FM radio schema gevonden, maar wat vraagjes.

Die van mij doet het nu ook. Met die J201 wilde het niet dus ik heb maar een J310 gekocht. Gewoon met een 10K weerstand voor R1 en hij deed het meteen. Voor L2 dus die ferrietkraal. Volgens Yates luistert L2 ook niet zo nauw. Ik heb uiteindelijk maar 1 sectie van de afstemcondensator gebruikt, dat gaf het beste bereik.

Ja, fred, maar tegen de tijd dat jij één multimeter hebt nagekeken heb je drie nieuwe gekocht. :p
Maar goed, misschien is multimeter wel een goede belegging in deze tijden van economische crisis...

@pientertje: Dat is inderdaad de goede bouwmethode. Ik zou alleen hier en daar wat extra steuntjes neerzetten voor onderdelen. (gewoon wat kleine 0.3x0.3cm stukjes dubbelzijdig printplaat) Vooral bij het HF-gedeelte, dan wordt het wat stabieler.

Is die varco trouwens niet wat groot?

nee is 40pf. Hij is wel iets te groot, de helft van zijn bereik doet hij niets omdat hij dan afslaat. Maar ik had even niets beters. Zie maar zo maar ergens een 20pf varco vandaan te toveren.

Gewoon een Ctje in serie er mee zetten, een padder.

(Z): ik "koop" bijna nooit multimeters ;-)

Op 27 maart 2010 21:57:52 schreef pientertje:
heb hem ook even in elkaar geprutst. Doet het prima, heb het originele schema gebouwd, ik heb voor L2 gewoon een spoel in weerstandsformaat geprobeerd. Dat bleek gewoon te werken :P

Niet helemaal goed want je ontvanger slaat af.

Afstemmen met een folietrimmer is een hel, heb er maar een 40pf luchttrimmer ingezet. Dat werkt al een stuk beter. Hadden jullie hier ook last van?

Iets met een groter omtrek is nauwkeuriger af te stellen. De booglengte is langer.

Ik merk een heel groot verschil tussen spraak en muziek. Spraak lijkt veel beter ontvangen te worden. Waar komt dit door? Zit het tussen de oren, of komt het door m'n L2 die te weinig bandbreedte heeft? Of zitten de muziekstations gewoon verder weg?

Muziek klinkt slechter omdat dan allemaal hoge tonen zich gaan mengen met de quenchefrequentie, dat levert allemaal fluitjes en ruis op.

Op 27 maart 2010 22:04:38 schreef fred101:
Ik vind het ook bizar dat je er zonder iets van een atenne toch van alles op ontvangt.

-Je hebt stiekum al een antenne via de voedingsdraden.
-De gevoeligheid is hoog, ik las ergens in de orde van 1µV, alleen was dat zonder een S/N te noemen.

Op 28 maart 2010 12:45:34 schreef pientertje:
nee is 40pf. Hij is wel iets te groot, de helft van zijn bereik doet hij niets omdat hij dan afslaat. Maar ik had even niets beters. Zie maar zo maar ergens een 20pf varco vandaan te toveren.

40pF gaat prima. Je hebt ruzie met L2, ik had precies hetzelfde probleem (volgens mij heb je precies hetzelfde spoeltje). Daarom is dat spoeltje niet zo geschikt. Misschien kan je nog wat spelen met R1, maar anders toch het spoeltje vervangen.

zoek wel een ander spoeltje. Heb wel een ringkerntje liggen t30-6 geloof ik. Hoeveel windingen? 30 ofzo?

@flagada,
Geweldig! :-) Ik ben trots op je! :-)
@Pienter,
Je kan dat proberen, het heeft Fred ook goed geholpen door met de smoorspoel te experimenteren, ik zou zelf iets met een ferrietkern nemen, T37-43 b.v..

Maar waar is Bart? Ik vrees zo, dat dit de meest geslaagde en succesvolle topickaap is, aller tijden ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (35%)]

**Spam**

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (90%)]

Eigen site (webshop) promoten? Spam.

Dus een Superhet voor de lange golf is eenvoudiger dan een superreg? Sure ...

@Xtal, je loopt lekker te spammen he. Wat een shity site.

ja inmiddels heb ook ik hem spelend gekregen. ontvangst is eigenlijk best wel behoorlijk voor zo'n simpel dingetje.

duurde wat langer omdat er wat andere gevalletjes tussen door kwamen maar goed.

gewoon alle standaard waarden gebruikt(bijna) en hij speelt in 1 keer.Wel een lucht trimmertje maar dat moet je niet vertellen hoor...

nu ga ik hem nog een keertje bouwen maar dan zo klein mogelijk.
leek me wel een leuke uitdaging.

groeten uit het mooie oosten,
BS

Op 30 maart 2010 12:25:41 schreef xtal:
Hallo je kunt beter beginnen et ontvangers op lager frequentie
middengolf of korte golf.

En jij met een site die ook echt werkt. En dan hopen dat die site door kwaliteit i.p.v. spam populair wordt.

@bart: Je kunt ook proberen het zo stabiel mogelijk te krijgen. Dat is een veel grotere uitdaging. (nouja, het blijft natuurlijk altijd een speledingetje)

Goed dat het werkt trouwens!

Ah! BartS is terug en met succes, mooi!
Foto?

Met een geleende camera eentje van mijn bouwsel:

http://www.uploadarchief.net/files/download/superregvhf.jpg

He Bart, goed dat je er nog bent, en je niet hebt laten afschrikken door onze technobabbel. Mogen we een foto?

Mijn brouwsel, expres ruim opgebouwd om te laten zien dat het niet om millimeterwerk gaat, het gaat 'ommus' over metergolven:

http://www.uploadarchief.net/files/download/superreg2010.jpg

Aaaaargh! Mooi!! :-)
Inderdaad, de berichten dat zoiets niet 'bouwbaar' zou zijn, zijn schromelijk overdreven ...

Q.e.d.

Wordt dat de nieuwe uitdaging ? hoe groot kunnen we hem bouwen >:-)

Op 20 maart 2010 16:24:17 schreef Rd12tf:
Nou heb ik nog een ECC86 liggen ... En een EL91 en een UGT ... Hmmm.

Hint ...

Moet toch ook met een 807 kunnen en een kwikdampgelijkrichter voor de stabilisatie

Tja, als jij die hebt liggen? Ga je gang ... ;-)

Luitjes,

Ik zie op die foto's geen L2 met ferietkraal maar vooral smoorspoeltjes, klopt dit? Bij eat zie ik wel een klein kraaltje...

Mijn smoorspoel is die donkergroene blob, ongeveer in het midden van het breadboardje. Het is een klein varkensneusje (twee gaatjes!) met 10 wdg. 0.2mm CuLak draad, ongeveer 22uH groot.

En dat is ook een smoorspoel.

Ik heb zo'n zelfde blokje als Henry gebruikt maar bij mij wilde het daar niet mee (in combi met de BF fet in ieder geval)

http://www.uploadarchief.net/files/download/fm-ontvanger.gif

Nou dan de mijne ook maar. Dit keer wel met ferrietkraal en zelfs ook nog op een plankie geschroefd.