Rosmalen 2011

Op 14 maart 2011 22:39:07 schreef Henry S.:
Idd heeft Tolunay gewonnen.

Het antwoord is B: De lamp gaat aan.

Samen met Ohm pi heb ik deze schakeling nog eens bekeken.

We hebben een batterij van 9V aangesloten en we zijn aan het testen geweest. In mijn werk hok ging zoals verwacht het lampje netjes aan. Echter in een kooi van Faraday (mijn werkbus) doet hij niets meer. Dus in de bus is antwoord A goed, en in mijn werk hok is antwoord B goed. Er zijn dus twee antwoorden mogelijk. Want er staat niet bij waar deze schakeling gebruikt wordt.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op 15 maart 2011 08:39:13 schreef Jochem:
Maar het blijft een praktijk-iets, je zult vast een omgeving kunnen creeeren waarin die lamp niet aangaat als je punt B aanraakt.

Leuk dat het jou gelukt is! Misschien is er nog zo'n boek over, kunnen we ook nog een keertje trekken voor het andere antwoord :)

If you want to succeed, double your failure rate.

jeej,

Ik had het antwoord ook goed.
Dit was enkel omdat ik ooit zoiets zelf heb gemaakt.

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2011 22:01:30 schreef Tinus016:
Echter in een kooi van Faraday (mijn werkbus) doet hij niets meer.

Maar dat is geen 'normale' situatie.

Ik had in de vraagstelling wel kunnen zetten wat er gebeurt als de opstelling zich in zo'n kooi van Faraday bevindt, maar dat heb ik niet gedaan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 18 maart 2011 17:52:27 (28%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waarom is dat geen normale situatie? Stel dat ik dat lekker in mijn bus wil bouwen voor verlichting in de kastjes? Dan komt er geen licht uit ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Als je dan toevallig de muziek van je mp3-speler over een FM zendertje op je autoradio wilt hebben, werkt ie misschien weer wel. ;-)

Hoe dan ook, ik vind het erg leuk dat Tinus016 bewezen heeft waarom de schakeling werkt!

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Ik was samen met Tinus016 op de beurs in Rosmalen.
Ik heb lekker zitten te spelen met de Teslaspoel van Sine.
Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1231350#1231350
De vonken vlogen naar mijn hand. Daar merk je bijna niets van. Je hand wordt een beetje warm, met name op die plaatsen waar de vonken inslaan. De lichtende puntjes op mijn hand is lichaamseigen materiaal wat verdampt en verbrandt. Je voelt geen electrische stromen en wel om de volgende twee redenen. Ten eerste is de stroomsterkte erg laag. Ten tweede, er is ook zoiets als het skineffect. Door de hoge frequentie dringen de stromen niet diep je lichaam binnen. Soms was er een voltreffer. Af en toe zat er een vonk tussen die een zenuw raakte en dat voel je. De schok die je dan krijgt is veel minder erg dat een schok van een schrikdraadinstallatie of 220V~. Je trekt wel onwillekeurig je hand terug.

PS:
Mijn hand zit er nog aan.
Omdat mijn hand rook naar verbrande huid (de meeste soldeerders onder ons kennen die geur wel) heb ik ook nog gezocht naar brandplekjes. Ik heb niks kunnen vinden.
Toch is de energie van de vonken zo hoog dat die in staat is om de brandende puzzelvraag van het CO-team letterlijk in brand te krijgen. Gauw uitdoven met de vlakke hand!

Mijn buit van Rosmalen is minimaal.
Een paar meetsnoertjes en kif's SMD ledlamp.
De lamp doet het, maar omdat dit mijn eerste (en laatste) smd-projectje is, is hij totaal ongeschikt voor het show-your-project topic.

Anoniem

Wat was nu het antwoord op de prijsvraag en wie heeft er gewonnen?

En wanneer komt er ook een digitale prijsvraag? :+

maartenbakker

Golden Member

Dat staat iets hierboven in het topic, je hebt de discussie hier vlak boven zeker ook gemist? ;)

@ohm pi: juist doordat hij ongeschikt is, is hij juist weer heel geschikt voor show your projects. Misschien krijg je er ook nog wel een paar tips door dat je zegt: Oh, moet dat zo... Toch nog maar een keer proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."