Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Op 17 juli 2010 15:46:34 schreef Henry S.:
[...]
Het huisje is nog niet zo oud, allemaal nieuwbouw op dit stukje.

Misschien sluiting gemaakt in een afgaande kabel, of wat los getrild... Was donderdag nog geen 50m verderop bij collega's. Gebouw stond te trillen van de hei-werkzaamheden bij de buren (ter hoogte van het trafo-huisje).

ik heb onlangs zo'n huisje van binnen gezien zowel 400v als 10kv , en als ik het filmpje bekijk lijkt het of de 400v onderverdeler aan het uitfikken is . er zit een abb hoofdschakelaar/automaat in met dipswitches voor de instelling van de tripstroom wat me toch niet zo'n betrouwbare constructie lijkt in een buitensituatie zonder vochtwerende kap . het heien kan een losse verbinding hebben veroorzaakt en die trafo is zeker 420kva dus dat kan lekker knetteren . het 10kv deel is wel voorzien van dichte kappen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, niemand wounded, maar wel een flink brandgevaar.

Mijn wasmachine was aan het afsterven, de motor van de trommel kon de was niet meer rondslingeren.
Dussss, ff kieken.
Op de motor zitten 2 koolborstels, dus die waren als eerste verdacht en idd ze waren goed versleten. Ff op internet gespeurd naar nieuwe borstel en warempel de toko vlakbij had ze.
Na het aftikken van 39 euro voor een paar nieuwe borstel :S, ben ik direct aan de slag gegaan. De collector netjes schoongemaakt, alles met perslucht schoongeblazen en de nieuwe borsteltjes erin.

Om de borstels niet direct op hun flikker te geven, 4 shirts in de wasmachine gedaan en de boel opgestart.
Alles draait een tijdje goed en ik ga dus even naar de supermarkt om nog wat te eten te scoren. Bij thuiskomst ruik ik een bekend naar luchtje.

De lucht van opbrandende koolborstels!!!!
Snel naar de bijkeuken en 1 groot vonkenfeest. (Ik had nog niet al het plaatwerk gemonteerd) De wasmachine was in het centrifuge programma gekomen en dat ging niet goed...

Resultaat, schroeiplekken op de borstelhouders, brandplekken op de borstels en de hele motor zeikheet. Ik heb de motor losgehaald en doorgemeten. Een en al kortsluiting.

Ik vermoed dat er in de wikkelingen al wat sluitingen zaten, maar bij het echt vermogen (centrifugeren) trekken het pas echt fout ging....

Ik kan dus nu op zoek naar een nieuwe motor. (of ik flikker die hele wasmachine de deur uit een neem een analoge wasvrouw :P)

ik had laatst ook zo'n probleem met een aeg motor die de aardlek deed trippen , maar kwam toch door koolstof onder de wikkelingen .

maar je hebt veel geluk , een collega kon met dit zelfde probleem kon eens testen hoe snel de brandweer was .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

o wij hebben jaren geleden eens in een bungalow op de camping hier vlakbij gebivakkeerd. het nieuwe huis was nog niet klaar en we moesten uit de oude. toen hadden mijn ouders een kamer beneden en ik sliep met mijn broer boven.

tussen onze bedden in stond de droger waarvan het snoer het net haalde tot het stopcontact boven het bed van mijn broer.

totdat hij er een keer niet genoeg in zat (droger was waarschijnlijk iets verplaatst) en niemand thuis. ma komt terug, ruikt brandlucht en inderdaad. de stekker was gaan vonken en had het bed in de hens gezet. dus fik langs de (witte) muren naar het rieten dak. maar gelukkig op tijd erbij geweest waardoor het opgelost werd met een nieuw bed, nachtlampje en wat verf.

als het riet eenmaal was aangestoken, dan had het niet goed gekomen

Ik heb de motor ondertussen uit elkaar gesloopt en was not amused. De wikkelingen zijn netjes aan elkaar gelast en wat ik kan herleiden heeft de motor al eerder last gehad van vonkoverslag.

De koolborstels waren niet het probleem, maar het gevolg.....

De oude koolborstels vertonen namelijk ook brandplekken. Ik heb er niet op gelet, omdat ze veel te kort waren.

Ook hier weer een wijze les, bij reparaties altijd meten!!!! Ook al lijkt het voor de hand te liggen!

Ik werk in een spuitgieterij, voor diegene die nog nooit een spuitgietmachine gezien hebben, Foto.

Zoals je ziet, of weet, zitten er 4 holmen(trekstangen) in zo'n machine.

Bij ons knapt er wel eens 1 en die moet dan verwisseld worden.
Dat is een lastig klusje en zo'n holm weegt ook al gauw 1000 kilo.

Toen we die holm verwijdert hadden, lag hij op een europallet.
Hij moest dus nog op een speciale pallet met ronde uitsparingen.

Dus ik met de heftruck en europallet + holm naar de andere pallet gereden, pallets tegen elkaar.
Normaal druk je hem dan zo van de pallet en rolt hij in het gat.

Ware het niet dat de europallet niet tegen de heftruck steunde maar dat er 15 cm tussen de heftruck en de pallet zat.

Dus...

Rol de holm weg, pleurt op de grond, vinger eronder.
Door de schrik trek ik mijn vinger weg en trek ik hem precies onder het deel met de scherpe schroefdraad door.

Resultaat: Vinger plat, gebroken, snee in vinger van 6 cm lang en 1 cm diep.
4 weken vakantie.

Mvg.

Vriend van me... Ook me tde heftruck.
Moest remmen of uitwijken voor iets of iemand.
container met kozijnen klapt wat naar voren... En weer naar achteren waar mijn maat hem wilde opvangen...
Hand ertussen en flink kapot!

Maar OK, weinig elektronika natuurlijk :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Van de week:
400 Volt motor vervangen.

Ik zeg nog tegen m'n collega, spanning eraf?
"Jahaaa", was het antwoord. Nu is dat doorgaans geen simpele ziel dus ik geloof hem en zet sleutel 8 op het moertje, PATS!

Vlieg een meter achteruit en de rest van de dag tintelen in mijn arm en een knallende zere kop. Collega voor !$@#$%@ uitgemaakt en gelijk een eigen multimeter besteld. (Die van hem heeft kuren.)

Nader onderzoek wijst uit dat van het hele systeem geen ruk klopt, qua groepenverdeling...

... Nader onderzoek wijst uit dat van het hele systeem geen ruk klopt, qua groepenverdeling...

Hé, Dat ken ik!

Ik heb het op mijn werk gehad met een Patchkast... (Kast met Servers en Switches van een netwerk)
Er was daar iets niet lekker in de hoofdcontaktdoos dus moest de spanning er af om die te vervangen.
Leuk, Ik de groepenkasten op die verdieping door, en nooit de groep kunnen vinden op de groepenverklaring...
Na de laatste les even met collega's overlegd, en dan maar de hoofdschakelaar om van die groepenkasten...

Zet ik de tang in de aanvoerleiding in de kast, BAM! Bleek er tóch nog spanning op die lijn te staan...

Ik had toen geen tang meer in de handen, en zag voorlopig even sterretjes...

Nu dan toch de spanning er door sluiting af was heb ik een kabelsnijder ter hande genomen, de zaak gestript, en eens gechecked of de spanning er wel écht af was, door een gloeilamp er even aan te drukken.
Yep, lamp bleef netjes uit... (De lamp was doorzichtig, dus ik kon zien dat het nog een goede was)

Schroef ik de oude doos van de rail af, en schroef ik de nieuwe bodemplaat met kontaktrails er al vast aan.
Toen ik daarna weer de draad pakte om hem aan te sluiten, kwamen de fase en de nul tegen elkaar aan...
weer BAM!, en weer sterretjes zien...

Toen had ik echt zoiets van &%^$$#@&^^! Welke idioot schakelt hier groepenkasten in?!

Toen de restjes maar weer netjes afgeknipt met een andere tang en weer gestript.
Snel aangesloten, en gouw de kap weer op de kontaktdoos.

Ik heb toen maar een stekker omgeknutseld als kortsluiter, (2.5 mm2 draadbrug in de stekker gekleid) en deze in de kontaktdoos gemept.

Toen ik daarna de verdieping langs ging bleek er niemand in de kasten te zijn geweest.

Toen heb ik op de verdieping eerst alle zekeringen uitgeschakeld, de hoofdschakelaar ingeschakeld, en daarna weer één voor één de zekeringen van deze groepenkasten ingeschakeld.

Geen enkele zekering klapte er uit....
Ik begon er al echt niets meer van te snappen.

Enkele minuuten later komt een collega van de verdieping er beneden bij mij met een storingsmelding.
Hij had in zijn klas geen spanning meer, en iedere keer als hij de zekering in de groepenkast op die verdieping inzette klapte het er weer uit.

Hij wees me de zekering aan, en deze kon ik inderdaad niet zonder meteen weer eruit te vliegen inzetten...

Toen begon bij mij wat te dagen...

Ik naar boven, en de kortsluiter er weer uit getrokken.
Toen weer naar beneden, en ik kon de zekering inzetten zonder dat het er meteen weer uit klapte.

Dat geintje heeft er dus één doosje met 16 Ampére Schroefveiligheden doorgejaagd.

Leuk... De kast blijkt dus afgezekerd te zijn op een andere verdieping!!!!
Gelijk maar eventjes duidelijk op de groepenverklaring bijgeplaatst.

Heel fijn...
Ik had ongeveer las-ogen en één knipex tang met een flinke hap uit de bek...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

in dit soort gevallen is een spanningszoeker wel handig dus.....

en drop forced sleutels knetteren ook zo lekker , zeker met dc .
maar dit is weleens nodig om weer ontzag voor stroom te krijgen wat met tijden wel makkelijk is om je pensioen ook echt te gebruiken ipv alleen de pot aan te vullen .

dat verhaal van de fijne logische groepverdelingen is mij ook niet onbekend maar ik onthield een groepenverklaring als ik hem eenmaal had gezien wat vaak handig bleek bij storingen .

van de week een discussie gehad met een monteur van het bedrijf wat mijn vorige werk had overgenomen , die erg zeker was dat er geen stroom meer was in de leegstaande voor sloop bestemde gebouwen aldaar . kon hem zo de groepnummers opnoemen waar nog prik opstond omdat hij dacht dat er niks meer kon zitten aan voeding , maar dan merk je hoe goed ze waren geinformeerd over de infra .( de lol komt nog als de fundering eruit wordt gelicht )

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 september 2010 00:22:06 (51%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het bizarre van deze "woundeds" vind ik dat we de meest basale regel niet in acht nemen: Meten is weten!

Als je niet weet waar de hoofdzekering zit, ofwel, je kunt de spanning er niet afhalen, dan werk je NIET aan die installatie!

De fout is, en dat heb zelf ook, dat je vertrouwd op je eigen "ervaring". Want je hebt er toch verstand van? |:(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

yep meten is weten idd , dat zul jij ook wel hebben als er zo'n cai verdeler uit de grond gereden is en het onbekend is of de 230v nog aanwezig is ....

de enigste bijgewerkte tekening die er was op t vorige werk was die zat in m'n hoofd , daar ik de hoop had opgegeven om archief tekeningen bij te werken toen er van elke tekening 15 copieen in de omloop bleken te zijn ( in totaal een 35 klappers ). dan maar alleen de kasttekening bijwerken . daarna worden de kasten met erg veel groepen vervangen en de monteurs hadden niet bijgehouden welke oude groepnummers op de nieuwe kast zat aangesloten , kosste ze een week aan uitvlooien van vmvk kabels .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 september 2010 12:04:48 schreef testman:
yep meten is weten idd , dat zul jij ook wel hebben als er zo'n cai verdeler uit de grond gereden is en het onbekend is of de 230v nog aanwezig is ....

Die dingen draaien ergens tussen de 48 en 60V~.
Daar kun je overigens nog wel klappen van krijgen!
En soms moeten we een geschakelde voeding of een ringkerntrafo vervangen. Dan gaat de spanning er keurig af hoor!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dat zou bij mij in dat die Patchkast ook zo zijn... Zij het dat ik verwacht dat in een schoolgebouw alles op de zelfde verdieping is afgezekerd...

Ik heb daar inderdaad ook wat van geleerd.

Het is dus NIET altijd op de zelfde verdieping afgezekerd, EN ik moet inderdaad eerst maar eens meten, of er gelijk een Fase-Nul kortsluiting in rammen.

Tja, dat van die ongelijkvloerse afzekering had ik niet geleerd op mijn opleidingen...
Foutje!!

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

je hebt nog geluk , ik heb het gehad met een wasmachine aansluiting die 3 gebouwen verder was gevoed met een 3x2,5mm . dat verwacht je al helemaal niet .laat staan een gezamelijke beltrafo van 10 huizen die al maanden stuk was omdat niemand wist waar deze zat , en in het systeemplafond aan de kabelgoot boven de telefoonverdeler zoek je niet als je de vroegere functie van die ruimte niet wist....

met een 10kv wijktrafo vervangen zetten ze een klauw over de 3fasen 10kv heen naar aarde om dezelfde reden .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het laatste bericht van deze discussie is meer dan 90 dagen oud. Reageer alleen wanneer je iets nuttigs aan de discussie kunt toevoegen.

Het gaat vooruit hier! :D Weinig ongelukjes?

Ik dan maar weer:

Op zolder mijn hobby kamer gereed gemaakt. Gereedschap aan de wand, Opbergkastjes opgehangen, een net bureau gemaakt, kortom alles klaar...

Moest alleen nog even die ene lamp bovenin aansluiten...
Dus.
Op de trap, plafonnière in de hand, wil de bruine draad in het kroonsteentje stoppen, PATS!

Met een rotgang flikker ik van de schrik van de trap, grijp me vast aan wat ik kon, dus de kastjes aan de wand, kastjes gaan mee, gereedschap klettert van de muur, trap valt om, toevallig nét van de vaste trap af.
Resultaat:
Gat in de muur van de trap, wederom een klerezooi van jewelste, een deuk in mijn ego en uren werk om alles netjes te krijgen naar de knoppen!

Ben toen maar achter de laptop gaan zitten met een flesje vergeetsap.
Het leven is oneerlijk!:(

Leuk detail: Commentaar van je vriendin krijgen:
METEN IS WETEN!.
Pff

soms komt alle pech tegelijk helaas , die heb je dan wel maanden opgespaard gehad :P

van de week was een collega bezig om een halyesterkast bij te plaatsen op een bestaande kast . dit gebeurt onder spanning want dat kan best. kast erop geschoven en vlam ineens. 3x 125amp eruit van het ganse bedrijf . bleek de kast fout gebouwd te zijn en zaten de nul en fase geleider verkeerd om gemonteerd :-7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ken die kasten niet, maar wordt zoiets niet getest bij de fabrikant?
Lijkt me toch een kostbare aangelegenheid.

Kast weer laten maken, zekeringen weer fixen, iedereen weer aan het werk etc

Ik heb zowat 35 jaar werken onder spanning uitgevoerd. Daar is niets mis mee, maar je moet er wel met je gedachten bijblijven.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

Als je een zelf gemaakte print aan het boren bent.
En je wil het vervelende boorsel dat het zicht belemmert even wegvegen.
Zorg dan ook dat je het boortje eerst omhoog doet voor je er met je vingers bijkomt.
En geloof me dat boortje is best wel scherp.:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hugo Welther

Moderator

Ik ken het verschijnsel.
Ooit eens (in mijn eerste jeugd) met een 1,5mm boortje dwars door mijn duim geboord toen ik een hele serie kleine gaatjes naast elkaar moest boren.

Een goede bekende van mij haalde, net zo als jij met boren, zijn duim onder een draaiende 30mm vlakfrees op de freesbank door. Ook een leuk effect. En een restauratie in het ziekenhuis.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

of net als vanmorgen ; in een sporthal op een wiebelsteiger een stel tlbakken ophangen waar de spaanplaatschroeven door de metalen bak heen moesten in het houten plafond . uiteraard heb ik dan net de ene schroef die een snijdende rand heeft tussen m'n vingers...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, Ook een keer heel goed weggekomen....

Tijdens de verbouwing van het huis moest de kabel voor de stroomv oorzienning naar de schuur eruit.
Dus de kabel netjes losgekoppeld in de kruipruimte onder het huis.
De diepvriezers in de schuur moesten echter blijven draaien, dus een "kamikaze" snoer gemaakt.
Een snoer met twee stekers eraan, eentje bij mij in een wcd van de schuur, en de ander in een wcd in de schuur van de buurman.
En de diepvriezers draaiden weer.

Zo`n 2 maanden later lag ik om m`n buik in de kruipruimte om de kabel van de schuur weer aan te sluiten, netjes alle groepen uitgeschakeld...
Gelukkig pakte ik de draad niet vast, maar moest er eerst een stukje afknippen.... knal... ik geschrokken... en de buurman in het donker..

FF vergeten dat het geheel vanaf een andere kant nog onder spanning stond :-(
Als ik de draad vastgepakt had, was er een kans geweest dat ik niet meer heelhuids uit die kruipruimte gekomen was (was er redelijk vochtig) bbbrrr..

Dit topic is gesloten