Op vakantie maar sinds vandaag weer internet. Is toch leuk spul voor 30 euro.
Over de VNA's. Ik heb al bijna twee jaar de VWNA en een vriend de miniVNA. We hebben ze een paar keer vergeleken. Het vergelijk is niet echt eerlijk. De VWNA is een echte VNA waar je ( natuurlijk ) ook antennes mee kan meten. Maar het ding kan enorm veel meer. De mogelijkheden beginnen bizar te worden. Als het ding ooit in frequentie zou worden uitgebreidt zouden Agilent en R&S niet rustig meer slapen. Hij heeft heel uitgebreide TDR, kan 1, 2 en 3 poort metingen doen in SP formaat. Talloze calibratie mogelijkheden, 8 traces te gelijk, verder polar, smith en radarplot. Customtrace mogelijkheden, port extentions, matchingtools, LCR meter, SA met TG functie, signaalgenerator en redelijk precies powermeten ( tot 0 dBM). Bereik 100 KHz tot ongeveer 1300 MHz. Maar je kan veel lager in frequentie gaan dmv wat andere instellingen.. Traces zijn oa, RL, VSWR, groupdelay, phase, cont.phase, Z, |Z|, Real, imag, real Z, imag Z, Rs Rp, Cs, Cp, L, timedomain, Rho, en dan vergeet ik er nog een hele zwik.
De miniVNA is ook een echte vna maar vooral toegespitst als eenvoudig te bediennen apparaat voor amateurs die meer willen dan een antenne analyser. De accuratie is goed, de calibratie wat beperker en zover ik weet geen 12 term error correctie. De VWNA haalt de T-check van R&S tot 1300, maar dan moet je wel goed je calibratiekit parameters kennen. De miniVNA kan denk ik nog geen 20 % van wat de VWNA kan. Alleen moet de gebruiker dat ook kunnen en nodig hebben, als je niet veel weet van netwerkanalyse en dat niet wilt leren is de miniVNA makkelijker. Door de vele mogelijkheden raak je bij de VWNA makkelijk de weg kwijt. De laatste was als kit even duur als de mini ( ik heb toen minder dan 400 betaald als kit) maar nu alleen nog kant en klaar te koop voor, ik dacht 500 euro.