geen goed contact maakten. En laat het nou net niet mogelijk zijn daar wat aan te doen.

Of ik iets fout heb gedaan of dat de situatie al zo was voor ik er aan begon weet ik niet, maar ik ben er wel achter dat ik nog een lange weg te gaan heb voor ik het reballen compleet beheers.. Gelukkig kreeg ik vorige week twee Xbox consoles met RROD ;) Die chips zijn iets minder groot en niet voorzien van een groot koellichaam zoals die van een PS3 dus kijken of dat wil lukken.

Buht eniewee, hieruit blijkt maar weer dat het vergeten van zoiets simpels al voor veel snel kloppende hartjes kan zorgen, dus blijf jezelf controlen, al is het iets wat je dagelijks doet.. Één foutje is soms genoeg..!

Je meet zelluf!
klein is fijn

Moderator

Op 14 december 2013 23:42:23 schreef JeveeHa:
Het ding klapte met een dikke knal uitelkaar, één deel vloog een paar centimeter voor m'n collega's hoofd langs tegen het plafond en het andere deel is nooit terug gevonden. Ben er wel van geschrokken, dat zo'n klein celletje al zo'n explosie kan veroorzaken!

Die dingen knallen goed ja. Ik heb ook eens zo'n batterij over het hoofd gezien toen ik wat onderdelen aan het desolderen was met een hetelucht bout. De tinspetters stonden op m'n bril.

daar heb je geeneens een batterij voor nodig. onlangs was ik een 433mhz stekkerdimmer aan het ombouwen en het rohs soldeerpad van het relais aan het aanpassen. ineens een luchtbel oid in het pad en flap de soldeer op m'n voorhoofd en bril. m'n bril heeft nu een blijvende vlek in t glas.. gelukkig valt het niet op naast de putjes in t glas van een val op de badkamervloer :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kuntstof glazen ?

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zondag 15 december 2013 00:17:06 (17%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

tuurlijk kunstof glazen, met echt glas kan ik anders de hele dag het ding terug duwen. in 30 jaar zijn die glazen alleen dikker geworden. gelukkig kan ik van zowel dichtbij als veraf prima zien.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 december 2013 10:02:06 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik prefereer glas.
Maar met aluminium lassen moet je eigenlijk ook wel een beetje.
Want kunstof verkleurd als de ziekte met al dat UV.
Als voorbeeld....een paar hechtjes leggen (hechtlassen spots) en je bent al verbrand.
Is bij staal iets anders.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 15 december 2013 00:11:38 schreef testman:
daar heb je geeneens een batterij voor nodig. onlangs was ik een 433mhz stekkerdimmer aan het ombouwen en het rohs soldeerpad van het relais aan het aanpassen. ineens een luchtbel oid in het pad en flap de soldeer op m'n voorhoofd en bril. m'n bril heeft nu een blijvende vlek in t glas.. gelukkig valt het niet op naast de putjes in t glas van een val op de badkamervloer :)

Ik had laatst bij hersolderen soortgelijk iets, al sprong het bij mij gelukkig niet echt weg. Maar je staat wel even gek te kijken.

dit topic maar even opdreggen van achterin de co servers :)

brandje op het verdeelstation op de daalakkersweg hier in ehv.

http://www.112brabant.nl/news/10676-brand-in-groot-elektriciteitsverde…

zo te zien een olie lekkende isolator op de 150kV lijn..
ben er zelf een uur van tevoren nog langsgereden maar niks gemerkt toen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

En zo tussen de regels door te lezen was de brandweer blij dat de monteurs het verder konden oplossen.

Ik had er trouwens geen idee van dat isolatoren ook oliegevuld zijn, maar zo ziet het er inderdaad wel uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die isolatoren op de trafo stations wel, de glazen isolatoren aan de masten zelf zijn dat niet. komt wrs omdat dit staande isolatoren zijn en de versie in de masten hangt. een meter van die glazen dingen staat als een banaan, dingen zitten erg los aanelkaar..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/daalakkersweg_zpsaa2bb51e.jpg

fred wil weleens zien hoe de boel gaat knetteren :) kettingreactie zal dat worden, 150kV en 380kV op een station van 300x200 meter groot..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 22 augustus 2014 14:11:34 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ach, gewoon flink wat water er opspuiten >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Dat vonkje stelt ook niet veel voor.... ;)

@Fred:
Zou je hier niet beter (niet-brandbare olie) op het vur kunnen gooien?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Nu, ik ook maar eens,

Als klein mensje van 12 jaar had ik het plan opgevat om een middengolf zender te bouwen, welk schema weet ik niet meer zo, maar ik had er een DC van 600 V bij.
Op het kladje stonden enkele weerstanden over de elco's, maar die had ik uiteraard niet nodig....
Koste maar mA.
Ging goed, signaal in de lucht...
Uiteindelijk trok ik de steker uit het WCD, ook op een aan/uit schakelaar was bezuinigd, en grijp direct in de voeding ergens voor, de 220 was er immers af?
Slabam, gat in mijn vinger
Weetje, 600 V DC doet au..
Sindsdien heb ik ontzag voor hoge spanningen.
En weet ik waar bleeders voor zijn... :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

zo ook al ervaren. eindtrap in men versterker opgeblazen, zekering ging erdoor.
ik dan maar de stekker uigetrokken en houd die toch niet in men handen zeker... die inschakelvertraging had nog 2 condensatoren geladen condensatoren steken op een 300V en die stroom kon er niet uit wegens defecte zekering NA de inschakelvertraging.

die fout maken we dus niet meer als we met schakelende voedingen bezig zijn (we hebben geleerd dat geladen condensatoren in een defecte schakeling gevaarlijk kunnen zijn en je een tijd pijn in hand en vingers van overhoud). en waarschijnlijk heeft die ervaring er al voor gezorgd dat ik nog steeds leef om schakelende voedingen te kunnen herstellen (vaak meet je toch aan zo een voeding met de stekker aangesloten).

op het werk ook eens een klein foutje gemaakt. een schakelende voeding was gevallen. daar was een transfo van de print gebroken van de slag (4 solderingen gebroken en 2 pinnen uit de transfo getrokken). nu waren die uitgetrokken pinnen op de transfo niet aangesloten en dienden ze enkel voor die vast te kunnen houden. mijn snuggere idee:
ik neem een stuk koperdraad, maak daar een brug mee, schuif die in die vrije gaatjes aan de transfo en soldeer deze vast. die brug kan je niet door die transfobehuizing trekken. zoals op deze foto ongeveer
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/transfo2.jpg
bij het testen van de voeding een knal, zekering zien flitsen en 1 printbaantje door...
die brug was niet op een stel vrije eilandjes gesoldeerd maar gewoon op de banen van de secundaire spanning, en die brug sluitte alles kort. ook ff weer de snuggere uitgehangen en niet eens gemeten voor ik spanning op de voeding zette.
na solderen van de kapotte printbaan, zekering vervangen en de brug te verwijderen, wel weer een succesvolle herstelling

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zo.n trafo in een quad. mag het niet hopen :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Even een sierlatje zagen. Zaagtafel + moment van afleiding = erg gevaarlijk. 'Gelukkig' slechts een vleeswond en die was 'beperkt' door het net nieuwe zaagblad. Pa bedenkt zich de volgende keer wel.
Inmiddels 12 hechtingen, dikke ontsteking en daarna gunstig herstel verder.

Op zo'n moment besef je pas met wat voor krachten je werkt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dit topic is gesloten