Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

Vorige week moest ik een HP 19" TFT monitor in de vuilbak gooien. Toen ikl het ding optilde hoorde ik iets rammelen. Het ding meegenomen mee naar huis en aangesloten gaf voor 1 sec beeld.

Het ding open geschroefd en zag al snel wat ik eerder had horen rammelen. Het was een Transistor die los in de behuizing lag. De plaats waar het gezeten snel gevonden en weer vast gesoldeerd. En nu werk het alweer een week.

De tor had echt extreem korte pootjes die niet eens door de print heen kwamen. Zou dat de reden geweest zijn dat het los is gekomen wand zie verder geen sporen van warmte in de buurt.

maartenbakker

Special Member

Ter referentie: Een werktafeltje op normale werkhoogte waar een iets ouder model lashead in zit gemonteerd, eenzelfde trafo, 2 pedalen, een timer en een stikstofklep, past op zijn rug in een stationwagen met de bank neergeklapt.

De gelinkte 14,5kA lasmachine is geschikt voor dikker plaatwerk zoals in auto's. Bij lasrobots zit je ook ergens in die orde van grootte, lijkt me. Met 300A kom je niet veel verder dan batterijen en elektronenkanonnen (waarvoor ze oorspronkelijk gebruikt werden, maar een deel van het machinepark zal nog dateren uit de tijd dat er ook gewone buizen gemaakt werden in Heerlen). Interessant experiment om te kijken tot hoe dik je kan gaan. Ik weet niet wanneer ik de mijne aangesloten heb (hij gaat naar een plek waar ik -nog- geen stroom heb), dus misschien is Tidak Ada sneller.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 11 oktober 2012 21:14:28 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Was die puntlasser van jou en/of van Tidak nou gratis?!

If you want to succeed, double your failure rate.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

@HMH en MAH :

Die 332A vloeit bij de volle 5 volt, maar de trafo is uitgerust met 5 tappen van 1V, je kunt dus flink omlaag met de stroom.

De puntjes aan de elektroden zijn ongeveer 1 mm, Het ding was bedoeld voor het puntlassen van eletroden in een CRT.

@maarten:

Ik moet er nog een timer bij verzinnen. Zal wel iets van een nuldoorgangsschakelaar en een tellertje voor perioden worden, zoals ze dat daar ook deden.
Kreeg net de tip van Kareltje om die lastrafo op de groep van de wasmachine te zetten (voor mij een makkie, omdat die toch al in de schuur zit).
Ik denk dat jij dus eerder klaar bent, want die vermogenselektronica is voor mij onbevlekt maagdelijk terrein.

Ik hoorde dat jij die toorts hebt meegenomen, die ik voor een kennis in Australië had gereserveerd. Dat had mr. M. moeten weten. Heb je alle satellietbrandertjes ook meegenomen of is daar nog wat van over ?

@Jochem :
Niet gratis, maar minder dan Maarten, omdat hij niet compleet is. Wel bijna gratis in vergelijking met de nieuwprijs...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ga je nu je eigen Nixies maken Tidak ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Mag ik het voorlopig bij doosjes e.d. houden ? ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Special Member

Op 11 oktober 2012 21:55:12 schreef Jochem:
Was die puntlasser van jou en/of van Tidak nou gratis?!

Nee, maar welk elke euro waard als je kijkt wat zoiets kost als je het bij een gereedschapshandelaar moet aanschaffen. Ik geloof dat ik al ergens een showtopic voor niet-gratis inventaris voorstelde. Het is niet echt meetapparatuur en het zijn ook geen projecten. Opzich heb ik ook wel wat gratis extra'tjes meegekregen, maar dat was vooral 'oud papier' en wat vintage fosforen dus niet bijzonder toonbaar.

@TA: Oops... De toorts stond nog gewoon bij de spullen voor de verkoop. Er was er zeker maar eentje van? Bedoel je met de sattelietbrandertjes die losse 1-kops gevalletjes? Ik heb daar een paar van meegekregen, en wil er ook wel weer eentje (gratis) doorspelen als je kennis daar al mee geholpen is. Anders moeten we maar even kijken hoe of wat. Was hij ook degene die planaire systemen wilde fabriceren? Daar heeft hij eigenlijk zo'n complete kanon-assembleertafel met brander bij nodig met zo'n mal en glazen staafjes. Als ik er ruimte voor had... Het transport alleen al zag ik even niet zitten, en naar Australie zal dat wel een beetje lastig worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 oktober 2012 22:19:08 schreef Tidak Ada:
Ik hoorde dat jij die toorts hebt meegenomen, die ik voor een kennis in Australië had gereserveerd. Dat had mr. M. moeten weten.

Jij had nog niet geleerd van die zaterdag dat jij mijn gereserveerde voeding op ging halen? Reserveren doet hij kennelijk tot het moment dat een andere koper zich meldt. :P
Nog een geluk dat er nu tenminste een andere liefhebber bij gebaat is.

Niet gratis, maar minder dan Maarten, omdat hij niet compleet is. Wel bijna gratis in vergelijking met de nieuwprijs...

Op 12 oktober 2012 01:04:53 schreef maartenbakker:
[...]Nee, maar welk elke euro waard als je kijkt wat zoiets kost als je het bij een gereedschapshandelaar moet aanschaffen. Ik geloof dat ik al ergens een showtopic voor niet-gratis inventaris voorstelde.

Ik zie het ja, ik was inderdaad even verward vanwege het gratis-aanwinst-topic.

Ik heb nog gedacht over die puntlastafel, maar ik heb er de plek niet voor om hem werkend op te stellen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, die Australiër gaat o.a. proberen klystrons te maken en daar zijn de onderdelen van die elektronen kanonnen uitermate geschikt voor.
Hij kan inderdaad het grote zware materiaal niet laten oversturen, maar die brander had hij wel interesse in. Nu ja, ik had hem in de kast bij de andere spullen moeten laggen, waar dat papier met "Gereserveerd" op stond, bij lag.
Verder heb ik een partij getters gereserveerd en die glaskeramische staafjes voor de support van de elektroden. Hoe hij een en ander wil assembleren weet ik niet, maar hij schijnt voldoende contacten met een universteit te hebben om een en ander te verwezenlijken.

[edit] :
Mijn puntlaskop heeft geen tafel en kan in een geschikt hoekje worden geplaatst, evenals trafo en besturing.
[/edit]

Diamon

Golden Member

Afgelopen weekend 2 JBL LX-700 boxen gekregen.
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/96134/jbl/Image1.jpg
De woofers hebben last van foamrot, heb revisie setje bij Audiofriends besteld. De foam die rond de luidsprekers zit, is hetzelfde spul.

Na het verwijderen van de foam die rond de luidsprekers zit, zien ze er gelijk netter uit.
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/96134/jbl/Image2.jpg.

Heb zelf 2 JBL LX-1000 in de woonkamer staan. De LX-700 ga ik als rear speakers gebruiken.
Contact gezocht met JBL voor de specificaties van de LX-700 en gekregen.
Nu nog beginnen met het vervangen van de foamranden.
Iemand hier die ervaring heeft met refoamen van woofers ?

refoamen is wel te doen met wat knijpers , houtlijm en geduld . niet midden in de nacht gaan doen want dat geeft slechte resultaten .

bij audiofriends hebben ze veel randen , en er staan tips op de site voor het hoe en wat ervan.

ik zie dat je dezelfde tlbak hebt als ik boven het bureau heb hangen ,stevig bakkie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Heb de website Audiofriends al volledig doorgenomen en handleidingen uitgeprint. Heb al een rondje Google enzo gedaan, maar kan nergens vinden hoe schoon de rand van de conus nu moet zijn. Bij de woofers van deze JBL's zitten ze aan de onderkant vast geplakt en je komt er niet makkelijk bij.

Wat betreft de TL bak heb je volkomen gelijk, zijn stevige bakken en verdeelt het licht erg fijn (zit ook een wit licht lamp in).
Ik shop nog wel eens via BVA-auctions, en soms kom je erg leuk spul tegen. Geloof dat het iets van €20 euro koste, voor 10 min rijden.

Iets van 1.5 jaar geleden een complete [url=www.ebc-pitesti.ro/wp-content/uploads/wpsc/product_images/wmd3.jpg]Wel… WMD-3[/url] desoldeer station gekocht via BVA. Nieuw is deze niet te betalen voor de hobby.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 november 2012 17:37:55 (22%)

tja veilingsites zijn er in nl ook zat ,maar hier komen er nog ong 40 % veilingkosten bij( 20% veiling , 21% btw ) wat het minder interresant maakt..

de mijne kwam uit een sloopschool , deze reeks is al een 20 jaar oud ondertussen . heb er een dimbare evsa ingebouwd zodat het wat minder fel voor de ogen is in de avond , ook kan de bak kantelen zodat ik niet in de tlbuis kijk .

philips speakers hebben ook die foamrand aan de onderkant verlijmd zitten , ik heb dat door met de duim de oude rand weg te rollen opgelost. dan kan erna de nieuwe rand er zo overheen gelijmd worden. let goed op met centreren ! ik zet eerst de rand aan de conus vast ,daarna met knijpers de rand aan de kooi en voel of de conus niet aanloopt . zeker aan de onderkant van de speaker mag dit niet sneller merkbaar zijn , want hier zakt de speaker juist uit. door met 2 vingers tegenover elkaar op de kern van de conus te drukken kun je het goed merken of de boel juist zit. als de speaker eenmaal klaar is kun je met een functiegenerator proberen op 40 of 50hz sinus of de speaker aanloopt , dat is beter hoorbaar zonder echte muziek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Persoonlijk snij ik altijd de stofkap eraf met een scherp hobby mesje
en centreer ik de spreekspoel met vier dikke stukjes papier, dusdanig dat de spreekspoel net niet kan bewegen.
Daarna idd de foamrand eerst aan de conus vastplakken en als laatste stap de rand aan de kooi bevestigen.
Op deze manier kan er gewoon niets mis gaan.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/11/hp-35.jpg

Eindelijk rekenen in stijl bij mijn HP meetapparatuur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

@Fred101 , hij is kapot, zit geen = toets op :+.
@Diamon, inderdaad hele fijne lampen, ben al een tijdje op zoek maar ze zijn nieuw nergens (meer) te krijgen :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman: Daar is de "ENTER" toets voor.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
pola

Golden Member

RPN rekenen, aparte truuk maar wel lekker.
Albert

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
fred101

Golden Member

ik heb nog een 35S en een 15C limited edition maar ik wilde graag een 35 omdat dat toch de eerste wetenschappelijke pocket calculator was
(en van HP)
Ik heb hier nu als patient een echt byzondere HP calculator, een HP-9100B

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 november 2012 21:55:39 schreef pola:
Albert

Ik mis de mijne nog steeds (RIP) ;(

fzwart

Golden Member

Ik zit nog bijna dagelijks op mijn Casio fx-5200 uit 1985 te tikken. En met Basic aan boord en 1k memory uitbreiding :)

Ook net binnen: een Tek 475 scoop van een collega die de zolder aan het opruimen was. Staat nog in de kofferbak, morgen maar eens opwarmen en kijken wat ie nog doet.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Op 8 november 2012 21:39:43 schreef fred101:
[afbeelding]

Eindelijk rekenen in stijl bij mijn HP meetapparatuur.

Een 35, hoe kom je daar nu weer aan?

Op 8 november 2012 21:55:39 schreef pola:

Ja heerlijk werken, ik heb een 11C.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Van het HP calculator museum. Samen met dit ding, alleen die gaat weer terug en hopelijk dan weer werkend. Voorzichtig gezegd een uitdaging. Komt uit een kruipruimte. Een voortgangsverslag hou ik hier voor de eigenaar bij, de beroemde HP9100B Ik heb al een mailtje gehad van een Amerikaan die hem wil ruilen tegen een spectrum analyser.

http://www.pa4tim.nl/?p=3878

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/11/hp9100B_1.jpg

Zo een HP 35 heb ik onlangs nog gered uit een oud bureau dat ze op het werk in de container aan het kiepen waren. Ik kan er wel van geen kanten mee werken, maar ik weet niet of dat aan mij of aan het toestel ligt.

Dit topic is gesloten