Stroomversterker tot 4Mhz

Het is heel leuk, iedereen is aan mee te delen met uitstekende goede idëen...C-O is werkelijk een luisterrijk forum.
Wat denken jullie over eerst proberen met AD844 en BD139/BD140?
Ik heb een shema als ontwerp getekent, morgen zal ik in EAGLE weer tekenen en posten.
Ik heb geen AD844 in handen, dus niet mogelijk testen doen.
(NB: het is buiten mijn gebied, ik werk met vermogen elektronica - geschakelde voedingen, No-breaks, industriele batterij laders, omvormers, gelijkstroom motor besturing, ac motor controlen, en als hobby, herstelling van meetaparatuur)
Het is bijna als "schoolvragen": ik denk dat flash2b zou dat moeten proberen, hij moet toch wel een beetje werken ook. :-D
Verterker zal een winst van 3 hebben (uitgang van SFG2104 is maar 10Vpp op 50R en we willen 30Vpp.
We zullen een voeding van +/- 15V en een voeding van +/- 24V tot +/- 28V nodig hebben.
Uitgangsstroom zal door een 10R weerstand begrenzd worden om de torren te beschermen.

flash2b

Special Member

Op 31 augustus 2009 schreef Emilien:
Ik heb nog een betere toegepaste OP gevonden: AD844

De AD844 dus een 60 MHz, 2000 V/µs Monolithic Op Amp. Natuurlijk niet te verkrijgen bij dickbest of grote C. Kosten 6 a 10 euro, dus valt nog wel mee. Waar zou ik zo iets moeten bestellen ?

Op 31 augustus 2009 schreef Emelien:
AD844 uitgangsstroom is meer dan 15mA...keren 100 = 1,5A peak...is dat niet genoeg?...met 30Vpp blokgolf, dat zal een echte RF zender worden...
@pros: BC517 = 0,6w...heel heel te weinig, ook wat betreft stroom

Op 31 augustus 2009 schreef pros:
persoonlijk zou ik geen darlington's gebruiken, tenzij het echt noodzakelijk is. Daarmee heb je nog meer last om overneem-vervorming weg te werken.

Dat is duidelijk geen darlington eind trap dus ook niet in Sziklay-schakeling

Op 31 augustus 2009 schreef rbeckers:
Een tijd terug een oscillator gemaakt op 280MHz met een BD139.
Een BD139 zal 10MHz wel halen.

De eindtrap BC327/337 veranderen in BD140/139. Natuurlijk wel met goede koeling.

Verder las ik dat in het in het Diode Reverse Recovery Tester topic dat ik beter geen draadgewonden weerstanden kan gebruiken ivm inductie.

Heel erg bedankt allemaal !!!
@Emilien, je was me net voor met posten !

Op 31 augustus 2009 22:36:45 schreef Emilien:
ik denk dat flash2b zou dat moeten proberen, hij moet toch wel een beetje werken ook. :-D
Verterker zal een winst van 3 hebben (uitgang van SFG2104 is maar 10Vpp op 50R en we willen 30Vpp.
We zullen een voeding van +/- 15V en een voeding van +/- 24V tot +/- 28V nodig hebben.
Uitgangsstroom zal door een 10R weerstand begrensd worden om de torren te beschermen.

Nog werken ook... tjeeeeee :-D (NB: mijn normale werk is ook helemaal iets anders ICT consultancy, maar vroeger wel electrontechniek gestudeerd. Sinds dit jaar weer electronica als hobby)

Waarom twee voedingen? Is de tweede +/- 24..28V dan toch voor de eindtrap en de +/- 15V voor op amp? Ik dacht dat je schreef dat de uitgang niet boven de de maximale spanning van de uitgang van de Op Amp uit kan komen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 augustus 2009 22:55:37 (23%)

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

AD844 is zeker de beste keus wegens zijn zeer hoge slewrate.
AD847 (300V/µs)kan ook gebruikt worden, maar met grotere stijg en daal tijden van blokgolf.
Is AD847 te verkrijgen bij uwe gewone leveranciers?
Dan probeert eerst met AD847.

Is de tweede +/- 24..28V dan toch voor de eindtrap en de +/- 15V voor op amp?

Nee, +/- 15V is voor de OP en de collectoren van de torren. Deze voeding moet gestabiliseert zijn.
Er zijn twee stroombronnen van + en 15mA die dienen als polarisatie (bias) van de torren zodat geen zero crossing H3 distortie bestaat.
Deze stroombronnen moeten met hogere spanning dan 15V gevoed worden.
Als referentie voor deze stroombronnen heb ik 5,8V zener dioden gekozen want zener dioden met zulke spanning hebben een temperatuur coeficient bijna nul.
Dus spanning moet ten minste +/-24V, mag hoger gaan en geen nood van stabiliseeren.
(gewoonlijk gelijkstroom spanning bij de ingang van de LM7815 en LM7915)
UItgangsspanning gaat niet over +/15V...

[Bericht gewijzigd door Emilien op maandag 31 augustus 2009 23:06:30 (61%)

Henry S.

Moderator

Op 29 augustus 2009 18:52:17 schreef Emilien:
Met 1K was er geen verschil, met 100R is de H3 een beetje minder maar bestaat nog.
Ik zal nog testen doen met lagere waarden en zien als dat vermindert niet uitgang vermogen.

Heb je de mogelijkheid de H3 te meten? Als die nog te hoog blijkt te zijn (de truuk wordt namelijk vooral gebruikt bij ruwe versterkers) dan kan de TS beter voor de twee diodes en twee weerstanden gaan, of een regelbare bias gebruiken.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik ga 100% akkoord met U.
Eindtorren zullen bias hebben.
Wat betreft distortie te meten, heb ik een dubbel T filter 350Hz gemaakt om sine golf vorming van mijne functie generator te zetten .

[Bericht gewijzigd door Emilien op maandag 31 augustus 2009 23:18:33 (54%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 augustus 2009 20:14:54 schreef pros:
2N2219 en 2N2205 misschien?

Ik herinner me het paartje 2N2219 en 2N2905, bedoel je die?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat moet idd. 2N2905 zijn...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
flash2b

Special Member

Op 31 augustus 2009 22:51:06 schreef Emilien:
AD844 is zeker de beste keus wegens zijn zeer hoge slewrate.
AD847 (300V/µs)kan ook gebruikt worden, maar met grotere stijg en daal tijden van blokgolf.
Is AD847 te verkrijgen bij uwe gewone leveranciers?
Dan probeert eerst met AD847.

Is een LT1224 Very High Speed Operational Amplifier ook goed? of deze LT1226 ?

Die kan ik wel krijgen bij grote C rond de 6 a 7 EURO. De LT1226 kan meer stroom leveren als de LT1224.

Alle beiden hebben een slewrate van maar 250V/µs bij winst van -2.
(NB: wij hebben nodig van een winst van -3 en ten minste 400V/µs)
Dus resultaat zal meer of minder gelijk zijn met de welke van AD847.
Het is uw keus...hoe goed moet de blokgolf zijn?
Misschien begrijp U nu beter mijne filosofie van ontwerpen met vlot beschikbare componenten.
Ik heb dikwijls meer tijd verliesd om (vervang) componenten te kopen, dan om diagnose te doen en fout te herstellen.

Gewoon gezamelijk inkopen bij Digikey, worden moeilijke componenten ook weer makkelijk. Versterkers met dit soort specificaties bouw je nu eenmaal niet met de LM741...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Gewoon gezamelijk inkopen bij Digikey, worden moeilijke componenten ook weer makkelijk.

Inderdaad,voor wie krediet kaart heeft...Het is mijn geval niet.

Versterkers met dit soort specificaties bouw je nu eenmaal niet met de LM741...

Ja, zeker niet....:-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/stroomversterker.png

[Bericht gewijzigd door Emilien op woensdag 2 september 2009 10:27:51 (11%)

flash2b

Special Member

Op 1 september 2009 12:53:53 schreef Emilien:

Emilien, dat is een mooi schema, bedankt ! Ik vind het schema zo mooi dat ik het ook ga maken, ik heb alleen nog niet alle onderdelen. Ik laat je mij resultaten zien/horen.

Nu nog even kijken waar ik een AD844 kan bemachtigen want dat valt nog niet mee. Dat was ook de reden dat ik naar een Lineair Technology alternatief zat te kijken, maar dat lukt dus niet.

Weet iemand een winkel waar je gemakkelijk een AD844 kan kopen. Farnell, Digikey ik weet het, maar ik bedoel met makkelijk alleen die op amp en redelijke verzendkosten.

@Emilien: waarom die meekoppeling in je schema? Ik dacht dat flash2b ook andere golfvormen dan een blokgolf wou versterken?

rbeckers

Overleden

De LT1227 is mischien een alternatief.
Dit is een snelle current feedback versterker.
Heb ik gebruik in een 100x versterkertrap bij 10MHz bandbreedte.

Ik zou een niet inverterende opamp schakeling gebruiken.

flash2b

Special Member

Op 2 september 2009 09:06:12 schreef pros:
@Emilien: waarom die meekoppeling in je schema? Ik dacht dat flash2b ook andere golfvormen dan een blokgolf wou versterken?

In mijn orginele schema was idd de + en de - van de op amp ingang omgedraaid (de pinnen waren wel goed).

Maar Emilien levert hier meekoppeling naar pin 3, hetgeen de niet-inverterende ingang is, ipv tegenkoppeling naar pin 2, de inverterende ingang.
Ik denk dat het louter verstrooidheid was...

@flash2b:
Er zijn belangrijke opmerkingen te doen:
- deze versterker is niet kortsluitingvast. Dat had U niet gevraagd.
Zou U deze versterker tegen kortsluitingen willen beschermen, dan moet U een niet inductieve 10R 4W weerstand in serie met uitgang zetten. Gebruik maar 10 x 100R in parallel.
- + en - V moet ten minste 24V en max 35V. Geen stabilisatie nodig.
- BD139 en 140 moeten BD139-16 en BD140-16 zijn (winst ten minste = 100). Beter als ze gekozen worden voor dezelfde Hfe.
- BD139 en BD140 moeten elk op verkoeler gemonteerd worden.
- D1 moet gelijmd worden op verkoeler van T3 en D2 op verkoeler van T4.
- Voor eerste onderspanning zetting, moet men potmeter R14 aan nul weerstand zetten. Met 1Mhz sinus ingang, dan R14 ajusteren zodat H3 nul crossover distortie verdwijnt.
- Het is een hoge breedband versterker, dus al de maatregelen van HF circuit moeten toegepast worden: met breadboard of slecht geontwikkeld printboard, zuller er veel problemen bestaan als oscilaties, overshoot, enzovoort.

@pros: meekoppeling? Ik heb niet begrepen. Het is een gewoonlijk schema van OP inverserende versterker met winst -3,3.Het werkt zogoed met sinus, dan driehoek of blokgolf.

@rbeckers: LT1227 heeft carakteristieken vergelijkbaar met AD844. Het mag dus ook gebruikt worden. Bedankt voor deze tip's.

Ik zou een niet inverterende opamp schakeling gebruiken.

Waarom? Volgens fabricante documentatie is de uitgangsspanning met blokgolf beter met inverterende schakeling dan met niet inverterende schakeling. (minder overshoot)
Dus zie ik er geen voordeel. Niet inverterende schakeling is vooral gebruikt wanneer men een hoge impedantie zoekt...Het is hier niet het geval.

SORRY: Ik zie het pas nu...Het is wel verkeerd op het schema...pins 3 en 2 zijn inderdaad omgekeerd...Neem me niet kwalijk, ik ben erg bezig gisteren geweest en ik heb dit schema rap gisteren s'nachts getekend met veel andere persoonlijke problemen in hoofd. Wie kent mij weet wat ik bedoel.

rbeckers

Overleden

Een current feedback opamp zoals de LT1227 werkt veel beter in een niet inverterende schakeling.
Verder vind ik een hogere ingangsimpedantie vaak gemakkelijker in een schakeling o.a. bij het gebruik van koppelcondensators of RC filters. Maar dit is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Er zijn 2 x 100R ingangsweerstanden in parallel om beste toepassing met uitgangsimpedantie van functie generator...Dus een 47R ingangsimpedantie.(zeer lage ingangsimpedantie, dus 1K weerstand is zonder invloed.)
Nieuwe schema is al gepost.
(misschien zullen jullie Temporary Files van uw browser moeten uitwissen om de nieuwe schema te zien)
Nog dezelfde URL maar geen Thumbnail niet meer: het was zelfs niet leesbaar, het diende tot niets.
@rbeckers:

Een current feedback opamp zoals de LT1227 werkt veel beter in een niet inverterende schakeling.

Dat klopt absoluut niet.
Volgens fabricante, slewrate van LT1227 is heel minder in niet inverterende schakeling (maar 125V/µs want beperkt door ingangsversterker slewrate) dan in inverterende schakeling (1100V/µs, beperkt alleen door uitgangsversterker slewrate)
In niet inverterende schakeling, is slewrate van LT1227 dezelfde dan LM318N met feed forward...
Het heeft dus geen zin een LT1227 in zulke schakeling te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Emilien op woensdag 2 september 2009 11:04:01 (35%)

flash2b

Special Member

rbeckers

Overleden

Nu is, afhankelijk van de versterking, de slewrate van de ingangsversterker minder van belang dan die van de uitgang.

Ik zal een versterkertrap met de LT1227, BD139 en BD140 bouwen en meten.

U hebt niet begrepen wat ik meen:
Wanneer ik spreek van ingangsverterker en uitgangsversterker, ze zijn de versterkers binnen de LT1227.
Ik ben er zeker van dat U het engels verstaat, dan lees maar wat op SLEW RATE is geschreven.
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/1227fb.pdf

rbeckers

Overleden

Een eerste korte test zonder BD139 en BD140 met een 10x niet inverterende LT1227 geeft een bandbreedte van meer dan 75MHz en een stijgtijd van minder dan 20ns bij aansturing met een blok.
(Rfeedback 900 ohm)

Als ik vanmiddag tijd heb probeer ik met een BD139 en BD140.

@Emilien
Ik snap dat dit interne versterkers zijn.

stijgtijd van minder dan 20ns bij aansturing met een blok.

Slew rate is V/µs...dus alleen tijd geven zonder hoeveel volts verschil te geven meent niets...
Ik herinnert U dat we omgeveer 30V spanningsverschil nodig hebben.
Ik hoop dat U bent niet aan te zeggen dat wat de fabricante zichzelf is aan te zeggen verkeerd is.
Bladzijde 9 van de datasheet (zie links), er is een photo van large signal transient response met niet inverterende OP met winst 2 en +/-10V uitgang: stijg en daaltijden zijn 50ns...
Doet U beter dan de fabricante zichzelf?
Met inverterende OP met winst -2, stijg en daaltijden zijn, in dezelfde toestanden, 20ns, dus meer dan 2 keren beter dan met niet inverterende schakeling.

rbeckers

Overleden

2MHz blok, uit was ong. 15Vpp bij -15V en +15V voeding.
De 200MHz Agilent scoop die ik gebruik geeft dan < 20ns stijgtijd aan op de neergaande flank en ong. 22ns op de opgaande flank.
Wel wat ringing en overshoot o.a. tgv niet goed afgesloten kabels.
Met 10:1 probe gemeten dus een kleine capactieve belasting.

Ik weet wat de fabrikant schrijft maar dit is wat ik meet in een erg kort testje op een eenvoudige proefopstelling volgens de "dead bug" methode.