Zal ik morgen proberen te maken. Moet door de microscoop anders zie je het niet. De leverancier heeft contact opgenomen, ze zijn heel welwillend om het correct op te lossen. De Vipers zijn bestudeerd en direct uit het magazijn verwijderd voor vernietiging.
Hij stuurt op mijn verzoek een aantal IGBTs op om op de curvetracer te martelen.
Ik heb de defecte en originele IGBTs, allemaal IR, vergeleken. De originele hebben een redelijk gladde bovenkant. Het stuk met tekst ligt in een verzonken deel. Er zitten ook 3 ronde kuiltjes met in de middelste een letter en nummer. De andere hebben een patroon wat er uit ziet alsof de bovenkant ergens mee is bewerkt om de oude tekst te verwijderen. Er is ook geen dieper liggend stuk meer voor de tekst en er staat niets in de drie, nu nauwelijks diepte hebbende, kuiltjes. Er zijn twee verschillende teksten en patronen. De ene linear, de ander een heel fijn, ik denk, gelaserd patroon. Lettertypes zijn ook niet uniform. Ze komen idd uit China en dus geen NOS wat ik dacht. Maar van een leverancier waar hij nog geen problemen mee heeft gehad. (ze worden niet meer geproduceerd dus de IR opdruk is dan natuurlijk al een veeg teken dat het namaak is)
De pootjes zijn harder en wat geler dan de oranje-rode van het origineel. De koper-platen waar de die opzit die doorloopt in de middenpoot zijn allemaal gelijk en oranje-rood koper. De pootjes bij de verdachte IGBTs zelf beginnen rood, blijven dat in de paar mm, daarna worden ze geliger, meetje messing kleur.
Ik zie wel onregelmatigheden, ze zijn om te beginnen dikker aan het begin net onder de behuizing en dunner over de rest. Dat is nu niet zichtbaar meer want ik heb er flink wat tin(?) af moeten vijlen om bij het koper te komen. De originele zijn uniform qua dikte en was ook weinig werk om ze blank te maken. Bij de verdachte was dat veel werk. Bij een zitten er op en onder de midden-poot twee deukjes. Mogelijk van puntlassen ? Bij 2 zie ik iets wat een materiaal overgang lijkt, een geultje opgevuld met tin. Alle verdachten hebben op de overgang plaats een onregelmatig oppervlak.(zie je goed aan de tin die als plamuur werkt). Terwijl de originelen gewoon uniform gladde pootjes hebben over de hele lengte. Als ze pootjes hebben overgezet dan hebben ze dat verrekte netjes gedaan. Het enige wat je ziet is dat het net onder de behuizing over een paar mm wat dunner wordt tot waar het pootje smaller is. Ook zijn de pootjes niet zo strak en symetrisch.
De dies zijn allemaal grofweg even groot maar de ontplof schade is zo groot dat er verder weinig over te zeggen valt. Het is een 6,5x6,5mm plaatje met kraters. (Een is er 6x6mm) Ik ga nog precies meten, was te lui om mijn schuifmaat te gaan halen.
Fototje van het gezinnetje. Op de foto lijken ze allemaal gelijk, van dichtbij zijn die verschillen in structuur met het blote oog al zichtbaar. De meest rechtse is origineel. Welke de tweede is weet ik zo even niet meer, ik heb ze achterop gemarkeerd. Je ziet daar dat het pootje bovenaan uniform van kleur is. Die ernaast zijn nog niet gedaan. Het enige wat ik al gedaan had was het pootje van de rechter kaal maken.