Op 21 september 2010 23:33:16 schreef maartenbakker:
72W is theoretisch nog zonder truukjes haalbaar
Hoe?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ingaande voedings watts met een 100hz sinus erop en de motor op 2000rpm zodat er 14,5 v boordspanning is 
ik denk dat hij bedoelt als je alleen de impedantie van de speakers gebruikt, maar dan is het per 2 kanalen, dat wel.
dan krijg je bij 12v en 4 ohm een stroom van 3A. =36w.
per 2 kanalen zou je dan 72w kunnen krijgen.
Het zou (in theorie) wel kunnen met de 2 ohm speakers, maar daar is de radio niet op berekend.
en nu heb ik het over dc berekeningen met puur ohmse belastingen. Dus in de praktijk is al het bovenstaande nikszeggend
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Piekvermogen in brug met transistoren zonder VCEsat maar nu weet ik even niet of ik nou mezelf in de war zat te maken, dat bedenk ik nog wel na een nachtje slapen. In elk geval is 12W niet het hoogst haalbare.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 21 september 2010 22:15:20 schreef Roches:
Je autoradio is 4 ohm, de speakers zijn 2 ohm.Misschien is dit een probleem?
Dat staat er idd maar volgens de verpakking van de boxen staat dat hij geschikt voor 4 ohm radio;s
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 22 september 2010 22:13:49 schreef big bang:
Heb je ze al eens in serie geprobeerd (zie een paar posts terug van sommige)?- - big bang - -
ik heb idd 2 speakers aan elkaar verbonden. 2 zitten op rechts en 2 op links dus volgens mij zitten ze in serie
Op 22 september 2010 01:25:29 schreef maartenbakker:
[...]Piekvermogen in brug met transistoren zonder VCEsat maar nu weet ik even niet of ik nou mezelf in de war zat te maken, dat bedenk ik nog wel na een nachtje slapen. In elk geval is 12W niet het hoogst haalbare.
18-20W per kanaal in 4Ω met een gebrugte uitgang.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
|-----| |-----| |-----| |-----|
o / \ o o / \ o
1 LS 2 3 LS 4
Als je punt 2 en 3 verbindt met elkaar, en punt 1 en 4 naar een kanaal van je radio legt, dan staan ze in serie. Zelfde voor de andere 2 luidsprekers.
Heb je dan nog gekraak?
- - big bang - -
big bang
Fuzzbass, in de specs van de TS zijn speakers staat een 'nominal impedance' van 2Ω.
- - big bang - -
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
't Gaat om het serie/parallel verhaal. Niet-technici halen dat nogal snel door elkaar. In dat willekeurige tekeningetje dat ik postte staan uiteraard andere impedanties dan bij de TS het geval is.
Alle speakers op een auto radio kunnen een prima geluidje geven voor goed luister genot.
Wil je iets meer knallen met lage bassen en goede dynamiek dan ben je echt toe aan een externe versteker goed gevoed door een mooie dikke kabel vanaf de accu.
let wel. Auto bekabeling is niet zonder risico, wees zeker van je zaak en zeker alles goed af om een brandje te verkomen.
Een brandje onder de bekleding is meestal een uitgefikte auto!
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 22 september 2010 22:29:20 schreef Moneytree:
ik heb idd 2 speakers aan elkaar verbonden. 2 zitten op rechts en 2 op links dus volgens mij zitten ze in serie
Ik weet dat m'n voorgangers het geduld op kunnen brengen om op je antwoord te wachten, maar ik vind het een prima moment om te gaan gokken en aannames te gaan doen.
Te weten:
- Je hebt je speakers parallel gezet, dus + aan + en - aan -
- Je had al 2 ohm speakers, door het parallel te zetten kom je nu aan 1 ohm
Conclusie: Die arme autoradio verwacht niet minder dan 4 ohm, hij gaat volledig over de zeik. Gok ik.
Op 22 september 2010 22:52:25 schreef big bang:
|-----| |-----| |-----| |-----| o / \ o o / \ o 1 LS 2 3 LS 4Als je punt 2 en 3 verbindt met elkaar, en punt 1 en 4 naar een kanaal van je radio legt, dan staan ze in serie. Zelfde voor de andere 2 luidsprekers.
Heb je dan nog gekraak?
- - big bang - -
hmm.. oke ik zal dit eens proberen, kijken of het lukt
Op 23 september 2010 07:12:37 schreef Jochem:
[...]Ik weet dat m'n voorgangers het geduld op kunnen brengen om op je antwoord te wachten, maar ik vind het een prima moment om te gaan gokken en aannames te gaan doen.Te weten:
- Je hebt je speakers parallel gezet, dus + aan + en - aan -
- Je had al 2 ohm speakers, door het parallel te zetten kom je nu aan 1 ohm
Conclusie: Die arme autoradio verwacht niet minder dan 4 ohm, hij gaat volledig over de zeik. Gok ik.
Hier zit ook wel een kern van waarheid in ik zal het eerst eens proberen om ze goed in serie te zetten en dan te kijken of ze het doen
[Bericht gewijzigd door Moneytree op (40%)]
big bang
Heb je misschien een multimeter, want dan kan je ook meten dat je juist zit. Als je 2 speakers in serie hebt geknoopt, dan moet je +-4Ω meten over de overblijvende aansluitdraden.
- - big bang - -
Even terug komend op je verhaal met de tekening. ik zie 4 cijfers
met ieder een steepje met een rondje en een schuine streep ik neem aan dat dat min en plus voorstelt maar hoe kunnen 2 speakers dan ieder 2 minnen en 2 plussen hebben of lees ik de tekening verkeerd?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
big bang
Ik heb in mn tekening 2 luidsprekers staan. Ze zijn voorgesteld door die dingen met de schuine strepen met 'LS' van luidspreker erbij.
Daar heb ik twee lijnen aangetekend die naar een bolletje gaan. De lijnen zijn de draden, de bolletjes de aansluitpunten.
Die aansluitpunten heb ik genummerd van 1 tot 4, om kunnen aan te geven welke je met elkaar moet verbinden.
Anders moet je eens naar de tekening van Fussbass kijken, die is een stuk duidelijker.
- - big bang - -
Badankt iedereen voor de input! ik heb de speakers idd veranderd van parralel naar serie en nu doen ze het prima ook als ik ze het volume wat harder zet
nogmaals bedankt ,
Groetjes,
money
big bang
Hebben ze parallel gestaan? Dan heeft het inwendig versterkertje wel zijn best mogen doen! Al geluk is alles nog heel.
- - big bang - -