Ik heb een iPhone aangesloten op een intercom set op de motor, en dat werkt perfect, zolang ik maar niet ook de iPhone ga laden. Want dan krijg ik een aardlus. Voorheen had ik eenzelfde installatie, alleen dan met een Windows Mobile telefoon (12V->5V USB), die dit niet had. Dus ik dacht dat de 12V->5V USB ervoor zorgde dat ik geen aardlus had. Helaas heb ik die nu dus wel. De verschillen tussen de nieuwe en voorgaande situatie zijn:

• Windows Mobile -> iPhone
  • Nieuwe kabel voor L, R en mic van telefoon naar intercom. Voorheen had ik geen goede koppeling voor de microfoon (originele snoer vd intercom bleek niet goed te zijn)

Hoe kan ik dat het beste oplossen? Ik weet dat je dit soort dingen hebt om tussen je audio koppeling te zetten. Maar ik heb ten eerste nog een microfoon erbij (is dat kant en klaar leverbaar?) en heb liever dat de 12V plug gescheiden is. Dan kan alle toekomstige apparatuur gescheiden aangesloten worden. Is dat mogelijk? Kan je dus 12V galvanisch scheiden?

Niemand een idee hoe ik dat het beste kan doen? Of het mogelijk is de 12V te scheiden of hoe ik L,R en mic kan scheiden?

Ik zie in dit topic de opmerking over een DC-DC converter. Nu is dat dus interessant want dan kan alle toekomstige apparatuur zonder problemen daarmee aangesloten worden. Alleen moeten die converters vaak meer dan 12V hebben om er 12V van te maken. En dat is natuurlijk niet aanwezig op de motor (tenminste niet meer dan max 13,8V zo ongeveer).
Voorbeeld:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=154975

En ik weet niet of schakelregelaar dezelfde eigenschappen hebben qua scheiding. Dan bijvoorbeeld deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=167812
Maar ook die heeft meer spanning nodig dan ik kan leveren.

Of is het dan beter om deze te gebruiken en dan een USB aansluiting te maken? Of lost dit mijn probleem niet op? En dan met een condensator bij de ingang zoals de datasheet aangeeft.

[Bericht gewijzigd door Makaveli op (12%)]

In dit topic wordt een ontstoring op de voeding voorgestelt die er volgens mij zo uit ziet:

http://www.hostingbrothers.nl/tmp/2011-04-12_113605.png

Alleen waarom zet je de 22 en 4700uF elco's in serie. Voegt die 22uF nog wel wat toe? En is het niet beter om er ook een diode voor te doen, zodat je alleen hetgeen stabiliseert aan de Vuit kant?

En los je hiermee aardlus problemen op? Want een echte ontkoppeling zit hier niet in, je dempt alleen HF signalen toch?

Precies. En je kan maximaal ongeveer 10mA trekken: 10mA * 100 ohm = 1V.

Dat in serie snap ik niks van. Mogelijk wil je ze parallel, zodat je de lagere ESR van de kleinere condensator gebruikt? Maar dan zou ik liever een ceramische 0.1uF parallel zetten.

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

10mA bij 1V? Dat is veel te weinig. Ik heb ongeveer 12V bij 1A max nodig. Meestal zal de 1A niet gehaald worden, maar een beetje speling erin is wel fijn.

Zijn die DC-DC converters die ik boven gaf galvanisch gescheiden? Want dat zie ik niet bij Conrad staan.

Op 12 april 2011 11:41:26 schreef Makaveli:
Alleen waarom zet je de 22 en 4700uF elco's in serie. Voegt die 22uF nog wel wat toe?

Lees dat topic nog eens, er staat duidelijk parallel...

Op 12 april 2011 13:55:12 schreef Makaveli:
Zijn die DC-DC converters die ik boven gaf galvanisch gescheiden? Want dat zie ik niet bij Conrad staan.

Nee, je hebt helemaal de verkeerde dingen voor je, met dank aan de vreemde lui van Conrad, niemand noemt een spanningsregelaar een DC-DC converter.

De DC-DC converters die jij wilt hebben zijn bijvoorbeeld die van Traco: http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=500014+1004234&Ntk=P…

Je hebt gelijk, verkeerd gelezen. Maar waarom 2 condensators parallel dan? Kan je niet 1 vervangings C plaatsen?

En die DC-DC converters zijn dus erg duur als je een beetje vermogen wilt hebben. Want 1A bij 12V redt die van 100 euro nog niet eens. Dat is dus geen oplossing.

Maar is dat getekende schema (op de foutieve serie schakeling van de C na), geschikt om een aardlus te voorkomen? En eventuele andere storingen?

Want ik heb wel een ground loop isolator met 2x RCA in en 2x RCA uit, maar weet niet zeker of ik de aarde (buiten ring) kan splitsen naar die 2, want ik heb een jack plug met gedeelde aarde. En moet ik er nog één kopen om de microfoon te ontkoppelen (en dus slechts de helft van de isolator gebruiken)? Ik kan nergens een schema vinden van hoe zo'n ding nou werkt (schema). Dan kan ik misschien zelf een printje maken die geschikt is voor een 4 polige jack plug.

Edit: ik zie trouwens DC/DC converters voor minder geld bij Farnell. Dus misschien toch wel een goede oplossing?

Edit 2: Ik zie hier het volgende:

Aardlus eerst maar eens onderbreken! Ofwel de massa van beide audiodraden loshalen bij de versterker (nergens op aansluiten) en via twee condensatoren van 220NF (nanofarad) laten lopen. Het audiosignaal loopt dan niet meer via een lus naar de versterker(s) en is DC ontkoppeld.

Kan ik dus door de aarde te onderbreken en er een condensator tussen te doen, alle 3 de signalen galvanisch scheiden? Dus links, rechts en microfoon.

[Bericht gewijzigd door Makaveli op (20%)]

Op 12 april 2011 22:56:25 schreef Makaveli:
Je hebt gelijk, verkeerd gelezen. Maar waarom 2 condensators parallel dan? Kan je niet 1 vervangings C plaatsen?

Kleine condensators kunnen hogere frequenties beter onderdrukken.

Maar is dat getekende schema (op de foutieve serie schakeling van de C na), geschikt om een aardlus te voorkomen? En eventuele andere storingen?

Een aardlus kan je goedkoper in het audiocircuit oplossen.

Want ik heb wel een ground loop isolator met 2x RCA in en 2x RCA uit, maar weet niet zeker of ik de aarde (buiten ring) kan splitsen naar die 2, want ik heb een jack plug met gedeelde aarde. En moet ik er nog één kopen om de microfoon te ontkoppelen (en dus slechts de helft van de isolator gebruiken)? Ik kan nergens een schema vinden van hoe zo'n ding nou werkt (schema). Dan kan ik misschien zelf een printje maken die geschikt is voor een 4 polige jack plug.

Proberen, dat is de manier om er achter te komen.

Het schema van zo'n isolator is niet zo bijzonder, maar de verkrijgbaarheid van de losse trafo's is niet zo goed en dan kan een kant en klare (al is het voor sloop) snel uit.

Op 13 april 2011 00:40:51 schreef Henry S.:
[...]
Een aardlus kan je goedkoper in het audiocircuit oplossen.

Maar als ik 'm oplos voor de stroom toevoer van externe apparaten (tov intercom) dan heb ik 1 oplossing voor meerdere inputs. Of zou je dan alsnog een aardlus kunnen krijgen tussen de verschillende ext. apparaten?

Op 13 april 2011 00:40:51 schreef Henry S.:
[...]
Proberen, dat is de manier om er achter te komen.

Het schema van zo'n isolator is niet zo bijzonder, maar de verkrijgbaarheid van de losse trafo's is niet zo goed en dan kan een kant en klare (al is het voor sloop) snel uit.

Oké, dus toch maar 2 kopen en slopen dan. Heb je toevallig zo'n schema? Want dan kan ik misschien zien hoe ik dat het beste kan aansluiten in mijn geval. En of de microfoon (signaal andere kant op) geen problemen oplevert.