Op dinsdag 2 september 2025 12:20:45 schreef KlaasZ:
Wat ik me nu zit af te vragen, wat heeft het voor zin om de draairichting te weten als je toch maar twee fasen beschikbar hebt?

De clou is geloof ik niet dat je maar twee fasen hebt, maar dat je maar twee handen hebt. Dan is het fijn als je maar twee pennen hoeft te hanteren.
Dat het daardoor ook in een gewoon stopcontact werkt is leuk voor erbij. :)

Op dinsdag 2 september 2025 12:28:00 schreef DK:
En hoe zie je een nuldoorgang zonder referentie?

Met de aarde van de persoon die m vasthoudt. Dat die aarde nodig is, staat ook in de handleiding van mijn Fluke T110 duspol.

Of misschien werkt het niet op nuldoorgang maar juist op de top van de sinus, waar de stijgende spanning overgaat in een dalende spanning.

Ik had vroeger (Pensioen!) een Benning twee-polige spanningsmeter (zg Duspol) met ingebouwde draaiveld meter.
Als je die op twee fasen van een 3 fase net aansloot en NIET vast hied gaf deze altijd een RECHTS draaiveld aan. Alleen bij het vasthouden (capacitieve koppeling ?) geeft deze een Links of Rechts draaiveld aan.

Zijn er meer die deze ervaring hebben?

Vroeger tijdens mijn examen mocht je wel met een Duspol draaiveld meten, maar alleen als je het in deze volgorde deed:
1. Verkeerd om meten als controle
2. L1-L2
3. L2-L3
4. L3-L1
5. Verkeerd om meten als controle.

Dus dan kreeg je: L, R, R, R, L (of andersom).
Deed je 1 van die stappen niet goed dan kreeg je minpunten. Dus eigenlijk koos altijd iedereen om het gewoon met een (Fluke) draaiveldmeter te doen. :)

Op dinsdag 2 september 2025 12:35:12 schreef Frederick E. Terman:
[...]
De clou is geloof ik niet dat je maar twee fasen hebt, maar dat je maar twee handen hebt.

O, dat is een verklaring. Bij ons op het werk heb ik vaak meegemaakt dat de draairichting gemeten moest worden, maar dat gebeurde altijd als er meerdere mensen bij betrokken waren. Dus handen genoeg. Bovendien werkten we niet met meetpennen maar met krokodilklemmen.

Op dinsdag 2 september 2025 12:35:12 schreef Frederick E. Terman:
[...]
De clou is geloof ik niet dat je maar twee fasen hebt, maar dat je maar twee handen hebt. Dan is het fijn als je maar twee pennen hoeft te hanteren.

voor de enkele keren dat ik de draairichting moest bepalen deed ik het met één hand, en zonder electrisch contact te maken met L1,2,3. ging als volgt :

scoopje uithalen en belangrijk: sync source op mains selecteren.

Dan nader met de probe bvb L1 en onthoud de H-positie van de sinusachtige vorm op het scherm. Dan L2 benaderen en dan kijken of die 120° voor of achter zit. (voor is links van L1 op het scherm en dan is het veld ook links draaiend).

dan eventueel ook eens L3 meten ter controle (en tegen denkfouten)

Op dinsdag 2 september 2025 12:46:38 schreef Toeternietoe:
Ik had vroeger (Pensioen!) een Benning twee-polige spanningsmeter (zg Duspol) met ingebouwde draaiveld meter.
Als je die op twee fasen van een 3 fase net aansloot en NIET vast hied gaf deze altijd een RECHTS draaiveld aan. Alleen bij het vasthouden (capacitieve koppeling ?) geeft deze een Links of Rechts draaiveld aan.

Zijn er meer die deze ervaring hebben?

Klopt, ik heb ook een Benning en die moet je ook goed vasthouden anders alleen een R inderdaad.