Dan is ie niet meer waterdicht denk ik.
Het ding kost niet zoveel hoor, maar meer dan het me waard is om mijn (en jullie) nieuwschierigheid te bevredigen.

--edit--
Ik heb gewoon een mailtje naar Nieaff gestuurd. Nu maar hopen dat we over hun organisatie net zo tevreden kunnen zijn als over hun apparatuur.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (33%)]

Nee, kijk maar op het plaatje: links onderaan staat een poppetje aktief aan het circuit deel te nemen. De mijne doet het dus zonder poppetje.

Heb je al getest wat hij doet als je de probe bij de draad vast houdt?

Ik pak m helemaal niet vast, ik heb hem gewoon zo in de WCD geklemt.

Vreemd, links en rechtsom getest? Heb de indruk dat de duspol capacitiv werkt.
Als je die loslaat doet hij het niet.

Uiteraard. Werkt perfect hoor.

Je zal het ding toch moeten openbreken, GJ_ :-)

Misschien is de capacitieve koppeling met de gebruiker zó gevoelig, dat de nabijheid v/d WCD-aardpin voldoende is?

Zoiets zal het wel zijn. Hij moet toch ergens een referentie weghalen.

Meestal zit er een stuk "aluminiumfolie" in die meters, die wordt als referentie gebruikt. Met slechts twee polen, zonder referentie is het gewoon niet mogelijk de draairichting te bepalen.

Nou, ik heb even een manual gedownload: tijdens de draaiveldtest "meter stevig omsluiten". Lijkt me duidelijk dus. Dat hij het ook doet zonder het stevig omsluiten is kennelijk meer een kwestie van omstandigheden maar geen garantie.

Kan iedereen die de afgelopen nachten heeft liggen woelen en piekeren weer rustig slapen :-)

Ah kijk, een handleiding. Dat is toch altijd wel opvallend: dat duurt een pagina of 2 voordat iemand daarop komt. :)

Ik vroeg me af of ze niet iets hadden bedacht als het meten van de gemiddelde waarde van de spanning en dat dan vervolgens als referentie gebruiken (integrator of top top waardes meten en het midden pakken?).

GJ_! Dank!

Kan ik eindelijk weer rustig slapen ;-)

Trouwens mijn draaiveldmeter werkt gewoon met 3 touwtjes, erg onhandig aangezien een mens maar 2 handen heeft.

-- Arend

Op 20 oktober 2009 10:08:59 schreef Eagle666:
Ik vroeg me af of ze niet iets hadden bedacht als het meten van de gemiddelde waarde van de spanning en dat dan vervolgens als referentie gebruiken (integrator of top top waardes meten en het midden pakken?).

Er gaat toch iets mis in je redenering. Je kan wel een gemiddelde nemen, maar mist dan nog steeds... de referentie! :P

Oud topic, maar ik vroeg mij hetzelfde af. Als er capacitief een koppeling met de nul wordt gemaakt dan snap ik het denk ik wel.
Hij krijgt dan telkens 2 sinussen tov de nul en dan even 'niets'. Zit L1 op L1 en L2 op L2 dan en hij meet na 'niets' de eerste sinus op L1 en daarna op L2 dan is het draaiveld rechts. Meet hij hem eerst op L2 en daarna op L1 dan is het draaiveld links.
Maar toen ik het aan ChatGPT vroeg vertelde hij me dat dit zo niet werkt, maar door middel van een RC kring in de Duspol tussen de fasen. Hij zou dus een faseverschuiving veroorzaken en zo weten wat het draaivel is omdat hij een 'denkbeeldige' 3e sinus erbij maakt.
Ik snap hier helemaal niets van, maar misschien zegt het jullie iets? Kan dit op deze manier, of lul ChatGPT weer eens onzin?

[Bericht gewijzigd door Profane199 op (21%)]

Wat denk je zelf? GPT lukt uit z'n nek en moet je ook vooral niet gebruiken als vraagbaak.

Zover ik weet zijn er twee methodes.
1. (Capacitieve) koppeling met aarde / omgeving om een referentie vast te stellen
2. Een meting waarbij je om beurten L1,L2 / L1,L3 moet meten. Een (digitale) PLL onthoudt de referentie voor de tijd die je nodig hebt de probe naar de andere fase te zwaaien.

Wellicht zijn er nog meer trucs, maar enkel en alleen met twee fasen gaat het niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

Wat denk je zelf? GPT lukt uit z'n nek en moet je ook vooral niet gebruiken als vraagbaak.

Ik denk dat het niet kan... maar hij klonk best stellig :P /s
Daarom was ik benieuwd of jullie zijn logica konden verklaren.

3. Hoe een Düspol dit doet

Een Düspol meet spanningsverschillen en stroom en zet dit om in een richtingindicator (bijvoorbeeld een wijzer of lampjes).

Bij 2 fasen:

De Düspol ziet een fasenverschil van 90° in zijn interne circuit door een condensator of spoel die een kunstmatige “derde fase” maakt.

Hierdoor kan hij nog steeds aangeven welke kant het veld draait.

Bullspit dus, het zou kunnen ... als je een nul of een aarde erbij betrekt.

Maar je hebt altijd een referentie nodig. In het luchtledige kun je de volgorde met enkel twee fasen nooit vaststellen.

De dode (niet gemeten fase) is de referetie in tijd , als dan de l1 op de fase zit die het eerst pocitief gaat heb je een rechts draaiveld, dit kan zijn ;
F1 t.o.v f2....f2 tó.v f3 of f3 t.o.v f1.

Op dinsdag 2 september 2025 10:48:39 schreef Hunebedbouwer:
De dode (niet gemeten fase) is de referetie in tijd , als dan de l1 op de fase zit die het eerst pocitief gaat heb je een rechts draaiveld, dit kan zijn ;

Ja maar zonder referentie naar de nul ziet hij gewoon alleen een sinus van de lijnspanning.

Op dinsdag 2 september 2025 10:48:39 schreef Hunebedbouwer:

Dat klopt, maar dat refereer je ergens aan, tussen twee fasen heb je enkel een sinusvormge wisselspanning. Daar ga je geen volgorde meer kunnen vaststellen.

Wat ik me nu zit af te vragen, wat heeft het voor zin om de draairichting te weten als je toch maar twee fasen beschikbar hebt?

Op vrijdag 16 oktober 2009 11:17:10 schreef GJ_:
[...]
Zonder referentie zie je niet eerst de een en dan de ander, je ziet alleen een spanningsverschil tussen die twee fasen, en dat is ook weer een fraaie sinus. Dus echt 100% zonder referentie lijkt me achteraf niet te doen. Hoe mijn meter het doet weet ik ook niet precies maar hij zal toch iets van een referentie moeten hebben.

Is de referentie dat je één van de fasen bombardeert tot "L1" (door de testpen met label L1 op een willekeurige fase te duwen) en de duspol dan kijkt of de fase die binnenkomt op testpen met label L2 één of twee perioden later een nuldoorgang heeft?

En hoe zie je een nuldoorgang zonder referentie?