Om blokgolf van de stroom versterker zo goed als uitgang van uw functie generator, moet stijg en daal tijden van deze versterker ten minste dezelfde dan uw functie generator.
SFG2104:
"Rise or Fall Time ?25ns at maximum output(into 50R load)
Amplitude Range: 2mV-10Vpp(into 50R load)"
Dus slew rate van de versterker zou 10V/25nS of 400V/µs zijn.
Zelfs zó, zullen stijg en daal tijden verdubbeld worden. (50 ns).
LM318N met feed forward heeft een slew rate van 150V/µs, dus niet toegepast.
Mijn BC327/337 van Siemens worden wel warm, maar ze zijn nog niet kapot, ook niet langdurig bij alleen de 47Ω naar massa.
Hebt U met sine golfvorm geprobeert en max. uitgang spanning?
Volgens theorie, is de max. rendiment van een classe B versterker 78,5%.
Met maximale uitgang spanning en +/- 15V voedingen, is de theoretische rms spanning op de belasting de volgende: 15V/vierkantswortel van 2 = 10,6Vrms
Uitgang vermogen op 50R is dan: 2,25Wrms
Verliezen in de torren is dus 2,25 x (100-78,5)/78,5 = 616mW
In elke transistor, theoretische verlies is dus 308mW.
BC327 en BC337 hebben en Ptot van 625mW aan temperatuur tot max. 25°C en "mounted on a FR4 printed circuit".
Thermal weerstand is 0,2K/mW in dezelfden gestelheden.
Als het moet ten minste met 35°C kunnen werken, (in gesloten behuizing, kan temperatuur stijgen tot 40°C en zelfs meer), is dat al volgens theorie heel "scherp".
Maar in de praktijk is het wel verschillend: meer verliezen gebeuren door Vbe spanning en de feit dat uitgangspanning van LM318N gaat niet tot -15V, noch tot +15V.
Met 2K belasting en +/-15V, gaat uitgangspanning alleen tot + en - 13V.
Ik heb geen tijd nu, maar later zal ik alles meten, verbruik van de voeding, uitgangspanning, enzovoort zodat ik de behoorlijke rendiment kan berekenen.
Top zo'n tip, zal ik doen !
Als U dezelfde voedindspanning gebruikt, dan moet U uitgang weerstand verminderen om groter stroom te hebben.
Dan zal deze lage waarde weerstand tussen bases en emittors minder effect hebben.
Andere probleem: met grotere vermogen torren, U zal meer stroom voor de bases nodig hebben...Uitgang stroom van LM318N is maar 14mA, wat heel weinig is!
U kan zeker niet 6mA verspillen...!
Is er niks te beginnen door de collectoren van de torren met +/- 40V aan te sluiten
Drive van de bases zou dan ook tot +/-40V gaan, maar dat is onmogelijk als de LM318N mag niet +/-40V voedingspanning verdragen.
AD847 van Analog Device schijnt beter toegepast (300V/µs) dan LM318N.
Maar uitgang stroom is ook een vijftiental mA...als bij de LM318N.
Zie ook:
www.national.com/an/AN/AN-261.pdf