Vandaag ook een twijfelgeval in handen gehad.
Met 5 dagen vrij besloot ik gisteren de voorbereidingen te treffen voor het reviseren van m'n laatste twee V-mount accu's.
Vandaag nummer 5 (de laatste) openen om de oude cellen te verwijderen. Opvallend: de logische zekering was ook bij deze heel en bij meten van de restspanning bleef de meter bij 100 mV steken: echt helemaal dood en dat was best opvallend. Bij alle andere vier had ik nog minstens 8 Volt of meer over, en waren 1 of 2 groepen cellen helemaal dood en de rest nog best in orde.
Na het verwijderen van de laatste strip van de print, kon ik de cellen lospulken om de afstandhouders ertussen te verwijderen.
En toen zag ik dit: ik heb nu 4 V-mounts (16 cellen elk) en heel wat laptop-packs geopend, maar een 'total failure' zoals hier heb ik nog nooit eerder gezien.

Vervelend (omdat ik het vrij laat pas doorhad): menig cel, ook die geen tekenen vertoonden, was aan het lekken. Pas toen m'n handen onder zaten en ik iets raars rook, ging ik op onderzoek uit. Hier drupte het echt uit...

Na het lospulken van de cellen: jep, die is écht stuk.

Wat echt opvalt: alle andere accu's hadden in elke cel 'UR18650SW' in de krimphuls gedrukt staan. Ik heb elke cel van deze accu onderzocht maar niet 1 cel had een type-opdruk...
Gecombineerd met het catastrofaal falen en het feit dat echt elke cel hartstikke dood is, twijfel ik of dit wel originele cellen zijn geweest.
Daarnaast is het lospulken van de strips en daarbij iets manipuleren van de cellen voor sommige cellen een zodanige belasting geweest dat ze op begonnen te warmen. Ik vond de situatie zelfs zo link dat ik ze individueel verpakt buiten in een hokje/bakje van straatstenen heb gelegd. Áls ze nog willen ontbranden, heeft dat hopelijk geen gevolgen.