FM radio schema gevonden, maar wat vraagjes.

Leuk om te lezen hoe jullie allemaal aan de slag zijn gegaan. Ik ben hier een tijdje geleden ook mee bezig geweest. Ging heel leuk, Wat mij opviel, en waar ik hier weinig over hoor is hoe belangrijk de hoeveelheid terugkoppeling is. Selectiviteit en gevoeligheid gaan flink omhoog wanneer je de terugkoppeling tot het minimum beperkt. Wel gaat dan de quenchfrequentie flink omlaag.
Ik had (varianten op) dat schema uit de EE2003 gebouwd. Maar die werken misschien iets minder goed.

Ook leuk is het om eens wat te experimenteren met externe quenching. Ik heb het nooit echt lekker aan de gang gekregen, maar het zou (in theorie) wel beter moeten werken. Je zou dan iets kunnen proberen met ee bf9xx met een zaagtandspanning op G2, zodat het ding aan en afslaat. Door parameters te veranderen aan de zaagtand kun je dan veel mooier alles instellen.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1315&p=5227#p5227

hier staan de scoopplaatjes, SA plaatsjes, schema en foto van het geval.

Op de SA is hij zichtbaar tot boven de 1GHz. Ik had een draadje van een cm of 15 aan de ingang van de SA vastgemaakt. Dat is een cm of 60 van de superreg vandaan.

Nou heb ik nog een ECC86 liggen ... En een EL91 en een UGT ... Hmmm.
@(Z)-man,
http://www.intio.or.jp/jf10zl/regen.htm

Niet helemaal een externe quench oscillator maar toch een die los staat van de VHF oscillator.

@Fred,
Je scope plaatjes kloppen niet, kijk maar naar de VHF periode tijd, er gaan daar 5 perioden in 5us, dus je frequentie is dan 1MHz ipv 100MHz.
Pas op met de STOP knop!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (29%)]

Ik ben eindelijk begonnen maar hoe moet die BC109c dan ipv die FET? Moet dan de basis aan de massa? Dat lijkt me raar. En moeten daarvoor nog weerstanden worden aangepast? Ik heb maar weinig HF ervaring en het is dus best een moeilijk ding, blijkbaar.

Ik heb geen J310, wel een J201, maar dat is geen HF FET. Voor L2 ga ik een 6 gats ferrietkraal gebruiken.

Hi Eat, dat zie ik nu ook. Die frequenties kloppen voor geen meter. Toch weet ik zeker dat ik naar 3 meter zat te luisteren. Dat audio signaal heb ik gemeten over mijn koptelefoonaansluiting met een 1:10 probe. Dat bewoog mee in het rithme met het audio maar dat was ook het enige wat er daar stond. Ik ging er dus vanuit dat het ook audio was. Dat is echter helemaal geen audio zie ik nu. Raar, als dat de quenche is dan hoor ik die niet gezien de frequentie maar waar is het audio dan ?. En wat is er 1MHz ??? Ik had al die tijd mijn hp scope gebruikt maar de rigol voor de foto's even aangezet dus helemaal niet naar cursors en meetwaarden gekeken. Ik heb niet eens gekeken of de de kanalen op 1:10 probe staan. Is dat ook een soort bug ?

Fred, dat krijg je als je gaat "undersamplen" met een te lage samplerate.
Je ziet dan op de scope 1MHz terwijl het in werkelijkheid 100MHz is.
Het komt dus omdat je eigenlijk naar een signaal van 25kHz zit te kijken, voor die QRG is de samplerate prima. Normaal zie je het ook niet, tot je op de STOP knop drukt en de zaak bevriest!
/e
In RUN mode kan je dit ook overkomen, als er een vaste faserelatie is tussen de hoge en de lage frequentie! Bij twijfel altijd even aan de timebase knop draaien.
Buggy of slecht ontworpen, misschien, maar het weegt niet op tegen het plezier dat ik van deze Rigor heb!

http://www.vk2zay.net/article/195
Betere link voor flagada, of het lukt met een BC109? Misschien, als de BC109 op 100MHz kan oscilleren is er hoop, dan nog 20kHz quenchen moet geen probleem zijn.

Op 11 maart 2010 18:36:59 schreef rob007:
Die J310 kun je of op het net en anders in een beetje winkel wel krijgen. En anders een Q1 BF256 of MPF102 Q2 BC109 of BC108....107.

Ik had begrepen dat je in dit schema de J310 kon vervangen voor een BC109. Maar ik had het verkeerd begrepen... Kan ik niet een J201 gebruiken?

Door louter proberen, zijn al vele kindjes geboren! :-)

Ja gewoon proberen, de Idss is wel nog een stuk lager dan die van de BF256C, reken er op dat R1 nog veel hoger moet worden.

Op 20 maart 2010 14:29:45 schreef (Z)weetvoetje:
Wat mij opviel, en waar ik hier weinig over hoor is hoe belangrijk de hoeveelheid terugkoppeling is. Selectiviteit en gevoeligheid gaan flink omhoog wanneer je de terugkoppeling tot het minimum beperkt. Wel gaat dan de quenchfrequentie flink omlaag.

Daar heb ik nog weinig van gemerkt, behalve dat als de boel hard begint te krijsen als de quench dreigt weg te vallen.
Gevoeligheid zou dan ook optimaal moeten zijn, maar dat is ook moeilijk te bepalen met relatief sterke FM-zenders. Zelfs de wat verder weg gelegen lokale omroepen komen goed door.

Ik heb R2 niet veranderd. Ik heb R1 kleiner gemaakt maar uiteindelijk bleek dus de smoorspoel de boosdoener.

Het werkt niet. Ik heb dus een J201, en voor R1 heb ik diverse potmeters van 10K tot 500K geprobeerd. Voor Q2 heb ik een bc550c. Verder heb ik de andere waarden (vrijwel) zoals in het schema, behalve dan dat ik ipv de trimmer deze afstemcondensator heb gebruikt (2 secties, maar ook 1 geprobeerd). Ik hoor alleen een zachte brom die harder wordt als ik met de potmeter de weerstand verhoog. Verder niks. Ik heb de aftakking van L1 1 winding veranderd (richting+), maar dat maakt niet uit. Voor L2 heb ik een ferrietkraal. Als ik met m'n vinger de basis van Q2 aanraak begint ie hard te knetteren. Wie weet raad?

Of L2 is ongeschikt, of de J201 heeft gewoon geen zin.

Vgs(off) is -0,3 tot -1,5V en het datasheet noemt het een low level audio FET. Zou kunnen dat die FET gewoon niet geschikt is. Maar L2 lijkt erg belangrijk voor de werking.

heb hem ook even in elkaar geprutst. Doet het prima, heb het originele schema gebouwd, ik heb voor L2 gewoon een spoel in weerstandsformaat geprobeerd. Dat bleek gewoon te werken :P

Afstemmen met een folietrimmer is een hel, heb er maar een 40pf luchttrimmer ingezet. Dat werkt al een stuk beter. Hadden jullie hier ook last van?

Ik merk een heel groot verschil tussen spraak en muziek. Spraak lijkt veel beter ontvangen te worden. Waar komt dit door? Zit het tussen de oren, of komt het door m'n L2 die te weinig bandbreedte heeft? Of zitten de muziekstations gewoon verder weg?

Ik heb geen folie geprobeerd. Rotdingen. Ik heb geen verschil tussen muzien en spraak gehoord. Klonk stukken beter dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik vind het ook bizar dat je er zonder iets van een atenne toch van alles op ontvangt. Daar kunnen veel portable gevallen nog wat van leren.

is het niet mogelijk om hier iets van een antenne op aan te sluiten?

Kan best hoor, moet je wel de frequentie naar 2 meter opschuiven. Hij zendt net zo hard als dat hij ontvangt :-) Op mijn site staat een spectraal plaatje.

Ik blijf het een grappig dingetje vinden, vooral omdat hij zo makkelijk na te bouwen is. Het is bijna iedereen hier gelukt.

Wat heerlijk chaotisch heb je hem gebouwd, het moet dan wel werken:+

Dat zal ik maar als een compliment opvatten ;-)

Ja, hij is nu aardig wat keertjes gebouwd, alleen hebben we volgens mij niets meer van de TS gehoord.

Het goede van zo'n topic is dat alle "valkuilen" voorbij komen. Jou spoeltje bleek goed, ik gebruikte een andere FET en dan wordt het al zoeken maar na een hele zwik smoorspoeltjes werkte het.

Wel leuk, zo hebben we een tijdje terug een hele zwik FM bugjes gebouwd, een tijdje terug een AM bug en eigenlijk was dat ook het begin van jongensradio.

is het niet een idee om in het jongensradio topic allemaal hetzelfde te bouwen. Zeg één keer per maand of zo. Iets met onderdeeltjes die bij de elektroboer of bij dick best te krijgen zijn. Zal ik nog een plaatje posten?

Op 28 maart 2010 12:19:16 schreef pientertje:
Zal ik nog een plaatje posten?

Wat dacht je zelf ;-) we zitten al met smacht te wachten op een met smd gebouwde en gereflowde fm ontvanger. Wel een leuk idee trouwens om hem met smd te bouwen. Jammer genoeg zit je alltijd met een redelijk grote spoel.

hoe kom je er bij dat ik hem in smd gebouwd heb? Dat reflowen en dit ding bouwen vonden niet op het zelfde moment plaats. Hij is gewoon op blanke print gebouwd met gewone mega onderdelen. Ik kan er natuurlijk wel eentje bouwen in smd>:) Alleen ff een j310 en een smoorspoel zoeken.

één keer per maand is vrij vaak. Niet iedereen heeft genoeg tijd.

Er was een tijdje geleden sprake van om met zijn allen 2m transceivers te maken. Maar ik weet niet of dat nou nog steeds doorgaat.
Ik heb mijn HF-transceiver nu eindelijk in elkaar zitten. En het lijkt mij wel grappig om een 2m porto'tje te bouwen. Maar ik kan ook door aan mijn project ESL.

Maar de rest van deze discussie is misschien handiger om in het jongensradio topic te doen.

edit:smoorspoel etsen op het printje, en er eventueel een blokje ferriet op plakken.

Dat smd was een grapje. Maar het idee is wel leuk. Ik heb zo een DC gebouwd en ook een keer een superreg. Die werkte echter niet maar de gewone reg deed het wel. Met varicap afstemming.

Nee tijd is lastig, ik moet nog 18 multimeters en 3 scopen calibreren en een repareren. Ook de pulsgenerator en curvetracer moeten gecalibreerd worden.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]