Voor (voor zover ik weet alle) geconcentreerde zuren en logen geldt dat je veilig het geconcentreerde zuur aan water kan toevoegen, druppelsgewijs.
Doe je dit te snel, dan gaat de boel koken.
Omgekeerd is het een ander verhaal, en kan het water direct gaan koken door de eerder genoemde exotherme reactie, en daardoor het gevaarlijke geconcentreerde zuur/loog rondspatten.
Er zijn wat zaken waar je op moet letten bij rokend salpeterzuur. Een heel belangrijke is dat je GEEN nitrielrubber handschoenen draagt, omdat die in de brand vliegen als er genoeg rokend salpeterzuur op komt.
Dit geldt ook voor latex handschoenen.
Butylrubber schijnt weer wel te kunnen. Vraag het na bij de leverancier.
Met wat lagere concentraties (60 procent bijvoorbeeld) is nitriel wel weer bruikbaar, maar het zal in enkele minuten het rubber vernielen. Krijg je het op je handschoen, dan alsnog direct vervangen.
Bij die concentratie is huidcontact ook minder ernstig. Je hebt ongeveer 10 seconde om het af te spoelen. Laat je het langer zitten, dan krijg je natuurlijk wel echt grote problemen.
Alle risico's zijn wat mij betreft beheersbaar, zeker gezien de hoeveelheid die je voor decapping nodig hebt erg klein is. Maar om het veilig te houden, moet je dus wel gewoon volgens de regeltjes werken.
Wat natrium betreft: een brok van 2 bij 3cm in de sloot gooien geeft een scherpe knal, harder dan het hardste legale vuurwerk. Dat is echt wel heel spectaculair. Duurt wel even voordat de reactie op gang komt.
Het is een eindejaarsdemonstratie op m'n school
Het probleem met salpeterzuur is dat het een precursor voor heel veel explosieven is, en dat je dus als particulier er amper aan kan komen.
Misschien kan je nog het best eens met je IC langsgaan bij een bedrijf/onderzoeksinstelling dat het standaard in het lab heeft.
Mijn middelbare school heeft geen doel voor zulke hoge concentraties. Ik zou het graag voor je regelen maar ik vrees dat de concentraties die wij gebruiken, veel te laag zijn.
[Bericht gewijzigd door
Ledlover
op donderdag 26 mei 2022 21:08:56
(13%)