Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 8 januari 2011 22:08:49 schreef Tidak Ada:
@Simpelman:
Dat is niet voor het mooi, maar om brom te vorkomen uit de gloeidraad- en andere 50Hz leidingen.

Precies, de rood/oranje twist is 50Hz, de rood/zwart twist is dan wel DC, maar daar wil je ook geen 50Hz op hebben.

Waar heb je die draadsteuntjes vandaan en die strips met soldeerlippen?
Enig adres waar je nog 3×3mm holnietjes kunt kopen?

Ziet er blits uit!

Dank u!

De draadsteuntjes/strips komen van de radiomarkt, ARP dacht ik, anders corrigeert Hugo mij wel... Een adres voor holnietjes heb ik niet.

Ik zou de 230V aansluitingen van de trafo's door ruimere gaten laten lopen. Zo lijkt me de kruipweg van de onderkant van de krimpkous tot het chassis nogal kort

Opzich goed gezien en halverwege dacht ik het zelf ook... De volgende keer grotere gaten want dat werkt ook gemakkelijker.
Maar het is me gelukt de krimpkousjes totaan de potting van de trafo's te krijgen. En de trafo's hebben een opstaand randje, de potting raakt het aluminium niet, de afstanden zijn groter dan op de foto lijkt.

@McDuff: Bedankt voor je opbouwende kritiek.

Ik ben zeker bekend met soldeerlipjes en -hulzen en stergroepen, maar heb daar dit keer bewust niet voor gekozen. Bij HF is het zeker een must maar de stripjes kwamen zo beter uit, en er is ook aan de sterpunten voldaan.

En ja, ik heb me gehouden aan de laagjes, gloei licht onderin, daarop de componenten en als laatste de voedingen. En door de sandwich-constructie waren de vliegende draden nodig, zou ik anders ook niet doen maar de behuizing vroeg er om om gebruikt te worden. ;)

@Fred: Op 300V hadden er wel keramische kapjes op gezeten, maar zweterige handje lijken me nu ook niet goed. ;)

UGT's zijn duur, ook een reden om OTL te gaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is erg op prijs gesteld dat men zich zorgen maakt over de voortdurend stijgende prijs van het koper in threads zoals deze http://www.circuitsonline.net/forum/view/91087/2, want ik heb het "per vierkante meter" nodig. Als nu een miljoen weerstanden met ijzeren aansluitdraden in plaats van koper gemaakt worden, heb ik al genoeg koper voor één experiment zoals dit hier beneden :)
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/41053f595486460cae93cdfcaf42715a.jpg
In een thread van mij van een maand of zo geleden
http://www.circuitsonline.net/forum/view/90617 gaf ik op zoek te zijn naar 70cm bandpassfilters, en omdat het blijkt dat 70cm filters uit produktie zijn, heb ik het even over een andere boeg gegooid. Als je het niet kan kopen, kan je het natuurlijk altijd zelf maken. Theoretisch, toch.

Ik dacht om voor een 4 of vijfpolige kwartgolf cavityfilter te gaan, maar kruipt-eer-gij-een-triatlon-looptgewijs probeerde ik eerst een enkele cavity te bouwen, waarna ik ongetwijfeld het ontwerp verwachtte aan te passen. Of waarschijnlijker: in te zien dat het hopeloos is en toch maar een filter proberen te kopen :) . Mijn berekening is waarschijnlijk fout om meer dan 1 reden, maar dit is in grote lijnen is de ontwerplogica:

De afmetingen van de "doos" ben ik bekomen als volgt:
1) een stuk 1/2" koperen verwarmingsbuis als binnengeleider
2) de buitenmantel, indien rond, is berekend als een coax geleider met lucht als diëlectricum en een karakteristieke impedantie van 50 ohm
3) ik heb een natte-vinger methode gehanteerd en die afmeting omgezet van rond naar vierkant (nu ja, er zat echt wel logica achter, ik ben gewoon vergeten welke :))
4) de lengte van de cavity is "iets langer dan kwartgolf" (5% of zo)

De resonator is gewoon iets korter dan een kwart golf (zodat ie nog capacitief geladen kon worden met een stelschroef aan de top, voor afstemming). De 1/2" buis had ik nog liggen, en ik dacht als ik een dikkere buis pak is ie waarschijnlijk wat breedbandiger dan een dun buisje, en vermits ik een banpassfilter wou maken en geen mega-Q resonator, leek me dat een goede keuze.

De afmetingen van de in- en uitkoppelloop heb ik nog wat schaamtelozer bekomen: ik heb een jaar of twaalf geleden eens wat schoot bij ons op het werk afgebroken ter lering en vermaak, en één van de dingen was het overblijfsel van een Celwave (stembare) antennecombiner. Daar zat een N-connector op met een loop van verzilverd draad. Laat het nu zijn dat ik dat loopje nog steeds heb, en vermits die combiner voor 380-400MHz was, heb ik die loop nagemeten en proportioneel aangepast tot 435MHz...

Niet gehinderd door enige kennis van zaken, laat staan enige ervaring in materiaalbewerking, begon ik eraan. Het recht en haaks snijden/knippen/zagen van metaal blijkt niet mee te vallen zonder de juiste werktuigen, maar ik heb geprobeerd zo secuur mogelijk te werken.
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/059c6bbbec8a4f998e383e5d743b90be.jpg

Solderen viel bepaald niet mee. Mijn 50W weller, waar ik normaal bootankers mee soldeer, was waardeloos. Het koper geleidt warmte erg goed, stelde ik vast :) Dus heb ik een mini butaanbrandertje gehaald, en da's ook verre van ideaal - maar gebrek aan vermogen was toch niet meer het probleem. Een joekel van een elektrische bout bleek zo onmiddellijk niet te koop, dus heb ik het zo maar proberen te bouwen.

Verwarmingsbuis opgewaardeerd tot resonator
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/f3dc3281bd9b4b899e43354e463c7d93.jpg

Stukken koperplaat haaks solderen viel NIET mee, dus had ik een plaat MDF gehaald en daar een malletje van gemaakt met een rechte hoek in drie dimensies. (trouwens, wat een rotspul, dat MDF. Hoewel het mooie rechte hoeken geeft). De losse stukken zette ik vast met een paar C-klemmen, en dat werkte wat makkelijker, want dan moet je de te bevestigen delen toch al niet meer bibberend vasthouden.
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/8ce246e019984c3f9e1ea6a17e2781d7.jpg

Na heel wat prutsen - we hebben het over úren sinds de berekening - was dit de stand van zaken:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/17c1fd52e42646a08b85c0c4a5c42f17.jpg

Tweede keer poetsen (ik gebruik altijd koperpoets om vetpoten van printplaat te halen, dat werkte hier ook. Echter niet voor zware oxidatie gevormd door de hoge temperaturen van de butaanbrander.)
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/0a6c7a5c8311423da4c3c73f7846a885.jpg

Ik kon niet laten dit met een vroeger gebouw in NYC te vergelijken... hier heb ik jammer genoeg een schuurmachientje moeten gebruiken, wegens dikke plakken tin die zich hadden verzameld toen ik het plaatje aan het solderen was.
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/47c3ecd510ba4acdacd47da48f1a31cc.jpg

Het begint ergens op te lijken:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/03bdcdda3d9b41c19f05b699d7fcc122.jpg

Nog maar eens poetsen... deze keer moest ik alles uit de kast kalen inclusief staalwol, aceton en geduld. Daarna monteerde ik de loops (zijn aan de SMA connectoren bevestigd, en kunnen later nog verwijderd of aangepast worden). De VNA was ook aan het warmdraaien:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/c0d6b731fb1945adaf0c357d775d29b0.jpg

Uiteraard was er een dramatisch verschil met de cavity open, en het dicht solderen durfde ik nog niet (het erna terug openen: uitgesloten), dus hoopte ik dat dit tijdelijk zou voldoen:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/1f0bf7cbb84347b2bb4a4034aae22b4e.jpg

Het stemmen van 1 cavity is uiteraard een fluitje van een cent, en dit was het eerste resultaat:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/e93ee05b03634b1eb69dc9db6b2c2e83.jpg

Alles leek goed, dus maar dichtgesoldeerd, opnieuw gestemd, en doorgemeten:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/6842ab041a35433fbc1f70150e070c1e.jpg
0.8dB insertion loss, en als je bandbreedte als -10dB definieert is hij lekker 10MHz breed. Niet slecht (door de dikke buis, of puur geluk?).

Na het dichtsolderen zag het zo weer uit... (zoals gezegd, zo'n butaanding en/of mijn vaardigheden zijn niet ideaal):
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/9bdd0b2c2cb14ef9899656db278c3d86.jpg

En na de zoveelste schrobbeurt was dit het resultaat:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/07f8a3b55767474a901a6d41938c94ec.jpg

300MHz span:
http://media.share.ovi.com/m1/s/2694/68a29adfd53d405f95a634bce6eaf996.jpg

600MHz span:
/edit: even verwijderd... was de verkeerde plot.

Dit was dus leuk, en niet al te slecht resultaat. Nu kan ik een wat complexer filter proberen, en ik denk dat ik het uit printplaat ga proberen te maken, zodat ik het met mijn Weller kan solderen, en het resultaat wat netter uitziet (ik heb me echt uit de naad moeten werken om het tot op dit niveau te krijgen qua netheid, en het is nog knoeiwerk). Als proof of concept is het echter goed genoeg.

Het filter zal ook wel op de derde overtoon resoneren, maar mijn VNAtje komt daarvoor wat zuurstof te kort. Problemen voor later :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ik heb er dan erg weinig verstand van, het ziet er allemaal erg mooi en netjes uit :D

Tunen doe je met het boutje wat bovenop zit? Is dat messing? Die moer lijkt niet vastgesoldeerd? :)

[Bericht gewijzigd door Ganzz op 9 januari 2011 22:25:19 (38%)

-

Bedankt!

Er is een moertje (messing wegens koper niet beschikbaar) aan de binnenkant gesoldeerd. Het moertje aan de buitenkant zet de stelschroef vast.

Door het schroefje dieper in de buis te draaien, vergroot de capaciteit van de condensator die gevormd wordt door de schroef en de binnenkant van de buis, en dus zakt de resonantiefrequentie.

Één omwenteling komt ongeveer overeen met een MHz.

Suffering from wiseass oneliner blackout

@bert_mc: ik zou kijken hoe dat ding zich houdt in de tijd. In de tijd dat ik nog hoogfrequentwerk deed (maar dan echt, 130/285GHz) werkte ik met een opstelling waar ipv waveguides koperen buis werd gebruikt, en die werden eens in de maand voorzien van een poetsbeurt met brasso, omdat anders 't oxidelaagje teveel verliezen gaf (bij 285, 380GHZ en up moest je alles uit de kast halen qua signaal/ruis).

Electrochemisch vernikkelen/verzilveren/vergulden oid is misschien ook nog een optie.

Mijn 50W weller, waar ik normaal bootankers mee soldeer, was waardeloos. Het koper geleidt warmte erg goed, stelde ik vast

LOL! Dat bewijst dat bootankers over het algemeen niet van koper gemaakt worden ;)

Verder heb ik ook geen flauw benul wat een cavity filter is maar het ziet er wel indrukwekkend uit!

fred101

Golden Member

Bert, je RL is maar iets van 11dB, dat zijn er toch iets van 20 te weinig maar verder netjes gemaakt. Maar waarom moet de buitenkant zo glimmen ? Het speelt zich toch van binnen af.

Ik heb een boek van de RSGB met daarin "recepten" voor dit soort spul. Ik heb het nog nooit aangedurfd vanwege het werk. Het bouwen lukt me wel maar ik weet zeker dat ik qua rekenwerk de mist in ga ;-) Knap hoor, en dan nog in een keer goed zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 9 januari 2011 23:16:31 schreef fred101:Bert, je RL is maar iets van 11dB, dat zijn er toch iets van 20 te weinig

Boh ja, 11dB is niet geweldig, maar het geeft maar 0.35dB mismatch loss, en dat vind ik niet onaanvaardbaar. Met 15dB zou ik best tevreden zijn, want het verschil tussen 15 en 30dB IL in mismatch loss is maar 0.14dB.

Maar waarom moet de buitenkant zo glimmen ? Het speelt zich toch van binnen af.

Voor de foto, eh :)

En iedereen weet dat een glanzende auto veel sneller gaat dan een roestbak :)

Ik heb een boek van de RSGB met daarin "recepten" voor dit soort spul. Ik heb het nog nooit aangedurfd vanwege het werk.

Het is inderdaad een pak werk. Maar als je handig bent is dat misschien niet zo het geval. Niet dat ik zo een kluns ben, maar het mechanische heb ik niet zo in de vingers. Dat kan je gedeeltelijk compenseren door geduld en aandacht voor het detail. De multicavity ga ik van printplaat maken, en FR-4 eet ik rauw :)

De reden dat ik eigenlijk niet voor dubbelzijdige print was gegaan, was het feit dat het laatste schotje moeilijk RF-dicht te krijgen is. Bij koperplaat maakt het niet uit waar je het soldeert, maar bij printplaat moet je goed nadenken als er geen verbinding is tussen de twee kopervlakken.

Knap hoor, en dan nog in een keer goed zitten.

Ik moet toegeven dat het resultaat beter is dan ik had verwacht. Met 4 of 5 polen zal ik wel een toontje lager zingen.

Op 9 januari 2011 22:53:12 schreef alex278:
@bert_mc: ik zou kijken hoe dat ding zich houdt in de tijd. In de tijd dat ik nog hoogfrequentwerk deed (maar dan echt, 130/285GHz) werkte ik met een opstelling waar ipv waveguides koperen buis werd gebruikt, en die werden eens in de maand voorzien van een poetsbeurt met brasso, omdat anders 't oxidelaagje teveel verliezen gaf (bij 285, 380GHZ en up moest je alles uit de kast halen qua signaal/ruis).

380GHz? Da's bijna licht, werkte je in de Philips gloelampenfabriek? :)

Wat kan je in hemelsnaam met zo'n frequentie aanvangen? Radar gaat niet veel verder dan 100GHz dacht ik.

Electrochemisch vernikkelen/verzilveren/vergulden oid is misschien ook nog een optie.

Ja, verzilveren of vergulden misschien. Ik heb het niet berekend, maar ik verwacht (Hoop ?) dat het skin effect bij 400MHz nog niet zo uitgesproken is dat het oxidelaagje al een grote invloed zou hebben. En indien wel, dan gaat nikkel niet helpen denk ik, want koper geleidt beter dan nikkel.

Ik had al op eBay zitten kijken naar een YouTube filmpje van een Rus die een gold plating kit verkocht. Misschien probeer ik het wel eens, maar het is behoorlijk aan de prijs.

Op 9 januari 2011 22:56:04 schreef _Danny_:
[...]LOL! Dat bewijst dat bootankers over het algemeen niet van koper gemaakt worden ;)

Gat in de markt? :)

...wat een cavity filter is maar het ziet er wel indrukwekkend uit!

Als ik in de politiek of showbizz zat was de buit daar al mee binnen :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Tidak Ada

Golden Member

@Bert_mc

Misschien wat handige tips voor het solderen:

Je kunt een (goedkope) zware soldeerbout aanschaffen. Ik heb er een van 150W gekocht bij Conrad, voor dit soort werk. Kostte me maar € 18,50.
Ook een wat steviger pyropen kan indeze goede diensten bewijzen, al is het maar om met de hetelucht nozzle voor te verwarmen. Dat zou ook kunnen met een heteluchtföhn of een elektrische kookplaat.

Bij het solderen van printplaat zou je ook 'vingers' aan het materiaal kunnen maken voor het deksel: een soort zwaluwstaartverbinding of maak het deksel iets groteer en soldeer de overhangende rand aan demet de binnenzijde aan de buitenzijde van de cavity.
Was jet koper maar goedkoper en had je maar een freesbank, dan kon je een blok uithollen en het deksel er op schroeven.

Verzilveren zou je kunnen laten doen als je een bedrijfje weet.
Vergulden ziet er mooier uit, maar is dat echt nodig? Ik zie ook van dit soort dingen, die aan de buitenkant gewoon "Boat anchor gray" zijn geschilderd, zelfs bij HP. Zeker bij golfpijpen.

Verder natuurlijk een mooi en perfect stukje "fröbelwerk"
Dat hele shf loodgietereswerk intrigeert me. Maar ik heb er helaas verder geen verstand van.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ziet er goed uit Bert_mc.
Verder inderdaad zoals Tidak Ada al zei, je zou een opstaande rand kunnen maken, ook had je eventueel een stuk hout in dat formaat kunnen nemen als mal om omheen te werken :)

fred101

Golden Member

Bert, zo te zien heb je de doos opgebouwd uit losse plaatjes. Je kan je wat werk besparen door het koper om een mal heen te vouwen. Dan heb je maar een lengte naad, je laat dan de bodem open. Voor bijregelen kun je dan zo het hele binnenwerk eruit schuiven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Misschien kan je ook de resonator opbouwe uit FR4 of iets anders en netjes in kopertape wikkelen ?

Wat ik mij afvraag is of het ook zonder naadverbinding zou werken..

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat naadverbindingen kritisch zijn, net als de lengte van schroefjes, die in de cavity ruimte uitsteken. als de naden niet overal kontakt maken, vrees ik voor zelfinducties (Lecher ?).
Omgezet koper met dus afgeronde hoeken zal ook wel ongewenste effecten hebben. Het is niet voor niets dat 'echte' cavities altijd met scherpe hoeken worden uitgefreesd/gestoken. Ik vrees dat zelfs soldeerklodders aan de binnenzijde de qualiteitsfactor omlaag halen...

Schiet me nog wat te binnen: Maak de zijkanten en deksels van 3mm koperstrip op de juiste breedte en schroef het deksel er op met (veel) M 1,5 boutjes; tappen in de 3mm zijde van de koperstrip. Je kunt het dan altijd gemakkelijk weer openen

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 10 januari 2011 12:06:10 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
fred101

Golden Member

http://www.bscfilters.com/?page=cavity&tmpl=prodgen2 professionele cavities en die zijn rond. Gevoelsmatig lijkt mij rond beter, de capaciteit/zelfinductie is dan gelijkmatig en overal even groot tov de inductor in het midden. Bij vierkant is de capaciteit bij de hoeken kleiner dan halverwege de wand. Maar nogmaals, gevoelsmatig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, misschien ben ik in de war met al die rechthoekig gefreesde kamertjes vor schakelingen... In mijn herinnering zie ik altijd van die mooie uitgestoken kamertjes. Overigens zou je dan toch verwachten dat die resonantiecavities het beste bolvormig zouden zijn..... Waar blijft de expert ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 10 januari 2011 13:21:04 schreef fred101:
http://www.bscfilters.com/?page=cavity&tmpl=prodgen2 professionele cavities en die zijn rond. Gevoelsmatig lijkt mij rond beter, de capaciteit/zelfinductie is dan gelijkmatig en overal even groot tov de inductor in het midden. Bij vierkant is de capaciteit bij de hoeken kleiner dan halverwege de wand. Maar nogmaals, gevoelsmatig.

Ik studeer natuurkunde en krijg gelijk de harde neiging om dingen te gaan uitrekenen en simuleren :D Helaas heb ik daar nu geen tijd voor :P
Gevoelsmatig lijkt rond mij ook beter omdat je symmetrisch werkt en dus veel minder parameters hoeft in te stellen. Bovendien lijkt het mij veel makkelijker te maken omdat je maar twee buizen nodig hebt ipv één buis en een doos... (je kunt dus heel snel bouwen en experimenteren).

Op 10 januari 2011 13:59:33 schreef Tidak Ada:
Hmmm, misschien ben ik in de war met al die rechthoekig gefreesde kamertjes vor schakelingen... In mijn herinnering zie ik altijd van die mooie uitgestoken kamertjes. Overigens zou je dan toch verwachten dat die resonantiecavities het beste bolvormig zouden zijn..... Waar blijft de expert ?

Bolvormig is moeilijk te bouwen in de praktijk, en ook moeilijk te stellen (omdat je waarschijnlijk niet de straal van één van de bollen kan aanpassen makkelijk).
Als je zorgt dat je een relatief lange buis hebt tov de diameter, kun je vooral rekening houden met slechts één golf-component.
Bij een bol moet je wel alle componenten in acht nemen, dat wordt moeilijk voor een amateur denk ik (maar natuurlijk niet onmogelijk ;P )

Edit:
Thuis zal ik opzoeken of er iets in mijn boeken staat, maar ik denk dat het te fundamenteel zal zijn om hier neer te planten. Voor nu heb ik wel een toegankelijk paper gevonden om het één en ander te proberen:

http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=4140470

Lijkt mij thuis goed te doen als je een frees-machine hebt (of een kolomboor en nauwkeurig werkt). Als je een ontwerp maakt kan ik het desnoods ook wel laten maken hier bij wijze van uitzondering (onder voorbehoud natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door Sibylle op 10 januari 2011 14:17:32 (13%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 10 januari 2011 14:00:17 schreef Sibylle:
[...]
Bij een bol moet je wel alle componenten in acht nemen, dat wordt moeilijk voor een amateur denk ik (maar natuurlijk niet onmogelijk ;P )

Moet m.i. kunne als je het juiste "kruis"support hebt. Ik weet niet hoe het heer, maar er bestaan van die supports, waarmeer je de beitel volgens een cirkelsegment kunt laten bewegen. Een tijdje 'leppelen' en het zou gefixt moeten zijn. Zal wel een duur snuisterijtje zijn

Helaas kunnen wij alleen de abstracts lezen :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

ftp://ftp.tue.nl/upload/cavitydinges.pdf

Zal daar drie dagen blijven staan, en dan wordt het automatisch verwijderd. Dus ff opslaan ;) Kijk vooral ook naar de references, dan kun je wellicht wat interessants van die auteurs vinden op internet of in de bieb.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 10 januari 2011 18:15:43 (46%)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ok, net SMD binnen gekregen :) Eerste SMD onderdelen voor mij, lekker klein en nieuwe uitdaging!

Als eerste een Kristal-bordje gemaakt voor mijn AVR programmer en breadbord.

http://image.codstats.nl/images/20088397782023122890_thumb.jpg

http://image.codstats.nl/images/26065483332595769708_thumb.jpg

Mooi he ;)

Ik had ook een SMD AtTiny besteld omdat deze een goede prijs had, alleen heb ik over het hoofd gezien dat mijn USB programmer niet voldoet :P
http://image.codstats.nl/images/15082490008299284481_thumb.jpg
Nouja, snel opgelost als ik hem ga gebruiken ;)

Op 10 januari 2011 14:38:56 schreef Tidak Ada:
Thnx :)

Hier nog wat voor je, heb in de trein wat foto's gemaakt van een boek dat ik toevallig al een week in me tas heb (vergeet t steeds eruit te halen.

http://image.codstats.nl/images/12018477020881726622.jpg
http://image.codstats.nl/images/74300169659731699510.jpg
http://image.codstats.nl/images/89624583460358653782.jpg
http://image.codstats.nl/images/66488188677939026386.jpg
http://image.codstats.nl/images/77270666777806281070.jpg
http://image.codstats.nl/images/22762592640982615182.jpg
http://image.codstats.nl/images/09001917494321006750.jpg
http://image.codstats.nl/images/37107392376939364703.jpg
http://image.codstats.nl/images/58494364301482971290.jpg
http://image.codstats.nl/images/07984340530357629884.jpg
http://image.codstats.nl/images/47229934881298020060.jpg

[Bericht gewijzigd door Sibylle op 10 januari 2011 21:24:27 (35%)

Ik had ook een SMD AtTiny besteld omdat deze een goede prijs had, alleen heb ik over het hoofd gezien dat mijn USB programmer niet voldoet

Ik heb net vandaag een schattig testclipje binnengekregen, dat met wat kunst- en vliegwerk prima te gebruiken is, ook voor ISP-doeleinden.

http://prosje.be/CO/Fotos/SMD-testklip.jpg

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Leuk ding. Jammer dat ze die dingen niet voor 't veel kleinere grut hebben, want 'n smd-chippie in zo'n clip steken is geen werk tov insolderen op een header-bordje.

Tidak Ada

Golden Member

Hoewel geen eigen bouw, wil ik dit toch even showen:

NIXIE CLOCK DESIGN

Vebazend hoe deze Chinees design en PCB ontwerp heeft weten te combineren (kijk vanaf de 7e foto van boven).
Het duurt even voor de site opent van wege Google Translate eb de grote hoeveelheid foto's

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

niet de meest nuttige manier van routen maar wel creatief gedaan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Geweldig wat die Yanze Yuan heeft gepresteerd. Minstens zo indrukwekkend vind ik zijn werkbank, bezig met een project en dan zo opgeruimd hoe doet ie dat?

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Dit topic is gesloten