Bauknecht WA2360 afpompen/centrifugeren kapot

Ik heb net in de afvoerslang geblazen, zodat er flink water uit het filter-gat kwam. Ik heb geblazen net zolang tot het radertje achter de filter in het luchtledige aan het draaien was.

Maar hij centrifugeert nog steeds niet, ondanks dat al het water nu weg was?

edit: dat kleine radertje draait dus goed rond, maar dat is niet _DE_ pomp neem ik aan? Zou het kunnen dat de pomp vast zit omdat daar iets in zit? En dat de wasmachine een fout detecteert en uitschakelt?

de machine gaat pas centrifugeren als de kuip leeg is gepompt , loopt de pomp maar wordt er niks gepompt is het een verstopping , die kan ook voor de filter zitten of de pomp is niet sterk zat meer door slijtage . helpt het als je de afvoerslang in een emmer laat pompen die op de vloer staat ?

Zou het programma doorlopen als je de pomp helpt dmv het laten leeglopen van de machine via het hulpslangetje ?

De verstopping zit niet tussen de kuip en het filter. Als ik de filter los draait loopt al het water uit de kuip. Ik zal straks de slang naar de pomp controleren.

Maar het vreemde is, wanneer ik dus de kuip handmatig laat leeglopen, en het programma "kort centrifugeren" kies, centrifugeert hij dus nog steeds niet, terwijl de kuip dus leeg is.

Kan het zijn dat hij de pomp probeert te starten, maar dit niet lukt? (en dus zichzelf uitschakelt)

edit: ok ik heb de wasmachine nu aan de achterkant opengemaakt. Dat dat kleine radertje net achter de filter is dus wel _DE_ pomp. Die draait goed rond maar misschien dus niet sterk genoeg... ik ga straks de slangen loshalen om te kijken of daar ergens een verstopping zit.

[Bericht gewijzigd door m00 op (24%)]

Heb je de koolborsteltjes al eens nagekeken? Op Whirlpool/bauknecht kunnen die ver versleten zijn en wel nog goed op lage toeren draaien maar niet zwieren.

Als het water op ongeveer een halve minuut à twee minuten uit de machine is dan werkt je pomp goed. Maar normaal moeten die schoepjes wel nogal "hortend" gaan als je er met je vinger aan draait aangezien dit magneetpompjes zijn. Als ze gewoon rond draaien kan het zijn dat er een elastiekje rondgedraaid is of zo.

Heb je ook de luchtkamer naar de pressostaat al nagezien?

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb de hele water afvoer bekeken, en er zit nergens een verstopping! Toch pompt de wasmachine aan het einde van het programma niet goed af!

De wasmachine centrifugeert nog steeds niet, maar het lijkt me dat dit samenhangt met het afpomp probleem?

Koolborstels weet ik dat die vaak kapot gaan bij Bauknecht, wilde ik inderdaad controleren voor het centrifugeer probleem, maar misschien dat het probleem dus ergens anders ligt (icm met afpompen).

Het radertje van de pomp schort inderdaad als je met je vingers ronddraait, dus dat lijkt me goed.

Luchtkamer bij pressostaat weet ik niet wat dat is. :)

Ik ga nu een wasje draaien met de afvoerslang laag bij de grond, misschien kan ik daarmee testen of de pomp niet goed meer werkt.

Die heb ik gezien, en zal ik controleren. (het slangetje)

De pressostaat is schoon.

Ik heb nog wat uitvoeriger getest, en blijkt dat tijdens het programma het afpompen wel gewoon werkt, dus de pomp lijkt me in orde.

Aan het einde van het wasprogramma, maar dus zonder centrifugeren, staat er wel water in de trommel, maar dit is dan denk ik restwater wat nog uit de kleren komt?

Nu is denk de verstandigste stap om de koolborstels te controleren?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]

Op 28 september 2010 14:21:15 schreef m00:
Aan het einde van het wasprogramma, maar dus zonder centrifugeren, staat er wel water in de trommel, maar dit is dan denk ik restwater wat nog uit de kleren komt?

Nu is denk de verstandigste stap om de koolborstels te controleren?

Ja & Ja ;-)

http://c.imagehost.org/t/0097/IMG_1226.jpg

http://c.imagehost.org/t/0702/IMG_1227.jpg

Ik vind zelf dat ze er nog prima uit zien. Toch?

Ik ben net langsgegaan bij een witgoed zaak hier in de straat die heel behulpzaam zijn richting arme studenten om te vragen wat zij er van vonden, maar die was wegens omstandigheden gesloten. Morgen nog eens proberen.

pompt het apparaat wel midenin het programma? , dan is het het water heet , en als de pomp een warmteprobleem heeft ( loopt vast door het uitzetten van de het het water ) dan komt er dat uit met heet water afpompen . je hebt getest of de pressostaat schakelt als je in de slang blaast ?

Op 28 september 2010 16:48:50 schreef testman:
pompt het apparaat wel midenin het programma? , dan is het het water heet , en als de pomp een warmteprobleem heeft ( loopt vast door het uitzetten van de het het water ) dan komt er dat uit met heet water afpompen . je hebt getest of de pressostaat schakelt als je in de slang blaast ?

pompen ben ik vrij zeker van dat prima werkt testman! Ik dacht eerst van niet omdat er na het wassen (zonder centrifugeren) water in de trommel stond, maar dat is water wat uit de natte kleren kwam, ben ik ondertussen achter.

je hebt niet het wolwasknopje ingedrukt staan ? of het is een knopje met een picto van een trommel met een kruisje erdoor dacht ik . met een wolwasprogramma gaat de machine niet centrifugeren en blijft er bij sommige apparaten het waswater instaan .

Op 28 september 2010 17:23:53 schreef testman:
je hebt niet het wolwasknopje ingedrukt staan ? of het is een knopje met een picto van een trommel met een kruisje erdoor dacht ik . met een wolwasprogramma gaat de machine niet centrifugeren en blijft er bij sommige apparaten het waswater instaan .

nope!

je kan pas zien hoe goed de kooltjes zijn als je ze er af schroeft hoor! Als het koolstaafje maar 0,5cm lang meer is dan zijn ze op. Als er nog meer dan 1cm op is dan kan je er nog wel even mee verder.

http://c.imagehost.org/t/0377/IMG_1228.jpg

Ik hoop dat dit het is. :( Zou niet weten waar ik verder moet kijken.

die zijn prima kwa lengte , je machine draait tijden het wassen ook ,zowel links als rechtsom . doet hij dat of alleen nog 1 kant op ? als de verkeerde kant nog werkt , is het wassen nog half werkende , maar centrifugeren is maar 1 kant op . als dit zo is kan het relais van de motor los in de soldeer zitten .

anders heb je een echte bauknecht te pakken , een made in italy type en die moeten het van de designs hebben , niet de kwaliteit .

Tijdens het wassen draait hij gewoon twee kanten op.

Kan de klok kapot zijn? Dat hij centrifugeren gewoon overslaat? Misschien een kapotte relais op het schakelbord?

De link naar een ander topic over de WA2360 die hierboven gepost is, deed ook gewoon wassen, maar niet centrifugeren, dus het zou nog steeds aan de borsteltjes kunnen liggen wat mij betreft..

De koolborstels zijn inderdaad nog prima.. Motor er weer ingezet en draai nu even spoelen+centrifugeren om te testen...

resultaat: spoelen en afpompen werkt prima, centrifugeren wordt nog steeds overslagen...

Volgens de man in de winkel is het waarschijnlijk een kapotte klok, aangezien er verder niets overblijft wat het zou kunnen zijn.

Nog een vraag: Wanneer ik het slangetje van de trommel naar het pressoraat los haal, en ik blaas in het uiteinde bij het pressoraat, dus in de trommel, moet ik vrij veel moeite doen om daar lucht doorheen te krijgen. Dit hoort denk ik? (dun / lang slangetje). Het pressoraat schakelt goed wanneer ik op het tuitje van het pressoraat blaas.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Doorblazen van de pressostaatbuisjes was een standaardcheck tijdens mijn carrière als huishoudtechnicus bij Bosch tussen 1976-1979.

Verstopping door verharde zeepresten was een veel voorkomend probleem.
Een pressostaat is verbonden met de kuip via een luchtkamer (geldt zowel voor vaatwasmachines als wasmachines).
Bij (Bosch) wasmachines was de luchtkamer meestal een rubberen klok die tussen de kuip en de pressostaatleiding staat, bij vaatwasmachines was dat een halfdoorzichtige dubbele plastieken kamer (voor de twee pressostaten).
Bij vaatwasmachines was het duidelijk te zien wanneer de luchtkamer aan reiniging toe was (aangekoekte zeepresten, vet-en etensresten).
Bij wasmachines met een ijzerdraad/stugge elektriciteitskabel door de pressostaatslang gaan en achteraf spoelen met een mondvol water.

Het plan is om nu een losse centrifuge te kopen. Een stuk goedkoper dan een andere wasmachine. Bedankt iedereen!

Dat is ook een oplossing... die kooltjes zijn idd nog lang genoeg, dus programmasturing is de volgende mogelijke schuldige, en helaas durven die bij bauknecht/whirlpool wel eens sneuvelen...

je kunt voor een paar tientjes een wasmachine op mp kopen , maar die hebben vaak ook wel een onderliggend probleem .

heb onlangs nog een miele en zanker gecombineerd voor mensen zonder nieuw wasmachinegeld . de miele ging niet door het hoofdprogramma door een defecte waterklep , heb er toen 2 kleppen bijgezet uit de ( 18 jaar jongere )zanker , de defecte klep continu open gezet en daar de kleppen van de zanker mee in serie . koste niks aan onderdelen zo .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/DSC00024.jpg

Is het mogelijk om het centrifugeren handmatig aan te zetten? D.w.z. door handmatig de relais op het schakelbord te schakelen? Schakelingetje plus switch toevoegen.

Is zoiets uberhaupt mogelijk? Ik denk dat de motor met een H-brug wordt aangestuurd?

edit: in dit ( http://www.circuitsonline.net/forum/view/84220/last ) topic wordt een wasmachine motor aangestuurd met een DC dimmer.... is goed te doen. Helaas ook feedback nodig...hmm..

editedit: In het gunstigste geval werkt de hele aansturing nog, en zou ik alleen maar de 0-10V (in voorbeeld hierboven) hoeven aan te bieden..

[Bericht gewijzigd door m00 op (14%)]

Er zit een slangetje vanaf zeepbak naar hevelbak van afvoerslang. Deze is verstopt met vuil en kan niet meer ontluchten. Komt heel vaak voor. slangetje is ong 20 CM lang, cm dik