Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

@fred101
In de Keithley 617 zit geen chopper. De hele ingangsversterker, incl. fets, is een soort "super-opamp", de meetfuncties worden in het tegenkoppelcircuit geschakeld.
Choppers worden meestal gebruikt voor lage drift en offset. Niet noodzakelijk voor een hoge ingangsimpedantie. Hier wordt de offset bepaald door de ingangsfet, en die is getrimd.
Hoewel je wellicht met een switched-capacitor truc ook een electrometer zou kunnen maken.

@TidakAda
Je kunt gewoon een weerstand aansluiten op de plaats van de sensor, met 4 draden. In het manual staan de aansluitingen (te downloaden van de fabrikant) en ranges.
De excitatiespanning kan extreem laag, (tot 10 microvolt!) om de sensor niet op te warmen. Er wordt met een wisselspanning geexciteerd om van themokoppelspanningen in de aansluitingen af te komen. Die veroorzaken een verschuiving van de gemiddelde waarde, terwijl de p-p waarde gemeten wordt, ze hebben dan geen invloed. Slimme truc.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
free_electron

Silicon Member

switch cap werkt niet. je zou lading wegtrekken en je hebt een niet-constante input impedantie. (dynamische load ... )

De manier met de gate van een fet garandeert een constante load.
De truuk is dat het meetsysteem zweeft. Die opamp doet eignelijk niks anders dan zijn eigen voeding gelijk trekken met de ingangsspanning.

vandaar die +210 en -210 volt. hogere spanningen dan dat kan je niet meten met die electrometer simpelweg omdat de opamp zichzelf niet in dat bereik kan trekken.

tis een heel curieus beest. er worden truken uitgehaald met transistor cascodes in de endstage , die getrimde fet samen met een LT1012...
Een leuk schema om te bestuderen.

Die voeding is trouwens ook speciaal. er zit ene speciale transfo in met extra shields en die wordt aangedreven vanuit laagspanning.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

>switch cap werkt niet. je zou lading wegtrekken en je hebt een niet->constante input impedantie. (dynamische load ... )
-Bedacht ik achteraf ook, 't was maar een wild idee..

Die eindtrap moet +/- 200V kunnen leveren, dan is (was) een cascode een logische keus.Zie je ook veel in oscilloscoop versterkers.

Dubbelfets voor een goede ruisarme opamp geplaats zie je ook vaak in versterkers voor biologische signalen (b.v. microelectrodeversterkers
voor intracellulaire metingen). Functioneel samen een opamp, maar betere ruis- bias- en offset specs dan gangbare fet-input opamps.

>Een leuk schema om te bestuderen.
Dat zeker. Een mooi stukje analoog ontwerp.

>Die voeding is trouwens ook speciaal. er zit ene speciale transfo
>in met extra shields en die wordt aangedreven vanuit laagspanning.
Dat is denk ik om de capaciteit naar de omgeving zo laag mogelijk te krijgen. Die zit in de regellus, en bepaalt mede de snelheid ervan. En de schakeling is gevoelig voor storing, ze doen alles om 50Hz uit het ingangscircuit te houden, dus ook daarom moet die capaciteit laag zijn.(Hetzelfde zie je bij versterkers voor eeg en ecg, daar bepaalt de isolatiecapaciteit voor een deel de common mode rejectie)

groeten
Kees

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
Tidak Ada

Golden Member

Worden die elektrometerbuisje helemaal niet meer gebruikt?
Ik heb er hier nog in m'n verzameling, keurig in celofaan of plastic verpakt, met de waarschuwing het glas niet met de vingers te beroeren!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

buisjes buisjes...

grmbl... beide floppie drives van men 16500a zijn defect.... grrrr
dat wordt knutselen. die drives zijn onvindbaar , en dat is de reden dat ze die machienes scrappen.

Heb ondertussen een 16500b main chassis op de kop getikt met werkend cpu bord. Daar eerst maar eens een flashdrive inzetten ( compactflash kaartje , cf to ide adaptertje ) en de firmware installeren. Die zijn drive is ook naar pierenland. ( oude 120 Megabyte quantum.. ja je leest goed MEGAbyte... )

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 6 juli 2011 19:27:48 (26%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@TidakAda
Nee, electrometerbuisjes worden niet meer gebruikt.
Fets doen het gewoon beter.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 juli 2011 19:26:14 schreef free_electron:
buisjes buisjes...

free, besef dat het grooste deel van een buis ook uit silicium bestaat >:)
Verder zijn er zéér moderne buizen, met een soort avalanche diode (semiconductor) als katode, meest velocity modulated oscillators als TWT's en klystrons.

Verder blijven het natuurlijk mooie stukjes historie (daarom verzamel ik ze) èn ongevoelig voor een EMP :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ free , die drives worden zeker bijna nooit gebruikt ? dan heb je best kans dat de mechaniek gewoon vast zit door het stof wat net als bij een pc naar binnen wordt getrokken door de sleuf .

of een sensor die ziet dat er een flop inzit die vuil is en het ding weer uitspuugt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

Het is net het omgekeerde.. die drives worden constant gebruikt ...
Dat machien boot vanaf een floppy. En de koppen slijten kapot...

De floppies heb ik getest. die werken. ( in een andere 16500 )
De controller is het ook niet ( okk al geswapt. ) het zijn effectief de floppy drives zelf die defect zijn. en die zijn niet te vervangen... ( 720k double sided 3 1/2 drives met voeding over bandkabel... alleen sony maakte die )
een andere floppy (1.4 Hd) werkt niet. is niet compatible met de diskcontroller.

Dat beest is opgebouwd rond een 68K processor. Ze lopen pSOS als OS en het opslag formaat is LIF ... er is een kleine bootrom die hot OS laadt ( 1 file van 600K). daarin configureer je de machiene . Er zijn een pak extra files , 1 per type plugin kaart. Na configuratie kan je een custom boot disk maken met alleen de binaries voor jouw plugins.

Er is een tool op de PC om LIF floppies te lezen en schrijven ( wel booten in zuivere dos mode... werkt alleen op dos of win95/98 niet op een vm en ook niet onder nt/2000/xp )

De B en C variant van die machines kunnen wel overweg met een 1.41 3 1/2 floppy. die hebben een 68020 als cpu. ik heb nu zo een B mainframe te pakken. Wel met defecte harddisk ( ook een speciaal geval. alleen drives ZONDER LBA werken daarin... en vindt dat maar... maar het kan met compactflash kaartjes. ( kleiner dan 256 Megabyte ) en daar heb ik er bakken van...

Ik ga er vanavond eens zo een adaptertje in frommelen ( gewoon op de ide prikken ) booten vanaf de floppy , disk init doen ( de harddisk komt in LIF te staan , de floppy mag DOS zijn. ) en dan de system files transfereren.

Ik heb de master files van Agilent dus dat is geen probleem.
Er staan veel van die mainframes te koop op ebay. het probleem zijn de shipping kosten. dat ding is groot en zwaar , en 99% van de aangeboden machienes zijn defect op de harddisk of de floppy...

Als ze op ebay geen foto tonen van de grafische user interface kan je er donder op zeggen dat het ding dood is.
Een A is niet te repareren als je geen drive kan swappen.

Een B of C wel. dat zijn standaard pc drives en de harddisk kan je vervangen door een compactflash.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

als alleen de koppen op zijn , kun je die niet overzetten uit een donor 720k drive ? of miss de print die in de huidige zit in een ander model zetten , zodat de interface hetzelfde blijft?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

Op 6 juli 2011 23:43:05 schreef testman:
als alleen de koppen op zijn , kun je die niet overzetten uit een donor 720k drive ? of miss de print die in de huidige zit in een ander model zetten , zodat de interface hetzelfde blijft?

nope. al die drives falen op de zelfde manier. ze passeren de zelftest , maar als ze moeten lezen falen ze...

Het zijn effectief versleten koppen. je kan er niet zomaar ander in zetten. het is nogal een vreemde mechaniek...

Er zijn al genoeg mensen die het geprobeerd hebben. allemaal gefaald, getuige de overvloed aan die mainframes op ebay , allemaal met de zelfde fout...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

FPGA + CF kaart die een floppydisk drive emuleerd ? Heb iets dergelijks ooit voor de amiga gezien.

Met de spullen die jij professioneel ter beschiking hebt moet dat mi niet zo'n issue zijn Free.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

De controller is het ook niet ( okk al geswapt. ) het zijn effectief de floppy drives zelf die defect zijn. en die zijn niet te vervangen... ( 720k double sided 3 1/2 drives met voeding over bandkabel... alleen sony maakte die )

Weet je heel zeker dat alleen Sony die maakte? Ik herinner me vagelijk dat ik eens een nieuwe drive heb gestoken in een Yashica/Kyocera MSX-machine, en dat daar ook zoiets aan omgebouwd moest worden. Dat lukte gewoon omdat de print van de drive (geen Sony) erop voorbereid was, maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat dat om voeding over de lintkabel ging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

dan nog zit je met andere problemen. Mechanisch zijn die dingen ongeveer anderhalf keer zo dik als een normale floppy... de vijzen zitten ook op een andere plaats....

fpga is geen oplossing. een floppy signaal is een analoog signaal. de FDC is vreemd ding van signetics in die machiene.

Het i seenvoudiger een 16500B mainframe te kopen voor 50$ dan dat proberen zelf te maken. Die A versise lopen op een 68K van motorola op 4 MHz... de B variant is een 68020 op 33 MHz...
dat gaat iets sneller vooruit. en op de B en C kan je ook ethernet stoppen zofat je het ding aan een X11 emulator kan hangen om het te bedienen. werkt vriednelijker dan op een 9 inch aanraakschemrpje ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

de drive maakt dus wel aanstalten om te lezen ( zo'n zoemend geluid )maar failt omdat de koppen gaar zijn . je zegt dat het een double sided 720k is , maar de leeskoppen omdraaien geeft geen verbetering ?

nu start een andere unit wel op van die flop , maar een ding wat jarenlang een opstartmedium is geweest , raakt net als een cassettebandje z'n magnetisme kwijt , een andere bootflop maken levert ook geen resultaat ?

net als wat maarten zegt , zat er in de msx idd een dunne floppy met een bandkabel die ook de voeding erover had lopen . de dikke floppy's voor 3 1/2 floppy's zaten in ibm computers wel in en die hadden zo'n oude winchester aansluiting ( maar dan met 1 stekker )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En in de MSX zaten ook hoge drives. Maar in m'n herinnering stopte ik er weleens vervangende drives in die ook HD ondersteunden, maar die je met jumpers op DD/DS kon zetten. In zowel Philips als Sony MSX computers werden ze gewoon gevoed met een apart snoertje. Een Yashika/Kyocera MSX-machine heb ik helaas nooit gezien.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Volgens mij waren de eerste 3,5 inch drives, voor PC's , de 720 kB veries, ook hoog. Waren die niet SS ? Toen verkochen we ze vaak standaard met 5,25" en als optie met 3,5" erbij. Die gingen in de zelfde bay en als ik het goed herrinner waren die ook net zo hoog. Die foto van Jochem triggerde en stukje zoekgeraakt geheugen ;-) msx heb ik ook nog verkocht ( weekendbaantje) maar dat was lang voor er diskdrives in zaten en de 3,5 " bestond nog niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 7 juli 2011 08:53:08 schreef Jochem:
En in de MSX zaten ook hoge drives. Maar in m'n herinnering stopte ik er weleens vervangende drives in die ook HD ondersteunden, maar die je met jumpers op DD/DS kon zetten. In zowel Philips als Sony MSX computers werden ze gewoon gevoed met een apart snoertje. Een Yashika/Kyocera MSX-machine heb ik helaas nooit gezien.

Yashica/Kyocera fabriceerde veel MSX-computers voor Philips, op ten minste eentje na (nakomertje) die door het Italiaanse Celint werd gebouwd. Het kan goed zijn dat ik toch fout zit met mijn herinnering en dat de ombouw iets met jumpers was die niet bestukt waren maar wel gesoldeerd konden worden. 720k was trouwens wel dubbelzijdig (DS) maar met lagere dichtheid die double density (DD) heette.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Oeps :o (maartenbakker = maartenbakker ;) )

gecorrigeerd :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ehm, je zit een topicje ernaast Eric :)

Op 7 juli 2011 10:39:17 schreef maartenbakker:
[...]Yashica/Kyocera fabriceerde veel MSX-computers voor Philips, op ten minste eentje na (nakomertje) die door het Italiaanse Celint werd gebouwd.

Ah, zo. In dat geval zal ik ze allemaal wel gezien hebben >:)
Ik ben wel benieuwd welk nakomertje je bedoelt. Volgens mij was de laatste van Philips de NMS8280, een video-computer die verder leek op de NMS8255. Het lijkt me toch opvallend als ze zo'n gelijkende computer ineens door een ander laten maken. Maar ach, waarom ook niet.

Het kan goed zijn dat ik toch fout zit met mijn herinnering en dat de ombouw iets met jumpers was die niet bestukt waren maar wel gesoldeerd konden worden.

Ik weet het ook niet meer tot in de puntjes hoor. Maar de ombouw-info van Bas Kornalijnslijper (die naam vergeet ik nooit) brengt weer een hoop herinneringen boven.

720k was trouwens wel dubbelzijdig (DS) maar met lagere dichtheid die double density (DD) heette.

Ja, dat zeg ik. Ik nam dan een 1.44MB drive (HD) van een bepaald merk en type, die je om kon zetten naar DS/DD.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 7 juli 2011 07:47:34 schreef testman:
zat er in de msx idd een dunne floppy met een bandkabel die ook de voeding erover had lopen .

Nein, hoge floppen ( niet dubbel zo hoog, maar een halve cm hoger oid ) en gewoon een apart connectortje voor de voeding.

720k DD drive-je. ( singe sided 360k in een msx-1's die een flop hadden )
Signaal technisch waren ze niet veel anders van pc flopdrives, alleen het drive selectie en het drive ready signaaltje weken af.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 juli 2011 13:32:07 schreef Jochem:
[...]Ah, zo. In dat geval zal ik ze allemaal wel gezien hebben >:)
Ik ben wel benieuwd welk nakomertje je bedoelt. Volgens mij was de laatste van Philips de NMS8280, een video-computer die verder leek op de NMS8255. Het lijkt me toch opvallend als ze zo'n gelijkende computer ineens door een ander laten maken. Maar ach, waarom ook niet.[...]

Bij nader inzien was het een MSX "compatible", dus zelfs niet eens helemaal volgens de standaard. Typenummers NMS800 en NMS801. Het bijzondere is dat hij vrij laat gefabriceerd is (in de eerste helft van 1990 volgens informatie die ik ergens van gefotografeerde typestickers zal hebben) en dat het juist om een budgetmodel gaat. Dit is hem: http://www.computerhistory.it/index.php?option=com_content&view=ar…

Heel "toevallig" zit hij in dezelfde behuizing als de Viditel-terminal NMS3000 die ook door Celint werd gemaakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

hij doet het !

Ik heb 1 digitizer kaart met een probleem maar dat los ik wel op.
Ik heb de monitor en voeding van de A in de B gestopt (de B was aan het eind van zijn latijn qua inbranden vande beeldbuis. de A is nog splinternieuw) , de boel uitgestoft. De harddisk werkte wel nog, ze was alleen een aantal files kwijt waardoor het ding niet kon booten.
Na een boot vanaf de floppy ( een 1.41 standaard dos floppy in de B ) , bijna 8 minuten om te booten.... , de diagnostics opgestart.
Daarnaa de ganse system folder hernoemd naar system_old en een nieuwe system folder aangemaakt. en dan via een bak floppies de nieuwe firmware ( Bij agilent staan de laatste firmwares voor die machines als gratis download. ) overgekopieerd.. file per file..
Daarnaa gekeken in de oude system naar alle files die ik niet had ( er zijn opties voor die machiene zoals disassemblers etc .. die zijn niet vrijgegeven... ) en die overgekopieerd.

Na een powercycle : boot van harddisk. De PV_test gedraaid .
Mainframe passeert alle testen.
Scoop passeert alle testen
1Gs/s logic analyser passeert alle testen
204 kanaals 500MHz logic analyser faalt...

twee borden eruit ( elk bord heeft 102 kanalen ).

De koppeling ongedaan gemaakt ( zodat het twee losse instrumenten worden ). 1 bord passeert nu de test, ander faalt...

Ik heb al een idee wat er mis is. De machiene moet vroeger 3 borden gehad hebben ( 306 kanalen ) en er is 1 bord verdwenen. de loop - bridges zijn nooit teruggeplaatst geweest. ( je lust die borden door via een high speed bus. en een van die doorlussen is er niet. Kwestie van zo een kabel te pakken te krijgen.... ( is een gewoven bandkabel met speciale connectors , niet makkelijk te vinden)

Gans het ding werkt op die ene te repareren kaart na. En ik heb nog ene vrij slot.... nu nog ene pattern generator te pakken zien te krijgen voor daarin en dit is een geweldig ding.

Het touchscreen werkt voortreffelijk. Ik ga wel eens proberen uitvlooien of ik er geen kleine vga LCD monitor kan in zetten ipv die 'ouwe' beeldbuis.

Om nog even terug te komen op de 16500a De floppys werken ( de diskettes zelf) zijn in orde. ik kan die lezen op een andere A alsook op de PC. de drives zelf werken niet meer in de machine...

Er was een of andere duitser die een mechaniek van Teac ombouwt zodat het compatible is met die machines maar hij is er ook mee gestopt omdat de teac drives ook niet meer te krijgen zijn.

die zelfde diskettestations zitten ook in de 4195A network analysers...

Er is geen oplossing voor. Overal waar je komt is het: sorry, dat is niet repareerbaar. er zijn bakken 'experts' die al vanalles geprobeerd hebben. ik ga er geen tijd aan verspillen. Ik heb de cruciale elementen ( monitor en voeding met zeer lage draaiuren) van de A in de B gestop. De boel uitgestoft, en het ding geladen met de laatste software.

Als ik ooit nog eens een lat RAM kan te pakken krijgen ervoor dan upgrade ik het machien naar 32 Megabyte ( nu zit er 8 in en moet het soms swappen naar harddisk tijdens schakelen van kaart ). Met 32 kan je alle firmware laden in ram ( de volledige firmware met alle toeters en bellen is 25 Megabyte )

Het zijn oude EDO SIMS maar MET parity ... ( 9 bit ) Ze werden ook in de laserprinters gebruikt van HP dus die dingen zijn te vinden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

30 pins, of 72 pins ? kwam onlangs nog 30 pins met steekpennen tegen in een telefooncentrale. als er 72 pins inzit dan is het ding van na 1991 , toen zat het in 486 pc's

maarre waar blijven die foto's :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

vanavond maak ik die. Ik wou het ding eerst volledige operationeel.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten